Στο χάος βυθίζονται οι αερομεταφορές στην Ευρώπη, καθώς μπαίνουμε στην καρδιά της περιόδου των διακοπών.

Οι αεροπορικές εταιρείες ακυρώνουν χιλιάδες πτήσεις, οι καθυστερήσεις είναι δεδομένες, οι αποσκευές σπάνια ταξιδεύουν μαζί με τους ιδιοκτήτες τους, ενώ στα αεροδρόμια κυριαρχεί πανικός και αγανάκτηση.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τόσο οι αεροπορικές εταιρείες, όσο και οι διαχειριστές των αεροδρομίων πίεσαν υπερβολικά τα προηγούμενα τρία χρόνια τις αμοιβές των εργαζομένων, απέρριψαν κάθε αίτημα ακόμη και για κάλυψη του πληθωρισμού. Το αποτέλεσμα είναι μια γενική, μη συντονισμένη, «εξέγερση» των εργαζομένων, που εκφράζεται με γενικές απεργίες μεγάλης συμμετοχής.

Το σύστημα τελεί υπό μεγάλη πίεση.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Σύμφωνα με στοιχεία από ταξιδιωτικές εταιρείες, οι απεργιακές κινητοποιήσεις οδήγησαν σε αύξηση των ακυρώσεων και των καθυστερήσεων πτήσεων και σε μείωση των κρατήσεων για πόλεις όπως το Παρίσι. Η αρχή εναέριας κυκλοφορίας Eurocontrol προειδοποίησε από την Άνοιξη ότι οι καθυστερήσεις θα μπορούσαν να συνεχιστούν και το καλοκαίρι στο βόρειο ημισφαίριο, ιδίως αν δεν ικανοποιηθούν τα αιτήματα και παραταθούν οι απεργιακές κινητοποιήσεις.

Χιλιάδες ακυρώσεις πτήσεων

Μόνο η Easyjet ακύρωσε περίπου 1.700 πτήσεις έως το τέλος του καλοκαιριού, λόγω περιορισμών στον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας στην Ευρώπη.

Οι ακυρώσεις αφορούν κυρίως πτήσεις από και προς το αεροδρόμιο Γκάτγουικ του Λονδίνου.

Εργαζόμενοι στο δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Βρετανίας, το Γκάτγουικ, θα απεργήσουν για οκτώ ημέρες στα τέλη Ιουλίου και στις αρχές Αυγούστου, προκαλώντας πιθανώς ακυρώσεις πτήσεων και προβλήματα για χιλιάδες επιβάτες σε μια θερινή περίοδο υψηλής κίνησης.

Το συνδικάτο Unite ανακοίνωσε ότι περίπου 950 εργαζόμενοι, συμπεριλαμβανομένου προσωπικού εδάφους, θα προχωρήσουν σε απεργία με μισθολογικά αιτήματα για τέσσερις ημέρες στις 28 Ιουλίου -1 Αυγούστου και στη συνέχεια για άλλες τέσσερις ημέρες, στις 4-8 Αυγούστου.

«Δεδομένης της έκτασης της απεργιακής κινητοποίησης, η αναστάτωση, οι καθυστερήσεις και οι ακυρώσεις είναι αναπόφευκτες σε όλο το αεροδρόμιο», ανέφερε το Unite σε ανακοίνωσή του.

Η εταιρεία λειτουργίας του αεροδρομίου του Γκάτγουικ, που βρίσκεται σε απόσταση περίπου 50 χλμ νότια του Λονδίνου, ανακοίνωσε ότι θα στηρίξει τις αεροπορικές εταιρείες με τα σχέδια έκτακτης ανάγκης που έχουν εκπονήσει προκειμένου να διασφαλιστεί ότι οι πτήσεις εκτελούνται όπως έχουν προγραμματιστεί.

Από το Γκάτγουικ, βασικό κόμβο για πτήσεις προς θερινούς προορισμούς στη νότια Ευρώπη, οι εταιρείες easyJet, TUI και British Airways εκτελούν εκατοντάδες δρομολόγια κάθε μέρα. Η easyJet έχει ήδη περικόψει το 2% του προγράμματος των θερινών της πτήσεων, κυρίως από το Γκάτγουικ, λόγω ανησυχιών ότι ζητήματα με την υπηρεσία ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας θα επηρεάσει το πτητικό της πρόγραμμα.

Κατά τα άλλα οι ειδικές συνθήκες του ταξιδιωτικού χάους του περασμένου έτους είναι «σε μεγάλο βαθμό πίσω μας», σύμφωνα με το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων (ACI). Ναι μεν, αλλά… νέα προβλήματα ανακύπτουν στην ανάκτηση αποσκευών από τους ταξιδιώτες.

Η χαμένη βαλίτσα

Η μαρτυρία στο Bloomberg μιας Αμερικανίδας που επισκέφτηκε το Όσλο στα τέλη Μαΐου είναι χαρακτηριστική. Η Χάρλει Χέντριξ παρατήρησε ότι η βαλίτσα της που περιείχε ένα αγαπημένο φόρεμα του οίκου Alexander McQueen είχε φτάσει στην Κοπεγχάγη, μαζί με συσκευασίες τυριών που πλέον σάπιζαν.

Ο λόγος που η Χέντριξ ήξερε ότι η τσάντα ήταν εκεί ήταν επειδή είχε βάλει μέσα ηλεκτρονικό ανιχνευτή AirTag. Η Delta Air Lines Inc. της είπε αρχικά ότι ήταν στο John F. Kennedy International και μετά στο Ντάλας. Αλλά ο ιχνηλάτης έκανε ping από τη Δανία. Όταν πλέον παρέλαβε την αποσκευή έπρεπε να πετάξει πανάκριβα ρούχα που πλέον μύριζαν σάπιο Jarlsberg.

Ένα χρόνο αφότου τα αεροπορικά ταξίδια επανήλθαν από τα χαμηλά επίπεδα της πανδημίας, κατακλύζοντας το σύστημα με χάος στα αεροδρόμια και στοίβες αποσκευών, οι αεροπορικές εταιρείες εξακολουθούν να αγωνίζονται να προλάβουν.

Μόλις τον περασμένο μήνα, οι αποσκευές στοιβαζόντουσαν από το Newark Liberty στο Los Angeles International, στις ΗΠΑ, όταν καταιγίδες αναστάτωσαν τα αεροπορικά δρομολόγια στις βορειοανατολικές ΗΠΑ.
Στο αεροδρόμιο Schiphol του Άμστερνταμ, περίπου 10.000 αποσκευές χάθηκαν σε μια μέρα, για τις οποίες ο Διευθύνων Σύμβουλος της KLM, Μαριάν Ρίντελ, κατηγόρησε τα απαρχαιωμένα συστήματα του κόμβου.

Εν τω μεταξύ, οι επιβάτες οπλίζονται με συσκευές Bluetooth σε ολοένα και μεγαλύτερους αριθμούς, εκθέτοντας το δυσλειτουργικό σύστημα διαχείρισης αποσκευών που συχνά βρίσκεται ένα βήμα πίσω από τους πελάτες, ασκώντας πίεση στη βιομηχανία να καλύψει τη διαφορά.

Οι αεροπορικές εταιρείες και οι εταιρείες διακίνησης αποσκευών λένε ότι είναι καλύτερα εξοπλισμένες από πέρυσι για να μην χαθούν τα πράγματα των πελατών. Η βιομηχανία εργάζεται επίσης σε ένα σχέδιο για την ενσωμάτωση των ιχνηλατών σε υπάρχοντα συστήματα και αναζητά βοήθεια από εταιρείες τεχνολογίας.

Μια πρόκληση είναι να δημιουργηθεί ένα πρότυπο για τη διαλειτουργικότητα μεταξύ αεροπορικών εταιρειών και κατασκευαστών συσκευών — ένα σημείο εκκίνησης για ενδεχόμενες λύσεις.

Η τρέχουσα τεχνολογία διαχείρισης αποσκευών βασίζεται σε μεγάλο βαθμό σε γραμμωτό κώδικα (barcode), καταγράφοντας αντικείμενα κατά διαστήματα στο ταξίδι τους, αλλά όχι συνεχώς. Τα συστήματα back-end των αεροπορικών εταιρειών, των αεροδρομίων και των εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης δεν μπορούν πάντα να «μιλήσουν» μεταξύ τους, γεγονός που τις καθιστά ευάλωτες σε βλάβες.

Η Χέντριξ χρησιμοποίησε την KLM για να την πάει από το Όσλο στο Άμστερνταμ για να συνδεθεί με μια πτήση της Delta στις ΗΠΑ. Η ολλανδική αεροπορική εταιρεία δήλωσε ότι λυπάται για το περιστατικό που οδήγησε στην καταστροφή των ρούχων της και ότι «ακόμη και μια άστοχη αποσκευή είναι πάρα πολλές».

Η KLM είπε ότι παρακολουθεί στενά τις τεχνολογικές εξελίξεις, αν και δεν χρησιμοποιεί την τεχνολογία AirTag για τον εντοπισμό χαμένων αποσκευών, επειδή τα δεδομένα μπορούν να κοινοποιηθούν μόνο στον ιδιοκτήτη της συσκευής για λόγους απορρήτου.

Η Delta, η οποία πούλησε τα εισιτήριά στην Χέντριξ, ζήτησε επίσης συγγνώμη. Με τα συστήματά της με δυνατότητα RFID, η Delta κάνει λιγότερα σφάλματα με τις αποσκευές από άλλους μεγάλους παγκόσμιους μεταφορείς των ΗΠΑ, ανέφερε η ίδια η εταιρεία.

Μια αποσκευή μπορεί να χαθεί για πολλούς λόγους, από σήματα Wi-Fi αεροδρομίου μέχρι κενά κατά τις μεταφορές μεταξύ αεροπορικών εταιρειών. Οι διακοπές του χρονοδιαγράμματος μπορεί να οδηγήσουν σε συσσωρεύσεις, όπως κατά τη διάρκεια της αναταραχής του περασμένου καλοκαιριού ή τις μαζικές ακυρώσεις τον Δεκέμβριο στην Southwest Airlines Co.

Προς το παρόν, τα συστήματα Bluetooth αυξάνουν την πίεση παρέχοντας στους χρήστες Apple AirTags, Tile ή Samsung SmartTags συχνές ενημερώσεις όταν βρίσκονται σε εμβέλεια άλλων ενεργοποιημένων συσκευών. Ενώ οι επιβάτες μπορεί να γνωρίζουν νωρίτερα πού βρίσκονται οι αποσκευές τους από τις αεροπορικές εταιρείες, καθώς τα γραφεία εξυπηρέτησης πελατών δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση στις ίδιες πληροφορίες.

Οι απαντήσεις των αεροπορικών εταιρειών δεν ήταν πάντα καθησυχαστικές. Η Deutsche Lufthansa AG προσπάθησε αρχικά να απαγορεύσει τις συσκευές Bluetooth ως κίνδυνο για την ασφάλεια, αλλά γρήγορα οπισθοχώρησε. Και κάθε λάθος υψηλού προφίλ οδηγεί τους επιβάτες στην αγκαλιά κατασκευαστών όπως η Apple και η εταιρεία κατασκευής τσιπ ιχνηλάτησης Life360 Inc.

Ένας μεγάλος συντελεστής στο χάος του περασμένου έτους ήταν η έλλειψη εργατικού δυναμικού μετά την απόλυση εργαζομένων στη βιομηχανία κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Οι αεροπορικές εταιρείες, τα αεροδρόμια και οι χειριστές αποσκευών λένε ότι έχουν στελεχώσει, έχουν βελτιώσει τις συνθήκες εργασίας και είναι πιο συγκεντρωμένοι κατά την παραλαβή.

Ωστόσο, οι συσσωρεύσεις επιμένουν με ανησυχητική συχνότητα. Οι ελλείψεις προσωπικού και εξοπλισμού επίγειας εξυπηρέτησης ευθύνονται για τις διαταραχές στο Εδιμβούργο αυτόν τον μήνα, σύμφωνα με εκεί αεροδρόμια.

Στο Άμστερνταμ, το Schiphol απέδωσε το χάος με τις αποσκευές στα τέλη Ιουνίου, που περιέγραψε η Ρίντελ της KLM, επηρέασε κυρίως τις πτήσεις τράνσιτ. Όλες οι απωλεσθείσες αποσκευές που ανήκουν σε πελάτες της ολλανδικής αεροπορικής εταιρείας έχουν πλέον αποσταλεί στον προορισμό τους, ανέφερε σε ανακοίνωσή του το αεροδρόμιο. Κάποιοι που στο Άμστερνταμ μεταβιβάστηκαν σε πτήσεις για τον πολικό κύκλο, έμεινα με καλοκαιρινά ρούχα, όταν χάθηκαν οι αποσκευές τους στο τράνσιτ.

Στον απόηχο των αποτυχιών του περασμένου έτους, η Swissport International AG, ένας από τους μεγαλύτερους παρόχους υπηρεσιών εδάφους αεροδρομίων, διόρισε έναν «τσάρο» αποσκευών για να εξετάσει τα σημεία και τρόπους βελτίωσης. Συνεργάζεται επίσης με πελάτες για τη βελτίωση της ψηφιακής παρακολούθησης.

Τεχνολογικές δαπάνες μειώθηκαν δραματικά

Οι τεχνολογικές δαπάνες υπέστησαν μειώσεις επίσης κατά τη διάρκεια της ύφεσης, επιβραδύνοντας την πρόοδο σε μια πρωτοβουλία του 2018 για να διασφαλιστεί ότι οι αποσκευές καταγράφονται τουλάχιστον τέσσερις φορές σε ένα ταξίδι και να ενθαρρύνεται η ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των συμμετεχόντων, σύμφωνα με την IATA.

Αυτή τη στιγμή, η μεγαλύτερη πρόκληση είναι πώς οι αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια μοιράζονται πληροφορίες με μεγαλύτερη διαφάνεια σύμφωνα με τον υπεύθυνο Ασίας-Ειρηνικού της SITA, του βιομηχανικού παρόχου ευρέως χρησιμοποιούμενης αεροπορικής τεχνολογίας.

Η SITA προσφέρει ένα προϊόν που συγκεντρώνει τον εντοπισμό των χαμένων αποσκευών και επεκτείνει ορισμένα εργαλεία στους επιβάτες. Υπάρχουν επίσης εταιρείες όπως η Berkshire Hathaway Inc. που προσφέρουν ταξιδιωτική ασφάλιση και η AirHelp, η οποία παρέχει βοήθεια για την εξασφάλιση επιστροφών χρημάτων και αποζημιώσεων.

Οι αεροπορικές εταιρείες θέλουν επίσης οι εταιρείες τεχνολογίας να εξηγούν καλύτερα στους πελάτες ότι οι ιχνηλάτες Bluetooth δεν παρέχουν πάντα ενημερωμένες πληροφορίες – αυξάνοντας το κόστος των αεροπορικών εταιρειών και δημιουργώντας πονοκεφάλους στην εξυπηρέτηση πελατών.

Η KLM προσέφερε στην Χέντριξ 109 δολάρια ως αποζημίωση για τα κατεστραμμένα αντικείμενα, σύμφωνα με ένα μήνυμα από τη μονάδα Air France-KLM που είδε το Bloomberg.

Η αποζημίωση δεν κάλυψε βέβαια την αξία των ακριβών φορεμάτων, αλλά η παθούσα δεν είχε κρατήσει αποδείξεις για αγαπημένα ρούχα που παρόλη την αξία τους είχε αγοράσει χρόνια πριν.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης