Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης
Σίγουρα έχετε δει κάποιον οδηγό να βάζει νεκρά στην κατηφόρα. Άλλοι το δικαιολογούν λέγοντας πως… ξεκουράζουν το μοτέρ (!) και άλλοι πως με αυτό τον τρόπο η κατανάλωση μηδενίζεται. Τι ισχύει όμως τελικά; Είναι σωστό ή άκρως επικίνδυνο να μην έχουμε ταχύτητα στο κιβώτιο κατά την οδήγηση και ειδικά σε έναν κατηφορικό δρόμο;
Γεγονός 1ο: Με νεκρά σε κατηφόρα, δεν θα προλάβεις να φρενάρεις!
Πριν ασχοληθούμε με την κατανάλωση, οφείλουμε να δούμε την ασφάλεια. Η σωστή σχέση στο χειροκίνητο κιβώτιο, έχει την ικανότητα να φρενάρει το αυτοκίνητο και να προσφέρει μεγαλύτερη ασφάλεια στον οδηγό. Έτσι δίσκοι και τακάκια καταπονούνται λιγότερο, ενώ ο οδηγός μπορεί ανά πάσα στιγμή είτε να φρενάρει δυνατά είτε για κάποιον ελιγμό να πατήσει γκάζι και να αποφύγει μία επικίνδυνη κατάσταση.
Γεγονός 2ο: Με κατάλληλη σχέση στο κιβώτιο η κατανάλωση μηδενίζει, με νεκρά βρίσκεται σχεδόν στο 1.5λτ./100χλμ.
Εάν το αυτοκίνητο σας εξοπλίζεται με trip computer, τότε είναι πολύ εύκολο να το διαπιστώσετε και οι ίδιοι. Επιλέγοντας νεκρά, τότε η κατανάλωση όχι μόνο δεν μηδενίζεται, αντιθέτως κυμαίνεται σταθερά πάνω από το 1λτ./100χλμ. αγγίζοντας μερικές φορές και τα 2λτ. Η σωστή επιλογή ταχύτητας όμως (συνήθως από 3η σχέση και πάνω), μπορεί να προσφέρει μέχρι και απολύτως μηδενική κατανάλωση.
Γεγονός 3ο: Η σωστή εναλλαγή νεκράς με ταχύτητα στο κιβώτιο, δεν είναι εύκολη για όλους
Ένας άπειρος οδηγός δεν έχει ακόμη την ικανότητα να προσαρμόσει την κατάλληλη ταχύτητα στο κιβώτιο, εναλλάσσοντας την με τη νεκρά. Έτσι μπορεί να κινείται με παραπάνω χιλιόμετρα και να επιλέξει μία εξαιρετικά χαμηλή σχέση και να προκαλέσει βλάβη στο σύνολο. Και αντιθέτως όμως, η επιλογή μίας μεγάλης σχέσης μπορεί να κάνει το μοτέρ να… «κρεμάσει» και να δημιουργηθεί ξανά πρόβλημα.
Η επιλογή ταχύτητας σε μία κατηφορική διαδρομή, έναντι νεκρά, προσφέρει μεγαλύτερη ασφάλεια, λιγότερη καταπόνηση των φρένων και ρίχνει αισθητά την κατανάλωση.