Μια νέα έρευνα του Kaspersky Safe Kids ανέδειξε το διαδικτυακό περιεχόμενο που τράβηξε το ενδιαφέρον των παιδιών κατά τη διάρκεια του φετινού καλοκαιριού. Το καλοκαίρι του 2021, το TikTok κατάφερε να ξεπεράσει το WhatsApp στη λίστα των εφαρμογών που χρησιμοποιούν περισσότερο τα παιδιά. Η δημοτικότητα του Instagram συνέχισε να μειώνεται, ενώ η Eurovision έγινε δημοφιλής και το Brawl Stars ξεπέρασε το Roblox σε δημοτικότητα.
Το καλοκαίρι είναι η καλύτερη στιγμή για χαλάρωση και ψυχαγωγία, καθώς δεν υπάρχουν σχολεία, μαθήματα και εργασίες. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, τα παιδιά έχουν περισσότερο χρόνο να παρακολουθήσουν διαφορετικό περιεχόμενο, να “γνωρίσουν” περισσότερους bloggers, να παίξουν διαδικτυακά παιχνίδια και να συνομιλήσουν με φίλους τους. Η Kaspersky ανέλυσε ανώνυμα δεδομένα, όπως ερωτήματα αναζήτησης, τη λίστα με τις πιο δημοφιλείς εφαρμογές Android, καθώς και κατηγορίες ιστότοπων, που παρέχονται οικειοθελώς από χρήστες του Kaspersky Safe Kids, για να διερευνήσει πώς άλλαξαν τα ενδιαφέροντα και οι ανάγκες των παιδιών το καλοκαίρι του 2021.
Τα παιδιά που χρησιμοποιούν συσκευές Android πέρασαν τον περισσότερο χρόνο στο YouTube (32,9%)[1]. Αυτό το καλοκαίρι, το TikTok (19%) κατάφερε να ξεπεράσει το WhatsApp (16%) κατακτώντας τη δεύτερη θέση. Το γεγονός αυτό διαφέρει από την τάση που παρατηρήθηκε από τον Νοέμβριο του 2020 έως τον Απρίλιο του 2021, όταν το μερίδιο χρήσης του TikTok βρισκόταν στο 14,9%, ενώ του WhatsApp στο 18,1%.
Οι κύριες δραστηριότητες που τράβηξαν το ενδιαφέρον των παιδιών είναι τα βίντεο και το YouTube, και συγκεκριμένα επεξηγηματικά βίντεο που σχετίζονται με τα βιντεοπαιχνίδια (32,3%), όπως η κατηγορία “Let’s Play”. Μεταξύ των πιο δημοφιλών «Let’s Players» ήταν ο αγγλόφωνος λογαριασμός “SSundee” και ο “MrBeast Gaming”.Το Minecraft (25,9%) ήταν το πιο δημοφιλές παιχνίδι κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, ενώ το Brawl Start (4,9%) ξεπέρασε το Roblox (4,6%).
Η δεύτερη βασική τάση μεταξύ των παιδιών ήταν η μουσική. Σχεδόν το ένα πέμπτο όλων των αναζητήσεων στο YouTube (18,4%) αφιερώθηκε σε καλλιτέχνες και βίντεο κλιπ. Το πιο δημοφιλές κομμάτι του φετινού καλοκαιριού ήταν το “Astronaut In The Ocean” από τους Masked Wolf, ενώ οι Ariana Grande και Lil Nas X αναδείχθηκαν ως οι πιο διάσημοι τραγουδιστές.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης το ότι ο διαγωνισμός τραγουδιού της Eurovision αποδείχθηκε επίσης δημοφιλής μεταξύ των παιδιών και των εφήβων. Οι φετινοί νικητές, το ιταλικό συγκρότημα Måneskin, έχουν γίνει ένα από τα πιο δημοφιλή νεανικά συγκροτήματα σε όλο τον κόσμο. Στο YouTube τα παιδιά αναζητούσαν συχνότερα τα τραγούδια τους “Beggin'”, “I WANNA BE YOUR SLAVE” και το νικητήριο τραγούδι της Eurovision “ZITTI E BUONI”.
Μεταξύ άλλων τάσεων στο Διαδίκτυο, έχει ενδιαφέρον να επισημανθεί η εκρηκτική δημοτικότητα των νέων παιχνιδιών “Simple Dimple” και “Pop It”. Μουσικά κομμάτια που έγιναν viral στο TikTok αναφέρονταν σε αυτά τα παιχνίδια, ενώ παράλληλα πολλές ήταν οι κριτικές για παιχνίδια που εμφανίστηκαν στο YouTube.
Παρόμοιες είναι οι τάσεις που διαμορφώνονται και στην Ελλάδα. Το παιδικό κοινό της χώρας μας, ακολουθώντας τις τάσεις που καταγράφονται σε παγκόσμιο επίπεδο, πέρασε τον περισσότερο χρόνο του παρακολουθώντας περιεχόμενο (44,88%). Ακολουθούν τα PC games (20,52%) και το ηλεκτρονικό εμπόριο (17,38%). Από τις εφαρμογές, το YouTube έρχεται πρώτο σε προτίμηση (32,99%), ενώ ακολουθούν το TikTok (20,49%) και το Intagram (10,80%). Το Brawl Stars έχει καταφέρει να κυριαρχήσει στις προτιμήσεις και των παιδιών στην Ελλάδα, κατακτώντας μερίδιο της τάξεως του 7,73%, με αποτέλεσμα το Roblox να έρχεται και στη χώρα μας δεύτερο (6,51%).
«Η έρευνα δείχνει ότι τα παιδιά δεν αλλάζουν συχνά τις προτιμήσεις τους και συνεχίζουν να παρακολουθούν τον ίδιο τύπο περιεχομένου, όμως οι πρωταγωνιστές είναι αυτοί που διαφοροποιούνται στις προτιμήσεις των παιδιών. Για παράδειγμα, οι Ιταλοί ρόκερ Måneskin αντικατέστησαν τους BTS, και το παιχνίδι Friday Night Funkin’ ξεπέρασε το Among Us. Οι αριθμοί δείχνουν επίσης ότι για τα παιδιά της σύγχρονης εποχής η μουσική παρουσιάζει μεγαλύτερο ενδιαφέρον από τον αθλητισμό. Ακόμα και παγκόσμια γεγονότα όπως το Euro 2020 και οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Τόκιο δεν κατάφεραν να τραβήξουν την προσοχή τους», σχολιάζει η Anna Larkina, ειδικός ανάλυσης διαδικτυακού περιεχομένου ιστού στην Kaspersky.
Για να διασφαλιστεί ότι τα παιδιά έχουν μια θετική εμπειρία στο διαδίκτυο, η Kaspersky συνιστά στους γονείς:
- Σερφάρετε στο διαδίκτυο και ενημερωθείτε παρέα με το παιδί σας. Δείτε πού περνούν τα παιδιά σας την ώρα τους στο διαδίκτυο και αναζητήστε τρόπους προκειμένου να παραμείνουν ασφαλή.
- Εξετάστε το ενδεχόμενο λήψης εφαρμογών γονικού ελέγχου και συζητήστε αυτό το θέμα με το παιδί σας, εξηγώντας πώς λειτουργούν αυτές οι εφαρμογές και γιατί τις χρειάζονται για να παραμείνουν ασφαλείς στο διαδίκτυο.
- Αφιερώστε περισσότερο χρόνο συζητώντας με τα παιδιά για ζητήματα διαδικτυακής ασφαλείας. Πείτε στα παιδιά σας τι δεν πρέπει, σε καμία περίπτωση, να δημοσιεύεται στο Διαδίκτυο και γιατί.