Ρεπορτάζ: Πέτρος Κουσουλός

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Επάνω στα ονόματα του υφυπουργού Προστασίας του Πολίτη, Μανώλη Όθωνα και του πρώην υφυπουργού, Σπύρο Βούγια, «σκόνταψε» ο εισαγγελέας Πρωτοδικών, κ. Αντώνης Ελευθεριάνος, για την τεράστια ζημία που υπέστη το ελληνικό Δημόσιο από τις εκμισθώσεις των ελικοπτέρων δασοπυρόσβεσης του Πυροσβεστικού Σώματος τις χρονικές περιόδους 2010 και 2011.

Αποτέλεσμα της προκαταρκτικής που προκλήθηκε από την μηνυτήρια αναφορά ενός αντιστράτηγου εν αποστρατεία και τις αλλεπάλληλες αποκαλύψεις της zougla.gr, ήταν ο φάκελος της δικογραφίας να σταλεί αμελλητί στη Βουλή για τη διερεύνηση τυχόν ποινικών ευθυνών του πρώην και νυν υφυπουργού.

Σήμερα, ενώπιον των εισαγγελικών Αρχών κλήθηκαν και πήραν προθεσμία προκειμένου να παράσχουν τις έγγραφες εξηγήσεις τους οι 30 συνολικά ύποπτοι που έχουν εντοπιστεί από την έρευνα. Πρόκειται για ανώτατους –εν ενεργεία- αξιωματικούς του Σώματος, τον πρώην Αρχηγό, κ. Στέλιο Στεφανίδη και τον πρώην γενικό γραμματέα Δημόσιας Τάξης, κ. Γρηγόρη Τασούλα. Άπαντες ζήτησαν και πήραν προθεσμία δυο εβδομάδων προκειμένου να προετοιμάσουν την υπερασπιστική τους γραμμή.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Από τα αποδεικτικά έγγραφα τα οποία προσκομίστηκαν στον εισαγγελικό λειτουργό προκύπτουν –κατά πληροφορίες- σαφείς ενδείξεις διασπάθισης του δημοσίου χρήματος τόσο από τις εκμισθώσεις των πτητικών μέσων όσο και από την «απαξίωση» των πέντε ιδιόκτητων ελικοπτέρων του Πυροσβεστικού Σώματος τα οποία παρέμεναν επί δύο χρόνια καθηλωμένα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι παρά το γεγονός ότι δεν έχει ακόμη αποσαφηνιστεί το ακριβές μέγεθος της ζημίας (κάτι τέτοιο αναμένεται να συμβεί μετά τις έγγραφες εξηγήσεις των υπόπτων), εντούτοις εκτιμάται σε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ.

Πρόκειται για ένα «πάρτι» κατασπατάλησης του δημοσίου χρήματος, το οποίο δεν συνάδει με τις βαρύγδουπες δηλώσεις οι οποίες είχαν εκστομισθεί από την ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη όταν ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας ο Γιώργος Παπανδρέου, όταν διάφοροι πολιτικοί παράγοντες «πανηγύριζαν» επειδή είχαν μειώσει το αντίτιμο των μισθωμάτων που δίνονταν στα εναέρια μέσα τα προηγούμενα χρόνια.

Φυσικά το αντίτιμο που πλήρωσε ο ελληνικός λαός ήταν σαφώς μικρότερο από τις «ληστρικές συμβάσεις» των προηγούμενων ετών (επί κυβερνήσεων Νέας Δημοκρατίας), όπως τις είχε χαρακτηρίσει ο Χρήστος Μαρκογιαννάκης. Ωστόσο και  στις τρέχουσες περιπτώσεις δεκάδες εκατομμύρια ξοδεύτηκαν –ως φαίνεται- αδικαιολόγητα καθώς υπεγράφησαν αρκετοί ζημιογόνοι όροι.

Εντύπωση πάντως προκαλεί το γεγονός ότι αρκετά από τα πρόσωπα τα οποία κλήθηκαν ως ύποπτοι, έχουν ήδη «ανοιχτές παρτίδες» με την ελληνική δικαιοσύνη καθώς σε βάρος τους εκκρεμούν κακουργηματικές διώξεις που ασκήθηκαν από την εισαγγελέα, Πόπη Παναδρέου. Η γνωστή ως «υπόθεση των 29» βρίσκεται στα χέρια του 3ου τακτικού ανακριτή Αθηνών.

Οι ζημιογόνες συμβάσεις  

Στο μικροσκόπιο των εισαγγελικών αρχών μπήκαν, μεταξύ άλλων, οι επεκτάσεις (το 2011) των τεσσάρων συμβάσεων για τα συνολικά 12 μισθωμένα ελικόπτερα, που κόστισαν στο Δημόσιο περί τα 20 εκατ. ευρώ. Τρεις από τις εν λόγω συμβάσεις υπεγράφησαν από τον πρώην γ.γ. Δημόσιας Τάξης, κ. Γρηγόρη Τασούλα, και μία από τον υφυπουργό Προστασία του Πολίτη, κ. Μανώλη Όθωνα. Σύμφωνα με τη μηνυτήρια αναφορά και τα υπομνήματα οι συμβάσεις που επεκτάθηκαν περιείχαν αρκετούς ζημιογόνους όρους.

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι έλληνες φορολογούμενοι «πλήρωσαν» 808.725 ευρώ για τη σίτιση και τη διατροφή του πληρώματος των 12 ελικοπτέρων, κατά τη διάρκεια της τρίμηνης παραμονής του στη χώρα μας, παρά το γεγονός ότι στη σχετική διακήρυξη αναφέρεται ότι τα εν λόγω έξοδα βαραίνουν τη συμβαλλόμενη εταιρεία.  Το ίδιο, βέβαια, συνέβη και με τους τηλεφωνικούς λογαριασμούς του προσωπικού, που κόστισαν 264.980 ευρώ, καθώς και με τη μεταφορά των ελικοπτέρων στις Βάσεις, που αγγίζει τα 660.000 ευρώ. Όλα τα παραπάνω, βάσει των προκηρύξεων αλλά και των περιγραφών των διαγωνισμών, τα εν λόγω ποσά δεν όφειλαν να εκταμιευθούν από τον δημόσιο κορβανά αλλά από τις εταιρείες.  

Σε ό, τι αφορά τα ελικόπτερα μεσαίου τύπου (Κ-32 και Μ-8) από τα στοιχεία που προσκομίστηκαν παρουσιάζεται μια υπερτιμολόγηση, το 2010 και 2011, ύψους 25%.

Το μεγάλο «σκάνδαλο» των ιδιόκτητων   

Ιδιαίτερα επιζήμια υπήρξε, όμως, για το ελληνικό Δημόσιο και η «απαξίωση» των πέντε ιδιόκτητων ελικοπτέρων του Π.Σ. (δυο Super Puma και τρία BK-117) τα οποία αν και κόστισαν περί τα 45 εκ. ευρώ, παραμένουν μέχρι σήμερα καθηλωμένα. Μαζί τους «παροπλισμένη» έμεινε και η πάλαι ποτέ κραταιά Υπηρεσία Εναερίων Μέσων, καθώς οι πιλότοι (για την εκπαίδευση των οποίων δαπανήθηκαν περί τα 15 εκ. ευρώ) μετατράπηκαν σε οδηγούς ή γραμματείς.

Τα ιδιόκτητα ελικόπτερα του Σώματος έχουν να επιχειρήσουν από το καλοκαίρι του 2009 (!), λόγω των λαθεμένων χειρισμών που σημειώθηκαν στη συντήρησή και την τεχνική υποστήριξή τους. Για μεγάλο χρονικό διάστημα οι μηχανές τους βρίσκονταν στο εξωτερικό, ενώ μόλις πρόσφατα η τεχνική τους υποστήριξη και συντήρηση ανατέθηκε στην εταιρεία «Aeroservices» κατόπιν διεθνούς διαγωνισμού που διενεργήθηκε από το Νατοϊκό Οργανισμό ΝΑΜSA. Yπενθυμίζεται ότι μέχρι τις 29-9-09 η τεχνική τους υποστήριξη γινόταν από την Ολυμπιακή Αερόπλοια ενώ στη συνέχεια (με την 1242/2010 απόφαση) ανατέθηκε στην εταιρία ΙCSS S.A. από την οποία ανακλήθηκε το Δεκέμβριο του 2010.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης