Ονοματοδοσία αίθουσας Δ12 της “Τεχνόπολις” προς τιμήν του ποιητή

26/01/2009 – 20:00

«Βραδιά Νίκου Γκάτσου» διοργανώνεται τη Δευτέρα 26 Ιανουαρίου 2009 στις 20:00 με αφορμή την ονοματοδοσία της αίθουσας Δ12 της «Τεχνόπολις» του Δήμου Αθηναίων, προς τιμήν του διακεκριμένου Έλληνα ποιητή. 

Τιμώντας την ελληνική ποίηση και συνεχίζοντας την παράδοση σύμφωνα με την οποία επτά ήδη από τα κτίρια της «Τεχνόπολις» φέρουν το όνομα μεγάλων εκπροσώπων της – Ανδρέας Εμπειρίκος (Αίθουσα Δ1), Άγγελος Σικελιανός (Δ4), Γιάννης Ρίτσος (Αμφιθέατρο Ρ/Σ “Αθήνα 9.84”), Κωστής Παλαμάς (Δ10), Τάκης Παπατσώνης (Δ6), Κωνσταντίνος Καβάφης (Δ7) και Κώστας Βάρναλης (Α8) – το όνομα του Νίκου Γκάτσου θα δοθεί στη μεγαλύτερη και πιο πρόσφατα ανακαινισμένη αίθουσα του πολυχώρου πολιτισμού (Δ12), με απόφαση του Δημάρχου Αθηναίων κ. Νικήτα Κακλαμάνη. 

«Το χρέος μας προς την ελληνική ποίηση είναι μεγάλο», τονίζει σε δήλωση του ο πρόεδρος της «Τεχνόπολις», κ. Φώτης Ιγνατίου και συνεχίζει: «Η εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί προς τιμή του Νίκου Γκάτσου, με αφορμή την ονοματοδοσία της αίθουσας, ευελπιστούμε να αποτελέσει την απαρχή μιας σειράς αφιερωμάτων, τιμώντας εξίσου και τις άλλες εξέχουσες μορφές του λογοτεχνικού αυτού είδους”. 

Τα εγκαίνια θα τελέσει ο Δήμαρχος Αθηναίων, κ. Νικήτας Κακλαμάνης. 

Το πρόγραμμα της βραδιάς περιλαμβάνει: 

·         Χαιρετισμό από τον πρόεδρο του Δ. Σ. της «Τεχνόπολις», κ. Φώτη Ιγνατίου.

·         Ομιλία από τον Δήμαρχο Αθηναίων κ. Νικήτα Κακλαμάνη.

·         Λίγα λόγια από την κα Νάνα Μούσχουρη για τη μακρόχρονη φιλία και τη συνεργασία της με τον Νίκο Γκάτσο.

·         Διάλεξη για τον ποιητή και το έργο του από την κα Μαρία Καρακάουσι, Διδάκτορα Ελληνικής και Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο του Παλέρμο.

·         Απαγγελία ποιημάτων και θεατρική απόδοση τραγουδιών και αμελοποίητων στίχων του ποιητή, από τους ηθοποιούς Γιάννη Μπέζο και Ελένη Κοκκίδου.

·         Συναυλία των Μανώλη Μητσιά, Μπάμπη Στόκα και Καίτης Κουλλιά, με τραγούδια γνωστών συνθετών σε στίχους Νίκου Γκάτσου. Τους καλλιτέχνες θα πλαισιώνει οκταμελής ορχήστρα. Ενορχήστρωση: Στέλλα Κυπραίου και Λευτέρης Μιχαλόπουλος.

Παράλληλα, θα λειτουργεί έκθεση προσωπικών αντικειμένων, φωτογραφιών, βιβλίων, δίσκων και CD του Νίκου Γκάτσου, καθώς και εικαστικών έργων που έχουν κοσμήσει εκδόσεις ποιημάτων του και τραγουδιών. Επιμέλεια έκθεσης: Αλέξης Βερούκας. 

Νίκος Γκάτσος 
Γεννήθηκε το 1911 στην Ασέα Αρκαδίας, όπου και τελείωσε το Δημοτικό Σχολείο. Αποφοίτησε από το Γυμνάσιο της Τρίπολης και με τη μέθοδο της αυτοδιδασκαλίας διδάχτηκε αγγλικά και γαλλικά, ενώ «γνώρισε» τα λογοτεχνικά βιβλία. Έτσι, όταν εγκαταστάθηκε στην Αθήνα με την οικογένειά του, για να εγγραφεί στη Φιλοσοφική Σχολή, ήξερε, αρκετά καλά τις δύο ξένες γλώσσες και είχε μελετήσει Παλαμά, Σολωμό και το δημοτικό τραγούδι, καθώς και τις νεωτεριστικές τάσεις στην ποίηση της Ευρώπης. Άρχισε να μπαίνει στους λογοτεχνικούς κύκλους της εποχής και να δημιουργεί -συγχρόνως- τα δικά του μυθικά στέκια. 

Τα πρώτα του ποιήματα – μικρής έκτασης και κλασικού ύφους – δημοσιεύτηκαν στη Νέα Εστία το 1931 και στο Ρυθμό το 1933. Στη συνέχεια, συνεργάστηκε κυρίως με τα Νέα Γράμματα, τα Καλλιτεχνικά Νέα και τα Φιλολογικά Χρονικά, δημοσιεύοντας κριτικά άρθρα και σημειώματα. Την υποδειγματική ποιητική του σύνθεση «Αμοργός» την εξέδωσε από τον Αετό το 1943. Τελειώνοντας ο πόλεμος, συνεργάστηκε με την Αγγλοελληνική Επιθεώρηση ως μεταφραστής και με το Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας ως ραδιοσκηνοθέτης, για λόγους καθαρά βιοποριστικούς. 

Για τους ίδιους λόγους ξεκίνησε να γράφει στίχους πάνω σε μουσική του Μάνου Χατζιδάκι, προσδιορίζοντας έτσι και καθορίζοντας το σύγχρονο ελληνικό τραγούδι. Αργότερα συνεργάστηκε με τον Μίκη Θεοδωράκη και τον Σταύρο Ξαρχάκο, αλλά και με άλλους αξιόλογους συνθέτες. Κυριότεροι κύκλοι τραγουδιών του είναι οι: Μυθολογία (1965), Νυν και αεί (1974), Δροσουλίτες (1975), Αθανασία και Τα παράλογα (1976), Ρεμπέτικο (1983), Σκοτεινή μητέρα (1986) και Μύθοι μιας γυναίκας (1988). Το στιχουργικό του έργο κυκλοφορεί συγκεντρωμένο στον τόμο «Όλα τα τραγούδια» (1999). 

Η ικανότητά του να χειρίζεται το λόγο με ακρίβεια, έκανε το Θέατρο Τέχνης, το Εθνικό Θέατρο και το Λαϊκό Θέατρο να του εμπιστευθούν τις μεταφράσεις πολλών θεατρικών έργων, μεταφράσεις που παραμένουν «κλασικές». Ορισμένα από τα έργα που μετέφρασε είναι: από τα ισπανικά «Ματωμένος Γάμος» (1945), «Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα» (1954) και «Ο Περλιμπλίν και η Μπελίσα» (1959) του Φ. Γκ. Λόρκα συγκεντρωμένα στον τόμο Θέατρο και ποίηση και Φουέντε Οβεχούνα (1958), του Λόπε δε Βέγα· από τα αγγλικά «Μονόπρακτα» (1957, 1959) του Τ. Ουίλλιαμς, «Ιώβ» (1959) του Α. Μακ Λης, «Ο πατέρας» (1962) του Α. Στρίντμπεργκ και «Ταξίδι μιας μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα» (1965) του Ε. Ο’Νηλ. 

Τιμήθηκε με το Βραβείο του Δήμου Αθηναίων (1987) για το σύνολο του έργου του και του απονεμήθηκε ο τίτλος του Αντεπιστέλλοντος Μέλους της Βασιλικής Ακαδημίας Καλών Γραμμάτων της Βαρκελώνης (1991) για τη συμβολή του στη διάδοση της ισπανικής λογοτεχνίας στην Ελλάδα. 

Επέστρεψε στην Ασέα, πλήρης ημερών και γνώσεων, στις 12 Μαΐου 1992.

 Επικοινωνία: 

210 3461589

Τόπος: “Τεχνόπολις”, Αίθουσα Δ12

Διεύθυνση: Πειραιώς 100, Γκάζι