Στις 05:15 τα ξημερώματα έφτασε στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» το αεροσκάφος με τις σορούς των εννιά άτυχων ναυτικών – των τριών Ελλήνων και των έξι Φιλιππινέζων – που έχασαν τη ζωή τους από πυρκαγιά που ξέσπασε στο φορτηγό πλοίο Aegean Wind την ημέρα των Χριστουγέννων, όταν αυτό βρισκόταν ανοιχτά της Βενεζουέλας.
Οι σοροί των τριών Ελλήνων θα μεταφερθούν αρχικά για νεκροψία – νεκροτομή και στην συνέχεια θα παραδοθούν στους συγγενείς τους για ταφή. Οι σοροί των έξι Φιλιππινέζων μεταφέρονται με άλλη πτήση, που αναχώρησε στις 08:20 με προορισμό την Μανίλα.
Έφταιγε μόνο η «κακιά ώρα»;
Το Aegean Wind των εφοπλιστών Γιάννη και Γιώργου Κουμάνταρου είχε αποπλεύσει από λιμάνι της Βραζιλίας με προορισμό το Χιούστον των ΗΠΑ, καθώς ταξίδευε 123 ναυτικά μίλια βόρεια από τις ακτές της Βενεζουέλας, φορτωμένο 37.733 τόνους σιδηρομετάλλευμα και με 24 ναυτεργάτες πλήρωμα.
Η φωτιά ξεκίνησε από το κομοδέσιο που είναι χώρος διαμονής του πληρώματος. Η ανεξέλεγκτη επέκταση της πυρκαγιάς που ξέσπασε τα ξημερώματα Χριστουγέννων (λίγο πριν τις 10:00 ώρα Ελλάδας), είχε ως αποτέλεσμα τον τραγικό θάνατο εννιά ναυτεργατών που πέθαναν από ασφυξία, ενώ τέσσερις ακόμα τραυματίστηκαν.
Οι τρεις νεκροί Έλληνες ναυτικοί είναι ο 23χρονος ανθυποπλοίαρχος Γιώργος Ξυπολητάκος, ο 52χρονος Γ’ μηχανικός Γιώργος Καλφαγιάννης και ο 55χρονος ηλεκτρολόγος Κωνσταντίνος Μουτσινάς.
Το πρώτο «σήμα» κινδύνου από το πλοίο για πυρκαγιά στο κομοδέσιο εκπέμφθηκε περίπου στις 03:00 τοπική ώρα, δηλαδή λίγο μετά τις 09:00 ώρα Ελλάδας.
Στις 10:45 ώρα Ελλάδας κοντά στο φλεγόμενο καράβι κατέφθασε το παραπλέον φορτηγό πλοίο AMSTELBORG σημαίας Ολλανδίας, του οποίου ο καπετάνιος επικοινωνούσε μέσω ασυρμάτου με τον καπετάνιο του ελληνικού πλοίου. Από αυτόν έγινε γνωστό στο Θάλαμο Επιχειρήσεων του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας ότι ήδη αγνοούνταν 9 ναυτεργάτες. Από την εταιρεία, μέχρι τις 16:00 δε δινόταν καμία επίσημη πληροφορία.
Από τις 14:00 περίπου το μεσημέρι άρχισαν να φτάνουν στο πλοίο εναέρια και πλωτά μέσα της Ακτοφυλακής Βενεζουέλας και παραπλέοντα ιδιωτικά σκάφη. Το πλήρωμα έδινε συνεχώς μάχη με τις φλόγες με αποτέλεσμα κατά τη διάρκεια της κατάσβεσης να τραυματιστούν ακόμη τέσσερις ναυτεργάτες.
Στις 19:40 ώρα Ελλάδας, δηλαδή 10 ώρες μετά την εκδήλωσή της, η πυρκαγιά κατασβέστηκε.
Τότε ξεκίνησαν οι έρευνες στο εσωτερικό του πλοίου και άρχισαν να εντοπίζονται το ένα πτώμα μετά το άλλο. Στις 26 Δεκεμβρίου το πλοίο ρυμουλκήθηκε στο λιμάνι Κουρασάο των Ολλανδικών Αντιλών, και εκεί επιβιβάστηκαν δύο αξιωματικοί πραγματογνώμονες του Λιμενικού Σώματος που έφτασαν από την Ελλάδα.
Πότε είχε ελεγχθεί το πλοίο;
Το ερώτημα που γεννάται μετά από αυτή την ναυτική τραγωδία είναι αν και πότε είχε ελεγχθεί το πλοίο και για τα συστήματα πυρόσβεσης που διαθέτει. Είχαν εφαρμοστεί όλα όσα προβλέπονται από τη Διεθνή Σύμβαση SOLAS (περί Ασφάλειας της Ανθρώπινης Ζωής στη Θάλασσα), όπως αυτή έχει συμπεριληφθεί στην ελληνική νομοθεσία με το ΠΔ 126 ΔΕΚ 70/25-5-1987;
Το Προεδρικό Διάταγμα μεταξύ άλλων προβλέπει – σύμφωνα με τον κανονισμό 36 – «μόνιμο σύστημα ανίχνευσης και αναγγελίας πυρκαγιάς εγκεκριμένου τύπου που πληροί τις απαιτήσεις του κανονισμού 13 και έχει εγκατασταθεί και διαταχθεί έτσι ώστε να παρέχει ανίχνευση καπνού σε διαδρόμους, κλιμακοστάσια και οδούς διαφυγής μέσα σε χώρους ενδιαίτησης».
