Η εγκυμοσύνη, η αϋπνία και η πρόσληψη μελατονίνης 

Πρώτη καταχώρηση: Δευτέρα, 24 Μαΐου 2021, 21:22
Η εγκυμοσύνη, η αϋπνία και η πρόσληψη μελατονίνης 

Πολλοί άνθρωποι βρίσκουν ανακούφιση από τα συμπτώματα της περιοδικής αϋπνίας κάνοντας χρήση συμπληρωμάτων μελατονίνης. Η ερευνητική διαδικασία όμως δεν έχει ακόμα τεκμηριώσει την αποτελεσματικότητα και την ασφάλεια αυτού του συμπληρώματος κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. 

 

Σε γενικές γραμμές τα διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν ότι η πρόσληψη μελατονίνης μπορεί να βοηθήσει στην επίλυση της δυσκολίας στον ύπνο, αν και δεν έχει υπάρξει επαρκής έρευνα για τη μακροχρόνια χρήση του συμπληρώματος. Ομοίως, υπήρξε πολύ λίγη έρευνα σχετικά με τις επιδράσεις της συμπληρώματος μελατονίνης κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, αν και μερικές μελέτες δείχνουν ότι μπορεί να ωφελήσει το αναπτυσσόμενο έμβρυο. Είναι ωστόσο λίγες οι μελέτες που έχουν αξιολογήσει άμεσα τα οφέλη ή τους κινδύνους από τη λήψη μελατονίνης κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Μέχρι να υπάρχουν περισσότερα στοιχεία, είναι αδύνατο να γνωρίζουμε εάν μια έγκυος γυναίκα μπορεί να χρησιμοποιήσει με ασφάλεια το συμπλήρωμα.

 

Επειδή άλλες παρεμβάσεις, όπως  η βελτίωση των συνηθειών ύπνου, είναι ασφαλείς και μπορεί να είναι αποτελεσματικές, οι περισσότεροι γιατροί προτείνουν αυτές. Μερικές έρευνες όμως δείχνουν ότι η μελατονίνη παίζει ρόλο στην ανάπτυξη του εμβρύου και ότι η συμπλήρωση μελατονίνης μπορεί να βελτιώσει τα αποτελέσματα της εγκυμοσύνης. Ωστόσο στις μελέτες αυτές  δεν έχουν δοκιμαστεί τα συμπληρώματα μελατονίνης ως θεραπεία για προβλήματα ύπνου, συγκεκριμένα.

Το κύριο πιθανό όφελος της μελατονίνης κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης είναι ότι μπορεί να βελτιώσει τον ύπνο, άλλα ορισμένες μελέτες έχουν δείξει  μπορεί επίσης να βελτιώσει τα αποτελέσματα της εγκυμοσύνης. Για παράδειγμα:

• Μια μελέτη του 2015 σε έγκυους ποντικούς διαπίστωσε ότι οι ενέσεις μελατονίνης ενδέχεται να μειώσουν τον κίνδυνο ανωμαλιών του νευρικού σωλήνα.

• Μια ανασκόπηση του 2011 αναφέρει ότι η βραχυπρόθεσμη χρήση μελατονίνης μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο επιπλοκών της εγκυμοσύνης.

• Μερικοί ερευνητές θεωρούν ότι τα συμπληρώματα μελατονίνης θα μπορούσαν να βελτιώσουν τα αποτελέσματα των θεραπειών υποβοηθούμενης αναπαραγωγής, ωστόσο, απαιτείται περισσότερη έρευνα.

• Οι συγγραφείς μιας επισκόπησης του 2014 διαπίστωσαν ότι η μελατονίνη μπορεί να προστατεύσει την ανάπτυξη του εγκεφάλου του εμβρύου, αλλά δεν συνιστούν τη λήψη  συμπληρώματος κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης λόγω της έλλειψης επιστημονικής τεκμηρίωσης της ασφαλούς του χρήσης. 

Ο κακός ύπνος κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης μπορεί να αυξήσει τους κινδύνους για την υγεία της γυναίκας και του εμβρύου. Για παράδειγμα, ο ανεπαρκής ή κακής ποιότητας  ύπνος μπορεί να συσχετιστεί με μεγαλύτερη διάρκεια τοκετού, αν και δεν είναι σαφές εάν η αϋπνία ή η συναισθηματική δυσφορία είναι υπεύθυνη για τη σχέση.

Οι γυναίκες που υποφέρουν από αϋπνία κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης μπορεί επίσης να έχουν υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης ψυχικών διαταραχών, όπως άγχος και κατάθλιψη μετά τον τοκετό.

Εάν μια γυναίκα παίρνει μελατονίνη κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και βελτιώνει τον ύπνο της, αυτό μπορεί να μειώσει το άγχος και να βελτιώσει  την εγκυμοσύνη και τον τοκετό.

 

Λόγω ελλιπών ερευνητικών δεδομένων, οι γιατροί δεν έχουν εντοπίσει συγκεκριμένους κινδύνους ή παρενέργειες από τη χρήση μελατονίνης κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Ωστόσο, οι ερευνητές έχουν εντοπίσει πιθανές ανεπιθύμητες ενέργειες της μελατονίνης στον γενικό πληθυσμό, όπως:

•    αλλεργικές αντιδράσεις

• αλληλεπιδράσεις με φάρμακα, συμπεριλαμβανομένων συμπληρωμάτων και συνταγογραφούμενων φαρμάκων

•   υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας, ειδικά σε ηλικιωμένους ενήλικες.

 

Επίσης, επειδή η μελατονίνη είναι συμπλήρωμα και όχι συνταγογραφούμενο φάρμακο, η Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) δεν το ελέγχει. Αυτό σημαίνει ότι τα συμπληρώματα μελατονίνης μπορεί να περιέχουν συστατικά που δεν περιλαμβάνονται στις ετικέτες τους. Συνολικά, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι οι γιατροί δεν γνωρίζουν τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της χρήσης μελατονίνης.

Οι περισσότερες οδηγίες προτείνουν μια δόση για ενήλικες να κυμαίνεται μεταξύ 0,2 και 5,0 mg. Ένα άτομο πρέπει να το πάρει περίπου 1 ώρα πριν τον ύπνο. Τα παιδιά πρέπει να παίρνουν σημαντικά μικρότερη δόση. Είναι ασφαλέστερο να ξεκινήσει κανείς με τη χαμηλότερη δόση και να την αυξήσει σταδιακά ανάλογα με τις ανάγκες. Μόλις αντιμετωπιστούν τα προβλήματα ύπνου η λήψη του συμπληρώματος θα πρέπει θα διακοπεί. 

 

Σε κάθε περίπτωση επειδή οι επιδράσεις της μελατονίνης κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης είναι άγνωστες, μια έγκυος γυναίκα πρέπει να συμβουλευτεί έναν γιατρό ή μια μαία πριν λάβει το συμπλήρωμα. Συστήνεται πάντα η δοκιμή πρώτα άλλων παρεμβάσεων στον τρόπο ζωής.

Πιο συγκεκριμένα για να ανακουφιστεί μια γυναίκα από την αϋπνία κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, μπορεί καταρχάς να βελτιώσει το περιβάλλον ύπνου και να εξασκεί καλή υγιεινή ύπνου που περιλαμβάνει:

• την τήρηση ωραρίου ύπνου

• τη χρήση μαξιλαριού εγκυμοσύνης για υποστήριξη

• την κατάκλιση σε ένα σκοτεινό, δροσερό δωμάτιο χωρίς οθόνη τηλεόρασης ή υπολογιστή

• την άσκηση κατά τη διάρκεια της ημέρας

• την αποφυγή καφεΐνης το απόγευμα και το βράδυ.

Ο εντοπισμός των αιτίων της αϋπνίας μπορεί επίσης να είναι χρήσιμος. Για παράδειγμα, ορισμένες έγκυες γυναίκες εμφανίζουν σύνδρομο ανήσυχων ποδιών ή υπνική άπνοια και η αντιμετώπιση τους ενδέχεται να βελτιώσει σημαντικά τον ύπνο.

Η εξάσκηση κάποιων τεχνικών χαλάρωσης όπως είναι ο διαλογισμός και η προοδευτική μυϊκή χαλάρωση καθώς και η γνωστική συμπεριφορική θεραπεία για την αϋπνία ενδέχεται επίσης να έχουν καλά αποτελέσματα. 

 

Σε κάθε περίπτωση η έγκυος είναι σημαντικό να συζητήσει με τον ιατρό της  σχετικά με τους κινδύνους και τα πιθανά οφέλη των διαθέσιμων παρεμβάσεων για την αντιμετώπιση της αϋπνίας. 

www.andrologia.gr 

 

Τελευταία ενημέρωση: Δευτέρα, 24 Μαΐου 2021, 21:22