Συνεχίζεται η βελτίωση του οικονομικού κλίματος για τις ΜμΕ – με εντυπωσιακές επιδόσεις σε σχέση με την Ευρώπη, σύμφωνα με τη νέα έκδοση της Έρευνας Συγκυρίας που συνέταξε η Διεύθυνση Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας, βάσει έρευνας πεδίου σε δείγμα 1.160 επιχειρήσεων, αναφέροντας μάλιστα χαρακτηριστικά ότι «εκπλήσσει ευχάριστα η συνεχής βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις».

Ειδικότερα, ο δείκτης εμπιστοσύνης των ΜμΕ συνέχισε την ανοδική του πορεία το πρώτο εξάμηνο του 2019, φθάνοντας τις 18 μονάδες (από 13 το δεύτερο εξάμηνο του 2018), επιτυγχάνοντας υψηλό 10ετίας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Παράλληλα, περισσότερο από το ήμισυ του τομέα διατηρεί στόχο περαιτέρω ανάπτυξης, ενώ η αυξημένη κερδοφορία (που απολαμβάνει πλέον το 78% των ΜμΕ) επιτρέπει στις επιχειρήσεις να αναγνωρίζουν θετικές προοπτικές απασχόλησης (23% του τομέα προβλέπει αύξηση ενώ μόλις 9% αναμένει περιορισμό).

Σε επίπεδο βασικών κλάδων, οι βιομηχανικές ΜμΕ – ενισχυόμενες από στρατηγικές εξωστρέφειας – συνεχίζουν να πλεονεκτούν σε όρους επιχειρηματικών προσδοκιών και προοπτικών ανάπτυξης.

Σύμφωνα με την έρευνα, εστιάζοντας στην τελευταία 4ετία, η κάθετη άνοδος του δείκτη εμπιστοσύνης κατά 25,6 μονάδες (έναντι 15 μονάδων στις μεγάλες και 3 μονάδων στις ευρωπαϊκές ΜμΕ) τους επέτρεψε να βελτιώσουν τη σχετική τους θέση σε όρους επιχειρηματικών προσδοκιών.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ειδικότερα, η απόκλιση των ελληνικών ΜμΕ από τις μεγάλες επιχειρήσεις (οι οποίες εμφανίζονται λιγότερο αισιόδοξες – κυρίως στους κλάδους βιομηχανίας και κατασκευών) διευρύνθηκε στις 20 μονάδες (από 9 μονάδες το 2015 και σχεδόν παράλληλη πορεία την τελευταία δεκαετία).

Ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι – μετά από μακροχρόνια πίεση στη διάρκεια της κρίσης – πλέον οι ελληνικές ΜμΕ διατηρούν οριακά καλύτερες προσδοκίες ζήτησης συγκριτικά με τις ευρωπαϊκές ΜμΕ (έναντι υστέρησης της τάξης των 18 μονάδων το 2015).

Στο ίδιο διάστημα, ενδιαφέρον παρουσιάζει και η σχετική συνεισφορά των επιμέρους μεγεθών στην ανάκαμψη – καθώς οι θετικές επιδράσεις διαχέονται σε μεγαλύτερα κομμάτια της οικονομίας. Συγκεκριμένα, στο πρώτο μέρος της ανόδου (2016-2017), ώθηση έδωσαν κυρίως οι μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις (περισσότερο από ¾ της αύξησης).

Ωστόσο, την τελευταία διετία αυξάνεται η συνεισφορά των πολύ μικρών επιχειρήσεων (φθάνοντας το 80% της αύξησης το 2019), καθώς οι προσδοκίες τους συγκλίνουν σταδιακά σε εκείνες του υπόλοιπου τομέα ΜμΕ.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης