Ισχύει ή είναι μύθος πως εάν αντικαταστήσεις το εργοστασιακό φίλτρο αέρα με μία φιλτροχοάνη θα αυξηθεί η ιπποδύναμη του αυτοκινήτου;

Αρχικά να ξεκαθαρίσουμε πως η αποκλειστική δουλειά του φίλτρου αέρα είναι να «κρατάει» σκόνες, χώμα και διάφορα μικροσωματίδια του αέρα, μακριά από τον χώρο καύσης του κινητήρα. Τα περισσότερα εργοστασιακά φίλτρα είναι χάρτινα και είναι εξαιρετικά σε επίδοση, καθώς φιλτράρουν σε υψηλή αναλογία τον αέρα, κάτι βέβαια που έχει ως αποτέλεσμα να χρειάζονται αντικατάσταση (χαμηλός κόστος).

Σύμφωνα με δοκιμή που έγινε σε δυναμόμετρο, ένα βρώμικο εργοστασιακό φίλτρο αέρα μπορεί να μειώσει την ιπποδύναμη έως και 2 ίππους, καθώς δεν επιτρέπει αρκετό αέρα να εισέλθει στον κινητήρα. Για αυτό και είναι σημαντικό να ελέγχουμε την κατάσταση τους, ειδικά εάν οδηγούμε συχνά και σε χωμάτινες διαδρομές.

Μία φιλτροχοάνη λάθος τοποθετημένη προκαλεί ζημιές
Η φιλτροχοάνη συνήθως έχει σχήμα κώνου και η τοποθέτηση της, προϋποθέτει να αφαιρέσουμε πλήρως το φιλτροκούτι. Το υλικό κατασκευής και το σχήμα, της επιτρέπουν να ρουφά περισσότερο αέρα, ο οποίος όμως είναι πιο ζεστός λόγω της θέσης του κινητήρα. Ουσιαστικά η περισσότερη ποσότητα αέρα δεν φέρνει καμία διαφορά, καθώς είναι μεγαλύτερης θερμοκρασίας , με την ιπποδύναμη του αυτοκινήτου να μην σημειώνει διαφορά. Μάλιστα εάν τοποθετηθεί σε λάθος σημείο, μπορεί να προκαλέσει μέχρι και ζημιά στον κινητήρα, ο οποίος ζητά αρκετό αλλά κρύο αέρα. Μερικές εταιρίες προσφέρουν θερμοασπίδες για κάθε σπορ φιλτροχοάνη αλλά και σπιράλ που φτάνουν μέχρι τον προφυλακτήρα, όμως η τοποθέτηση τους είναι δύσκολη και κοστίζει.
 

Με λίγα λόγια, εάν απλά αφαιρέσουμε το φιλτροκούτι και τοποθετήσουμε μία σκέτη φιλτροχοάνη, τότε το μόνο που θα κερδίσουμε στην καλύτερη περίπτωση είναι ένας πιο άγριος ήχος από τον κινητήρα όταν θα ανεβαίνουν οι στροφές.

Η καλύτερη επιλογή για περισσότερο αλλά και κρύο αέρα, είναι τα aftermarket panel φίλτρα που τοποθετούνται μέσα στο φιλτροκούτι και αντικαθιστούν τα χάρτινα εργοστασιακά. Σε αυτή τη περίπτωση και ο θερμός αέρας περιορίζεται αλλά και η ροή αέρα είναι μεγαλύτερη, δίνοντας ένα σωστό μείγμα στον κινητήρα, που αναπνέει και αποδίδει τα μέγιστα.