του Νεκτάριου Διατσίδη

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι πρώτες φωτογραφίες μίας μοτοσυκλέτας sport tourer που τροφοδοτείται από το νέο καύσιμο, της Kawasaki Ninja H2 HySE, είναι προς το παρόν μόνο από μια στατική παρουσίαση της ιδέας, αλλά είναι ένα ακόμη σημάδι του πώς θα κινούνται αρκετές μοτοσυκλέτες του μέλλοντος.


Ήταν το 2022, στην EICMA, όταν η Kawasaki παρουσίασε τον νέο 4κύλινδρο κινητήρα υδρογόνου και βρισκόταν εκεί δίπλα στα ηλεκτρικά και υβριδικά πρωτότυπα, τοποθετημένη στην H2, με υπερσυμπιεστή και με κάποιες λεπτομέρειες σε μπλε χρώμα όπως το κάλυμμα της κεφαλής και το διαφορετικό σύστημα υπερσυμπιεστή. Έμοιαζε με κανονικό κινητήρα, κάτι που ήδη γνωρίζαμε, αλλά το εσωτερικό σύστημα ισχύος προοριζόταν να χρησιμοποιεί υδρογόνο σε αέρια κατάσταση και όχι παραδοσιακή βενζίνη.


Τώρα, μετά από ένα χρόνο, μας εντυπωσιάζουν οι πρώτες εικόνες της ιδέας του επερχόμενου Ninja H2 HySE, της πρώτης μοτοσυκλέτας υδρογόνου, που παρουσιάστηκε σε ένα βίντεο που προβλήθηκε ως μέρος του συνεδρίου Group Vision 2030 που έγινε στα κεντρικά γραφεία της Akashi. Το πρώτο πρωτότυπο θα ξεκινήσει τις δοκιμές το 2024 και θα χαρακτηρίζεται από ένα χρώμα «μπλε του υδρογόνου» αντί για το κλασικό «πράσινο Kawasaki». Αξίζει να τονιστεί ότι η πρώτη μοτοσυκλέτα με υδρογόνο είναι το αποτέλεσμα της συνέργειας των τεσσάρων μεγάλων Ιαπώνων κατασκευαστών (Honda, Yamaha, Suzuki και Kawasaki), που είναι όλοι συνεργάτες του έργου HySE.
Η μοτοσυκλέτα H2 Supercharged διατηρεί όλη τη μηχανική δομή του κανονικού τετράχρονου κινητήρα, αλλά για να τροφοδοτηθεί με υδρογόνο που έχει χαμηλότερο σημείο ανάφλεξης, χρειάζεται διαφορετικό σύστημα ψεκασμού. Μπορεί επίσης να είναι απαραίτητο να χρησιμοποιηθούν διαφορετικά υλικά για κινούμενα μέρη, δεδομένης της διαφορετικής θερμοκρασίας που επιτυγχάνεται. Κατά τα άλλα είναι ίδιος ο κινητήρας και η καύση υδρογόνου εγγυάται μηδενική εκπομπή CO2, με την παραγωγή υδρατμών και ένα πολύ μικρό μέρος Nox. Αυτό σημαίνει ότι οι θερμικοί κινητήρες που γνωρίζουμε δεν θα εξοστρακιστούν από τους ηλεκτρικούς, αλλά θα συνυπάρξουν …τουλάχιστον.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Προς το παρόν, τα προβλήματα που σχετίζονται με το υδρογόνο, αφορούν το ενεργειακό ισοζύγιο, με πολλή ενέργεια που ξοδεύεται για να φτάσει το υδρογόνο σε υγρή κατάσταση (περισσότερη από ό,τι επιστρέφει στη συνέχεια ως καύσιμο) και στη συνέχεια το να διατηρείται σε υγρή μορφή σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες. Η τοποθέτηση ενός συστήματος διαχείρισης καυσίμου σε αυτές τις συνθήκες είναι πραγματικά δύσκολη για τα αυτοκίνητα και εξακολουθεί να αποτελεί τεράστιο πρόβλημα στις μοτοσυκλέτες.
Η τεχνολογία, ωστόσο, κάνει μεγάλα βήματα προόδου και πρόσφατα ανακαλύφθηκε μια μέθοδος αποθήκευσης του υδρογόνου σε σκόνη και σε θερμοκρασία περιβάλλοντος, μέσω ενός πολύπλοκου συστήματος φυγοκεντρικών δυνάμεων, που επιτρέπει την παγίδευση μορίων υδρογόνου σε σκόνη νιτριδίου του βορίου, μια χημική ουσία με μηδενικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις που δεν δημιουργεί υποπροϊόντα. Αρκεί η θέρμανση υπό κενό αέρος, για να διαχωριστούν ξανά τα στοιχεία και να απελευθερωθεί το υδρογόνο. Και, τουλάχιστον θεωρητικά και μετά τα πρώτα πειράματα, όλα δείχνουν να λειτουργούν…
Από τα λίγα δεδομένα που γνωρίζουμε, ο κινητήρας της Kawasaki υιοθετεί σύστημα άμεσου ψεκασμού στον θάλαμο καύσης, είναι 1,000 cc και διαθέτει υπερτροφοδότιση. Προς το παρόν δεν υπάρχουν συγκεκριμένες πληροφορίες για τη λειτουργία με υδρογόνο. Εξωτερικά, η νέα Ninja H2 HySE δεν δείχνει τίποτα πάρα πολύ επαναστατικό, με σχήματα που τη φέρνουν πιο κοντά στην H2 SX Supercharged. Αυτό που αλλάζει πολύ είναι προφανώς το περιεχόμενο (καθώς και πιο έντονα σχήματα με ένα μπλε χρώμα για να τονιστεί η διαφορά με το κλασικό πράσινο της Kawasaki), ενώ για την αποθήκευση του καυσίμου χρησιμοποιούνται πέντε φιάλες υγρού υδρογόνου τοποθετημένες σε μία από τις δύο πλαϊνές θήκες που λειτουργούν ως προστατευτικό κέλυφος σε περίπτωση πτώσης. Για τις υπόλοιπες λεπτομέρειες, που εδώ γίνονται δευτερεύουσες, υπάρχει ένα σαφώς διαφορετικό φέρινγκ και μια οθόνη TFT που είναι στην πρώτη γραμμή της τεχνολογίας. Η μοτοσυκλέτα θα πρέπει να ξεκινήσει τις πρώτες δοκιμές ήδη από το 2024, ώστε να τη δούμε στο δρόμο όσο πιο γρήγορα γίνεται.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης