Τις τελευταίες ημέρες στα γραφεία της «Ζούγκλας» έφτασε η πληροφορία πως τα drones που προμηθεύτηκε η Ελληνική Αστυνομία το 2014 και το 2015 και τα πολυδιαφήμισε, δεν αποδείχτηκαν τελικά και τόσο επιχειρησιακά, αφού αντιμετωπίζουν πολλά προβλήματα και δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν παντού. Οι ίδιες πηγές τόνιζαν πως τα συγκεκριμένα μη επανδρωμένα θα μπορούσαν επίσης να συνεισφέρουν στην εναέρια επιτήρηση λόγω των πυρκαγιών αλλά βρίσκονται τελικά καθηλωμένα στη Διεύθυνση Ειδικών Δυνάμεων στο Μαρκόπουλο.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ λοιπόν της ηλεκτρονικής μας εφημερίδας, το 2014 και το 2015 η  Ελληνική Αστυνομία, διέθετε συνολικά έξι μη στελεχωμένα αεροσκάφη (3 spylite και 3 Thunder B),  τα οποία αγοράστηκαν μέσω διακρατικής συμφωνίας με το Ισραήλ. Τα τρία είναι μικρά αεροπλανάκια τηλεκατευθυνόμενα, τα οποία αποκτήθηκαν την άνοιξη του 2014 και τα άλλα τρία που έχουν πολύ μεγαλύτερη διάσταση, αποκτήθηκαν επί υπουργίας Νίκου Τόσκα, στα τέλη του 2015.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Μέχρι και το 2017 δεν είχαν χρησιμοποιηθεί επιχειρησιακά, καθώς δεν είχε ολοκληρωθεί το απαραίτητο νομικό πλαίσιο για τη χρήση τους, καθώς και η εκπαίδευση του προσωπικού που θα τα χειριζόταν.

Τα συγκεκριμένα drones αγοράστηκαν για περισσότερα από τρία εκατ. ευρώ, και παρουσιάστηκαν στο κοινό επίσημα με καθυστέρηση δύο χρόνια αργότερα. Αγοράστηκαν προκειμένου να αποτελέσουν τα μάτια και τα αυτιά της υπηρεσίας από ψηλά.

Θα μπορούσαν να προσφέρουν εξαιρετικές υπηρεσίες καθώς – όπως έλεγαν οι ειδικοί – έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν εικόνα υψηλής ευκρίνειας ακόμα και τη νύχτα σε πραγματικό χρόνο με σκοπό να χρησιμοποιηθούν για περιπολίες στη φύλαξη χερσαίων και θαλάσσιων συνόρων, στην πρόληψη δασικών πυρκαγιών τους καλοκαιρινούς μήνες και σε περιπτώσεις καταδιώξεων και μεγάλων επιχειρήσεων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στόχος ήταν οι υπερσύγχρονοι αυτοί εναέριοι φύλακες, να ριχτούν μεταξύ άλλων στη μάχη κατά του εγκλήματος, να βοηθήσουν σε έρευνες και να επιφέρουν σημαντικά αποτελέσματα. Όμως τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν τόσο καλά.

Κάποιες αδυναμίες στις πτήσεις, η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας αλλά και η αλλαγή στην νομοθεσία περί πτήσεων ήταν αρκετά στο να καταστήσουν τα συγκεκριμένα μη επανδρωμένα, δεύτερης επιλογής, και να χρησιμοποιούνται μόνο σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.

Αστυνομικές πηγές εξηγούν στη «Ζούγκλα» πως το 2014 που αγοράστηκαν η νομοθεσία περί πτήσεων για τα μη επανδρωμένα ήταν διαφορετική. Το 2019 άλλαξε κι έτσι σήμερα το 2023 αυτά τα αεροσκάφη λόγω της κατασκευής και του μεγέθους τους δεν δύναται να πετάξουν εντός αστικού ιστού. Άλλη μια αδυναμία τους – όπως λένε οι ίδιες πηγές – είναι ο καιρός ο οποίος παίζει σημαντικό ρόλο στις πτήσεις τους. Καταιγίδες ή ισχυροί άνεμοι αποτελούν πια απαγορευτικό για την πτήση των συγκεκριμένων μη επανδρωμένων.

Η ΕΛ.ΑΣ. επιλέγει σήμερα να χρησιμοποιήσει πιο μικρά και ευέλικτα drones  που έχει προμηθευτεί, τα οποία διαθέτουν φυσικά και πιο προηγμένη τεχνολογία.

«Τα drone αυτά που αγοράστηκαν το 2014 και το 2015 παρόλο που παραμένουν επιχειρησιακά χρησιμοποιούνται μόνο εκτός αστικού ιστού με δυσκολία και σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης», αναφέρει στη «Ζούγκλα» αξιωματικός που έχει γνώση του θέματος.

Σχετικά με το εάν θα μπορούσαν να συνεισφέρουν στην πρόληψη των πυρκαγιών κάνοντας επιτήρηση, αστυνομικές πηγές που έχουν γνώση του θέματος επισημαίνουν πως κάτι τέτοιο δεν είναι εύκολο διότι ο δυνατός αέρας δημιουργεί πρόβλημα στην πτήση.

Το πρόβλημα με τα συγκεκριμένα μη επανδρωμένα δεν πέρασε απαρατήρητο από τα ανώτατα κλιμάκια της ΕΛ.ΑΣ., αφού το αρχηγείο έστησε ειδική επιτροπή με αποκλειστικό αντικείμενο τη διερεύνηση του συγκεκριμένου θέματος. Υπήρξε ακόμα επαφή και με την ισραηλινή εταιρεία προκειμένου να αναβαθμιστούν τα λογισμικά και οι κινητήρες.

Επιχειρησιακά μεν αλλά με μειωμένες πια δυνατότητες…

Δείτε το αφιέρωμα της «Ζούγκλας» για τα συγκεκριμένα drones που είχε πραγματοποιηθεί το 2018:

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης