Η ΠΛΑΝΗ ΜΕ ΤΟ ΑΙΣΙΟ ΤΕΛΟΣ Τζοακίνο Ροσσίνι
ΧΟΡΟΣ ΜΕΤΑΜΦΙΕΣΜΕΝΩΝ Φρανσίς Πουλένκ
ΝΕΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗ / ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΠΡΩΤΕΣ
Συμπαραγωγή με την Όπερα Δωματίου Αθηνών, το Πανεπιστήμιο
Τεχνών του Βερολίνου, τη Γαλλική Πρεσβεία στην Ελλάδα
και το Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών
16, 19, 23, 27, 29 Δεκεμβρίου 2009
Θέατρο Ολύμπια
Ώρα έναρξης 20.00
Δύο κεφάτες, κωμικές παραγωγές Η ΠΛΑΝΗ ΜΕ ΤΟ ΑΙΣΙΟ ΤΕΛΟΣ (μονόπρακτη φάρσα) και ο ΧΟΡΟΣ ΜΕΤΑΜΦΙΕΣΜΕΝΩΝ (κοσμική καντάτα για βαρύτονο και ορχήστρα δωματίου) για πρώτη φορά στην Ελλάδα, παρουσιάζονται τον Δεκέμβριο μήνα στην Εθνική Λυρική Σκηνή.
Οι νέες παραγωγές πραγματοποιούνται σε συμπαραγωγή με την Όπερα Δωματίου Αθηνών, το Πανεπιστήμιο Τεχνών του Βερολίνου, τη Γαλλική Πρεσβεία στην Ελλάδα και το Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών.
Η Όπερα Δωματίου Αθηνών που συμπληρώνει 21 έτη δημιουργικής πορείας συνεργάζεται και αυτή τη χρονιά με την Ε.Λ.Σ. δίνοντας για άλλη μία φορά την ευκαιρία σε νέους καλλιτέχνες να εκφράσουν το ταλέντο τους. Συνεπής στους στόχους της ίδρυσης της, η Ο.Δ.Α. αποτελεί την πλατφόρμα εκείνη στην οποία νέοι καλλιτέχνες και ερμηνευτές δοκιμάζουν τις δυνατότητες τους στο λυρικό ρεπερτόριο. Στα χρόνια λειτουργίας της είχαμε την ευκαιρία να απολαύσουμε υπέροχες παραστάσεις και αξιόλογες δημιουργίες.
Τζοακίνο Ροσσίνι Η ΠΛΑΝΗ ΜΕ ΤΟ ΑΙΣΙΟ ΤΕΛΟΣ Μονόπρακτη φάρσα.
Νεανικό έργο του Ροσσίνι, η Πλάνη με το αίσιο τέλος είναι έργο με πλοκή συναισθηματικού περιεχομένου που πλάι στους «σοβαρούς» ήρωες τοποθετεί δύο κωμικούς χαρακτήρες. Η συκοφαντία είναι πράξη διαχρονική…
Όμως, ευτυχώς, δεν έχει πάντα τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Φαίνεται πως αυτά πίστευε και ο συνθέτης όταν έγραφε την τρισχαριτωμένη όπερα Η ΠΛΑΝΗ ΜΕ ΤΟ ΑΙΣΙΟ ΤΕΛΟΣ.
Στην πρώτη της παρουσίαση στη Βενετία στις 8 Ιανουαρίου 1812 η μονόπρακτη αυτή φάρσα του Ροσσίνι έγινε δεκτή με μεγάλο ενθουσιασμό από κοινό και κριτικούς. Τα επόμενα χρόνια, το έργο δεν έκανε μόνον τον γύρο των ιταλικών θεάτρων αλλά και των σημαντικότερων ευρωπαϊκών.
Η δράση, στην πλάνη με το αίσιο τέλος, ξεκινά δέκα χρόνια αργότερα…. Στο παρελθόν : Ο Ορμόντο ερωτευμένος με την Ιζαμπέλλα, η οποία παντρεύτηκε τον δούκα Μπερτράντο, αποφασίζει να εκδικηθεί για την απόρριψη του διαδίδοντας κακοήθεις φήμες για την τιμή της.
Δωροδοκεί επίσης τον Μπατόνε να την πετάξει σε μια βάρκα ακυβέρνητη στη θάλασσα. Η Ιζαμπέλλα διασώζεται από έναν ντόπιο ανθρακωρύχο, τον Ταραμπόττο, ο οποίος την περιθάλπει ως ανιψιά του, με το όνομα Νίζα.
Η δράση : Η όπερα αρχίζει δέκα χρόνια αργότερα όταν ο δούκας Μπερτράντο πρόκειται να επισκεφτεί τα ορυχεία. Η Ιζαμπέλλα, που αγαπά ακόμα τον σύζυγό της, αποκαλύπτει την αληθινή ταυτότητά της στον Ταραμπόττο που υπόσχεται να την βοηθήσει.
Ο δούκας φθάνει με τον Ορμόντο και τον Μπατόνε. Ο δούκας αγαπά ακόμα τη σύζυγό του παρότι έχει πιστέψει τις φήμες ότι ήταν άπιστη σε αυτόν. Ο Μπατόνε βλέπει τη Νίζα και συνειδητοποιεί ότι είναι η Ιζαμπέλλα. Σχεδιάζει με τον Ορμόντο να την απαγάγουν τη νύχτα αλλά ο Ταραμπόττο κρυφακούει το σχέδιό τους.
Οι δύο κακοποιοί αποκαλύπτονται πριν μπορέσουν να απαγάγουν τη Ιζαμπέλλα, της οποίας η αληθινή ιστορία αποκαλύπτεται όταν παρουσιάζεται φορώντας τα πλούσια ρούχα με τα οποία είχε χαθεί προ δεκαετίας καθώς επίσης το μενταγιόν με το πορτρέτο του Μπερτράντο που φύλαγε τόσα χρόνια. Ο Μπερτράντο και η Ιζαμπέλλα επανασυνδέονται.
Μουσική Διεύθυνση Ερρίκος Φρεζής
Σκηνοθεσία Νικαίτη Κοντούρη
Σκηνικά – Κοστούμια Γιώργος Πάτσας
Φωτισμοί Γιώργος Μιχελής
Ιζαμπέλλα Μαριάννα Μανσόλα, Χριστίνα Πουλίτση, Κατερίνα Κουρή
Δούκας Μπερτράντο Αντώνης Κορωναίος, Λιάνγκχουα Γκονγκ
Ταραμπόττο Δημήτρης Κασιούμης, Διονύσης Τσαντίνης
Μπατόνε Διονύσιος Σούρμπης, Χρήστος Πρίφτης
Ορμόντο Γιώργος Ματθαιακάκης, Πάνος Μυλωνάς
Βοηθητικοί ρόλοι Κώστας Γωγούλας, Γιάννης Δενδρινός, Παναγιώτης Καμμένος
Φρανσίς Πουλένκ ΧΟΡΟΣ ΜΕΤΑΜΦΙΕΣΜΕΝΩΝ Κοσμική καντάτα για βαρύτονο και ορχήστρα δωματίου.
Ο Πουλένκ έλεγε πως ο ΧΟΡΟΣ ΜΕΤΑΜΦΙΕΣΜΕΝΩΝ του είναι «ένα είδος καρναβαλιού που περιλαμβάνει τα πορτρέτα ορισμένων τεράτων», τα οποία θυμόταν από τα παιδικά του χρόνια στις όχθες του Μάρνη.
Δύο μέρη είναι καθαρά ενόργανα. Για τα υπόλοιπα ο Πουλένκ μελοποίησε ποιήματα από την συλλογή Το Κεντρικό εργαστήριο (Le laboratoire central, 1921) του ποιητή και πεζογράφου Μαξ Ζακόμπ (Max Jacob, 1876-1944) που χαρακτηρίζονται από λεκτική ευρηματικότητα, περιπαικτική αντιμετώπιση της καθημερινότητας, αυτοειρωνεία και τη συγκίνηση.
Η καντάτα πρωτοπαρουσιάστηκε στις 20 Απριλίου 1932 στο θέατρο της Υέρ [Hyères], κοντά στις Κάννες.
Μουσική Διεύθυνση Ερρίκος Φρεζής
Σκηνοθεσία – Επιμέλεια Σκηνικών, Κοστουμιών Κωνσταντίνα Ψωμά
Φωτισμοί Κώστας Μπλουγουράς
Βαρύτονος Γκυ Μπονφίλιο, Μιχάλης Ψύρρας
Χορεύτρια Χριστίνα Βασιλοπούλου
Στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων της Ε.Λ.Σ., την Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου και ώρα 17.00, στο Φουαγιέ του Θεάτρου Ολύμπια, θα πραγματοποιηθεί διάλεξη για την Πλάνη με το Αίσιο Τέλος και τον Χορό Μεταμφιεσμένων.
Θέατρο Ολύμπια, Ακαδημίας 59-61, 106 79 Αθήνα
Ώρες λειτουργίας ταμείων και τηλεφωνικών πωλήσεων: 9.00 – 21.00
Τηλέφωνα ταμείου: 210 3612 461, 210 3643 725
Τιμές εισιτηρίων €33, €23, €13, €10, παιδικό, φοιτητικό €10, €8
Προεδρικό θεωρείο €58, €38
www.nationalopera.gr