Σύνταξη-Επιμέλεια: Στέλιος Βασιλούδης

Η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος ξένος επενδυτής στην Ουγγαρία – και η κυβέρνηση θέλει περισσότερα. Η Ουγγαρία απορρίπτει τις εκκλήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης για χαλάρωση των δεσμών με την Κίνα – και αυτό αποδίδει καρπούς.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η Ουγγαρία φέρεται να είναι υποψήφια μαζί με τη Γερμανία, για τη φιλοξενία του πρώτου ευρωπαϊκού εργοστασίου της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας BYD. Η εταιρεία πρόκειται να κάνει την ανακοίνωση μέχρι το τέλος του έτους. Η κινεζική εταιρεία κατασκευής μπαταριών CATL αποφάσισε πέρυσι να κατασκευάσει ένα εργοστάσιο μπαταριών 7,3 δις ευρώ στην ανατολική πόλη Ντέμπρετσεν. Άλλες κινεζικές εταιρείες στην αλυσίδα εφοδιασμού ηλεκτρικών οχημάτων – Nio, Eve Energy, Huayou Cobalt, BYD και Ningbo Zhenyu Technology – έχουν όλες ανακοινώσει νέα εργοστασιακά έργα τους τελευταίους μήνες.

Η ουγγρική κυβέρνηση λέει ότι η Κίνα είναι ο κορυφαίος ξένος επενδυτής της χώρας από το 2020 και η Βουδαπέστη θέλει περισσότερα – γι’ αυτό οι πολιτικοί ηγέτες οφείλουν να  διασφαλίσουν ότι οι σχέσεις με το Πεκίνο παραμένουν ομαλές.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο Ούγγρος πρωθυπουργός Viktor Orban ήταν ο μόνος ηγέτης της ΕΕ που παρευρέθηκε στο φόρουμ της Πρωτοβουλίας Belt and Road τον Οκτώβριο, με τον Κινέζο Πρόεδρο Xi Jinping να τον αποκαλεί «φίλο» του Πεκίνου.

Η ουγγρική κυβέρνηση, είπε ο Orban, «δεν θα δεχτεί κανενός είδους εξωτερική ιδεολογική πίεση» και σκοπεύει να ακολουθεί πάντα τα εθνικά συμφέροντα. Ο υπουργός Εξωτερικών Péter Szijjártó ήταν ακόμη πιο σαφής τον Ιούνιο, τονίζοντας ότι οποιαδήποτε προσπάθεια απομάκρυνσης από την Κίνα θα έβλαπτε την Ευρώπη.

«Τόσο η οικονομική αποσύνδεση όσο και ο περιορισμός του οικονομικου κινδυνου θα ήταν μια αυτοκτονία που θα διέπραττε η ευρωπαϊκή οικονομία», δήλωσε ο Szijjártó στο CNBC, στο ετήσιο συνέδριο του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ στο Tianjin της Κίνας. «Πώς θα μπορούσε η ΕΕ να αποσυνδεθεί χωρίς να σκοτώσει την ευρωπαϊκή οικονομία», είπε ο ίδιος.

Η Ουγγαρία δεν εντάχθηκε μόνο στο σχήμα 14+1, μια ομάδα που συνδέει την Κίνα με την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη (η οποία ήταν το σχημα 16+1 πριν αποχωρήσουν η Λετονία και η Εσθονία).

Έχει επίσης υπογράψει την συμμετοχή της στην κινεζική πρωτοβουλία Belt and Road, ενώ εμποδίζει τις δηλώσεις της ΕΕ να καταδικάζουν την Κίνα για ζητήματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων. «Η ουγγρική κυβέρνηση απεικονίζει τον εαυτό της ως προγεφύρωμα για την Κίνα», δήλωσε η Dora Gyorffy, καθηγήτρια οικονομικών στο Πανεπιστήμιο Corvinus της Βουδαπέστης.

«Αυτό θα πρέπει να είναι πολύ ανησυχητικό για την υπόλοιπη ΕΕ», πρόσθεσε.

Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen και ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Charles Michel  βρισκονται στο Πεκίνο αυτή την εβδομάδα για να πιέσουν την κινεζική ηγεσία για το τεράστιο εμπορικό πλεόνασμα της χώρας με την ΕΕ. Η Επιτροπή έχει επίσης ξεκινήσει έρευνα για μη αποδεκτές επιδοτήσεις στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα.

Εν τω μεταξύ, η ώθηση της ουγγρικής κυβέρνησης για περισσότερες επενδύσεις από την Κίνα εγείρει προειδοποιήσεις εκ μέρους ορισμένων εταίρων ότι τα οικονομικά οφέλη θα μπορούσαν να έχουν πολιτικό τίμημα. «Όπως η Ρωσία, έτσι και η Κίνα μπορεί να χρησιμοποιήσει κάθε είδους οικονομική ευπάθεια για εκβιασμό», είπε η Győrffy.

Η Ουγγαρία έχει ποντάρει την οικονομική της ανάπτυξη στα αυτοκίνητα – και τώρα, στη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα. Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας αντιπροσωπεύει περίπου το 6% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος της Ουγγαρίας, ενώ οι προμηθευτές αυτοκινήτων αντιπροσωπεύουν ένα επιπλέον 8 με 9%.

Βέβαια, δεν είναι μόνο οι κινεζικές εταιρείες. Οι τρεις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες της Γερμανίας διαθέτουν ουγγρικά εργοστάσια και εταιρείες με έδρα τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία είναι επίσης παρούσες – ελκυσμένες από το εξειδικευμένο αλλά φθηνό εργατικό δυναμικό της Ουγγαρίας και τους στενούς δεσμούς της με την υπόλοιπη αγορά της ΕΕ.

Ενώ τέτοια οικονομικά επιχειρήματα αντιπροσωπεύουν ένα σημαντικό ποσό των επενδύσεων στην αυτοκινητοβιομηχανία, η πίστη της Βουδαπέστης στο Πεκίνο έχει ένα πρόσθετο πολιτικό όφελος. Αν και οι επενδυτικές αποφάσεις είναι μακροπρόθεσμα προγραμματισμένες υποθέσεις, η ανακοίνωση της CATL ότι θα δημιουργούσε εργοστάσιο στην Ουγγαρία έγινε στις 12 Αυγούστου 2022 – μία ημέρα μετά την αποχώρηση της Εσθονίας και της Λετονίας από το σχημα 16+1.

«Αυτό είναι ένα είδος ανταμοιβής που λαμβάνει η Ουγγαρία επειδή είναι πολιτικά κοντά στην Κίνα», δήλωσε ο Jakub Jakóbowski, ειδικός στην Κίνα και αναπληρωτής διευθυντής στο think tank Κέντρου Ανατολικών Σπουδών με έδρα τη Βαρσοβία, το οποίο χρηματοδοτείται από την πολωνική κυβέρνηση.

Όμως, αυτό είναι ένα τίμημα που είναι διατεθειμένη να πληρώσει η Ουγγαρία. Ο υπουργός Οικονομικής Ανάπτυξης Márton Nagy βρέθηκε στη Σαγκάη τον περασμένο μήνα, όπου γιόρτασε την άνοδο των κινεζικών επενδύσεων στην Ουγγαρία.

«Είμαστε περήφανοι που η Ουγγαρία είναι ο κορυφαίος προορισμός για κινεζικές επιχειρηματικές επενδύσεις στην Κεντρική Ευρώπη», είπε. «Η επιτυχία της κυβερνητικής πολιτικής που είναι γνωστή ως “Ανατολικο Άνοιγμα” φαίνεται στο γεγονός ότι μέχρι το τέλος του 2023, πάνω από το ένα τρίτο των άμεσων ξένων επενδύσεων θα έχει έρθει στην Ουγγαρία από τις χώρες της Ανατολής».

Πηγή: POLITICO

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης