Δυο μηνύματα σε ό, τι αφορά τη ναυτιλία στέλνει στη χώρα μας η Κομισιόν  σε μία παρέμβασή της με στόχο την εφαρμογή πολιτικών που στοχεύουν στην πληρέστερη αξιοποίηση των αναπτυξιακών ευκαιριών στις θαλάσσιες μεταφορές.

Το πρώτο μήνυμα της Κομισιόν είναι ξεκάθαρο και αφορά στην πολιτική ιδιωτικοποιήσεων στα λιμάνια. Οι Βρυξέλλες λένε όχι στη μετατροπή των κρατικών μονοπωλίων σε ιδιωτικά. Και το δεύτερο μήνυμα αφορά στο διοικητικό φορέα της ναυτιλίας. Αν δεν υπάρξει δημιουργία ενός κατάλληλου διοικητικού φορέα, θα μειωθεί περαιτέρω ο αριθμός των υπό ελληνική σημαία πλοίων, ενώ θα πληγεί και η απασχόληση των ναυτιλιακών εταιρειών στη στεριά προειδοποιεί η Ε.Ε.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ειδικότερα η Ευρωπαϊκή Ένωση στο κείμενο με τίτλο «Ανάπτυξη για την Ελλάδα», που έδωσε στη δημοσιότητα την προηγούμενη Πέμπτη, κάνει ειδική αναφορά στην ελληνική ναυτιλία.

Στην ανακοίνωσή της η Επιτροπή αναγνωρίζει ότι η ναυτιλία υπήρξε παραδοσιακά ο βασικός πυλώνας της ελληνικής οικονομίας. Ωστόσο σπεύδει να προσθέσει ότι «ένας συνδυασμός παραγόντων (χαμηλοί ναύλοι, κατάργηση του ειδικού υπουργείου) ώθησε τους πλοιοκτήτες στην αλλαγή σημαίας στα σκάφη τους». Αν αυτή η τάση συνεχισθεί, πέραν της απασχόλησης στα πλοία και των φορολογικών εσόδων, ενδέχεται επίσης να επηρεασθεί η απασχόληση στην ξηρά των ναυτιλιακών εταιρειών, προειδοποιεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Παράλληλα συμπληρώνει ότι η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει την ελληνική παράκτια ναυτιλία. Οι εταιρείες λειτουργούν με οριακό ή μηδενικό κέρδος, ακόμα και όταν έχουν συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας. Σε ορισμένες περιπτώσεις, το γεγονός αυτό έχει επηρεάσει το καλυπτόμενο δίκτυο και την ποιότητα των υπηρεσιών, ιδιαίτερα (αλλά όχι αποκλειστικά) προς τα μικρότερα νησιά, τα οποία κατ’ αυτόν τον τρόπο στερούνται ευκαιριών ανάπτυξης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η Ελλάδα, προκειμένου να αξιοποιήσει πλήρως το θαλάσσιο δυναμικό της και να εκμεταλλευθεί τις ευκαιρίες θαλάσσιας ανάπτυξης, πρέπει γενικά να αναπτύξει καταλληλότερη διοικητική δομή στον τομέα της ναυτιλίας, υπογραμμίζει η Επιτροπή.

Σε ό,τι αφορά τις θαλάσσιες μεταφορές, η Ε.Ε. υπογραμμίζει ότι «περισσότερο απ’ ό,τι σε άλλα κράτη-μέλη, η οικονομία και τα επίπεδα ζωής στην Ελλάδα εξαρτώνται από την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα των λιμενικών υπηρεσιών και των θαλάσσιων συνδέσεων».

Το κείμενο σημειώνει ότι οι λιμένες διαχειρίζονται πάνω από το 85% των εξωτερικών εμπορευματικών συναλλαγών της Ελλάδας και εξασφαλίζουν τη βεβαιότητα τροφοδοσίας των νησιών. Η ταξιδιωτική κίνηση μέσω ελληνικών λιμένων ανέρχεται στο 22% του συνόλου των επιβατών θαλασσίων μεταφορών σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι ελληνικοί λιμένες έχουν επίσης το δυναμικό να αναλάβουν ένα μεγάλο μέρος των διηπειρωτικών εμπορικών ροών προς την Ανατολική Ευρώπη.

Όμως, σύμφωνα με την Επιτροπή, οι ελληνικοί λιμένες παρουσιάζουν τρία βασικά προβλήματα:

– περιορισμένο εξοπλισμό και χαμηλές δαπάνες υποδομής,

– πολύ κακές συνδέσεις με την ενδοχώρα (σιδηροδρομικές, οδικές) και τέλος

– διοικητικές και λειτουργικές ανεπάρκειες.

Η Ε.Ε. στιγματίζει τη μέχρι τώρα ακολουθούμενη πολιτική τονίζοντας ότι, σε πολλές περιπτώσεις, έχουν γίνει λιμενικά έργα σε τοπική ή περιφερειακή βάση, χωρίς να εξετάζονται οι στρατηγικές προτεραιότητες σε εθνικό επίπεδο.

Επικαλούμενη τη νέα στρατηγική ΔΕΔ-Μ (Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών) η Ε.Ε. σημειώνει ότι αυτή περιλαμβάνει τους λιμένες της Ηγουμενίτσας, της Πάτρας, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης στο κεντρικό ευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών. Η σημαντική σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ Πειραιά και Θεσσαλονίκης και η θαλάσσια αρτηρία μεταξύ Αθήνας/Πειραιά και Λεμεσού αποτελούν μέρος μιας εκ των ευρωπαϊκών οδών που περιλαμβάνονται στην προταθείσα διευκόλυνση «Συνδέοντας την Ευρώπη».

Στη συνέχεια η Κομισιόν προχωρεί σε συγκεκριμένες προτάσεις εκσυγχρονισμού του συστήματος μεταφορών κυρίως σε ό,τι αφορά τις θαλάσσιες συγκοινωνίες και τις λιμενικές υποδομές.

Για τις λιμενικές υποδομές σημειώνει ότι απαιτείται η παροχή κατάλληλου προτύπου διακυβέρνησης και πλαισίου για την ιδιωτικοποίηση των λιμένων, που να αποτρέπει τη δημιουργία ιδιωτικών μονοπωλίων και να μην εισάγει διακρίσεις μεταξύ χρηστών, καθώς επίσης να επιβάλλει την πλήρη διαφάνεια των λογαριασμών και την κατάλληλη εποπτεία εκ μέρους των δημοσίων αρχών.

 

Οι θαλάσσιες συγκοινωνίες

 

Σε ό, τι αφορά τις θαλάσσιες συγκοινωνίες, η Κομισιόν σημειώνει την ανάγκη δημιουργίας διοικητικών υπηρεσιών μιας στάσης για την υποβολή αναφορών από πλοία. Τα πλοία υπόκεινται τώρα σε σειρά υποχρεωτικών διατυπώσεων που προκαλούν καθυστερήσεις για τα εμπορεύματα και τους επιβάτες. Αυτές οι διατυπώσεις απορροφούν επίσης πόρους από το ναυτιλιακό κλάδο και το κράτος.

 

Πηγή: Ναυτεμπορική

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης