Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης

Σύμφωνα με δεκάδες ρεπορτάζ  από μεγάλα δημοσιογραφικά μέσα (όπως BBC και Telegraph), το Ηνωμένο Βασίλειο βρήκε αυτό τον τρόπο να εξισορροπήσει τα μειωμένα έσοδα από το φόρο καυσίμων, καθώς όσο αυξάνονται τα EV τόσο μειώνονται τα έσοδα στα κρατικά ταμεία .

Οι πληροφορίες λένε πως η Υπουργός Οικονομικών Rachel Reeves αναμένεται να ανακοινώσει ένα νέο φόρο κυκλοφορίας/μίλι για τα ηλεκτρικά οχήματα, στον προϋπολογισμό που θα ψηφιστεί στις 26 Νοεμβρίου 2025. Εάν εγκριθεί, τότε θα έχει ισχύ από τον 2028 και ήδη έχουν προκύψει οι πρώτες αντιδράσεις.

Με όλο και περισσότερους οδηγούς να στρέφονται σε ηλεκτρικά οχήματα, η κυβέρνηση δείχνει αποφασισμένη να αντιμετωπίσει με αυτό τον πρωτότυπο τρόπο, την δημοσιονομική πρόκληση.

Ο φόρος καυσίμων αποφέρει σήμερα περίπου 25 δισεκατομμύρια λίρες ετησίως στο Υπουργείο Οικονομικών – ένα σημαντικό ποσό που φυσικά θα μειωθεί καθώς η υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων επιταχύνεται προς τους στόχους της κυβέρνησης, για οχήματα μηδενικών εκπομπών (22% ήταν ο όγκος των πωλήσεων EV το 2025, με στόχο αύξησης στο 80% έως το 2030). Με 1,3 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα ήδη στους δρόμους του Ηνωμένου Βασιλείου το 2025 και προβλέψεις για έξι εκατομμύρια έως το 2028, το Υπουργείο Οικονομικών αντιμετωπίζει πιθανό έλλειμμα 30 δισεκατομμυρίων λιρών έως το 2030.

Pay Per Mile
Το νομοσχέδιο προβλέπει κάθε οδηγός EV να πληρώνει 3 πένες ανά μίλι (περίπου 5 cents του ευρώ ανά χιλιόμετρο). Το περίεργο όμως είναι πως έχει αποκλειστεί η χρήση του GPS για τον έλεγχο των διανυθέντων χιλιομέτρων. Αντιθέτως, ο κάτοχος του οχήματος θα δηλώνει προκαταβολικά πόσα περίπου χλμ. θα κάνει σε ένα έτος και θα πληρώνει από πριν. Εάν στο τέλος αποδειχθεί πως διένυσε παραπάνω θα πληρώνει επιπλέον, ενώ εάν πραγματοποίησε λιγότερα, θα παίρνει πίστωση για την επόμενη χρονιά.

Περισσότερες λεπτομέρειες του νόμου (όπως π.χ. πως θα γίνεται η καταμέτρηση των χιλιομέτρων) θα γίνουν γνωστές την ημέρα της ανακοίνωσης του νέου νόμου.

Η αλήθεια όμως είναι πως εάν το Ηνωμένο Βασίλειο κάνει την αρχή, τι εμποδίζει και άλλες χώρες να ακολουθήσουν σύντομα; Σχεδόν όλες στηρίζονται στα έσοδα από τους φόρους καυσίμων, η χρήση των οποίων όλο και μειώνεται λόγω ηλεκτροκίνησης.