Μεγάλο είναι το πλήγμα που έχουν δεχθεί οι επιχειρήσεις του Ηρακλείου από το κλείσιμο των τραπεζών και την επιβολή των capital controls.

Όπως προκύπτει από έρευνα που διεξήγαγε το Επιμελητήριο της πόλης, το 77,06% των επιχειρήσεων ανέφερε ότι είχε μειωμένο τζίρο, ενώ το 51,18% κατέγραψε μείωση άνω του 25% μόλις σε έναν μήνα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Παράλληλα, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, ένα ποσοστό της τάξεως του 62,4 % των μικρομεσαίων επιχειρήσεων του νομού αναγκάζεται από τις συνθήκες να καθυστερήσει την καταβολή οφειλών και υποχρεώσεων, όπως σε ΙΚΑ, ΔΕΚΟ, προμηθευτές, ενώ το 58,8% πιστεύει ότι η κατάσταση δεν έχει βελτιωθεί μετά την άρση των περιορισμών.

Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ηρακλείου Μανώλης Αλιφιεράκης παρουσιάζοντας σήμερα την έρευνα σε συνέντευξη Τύπου τόνισε ότι «είναι σημαντικό να γνωρίζουμε σε ποια κατάσταση βρίσκεται η τοπική αγορά για να μπορεί κάθε επιχειρηματίας να σχεδιάζει τις επόμενες κινήσεις του. Το Επιμελητήριο Ηρακλείου παρακολουθεί τις αλλαγές που συντελούνται και μέσα από τα στοιχεία που συλλέγει προσπαθεί να βοηθήσει τα μέλη ώστε να ανταποκριθούν στις εξελίξεις που διαμορφώνονται κάθε φορά».

Με βάση την έρευνα, ωστόσο, εντυπωσιακό είναι ότι, αν και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις είναι τεράστια, μόνο το 26,5% σκέφτεται να προχωρήσει σε απολύσεις προσωπικού.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Σε σχέση με την ετοιμότητα που είχαν οι επιχειρήσεις για να αντιμετωπίσουν την κρίση, το 44,1% ανέφερε ότι διαθέτει συσκευές EFT/POS προκειμένου να πραγματοποιεί συναλλαγές με πιστωτικές, χρεωστικές και προπληρωμένες κάρτες, αν και το 77,1% χρησιμοποιεί e-banking για τις συναλλαγές του με πελάτες και προμηθευτές.

Όσον αφορά στην ψυχολογία που επικρατεί στην αγορά, το συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό των ερωτηθέντων επιχειρηματιών (97,1%) εκφράζει απαισιοδοξία και πιστεύει ότι η κρίση θα έχει μεσοπρόθεσμη ή μακροπρόθεσμη διάρκεια, πάνω από έναν χρόνο, ενώ το 73,5% εκτιμά ότι θα διαρκέσει πάνω από πέντε έτη.

Με βάση την ίδια έρευνα ποσοστό της τάξεως του 76,2% απάντησε ότι δεν είναι κατάλληλος χρόνος για τη διενέργεια εκλογών, ενώ το 81,7% των επιχειρηματιών του Νομού Ηρακλείου θεωρεί προτιμότερη την παραμονή στο ευρώ από την επιστροφή στη δραχμή.

Σε σχέση με το πόσο αισιόδοξος είναι ο επιχειρηματίας για το μέλλον της επιχείρησής του, το 37,6% όσων συμμετείχαν στην έρευνα εμφανίζεται απαισιόδοξο. Το 37,6 % πιστεύει ότι η κατάσταση θα παραμείνει ίδια, ενώ ένα 24,7 % είναι αισιόδοξο και προσδοκά κάποια βελτίωση.

Η δειγματοληπτική έρευνα διεξήχθη από 10 μέχρι 25 Αυγούστου, αποκλειστικά από στελέχη του Επιμελητηρίου Ηρακλείου με χρήση δομημένων ερωτηματολογίων κλειστού τύπου και τηλεφωνικές συνεντεύξεις, με αντικατάσταση.

ΙΕΛΚΑ: Οι κάρτες αυξάνουν το κόστος στο λιανεμπόριο

Την ίδια ώρα, σημαντική άνοδο του κόστους στο λιανεμπόριο τροφίμων από την αυξανόμενη χρήση πιστωτικών και χρεωστικών καρτών διαπιστώνει το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Συγκεκριμένα, το ΙΕΛΚΑ πραγματοποίησε μελέτη η οποία αξιολογεί τους δύο εναλλακτικούς τρόπους πληρωμής στο λιανεμπόριο τροφίμων -πιστωτικές κάρτες και μετρητά- και στην αξιολόγηση των συνεπειών από τη μεταβολή των ποσοστών πραγματοποίησης συναλλαγών με κάθε ένα από τα δύο μέσα πληρωμής, καθώς και τον ρόλο που παίζουν τα διάφορα κόστη, όπως οι διατραπεζικές προμήθειες.

Σύμφωνα με τη μελέτη του Ινστιτούτου, έως την επιβολή των ελέγχων κεφαλαίων (Ιούλιος 2015) η Ελλάδα είχε ένα από τα υψηλότερα ποσοστά χρήσης μετρητών στο λιανεμπόριο (95%) και ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά χρήσης πιστωτικών και χρεωστικών καρτών.

Στο λιανεμπόριο τροφίμων το ποσοστό χρήσης εκτιμάται ότι μέχρι τον Ιούνιο 2015 ήταν στα επίπεδα του 7-8% για τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και κάτω από 1% για τα μικρά σημεία πώλησης.

Η ανάλυση κόστους που πραγματοποίησε το ΙΕΛΚΑ είναι αποκαλυπτική για τις συνέπειες που έχει η αύξηση χρήσης πιστωτικών και χρεωστικών καρτών ως μέσο πληρωμής στο λιανεμπόριο τροφίμων.

Συγκεκριμένα, εκτιμάται ότι το ποσοστό χρήσης πιστωτικών καρτών αυξήθηκε εξαιτίας των ελέγχων κεφαλαίων μεσοσταθμικά από 4,5% σε 19,5%, με αύξηση για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ από 7,5% σε 30% και για τα μικρότερα σημεία πώλησης από 1% σε 7,5%.

Υπολογίζεται ότι αυτή η εξέλιξη οδηγεί σε ετήσια αύξηση του λειτουργικού κόστους των επιχειρήσεων κατά 70 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 0,37% των πωλήσεων. Το ποσό αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, δεδομένου ότι οι κερδοφόρες επιχειρήσεις του κλάδου λειτουργούν με καθαρό περιθώριο κερδοφορίας της τάξεως του 1-1,5%.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης