Σκουπίδια από χρυσάφι



Η διαχείριση απορριμμάτων ανήκει στη «νέα γενιά» των μεγάλων έργων που θα μονοπωλήσει τη φετινή χρονιά το ενδιαφέρον επιχειρηματικών ομίλων της χώρας. Και όχι άδικα, αφού πρόκειται για projects με προϋπολογισμό περίπου 1,5 δισ. ευρώ.

Ουσιαστικά, οι Χώροι Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων, οι γνωστοί Χ.Υ.Τ.Α. που υπάρχουν σε όλη την Ελλάδα, θα αντικατασταθούν σταδιακά από σύγχρονες μονάδες, οι οποίες θα επεξεργάζονται τα σκουπίδια και θα παράγουν τρία είδη υλικών: το κομπόστ που χρησιμοποιείται ως λίπασμα, το RDF που χρησιμοποιείται ως καύσιμο από τη βιομηχανία, ενώ θα παράγονται και ανακυκλώσιμα υλικά (χαρτί, γυαλί κ.λπ.).

Γιατί κονταροχτυπιούνται οι μεγάλες εταιρείες

Το κέρδος για τις εταιρείες - που προέρχονται κυρίως από τον κλάδο των κατασκευών- σχετίζεται με τα έσοδα που θα έχουν από την πολυετή, για περισσότερο από 20 χρόνια, διαχείριση των συγκεκριμένων μονάδων. Τμήμα του οικονομικού οφέλους πηγάζει από το λεγόμενο τέλος εισόδου των σκουπιδιών στις μονάδες, το οποίο προέρχεται από τα τέλη που πληρώνουν οι δημότες. Επίσης, σημαντικό μέρος των εσόδων προκύπτει από τα συμβόλαια που θα κλείνει ο ανάδοχος για την πώληση των παραγόμενων υλικών από την επεξεργασία των απορριμμάτων.

Ήδη, το 2013 οι μεγάλες εταιρείες των κατασκευών ανέλαβαν τρία σημαντικά έργα διαχείρισης απορριμμάτων στην περιφέρεια. Πρόκειται για «πακέτο» τριών μονάδων το οποίο θα κατασκευάσει στην Πελοπόννησο η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή. Η θυγατρική εταιρεία του Γιώργου Περιστέρη θα αναλάβει για 27 χρόνια τη διαχείριση των συγκεκριμένων μονάδων, οι οποίες θα επεξεργάζονται από 150.000 έως 200.000 τόνους σκουπίδια ετησίως. Το έργο είναι προϋπολογισμού 132 εκατ. ευρώ και αναμένεται να βάλει οριστικά τέλος στις περισσότερες από 80 ανεξέλεγκτες χωματερές που λειτουργούσαν στην Πελοπόννησο.

Το άλλο μεγάλο έργο που βρίσκεται στη Δυτική Μακεδονία και είναι προϋπολογισμού 46 εκατ. ευρώ το ανέλαβε η Άκτωρ, ενώ η Intrakat σε κοινοπραξία με τις εταιρείες Archirodon και Envitec θα διαχειρίζεται τα σκουπίδια των Σερρών. Η συγκεκριμένη μονάδα είναι προϋπολογισμού της τάξεως των 30 εκατ. ευρώ και υπολογίζεται ότι θα έχει κατασκευαστεί έως το τέλος του 2015.

Τα «φιλέτα»

Η μάχη που θα δώσουν φέτος οι εργολάβοι θα αφορά στις τέσσερις μονάδες που σχεδιάζονται στην Αττική, η οποία συγκεντρώνει το 40% του συνόλου των απορριμμάτων της Ελλάδας. Τα τέσσερα έργα βρίσκονται σε Κερατέα, Γραμματικό, Λιόσια και Φυλή, και είναι συνολικού προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ.

Ωστόσο, οι πληροφορίες του zougla.gr αναφέρουν ότι αλληλοσυγκρουόμενα επιχειρηματικά συμφέροντα φρενάρουν την ολοκλήρωση των συγκεκριμένων διαγωνισμών. Εάν στις επιχειρηματικές κόντρες συμπεριληφθεί το πρόβλημα χρηματοδότησης, τότε γίνεται κατανοητό γιατί οι μονάδες στην Αττική προχωρούν με πολύ αργό ρυθμό.

Πάντως, το πιο προχωρημένο έργο φαίνεται να είναι αυτό στο Γραμματικό, για το οποίο αναμένεται, εντός των επομένων μηνών, να επιλεγεί ο τελικός ανάδοχος. Ωστόσο, αυτό που όλοι φοβούνται είναι ότι εν όψει των αυτοδιοικητικών εκλογών του Μαΐου τα συγκεκριμένα έργα θα μετατραπούν σε νέο... πεδίο μαχών.

Όλα αυτά όταν η χωματερή της Φυλής, όπου καταλήγουν τα σκουπίδια όχι μόνο της Αττικής αλλά και άλλων περιοχών της Ελλάδας, έχει κορεστεί.

Ας σημειωθεί ότι τα έργα στα απορρίμματα διεκδικούν οι όμιλοι Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, J&P Άβαξ, Intrakat, αλλά και μικρότερες τεχνικές εταιρείες.

Τελευταία ενημέρωση: Τρίτη, 7 Ιανουαρίου 2014, 16:43