Ο νέος δρόμος του Μεταξιού "στήνεται" στο Ντουμπρόβνικ

Πρώτη καταχώρηση: Πέμπτη, 11 Απριλίου 2019, 11:53
Ο νέος δρόμος του Μεταξιού "στήνεται" στο Ντουμπρόβνικ

Θεωρείται το σημαντικότερο έργο υποδομής στην Κροατία: η γέφυρα 2,4 χιλιομέτρων και ύψους 55 μέτρων πάνω στον κόλπο Μάλι Στον, που θα ενώνει δύο τμήματα της Κροατίας παρακάμπτοντας τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη, θα κατασκευαστεί από μία κινεζική εταιρεία. Χρηματοδοτείται, ωστόσο, κατά 85% από τα ευρωπαϊκά ταμεία. Η κινεζική εταιρεία China Road and Bridge Corporation κέρδισε τον μειοδοτικό διαγωνισμό, υποσχόμενη όχι μόνο τη χαμηλότερη τιμή, αλλά και ολοκλήρωση του μεγάλου έργου έξι μήνες νωρίτερα από ό,τι προβλεπόταν.

Ξεκινά σήμερα στο Ντουμπρόβνικ η 8η σύνοδος κορυφής 16+1, στην οποία συμμετέχουν, εκτός από την Κίνα, 11 χώρες-μέλη της Ε.Ε. καθώς και 5 μη μέληΕκτός από αυτήν τη σημαντική ανάθεση, η Κίνα ελπίζει σε πολλές επικερδείς συμφωνίες στην Ευρώπη. Έτσι, μετά τη σύνοδο κορυφής Ε.Ε.-Κίνας, ξεκινά σήμερα στο Ντουμπρόβνικ η 8η σύνοδος κορυφής 16+1, στην οποία συμμετέχουν, εκτός από την Κίνα, 11 χώρες-μέλη της Ε.Ε. καθώς και 5 μη μέλη.

Ο Κινέζος πρωθυπουργός Λι Κετσιάνγκ δεν αποκλείεται, εκτός από τους ομολόγους του από τις 16 χώρες, να συναντηθεί και με τον Έλληνα πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα. Όπως γράφει η εφημερίδα της Ζυρίχης NZZ, «η Ελλάδα θα προσχωρήσει ίσως στην πρωτοβουλία δημιουργώντας τους 17+1. Ήδη πέρυσι ο Έλληνας πρωθυπουργός είχε κάνει λόγο για αυτό το ενδεχόμενο. Στο Ντουμπρόβνικ δεν αποκλείεται η Ελλάδα να προσχωρήσει και τυπικά. Η κινεζική κυβέρνηση ωστόσο υπενθυμίζει ότι και οι 16 χώρες θα πρέπει να συμφωνήσουν στη συμμετοχή της Ελλάδας. Σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες από την Αθήνα, η προσχώρηση είναι απλώς τυπική υπόθεση. Εκπρόσωποι της ελληνικής και της κροατικής κυβέρνησης δεν θέλησαν ωστόσο να σχολιάσουν μια ενδεχόμενη προσχώρηση της Ελλάδας στην πρωτοβουλία».

Σκεπτικισμός σε Βρυξέλλες και Βερολίνο

Για τις Αλβανία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Βουλγαρία, Κροατία, Τσεχία, Ουγγαρία, Εσθονία, Λετονία, Λιθουανία, Μαυροβούνιο, Β. Μακεδονία, Πολωνία, Ρουμανία, Σερβία, Σλοβακία και Σλοβενία η διήμερη σύνοδος καλλιεργεί προσδοκίες. Επειδή όμως ανάμεσα στις χώρες βρίσκονται και 11 κράτη-μέλη της Ε.Ε., τόσο οι Βρυξέλλες όσο και το Βερολίνο κατηγορούν τους Κινέζους ότι με την πρωτοβουλία τους προσπαθούν να βάλουν σφήνες στην Ε.Ε. Οι Βρυξέλλες αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό την υπογραφή συμφωνιών συνεργασίας μεταξύ Κίνας και Πορτογαλίας, Βουλγαρίας, Κροατίας, Τσεχίας, Ελλάδας, Πολωνίας, Σλοβακίας, Σλοβενίας, Ουγγαρίας, Μάλτας, αλλά και των βαλτικών χωρών στο πλαίσιο της δημιουργίας του «Νέου Δρόμου του Μεταξιού». 900 δις δολάρια σκοπεύει να δαπανήσει το Πεκίνο στην κατασκευή υποδομής από την Ασία μέχρι την Ευρώπη.

Η Ε.Ε. κατηγορεί το Πεκίνο ότι, στηρίζοντας οικονομικά κινεζικές επιχειρήσεις, τους διασφαλίζει πλεονεκτήματα έναντι του ανταγωνισμού. Ειδικοί εκτιμούν ότι για αυτό η Κίνα κερδίζει τον έναν μειοδοτικό διαγωνισμό μετά τον άλλο, διότι μεταφέρει από την Κίνα ό,τι χρειάζεται για την κατασκευή ενός έργου στην Ευρώπη και έτσι κρατά το συνολικό κόστος χαμηλά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η κατασκευή της γέφυρας στον κόλπο Μάλι Στον, η οποία θα πραγματοποιηθεί κυρίως με Κινέζους κι όχι Κροάτες εργάτες.

Πηγή: DW

Τελευταία ενημέρωση: Πέμπτη, 11 Απριλίου 2019, 12:02