Οι Ομπάμα τον λατρεύουν, ο Κλίντον υπακούει κάθε του λέξη, ο Καντάφι τον εμπιστεύθηκε τυφλά, ο Πούτιν τού επέτρεψε να τον κοιτάξει κατάματα, ο Μπερλουσκόνι «φλέρταρε» μαζί του. Οι ηγέτες του κόσμου ανυπομονούν να φωτογραφηθούν από τον Πλάτωνα Αντωνίου, γνωστό ως Platon, που θεωρείται ο κορυφαίος σύγχρονος φωτογράφος πορτρέτων στον κόσμο.

Έχοντας φωτογραφίσει ήδη περισσότερους από 130 ηγέτες και δεκάδες επώνυμους καλλιτέχνες, έχει κερδίσει μια σημαντική θέση στην κορυφή των επιδραστικών φωτογράφων. Και όλα αυτά μόλις στα 44 του χρόνια.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο Πλάτων γεννήθηκε το 1968 στο Λονδίνο από Έλληνα πατέρα και Βρετανίδα μητέρα. Ο πατέρας του, σημαντικός αρχιτέκτονας που είχε συνεργαστεί και με το αρχιτεκτονικό γραφείο του Δοξιάδη, αποφάσισε κάποια στιγμή να επιστρέψουν στην Ελλάδα. Έτσι, ο Πλάτων περνάει μερικά χρόνια στην Αθήνα και σχεδόν όλα τα παιδικά του καλοκαίρια στην Πάρο. Επιστρέφουν στο Λονδίνο, όπου οι ευκαιρίες απασχόλησης για τον πατέρα του είναι σαφώς μεγαλύτερες, όμως οι εικόνες της Ελλάδας -και δη της νησιωτικής- τον έχουν ήδη επηρεάσει βαθιά. Παρακολουθεί τη σχολή St Martin’s, παίρνει BA στο Graphic Design και στη συνέχεια MA στη φωτογραφία και τις καλές τέχνες στο Royal College of Art, ενώ ήδη η αγγλική «Vogue» αναφέρεται σε αυτόν, σημειώνοντας πως είναι ένας καλλιτέχνης που στο μέλλον θα κάνει σπουδαία πράγματα!

Αρχίζει να συνεργάζεται με τη βρετανική «Vogue», ώσπου τον καλεί ο ίδιος ο John Kennedy Jr να δουλέψει για το περιοδικό του, «George». Την πρώτη του δουλειά την έκανε όμως ως φοιτητής: τον επέλεξε ένα πρακτορείο προκειμένου να φωτογραφίσει τον Anthony Hopkins για μια διαφήμιση της ταινίας του «Hannibal Lector». Το προηγούμενο βράδυ, ωστόσο, διαβάζει για ένα ξέσπασμα του Hopkins που επιτέθηκε βίαια σε φωτογράφο της «Vogue» κατά τη διάρκεια φωτογράφισης. Το επόμενο πρωί, ο Πλάτων είναι πανικόβλητος. Φτάνει ο Hopkins, του ζητεί να καθίσει στο σκαμπό, σηκώνει την κάμερα και νιώθει ολόκληρο το σώμα του να τρέμει. Είναι αδύνατο να συγκρατήσει τον εαυτό του και ο Hopkins τον κοιτάζει ήδη με ανασηκωμένο το φρύδι…

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Όπως έχει διηγηθεί ο ίδιος ο Πλάτων Αντωνίου, κατέβασε τη μηχανή, πλησίασε τον αγριεμένο αστέρα απέναντί του και του εξομολογήθηκε τα πάντα: ήταν η πρώτη του δουλειά, ήταν ακόμα φοιτητής, είχε τρομοκρατηθεί από το χθεσινό δημοσίευμα για την επίθεση στον φωτογράφο της «Vogue». Ο σταρ χαμογέλασε και του είπε: «Και εγώ στη θέση σου θα είχα το ίδιο άγχος… Πάρε τώρα τη μηχανή σου και κάνε τη φωτογράφιση!».

Η συνεργασία που άνοιξε τον δρόμο στον «Platon» για να γίνει ο φωτογράφος των ισχυρών ήταν σίγουρα αυτή με το περιοδικό «Time», για το οποίο έχει ήδη φωτογραφίσει 20 εξώφυλλα. Το 2007 έβγαλε την περίφημη φωτογραφία του Βαλντιμίρ Πούτιν για την «Προσωπικότητα της χρονιάς» και εξασφάλισε το πρώτο βραβείο του World Press Photo Contest. Ακολούθησε έναν χρόνο μετά η υπογραφή συμβολαίου με παχυλή αμοιβή για το περιοδικό «New Yorker», επικεντρώνοντας μεταξύ άλλων στη φωτογράφιση του Obama σε διάφορες φάσεις της πορείας του, αρχής γενομένης από την ορκωμοσία του.

Το 2010 εξέδωσε το λεύκωμα «Power» με φωτογραφίες 100 ηγετών, μεταξύ των οποίων οι Σίλβιο Μπερλουσκόνι, Μπένζαμιν Νετανιάχου, Τόνι Μπλερ, Μουαμάρ Καντάφι κ.ά.. Μόνο ένας ηγέτης έχει αντισταθεί στον Πλάτωνα: ο Σαρκοζί. Όταν τον πλησίασε στα Ηνωμένα Έθνη για να ζητήσει τη φωτογραφία του (είχε αναλάβει την αποστολή να φωτογραφίσει δεκάδες ηγέτες μέσα σε 72 ώρες), δεν ανταπέδωσε καν τη χειραψία του Πλάτωνα. Απομακρύνθηκε εκνευρισμένος, λέγοντας «μισώ τις φωτογραφίες»…

Ο Έλληνας Platon
Ανάμεσα στα πορτρέτα κυβερνώντων και διασήμων, βρήκε τον χρόνο για να φωτογραφίσει μια σειρά που τον ενέπνεε πάντα βαθιά και που τώρα, με την κρίση να μαστίζει την Ελλάδα, αποκτά άλλη σημασία για αυτόν. Είναι η σειρά «Έλληνες», που από σήμερα παρουσιάζεται στο Παρίσι, στην γκαλερί του πολυκαταστήματος Κολέτ. Πρόκειται για 15 φωτογραφίες παραδοσιακών τύπων Έλληνα που έχει φωτογραφίσει στο αγαπημένο του νησί, την Πάρο, τα τελευταία 25 χρόνια. Ο Πλάτων εξακολουθεί να επισκέπτεται συχνά την Ελλάδα – ζει με την οικογένειά του στο Σόχο της Νέας Υόρκης – ενώ επέλεξε την Πάρο και για τον γάμο του.

Ο ίδιος έχει δηλώσει πως είναι συνειδητή επιλογή του το να μην προβάλλει εικόνες σύγχρονων Ελλήνων. Έτσι, επιθυμεί να στείλει το μήνυμα πως οι Έλληνες πρέπει να θυμηθούν ποιοι είναι, να εμπνευστούν από το παρελθόν και την κουλτούρα τους και να γίνουν ξανά δημιουργοί, «πατώντας» σε όσα έχουν καταφέρει.

Επιμέλεια: Μάριος Μπουμπής

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης