Του Νεκτάριου Διατσίδη

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στην εξέλιξη των αεροδυναμικών βοηθημάτων υπάρχει ένας αγώνας δρόμου τόσο στο MotoGP όσο και στο WorldSBK. Οι εταιρείες μοτοσυκλετών έχουν κάνει τεράστια προσπάθεια η καθεμία ξεχωριστά για να προσφέρουν περισσότερη ισχύ, καλύτερα ηλεκτρονικά βοηθήματα, πιο αποτελεσματική αεροδυναμική και ό,τι άλλο μπορούν να σκεφτούν για να κάνουν αυτές τις μοτοσυκλέτες πιο γρήγορες σε μια πίστα.
Η τελευταία πρόταση της BMW Motorrad; Ενεργή αεροδυναμική στην M ή S 1000 RR. Το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας της BMW προτείνει να αλλαχθούν τα παραδοσιακά στατικά αεροδυναμικά πτερύγια που έχουν τοποθετηθεί σε superbikes τελευταία και αυτά να ενεργοποιούνται. Η ιδέα είναι ότι τα στατικά φτερά βοηθούν εξαιρετικά στη σταθεροποίηση της μοτοσυκλέτας, ενώ κινείται στην ευθεία και μειώνουν την τάση ανύψωσης του εμπρός τροχού, κάτι που με τη σειρά του δίνει περισσότερο κράτημα και στον πίσω τροχό στην επιτάχυνση, ενώ στην επιβράδυνση και το δυνατό φρενάρισμα του εμπρός τροχού, η αυξημένη πρόσφυση μειώνει την απόσταση ακινητοποίησης.
Τα στατικά αεροδυναμικά βοηθήματα όμως, δεν βοηθούν στις στροφές όσο θα έπρεπε, καθώς η κλίση της μοτοσυκλέτας είναι τέτοια προς την επίδραση των δυνάμεων που αυτά προκαλούν, ώστε να φορτίζουν τους τροχούς με ένα πολύ μεγάλο μέρος προς το εξωτερικό της στροφής και όχι προς τα κάτω. Επίσης στις στροφές όπου η ροή του αέρα γίνεται διαφορετική γύρω από τη μοτοσυκλέτα – που καταλαμβάνει πλέον μεγαλύτερο πλάτος επάνω από το δρόμο – προκαλούνται κάθε είδους προβλήματα στον αναβάτη και σε όσους βρίσκονται πίσω του.

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι πατέντες της BMW δείχνουν τη μεταβαλλόμενη κλίση των αεροδυναμικών πτερυγίων στο πλάγιασμα της μοτοσυκλέτας

Η κατασκευή αυτών των δυναμικών εξαρτημάτων επιτρέπει στους μηχανικούς της BMW να μειώσουν αυτά τα προβλήματα με τη ροή του αέρα, ώστε να τον διοχετεύουν εκεί που θέλουν για να αυξήσουν τη συνολική κάθετη δύναμη της μοτοσυκλέτας στις στροφές, χωρίς ποτέ να θυσιάζουν τη σταθερότητα σε μια πίστα. Αυτό που μας δείχνει το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας είναι ότι οι μηχανικοί της BMW σχεδίασαν το σύστημα έτσι ώστε ανεξάρτητα από το πώς πλαγιάζει η μοτοσυκλέτα, τα φτερά να παραμένουν πάντα παράλληλα με την επιφάνεια του δρόμου. Αυτό διατηρεί όλη αυτή την πολύτιμη κάθετη δύναμη στραμμένη προς τη σωστή κατεύθυνση, και αυτό είναι πολύ αποδοτικό, ακόμη κι αν δεν είναι τόσο αντιληπτό αυτό το επιπλέον κράτημα από τους απλούς αναβάτες που κινούνται καθημερινά στους δρόμους και όχι μέσα σε μία πίστα, έχοντας πολύ μεγάλη εμπειρία.
Αν και η προτεινόμενη τεχνολογία είναι για να βοηθήσει την BMW να ανταγωνιστεί στο WSBK, όχι για εμάς που οδηγούμε στους επαρχιακούς δρόμους ή τους αυτοκινητόδρομους της πόλης μας, οπότε η πιθανότατα να καταλήξει σε μία S 1000 RR σύντομα, είναι ακριβώς για τις επιδόσεις στην πίστα όπως όλη η ενδιαφέρουσα τεχνολογία που φέρεται στο MotoGP. Χωρίς όμως τη δυσκολία των κανονισμών για τα ενεργά πτερύγια τα οποία δεν επιτρέπονται στο MotoGP, όπου προσπαθούν να βελτιώσουν το κράτημα στις στροφές με άλλους τρόπους όπως τη χρήση των πλαϊνών τμημάτων του φέρινγκ με τη λειτουργία του διαχύτη σε συνεργασία με το δρόμο. Αυτός ο τύπος τεχνολογίας της BMW έχει κατασκευαστεί μόνο για τα πλεονεκτήματα και την πιο εύκολη διαχείριση της ροής του αέρα που προσφέρει στην πίστα, αλλά δεν παύει να βοηθά και εμάς που θα μπορούμε να συμμετέχουμε σε κάποια από τα πολύ επιτυχημένα Track days που διοργανώνονται στην Ελλάδα.

Είχαμε την τύχη να οδηγήσουμε την BMW M 1000 RR Competition στην πίστα των Σερρών. Ανυπομονούμε να έχει και τα νέα μεταβαλλόμενα αεροδυναμικά πτερύγια στο μέλλον!

Στις μοτοσυκλέτες παραγωγής επιτρέπονται πολλά συστήματα και τα μεταβαλλόμενα πτερύγια είναι μία πολύ ενδιαφέρουσα τεχνική λύση που βοηθά και στο δρόμο καθώς το επιπλέον κράτημα είναι σε κάθε περίπτωση και επιπλέον ασφάλεια για την αποφυγή μιας πτώσης. Η σταθερή έδραση των πτερυγίων στο MotoGP έχει μια άλλη προσέγγιση της επίδρασης των αεροδυναμικών φορτίων που επίσης πρέπει να πιέζουν τους τροχούς προς το δρόμο αλλά με πιο δύσκολο τρόπο, με περισσότερες δοκιμές και προσομοιώσεις της ροής του αέρα και χωρίς το επιπλέον ακόμα και μικρό βάρος των μηχανισμών που αλλάζουν τις κλίσεις στα πτερύγια. Είτε υπάρχουν σταθερά πτερύγια στη μοτοσυκλέτα μας, είτε μεταβαλλόμενα, ο στόχος είναι να αυξηθεί το κράτημα στις στροφές και αν κινούμαστε με κανονικές ταχύτητες στο δρόμο τότε δεν είναι λίγες οι φορές που μπορεί να μειωθεί η πρόσφυση λόγω της κακής ποιότητας της ασφάλτου και τα αεροδυναμικά πτερύγια να μας βοηθήσουν. Επίσης ο μεγάλος πονοκέφαλος των μηχανικών είναι η αεροδυναμική πίεση της μοτοσυκλέτας να λειτουργεί από όσο το δυνατόν μικρότερες ταχύτητες και η λύση των μεταβαλλόμενων πτερυγίων είναι πολύ αποδοτική σε χαμηλές ταχύτητες, οπότε από τη στιγμή που βλέπουμε πατέντες για μεταβαλλόμενη κλίση στις στροφές θα δούμε σύντομα και μεταβαλλόμενη κλίση ανάλογα με την ταχύτητα.
Αυτό που θα πρέπει να περιμένουμε όσον αφορά το τι θα λάβουμε ως μέσοι αγοραστές είναι η ειδική έγκριση που θα πρέπει να έχει αυτό το σύστημα. Αν σκεφτούμε την Panigale V4 SP2 της Ducati, την Fireblade SP της Honda, την M 1000 RR της BMW ή τη θρυλική εποχή του Group B του WRC, όπου οι κατασκευαστές αναγκάζονταν να κατασκευάζουν μικροσκοπικές πυρηνικές βόμβες που μπορούσε να αγοράσει το ευρύ κοινό, τότε θα είναι εύκολο να φτάσει σύντομα στην παραγωγή σε αντίστοιχα υψηλών επιδόσεων κατασκευές, αλλά θα έχει ενδιαφέρον να υπάρχει στη συνέχεια και σε χαμηλότερου κόστους μοτοσυκλέτες.
Όσον αφορά για το πώς θα λειτουργεί το σύστημα της BMW, αυτό δεν έχει ακόμη αποκαλυφθεί, καθώς το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας δεν περιλαμβάνει πολλές λεπτομέρειες εκτός από το ότι τα πτερύγια συνδέονται με ηλεκτρονικά ελεγχόμενους μηχανισμούς. Αλλά επειδή οι αισθητήρες επιτάχυνσης πολλών αξόνων είναι πλέον βασικός εξοπλισμός σχεδόν σε κάθε νέα μοτοσυκλέτα και βοηθούν τις σύγχρονες μοτοσυκλέτες με έλεγχο πρόσφυσης, έλεγχο ευστάθειας, ακόμη και λειτουργίες drift, η καλύτερη εικασία θα ήταν ότι η BMW θα συνέδεε όλα αυτά τα συστήματα.
Ωστόσο, όπως και να δούμε αυτό το αεροδυναμικό σύστημα να εφαρμόζεται στο μέλλον, θα είναι πραγματικά πολύ ενδιαφέρον γιατί ενώ στο χώρο του αυτοκινήτου είναι πολλά υπεραυτοκίνητα που διαθέτουν μεταβαλλόμενες αεροτομές, στη μοτοσυκλέτα θα είναι η πρώτη εφαρμογή και με πολύ πιο σημαντικά οφέλη.Δεν θα μπορέσουν όλοι οι αναβάτες να αποσπάσουν κάθε γραμμάριο αεροδυναμικής φόρτισης από τις δυνατότητες αυτού του συστήματος, αλλά οι περισσότεροι άνθρωποι εκτός εκείνων που αγωνίζονται στο WSBK, στο Isle of Man και στο MotoGP πιθανότατα δεν θα μπορούν να εντάξουν στον τρόπο οδήγησής τους τις επιδράσεις αυτών των δυνάμεων, οπότε η διαφορετική οδήγηση σε κάθε κατηγορία θα έχει και διαφορετικό θέαμα για εμάς που θα γνωρίζουμε τι συμβαίνει με όλες αυτές τις νέες τεχνολογίες.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης