Του Νεκτάριου Διατσίδη

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τα ελαστικά είναι τα πιο σημαντικά στη μεταφορά δυνάμεων της μοτοσυκλέτας στο δρόμο.
Η επαφή των ελαστικών μίας μοτοσυκλέτας με τον δρόμο είναι μικρή καθώς οι διαστάσεις δεν μπορούν να φτάσουν σε μεγάλα μεγέθη αλλά και λόγω της καμπύλης που είναι απαραίτητη να υπάρχει για το πλάγιασμα, μειώνοντας έτσι ακόμη περισσότερο το ίχνος επαφής. Η λειτουργία των ελαστικών είναι σύνθετη και αρχικά ενώ συμβαίνουν πολλές μικρές κινήσεις στο πέλμα που έρχεται σε επαφή με την άσφαλτο, υπάρχουν και πολλές άλλες μικρές και μεγάλες κινήσεις στον σκελετό του ελαστικού ανάλογα με την ομαλή ή όχι επιφάνεια.
Η σύνθετη λειτουργία των ελαστικών απαιτεί να προσαρμόζονται στην επιφάνεια επαφής και να μεταφέρουν δυνάμεις στη μοτοσυκλέτα που βελτιώνουν τη λειτουργικότητα της γεωμετρίας της, κάτι που είναι καθοριστικό για την ισορροπία της αλλά και για όλες τις συνθήκες επιτάχυνσης, επιβράδυνσης και στροφής.


Η παραμόρφωση της εξωτερικής επιφάνειας κάτω από την επίδραση δυνάμεων είναι μεγαλύτερη όσο περισσότερο πέλμα υπάρχει και όσο πιο μαλακό είναι το υλικό της γόμας, ενώ επίσης όσα περισσότερα αυλάκια υπάρχουν τόσο περισσότερη γίνεται και η εξωτερική παραμόρφωση. Για την παραμόρφωση του σκελετού η σωστή πίεση του αέρα σε συνδυασμό με τις ιδιότητες του σκελετού να λαμβάνει αυτές τις δυνάμεις και να έχει ορισμένες καταπονήσεις, είναι ανάλογες του σχεδιασμού του, οπότε με μικρότερη πίεση αέρα και εύκαμπτο σκελετό υπάρχει μεγάλη παραμόρφωση ενώ με αυξημένη πίεση και ενισχυμένο σκελετό μικρότερη. Ανάλογα με τις ιδιότητες του σκελετού με την προτεινόμενη πίεση αέρα, ο σχεδιασμός του σκελετού επιτρέπει παραμορφώσεις προς όφελος της μέγιστης δυνατής επιφάνειας, και της διατήρησης σωστής θερμοκρασίας. Η θερμοκρασία λειτουργίας κυρίως των σπορ ελαστικών είναι πολύ σημαντική και πάντα στη μοτοσυκλέτα χρειάζεται προσοχή όταν ξεκινάμε και τα ελαστικά έχουν ακόμη χαμηλή θερμοκρασία.


Τα ελαστικά λοιπόν έχουν πολλές ιδιότητες και αυτές είναι στο μέγιστο όταν αυτά είναι καινούργια και έχουν τις σωστές πιέσεις που ορίζει ο κατασκευαστής της μοτοσυκλέτας ανάλογα με το βάρος του ενός αναβάτη ή και των δύο. Η ημερομηνία κατασκευής που αναγράφεται στα πλαϊνά του ελαστικού με τα αρχικά DOT και τον τετραψήφιο αριθμό που δηλώνει με τα δύο πρώτα ψηφία την εβδομάδα παραγωγής και τα δύο τελευταία το έτος, είναι σημαντικό να μην έχουν περάσει πολλοί μήνες από την κατασκευή τους μέχρι την πρώτη χρήση τους και η διάρκεια της χρήσης δεν πρέπει να ξεπερνά τα δύο χρόνια καθώς σκληραίνουν και δεν αποδίδουν στο μέγιστο, ενώ αν η φθορά έχει φτάσει κοντά στους δείκτες που βρίσκονται μέσα στα αυλάκια νωρίτερα από τα δύο χρόνια τότε πρέπει να αλλαχθούν και νωρίτερα.
Αν αφήσουμε τα ελαστικά μας περισσότερο καιρό και σκληρύνουν, χωρίς το ανάλογο πέλμα και την ανάλογη παραμόρφωση που πρέπει να έχουν και χωρίς τακτικό έλεγχο της ακριβούς πίεσης, τότε σίγουρα πέρα από το λιγοστό κράτημα που αυτά προσφέρουν, η εντελώς λάθος επίδραση δυνάμεων κάνει και τους πιο απλούς χειρισμούς δύσκολους και επικίνδυνους, ενώ σε περίπτωση βροχής η πτώση είναι πολύ πιθανή. Θέλει ιδιαίτερη βαρύτητα το οικονομικό θέμα της αντικατάστασης των ελαστικών προς όφελος της ασφάλειάς μας και των υπολοίπων στους δρόμους.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης