Ρεπορτάζ: Σωτήρης Σκουλούδης

Στην Αθήνα βρέθηκε για λίγες ημέρες, στο πλαίσιο του 14ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κόμικς, ο εικονογράφος του διάσημου κόμικ –και αργότερα ταινίας- «V for Vendetta», David Lloyd, όπου παρουσίασε το κλασικό και ιδιαίτερα επίκαιρο, σύμφωνα με πολλούς, έργο του (γράφτηκε το 1982, μαζί με τον Alan Moore, τον δημιουργό του κόμικ «300») και υπέγραψε αυτόγραφα στους θαυμαστές του.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στο φακό της zougla.gr εξήγησε τους λόγους της αρχικής του έμπνευσης για τη δημιουργία του εμβληματικού παγκοσμίως χαρακτήρα του, ενώ τόνισε ότι θεωρεί «χρέος» του να προειδοποιεί τον κόσμο για τον κίνδυνο της τυραννίας. Υπέρμαχος των «μαζικών» -χωρίς εξαιρέσεων μεταξύ των ανθρώπων- επαναστάσεων, παραδέχεται επίσης ότι ο ατομικός αγώνας του ήρωα δεν παύει να είναι μια ουτοπία, αν και φυσικά ο συμβολισμός του «V» έχει καθιερωθεί ως παγκόσμιο σύμβολο επανάστασης, γεγονός που καταδεικνύεται κι από τη δράση της διεθνούς ομάδας hacker των Anonymous.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο ίδιος βλέπει με χαρά τους Έλληνες να αξιοποιούν το σύμβολό του στις διαδηλώσεις, αρκεί να μην χρησιμοποιείται αυτό σε βίαιες καταστάσεις, αν και όπως τονίζει, «στον κόσμο που ζούμε, πολλές φορές η βία είναι απαραίτητη». Όσο για την πραγματική μαζική επανάσταση που πραγματεύεται στο έργο του, όπως τονίζει, αυτή «δεν πρόκειται να επέλθει εκτός αν ο λαός ξεπεράσει τα όρια της απόγνωσης»…

Δείτε τη συνέντευξη.

Zougla.gr: Κύριε Lloyd, ποια πρώτη σκέψη σας οδήγησε στη δημιουργία του συγκεκριμένου ήρωα;

Η αρχική έμπνευση ήταν η άνοδος της ακροδεξιάς στην Αγγλία, την περίοδο που δημιουργήθηκε το έργο, τέλη της δεκαετίας του 1970 και αρχές του 1980. Δημιούργησα τότε την ιστορία ενός αντάρτη που μάχονταν μια φασιστική κυβέρνηση. Ο Alan (Moore) είχε κάνει κάτι αντίστοιχο και τότε ενώσαμε τις ιστορίες μας για να βγει κάτι διαφορετικό. Το μοντέλο για την ιστορία ήταν η Γερμανία της δεκαετίας του 1930, όπου υπήρχαν τεράστια προβλήματα στο λαό και μαζική ανεργία και ο κόσμος ζητούσε απεγνωσμένα έναν σωτήρα. Και φυσικά επέλεξαν τον λάθος άνθρωπο! Δυστυχώς αυτά συμβαίνουν σε καταστάσεις σαν και αυτή.

Ξέρω ότι κι εδώ υπάρχει άνοδος της ακροδεξιάς καθώς το ευνοούν οι συνθήκες, η κακή οικονομική κατάσταση. Πρέπει να προφυλαχθούμε από μια τέτοια κατάσταση και η ιστορία μας είναι μια προειδοποίηση, ακριβώς όπως έκανε και ο George Orwells με το «1984».


Διαπιστώνετε ομοιότητες της κατάστασης που περιγράφετε με αυτή που ισχύει τώρα, στην Ελλάδα αλλά και σε άλλες χώρες;

Φυσικά! Σε όλη την Ευρώπη υπάρχει πολύ κακή οικονομική κατάσταση. Οι τραπεζίτες και η εγκληματική τους τακτική δημιούργησαν αυτά τα φαινόμενα που μπορούν να οδηγήσουν σε επικίνδυνες καταστάσεις, σε κοινωνικούς όρους. Και για αυτά θα πρέπει να πούμε ιστορίες –αν είσαι ικανός στο να λες καλά ιστορίες, τότε είναι χρέος σου να αναδείξεις αυτή την κατάσταση. Το να ψυχαγωγήσεις και να προειδοποιήσεις ταυτόχρονα είναι κάτι που οι καλλιτέχνες μπορούν να κάνουν.

Πολλοί λένε ότι παρουσιάζετε τις κυβερνήσεις με έναν πολύ υπερβολικό τρόπο. Πιστεύετε ότι οι κυβερνήσεις λειτουργούν με τον τρόπο αυτόν στον κόσμο σήμερα; Χρειαζόμαστε όντως μια μεγάλη αλλαγή;

Για να επιτευχθεί η αλλαγή που παρουσιάζεται στο «V for Vendetta» προφανώς χρειάζεται μαζική επανάσταση.

Πιστεύετε στη μαζική επανάσταση;

Κάθε τυραννία θα πρέπει να ανατραπεί με μαζική επανάσταση, φυσικά. Κάθε ολοκληρωτικό καθεστώς πρέπει να ανατραπεί. Αυτή είναι η ιστορία του κόσμου, τίποτα δεν αλλάζει από μόνο του. Νομίζω όμως ότι δεν μπορεί να επιτευχθεί γιατί τα ολοκληρωτικά καθεστώτα ελέγχουν όλα τα εργαλεία επικοινωνίας και τα εργαλεία της κυβέρνησης. Αν οι λαοί δεν δράσουν μαζικά τότε δεν θα καταφέρουν τίποτα. Η ιδέα ενός ατόμου που να τα προκαλεί όλα αυτά είναι ένα όνειρο, ένα ουτοπικό ιδανικό. Αν υποφέρουμε από ένα τέτοιο καθεστώς, προφανώς χρειαζόμαστε έναν ήρωα «V». Αυτό όμως δεν πρόκειται να συμβεί. Ο λαός μπορεί να γίνει δυνατός δρώντας ενωμένα και θα πρέπει να το κάνουν αυτό!


Οι διαδηλωτές στην Ελλάδα αλλά και την Ισπανία χρησιμοποιούν τον χαρακτήρα σας ως σύμβολο. Σας αρέσει αυτό;

Ναι, φυσικά! Είναι υπέροχο όταν κάτι ξεπερνάει τη φαντασία και μετατρέπεται σε πραγματικότητα. Αν πρόκειται για κάτι ακέραιο που έχει καλό σκοπό. Το καλό με τη μάσκα «V» είναι ότι πρόκειται για ένα σύμβολο διαμαρτυρίας για όλους τους σκοπούς! Συμβολίζει την αντίσταση σε κάθε είδους τυραννία και για αυτό χρησιμοποιείται από πολλές διαφορετικές οργανώσεις. Το έχω δει να χρησιμοποιείται σε μικρές περιοχές, για τοπικά προβλήματα και σε μαζικές κινητοποιήσεις επίσης. Ακριβώς επειδή συμβολίζει την αντίσταση στην καταπίεση και στην καταστολή χρησιμοποιείται σε πολλές μορφές και χαίρομαι πολύ για αυτό. Ελπίζω μόνο να μην οδηγήσει σε τραγωδίες ή αληθινή βία, καθώς είναι ένα σύμβολο ειρηνικής διαμαρτυρίας.

Στο «V for Vendetta» όμως είδαμε πολλή βία.

Ναι, αλλά επειδή ο «V» αντιμαχόταν μια δικτατορία και έπρεπε να το κάνει αυτό, δεν υπήρχε άλλος τρόπος. Κι εσείς είχατε δικτατορία εδώ και ελευθερωθήκατε από αυτή και είμαι σίγουρος ότι το πετύχατε αυτό με κάποιου είδους βία. Δυστυχώς στον κόσμο που ζούμε η βία χρησιμοποιείται όταν είναι απαραίτητο.

Πολλοί Έλληνες σήμερα θεωρούν τις κυβερνήσεις τους «τυραννικές». Πιστεύετε ότι με μια μαζική επανάσταση αυτό μπορεί να αλλάξει;

Ναι γιατί μια κυβέρνηση δεν μπορεί να λειτουργήσει αν δεν μπορεί να πει στους πολίτες τι να κάνουν. Αρκεί λοιπόν οι πολίτες να πουν «δεν θα το κάνουμε». Χρειάζεται όμως όλοι να έχουν την ίδια οπτική για αυτό!


Τι εννοείτε όλοι; Στην Ελλάδα έχουμε ακροδεξιά, ακροαριστερά, τα πάντα…

Όλες οι τυραννίες δημιουργούν «συντεχνίες φίλων», οι οποίοι παίρνουν χρήματα ή άλλα πράγματα από τις κυβερνήσεις για να τις υποστηρίζουν. Αυτό κάνουν οι τυραννίες, αλλά κι αυτό μπορεί να ανατραπεί. Όπως στην Κούβα! Η Κούβα είναι η ίδια περίπτωση. Αυτό είναι κάτι στο οποίο πρέπει να συνεισφέρουν όλοι αλλά δυστυχώς οι μάζες δεν δρουν εκτός αν βρίσκονται σε πραγματική απόγνωση.

Πιστεύετε ότι θα φτάσουμε σε αυτό το «κρίσιμο» σημείο στο οποίο οι μάζες δεν θα έχουν άλλη επιλογή από το να δράσουν, όπως συμβαίνει στο έργο σας;

Αυτό θα ήταν πολύ όμορφο. Δεν πιστεύω όμως ότι η μάσκα «V» μπορεί να συνεισφέρει αποτελεσματικά σε κάτι τέτοιο, είναι οι άνθρωποι πίσω από τη μάσκα που θα πρέπει να κάνουν τη δουλειά…

Θα λέγατε ότι είναι επίσης ένα σύμβολο δικαιοσύνης, που είναι και το ζητούμενο, ειδικά στην Ελλάδα;

Η δικαιοσύνη είναι μια από αυτές τις λέξεις… Δικαιοσύνη για ποιον; Η ελευθερία είναι το κλειδί. Η δικαιοσύνη επικαλείται πολλές φορές από ανθρώπους που είναι άδικοι… Ενώ η ελευθερία… Ή είσαι ελεύθερος ή δεν είσαι.

Ποιο είναι το μήνυμά σας για τους Έλληνες;

Συνεχίστε να πολεμάτε για τα δικαιώματά σας!

Χωρίς βία…

Συνεχίστε να πολεμάτε για την ελευθερία και για καλύτερη ζωή… Την αξίζετε!

Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;

Αυτή την εποχή ασχολούμαι με ένα διαδικτυακό ψηφιακό περιοδικό, που «ανεβαίνει» κάθε επτά εβδομάδες, λέγεται «Aces Weekly», η διεύθυνσή του είναι www.acesweekly.co.uk, είναι συνδρομητικό σε μια πολύ λογική τιμή. Είναι 210 σελίδες, κάθε εβδομάδα, για 7,99 ευρώ. Πρόκειται για μια ανθολογία 6 διαφορετικών ιστοριών που την έβδομη εβδομάδα ολοκληρώνονται και δημιουργούνται από τα καλύτερα ταλέντα!

Το 14ο Διεθνές Φεστιβάλ Κόμικς


To 14ο Διεθνές Φεστιβάλ Κόμικς με τίτλο «Αντοχή Υλικών» πραγματοποιείται από τις 2 έως τις 11 Νοεμβρίου, στη «Διπλάρειο Σχολή», στην Πλατεία Θεάτρου στην Αθήνα. Φιλοξενούνται κόμικς διάσημων καλλιτεχνών, όπως του Giouseppe Paloumbo και του Yval Alagbe, καθώς και άλλες καλλιτεχνικές δημιουργίες όπως φωτογραφίες, ζωγραφιές, εγκαταστάσεις, έκθεση αφίσας καθώς και η ομαδική έκθεση των ελλήνων σχεδιαστών κόμικς. Παράλληλα, διεξάγονται κινηματογραφικές, μουσικές και θεατρικές εκδηλώσεις.


Η zougla.gr συνομίλησε με έναν πρωτοεμφανιζόμενο σχεδιαστή κόμικς, τον Θοδωρή Μπαργιώτα, ο οποίος μας ανέλυσε το έργο του με την επωνυμία «Pernilongo», ένα κόμικ 160 σελίδων με πρωταγωνιστή έναν νεαρό Έλληνα δικαστή, ο οποίος αηδιασμένος από την κατάσταση στη χώρα του, αποφασίζει να τα παρατήσει όλα και να καταφύγει στη Λατινική Αμερική…

Δείτε φωτογραφίες από το φεστιβάλ:

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης