Εδώ και πέντε έτη το ηλεκτρονικό βιβλίο έχει μπει στη ζωή μας.

Πιο συγκεκριμένα το ηλεκτρονικό βιβλίο ήρθε στην Ελλάδα το 2010, όταν οι εκδότες αποφάσισαν να στραφούν συστηματικά στην παραγωγή του, αλλά τα αποτελέσματα δεν είναι μέχρι στιγμής θεαματικά.
Αυτό τουλάχιστον φαίνεται να συνομολογούν παράγοντες της εκδοτικής αγοράς, χωρίς, πάντως, να υποτιμούν τη μέχρι τώρα πορεία και, κυρίως, χωρίς να αποκλείουν καλύτερες προοπτικές για το μέλλον.

Σε τι οφείλεται αυτή η έλλειψη ανταπόκρισης; Έχει άραγε να κάνει με το γεγονός πως ως κοινωνία εξακολουθούμε να μην έχουμε εξοικειωθεί με τα ηλεκτρονικά μέσα; «Αυτό γενικά ισχύει, το κυριότερο, όμως, πρόβλημα είναι πως δεν υπάρχει διαθέσιμη στην ελληνική αγορά μια ολοκληρωμένη πλατφόρμα ανάγνωσης, όπως το Kindle της Amazon», παρατηρεί ο Αργύρης Καστανιώτης από τις ομώνυμες εκδόσεις: «Εκείνο, με άλλα λόγια, που απουσιάζει από την αγορά δεν είναι ένα προϊόν-περιεχόμενο, αλλά ένα προϊόν υπηρεσιών γύρω από ένα περιεχόμενο». Στην ίδια γραμμή θα κινηθεί και ο Χ. Ψυχογιός: «Οι Έλληνες θα είχαν αποκτήσει καλύτερες σχέσεις με το ηλεκτρονικό βιβλίο αν μπορούσαν να αγοράσουν, χωρίς να χρειαστεί να τις παραγγείλουν στο εξωτερικό, αξιόπιστες μηχανές ανάγνωσης. Το μόνο που μπορούν να βρουν στην εσωτερική αγορά, αν δεν θέλουν να καταφύγουν σε αμφίβολης προέλευσης και αξιοπιστίας προϊόντα, είναι το iPad, αλλά αυτό είναι ακόμη ακριβό και αγοράζεται συνήθως για άλλες χρήσεις».

Πώς ακριβώς διαγράφεται το μέλλον του ηλεκτρονικού βιβλίου στην Ελλάδα; Κανένας από τους συνομιλητές μας δεν μοιάζει απαισιόδοξος. Ο Χ. Ψυχογιός είναι πεπεισμένος πως οι ηλεκτρονικοί αναγνώστες θα πολλαπλασιαστούν όταν θα αρχίσουν να είναι διαθέσιμες και στην Ελλάδα οι αξιόπιστες μηχανές ανάγνωσης. Ο Μ. Καλαμαράς συμπληρώνει πως η διαθεσιμότητα αξιόπιστων συσκευών και υπηρεσιών θα ανοίξει διάπλατα τους δρόμους για το μέλλον: «Αλλά και τότε θα χρειαστεί να κάνει κάποιος κάτι για το ηλεκτρονικό βιβλίο. Στη Σουηδία το έκαναν οι βιβλιοθήκες, στις ΗΠΑ το ανέλαβαν η Apple και η Amazon, στη Γερμανία το προσπάθησαν η Amazon και η Ντόιτσε Τέλεκομ.

Εκείνο που χρειαζόμαστε οπωσδήποτε εμείς είναι η παραγωγή περισσότερων ψηφιακών τίτλων, που αυτή τη στιγμή δεν ξεπερνούν τις 6500». Ο Αργ. Καστανιώτης προσθέτει πως όταν μακροπρόθεσμα ανοίξει στην Ελλάδα μια μεγάλη πλατφόρμα, όπως αυτή της Amazon, τότε θα ανοίξει αυτομάτως και η ηλεκτρονική αγορά του βιβλίου: «Ας έχουμε, εντούτοις, υπόψη πως σύμφωνα με τα καινούργια ισχύοντα, το έντυπο βιβλίο θα έχει ΦΠΑ 6% ενώ το ηλεκτρονικό θα πάει, επειδή θεωρείται υπηρεσία, στο 23%».