Τα δύο αεροσκάφη Airbus A340-300 της πρώην Ολυμπιακής Αεροπορίας, που παραμένουν εδώ και πολλά χρόνια σταθμευμένα στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, «ξεσκονίζει» το Yπουργείο Οικονομικών με στόχο την αξιοποίησή τους μέσα σε διάστημα δύο μηνών.

Το 2012 η διυπουργική επιτροπή αποκρατικοποιήσεων είχε εγκρίνει την πώληση συνολικά τεσσάρων αεροσκαφών Airbus A340-300 στην αμερικανική εταιρεία Apollo Aviation. Ωστόσο, λόγω σειράς παραλήψεων, γραφειοκρατίας και μίας αρνητικής απόφασης του Ελεγκτικού Συνεδρίου το Δημόσιο κατάφερε να «αξιοποιήσει» τα δύο μόνο από τα αεροσκάφη της πρώην Ολυμπιακής.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η αξιοποίηση, λοιπόν, των δύο αυτών αεροσκαφών εκκρεμεί τα τελευταία χρόνια. Ως αποτέλεσμα, το Δημόσιο καταβάλει, μηνιαίως, 100.000 ευρώ για τη συντήρηση και παραμονή των συγκεκριμένων «assets» στο Ελ.Βενιζέλος, ενώ παραμένει άγνωστο εάν για τα…γνωστά και ως «σαπάκια» στην αγορά των αερομεταφορών θα μπορούσε, σήμερα, να βρεθεί αγοραστής ή θα καταλήξουν προς διάλυση.

Ομάδα εργασίας

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στο πλαίσιο αυτό, με απόφαση του υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου και του αναπληρωτή υπουργού Τρύφωνα Αλεξιάδη συγκροτείται ομάδα τεχνικού ελέγχου με αντικείμενο τη σύνταξη τεχνικής έκθεσης για τα δύο Airbus A340-300. Η πενταμελής ομάδα ελέγχου-απαρτίζεται από πιλότο, μηχανικούς αεροσκαφών, σμηναγούς του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας και στέλεχος του ΤΑΙΠΕΔ- θα διενεργήσει επιτόπιο έλεγχο και θα συντάξει τεχνική έκθεση, στην οποία θα περιγράφεται γενικά η τρέχουσα λειτουργική κατάσταση των αεροσκαφών, ήτοι ενδεικτικά των κινητήρων και των λειτουργικών τους μονάδων, των υπολοίπων ορίων ζωής των βασικών μονάδων, και των λοιπών μερών, όπως αναφέρεται στην απόφαση.

Η ομάδα ελέγχου θα επιθεωρήσει την τεχνική βιβλιογραφία των αεροσκαφών, καθώς και τα Μητρώα αυτών, τις εκθέσεις συντήρησης, τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας και όλα τα σχετικά έγγραφα/στοιχεία που θα θέσουν στη διάθεση της οι υπάλληλοι που θα υποδείξει η «Ολυμπιακές Αερογραμμές Α.Ε.» που βρίσκεται υπό ειδική εκκαθάριση και εκπροσωπείται από την Εθνική Τράπεζα.

Στην έκθεση που θα συντάξει η ομάδα ελέγχου θα πρέπει να αναφέρεται εάν απαιτούνται η παροχή υπηρεσιών Οργανισμού Διατήρησης Διαρκούς Αξιοπλοΐας (CAMO), τεχνικής υποστήριξης και σχετικών διοικητικών υπηρεσιών, υπηρεσιών ασφάλισης, στάθμευσης στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και υπηρεσιών σε κατάσταση καθήλωσης (preservation) επί των αεροσκαφών.

Σύμφωνα με τη σχετική απόφαση, η Επιτροπή θα πρέπει να ολοκληρώσει τις εργασίες της μέχρι το τελευταίο δεκαήμερο του Μαρτίου, ενώ η έκθεση θα κοινοποιηθεί στον Υπουργό Οικονομικών, στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών και στον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

Από το 2009…

Τα τέσσερα αεροσκάφη, που είχαν αγοραστεί το καθένα περίπου προς 140 εκατ. ευρώ, μισθώνονταν από το Δημόσιο στην πρώην Ολυμπιακή μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2009 οπότε ιδιωτικοποιήθηκε ο κρατικός αερομεταφορέας.

Η «προίκα» της αεροπορικής του Ωνάση αποτιμήθηκε το 2009 προς 180 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το 2010 ο τότε υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου είχε θέσει ως κατώτατη τιμή πώλησης τα 100 εκατομμύρια ευρώ. Τότε η αμερικανική εταιρεία Cirrus, αν και είχε πλειοδοτήσει, προσφέροντας 95 εκατομμύρια ευρώ, στη συνέχεια αποσύρθηκε και ο διαγωνισμός κηρύχθηκε άγονος αρχές του 2011.

Έτσι η διαδικασία -για την οποία είχαν προσληφθεί ως σύμβουλοι η Lazard & Co Limited, η Howrey LLP και η The Aircraft Value Analysis Company- ξεκίνησε από το μηδέν, ενώ το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσής της ήταν το τέταρτο τρίμηνο του 2011, σύμφωνα με το μεσοπρόθεσμο πλαίσιο της… εποχής εκείνης.

Ωστόσο, προς τα τέλη του 2011, η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων ανέθεσε, εκ νέου, στην Sl engineering & Services το έργο της αποτίμησης της αξίας των Airbus. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούσαν τότε ότι τα έσοδα που θα κατέληγαν στα κρατικά ταμεία-εάν τα 4 Airbus πωλούνταν- θα ήταν χαμηλότερα από 95 εκατ. ευρώ (από όσα δηλαδή είχε προσφέρει αρχικά η Cirrus).

Τελικά, το 2012 η αμερικανική εταιρεία Apollo συμφώνησε με το Δημόσιο να πληρώσει 40,3 εκατ. δολάρια για τα τέσσερα αεροπλάνα. Η εταιρεία όμως, παρέλαβε τα δύο από αυτά υπό τη μορφή σκραπ, ενώ η συμφωνία για τα υπόλοιπα δύο περιελάμβανε την αποσυναρμολόγησή τους. Διαδικασία που καθυστέρησε να πραγματοποιηθεί. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις 30 Δεκεμβρίου 2011 αποφασίστηκε να πωληθούν τα αεροσκάφη, οι υπογραφές έπεσαν στις 8 Ιουλίου 2012 και η σύμβαση άρχισε να υλοποιείται τι Φθινόπωρο του 2012.

Εν τω μεταξύ, η Apollo ζήτησε να μειωθεί το τίμημα, υποστηρίζοντας ότι κατά το δεκάμηνο που έχει μεσολαβήσει η αξία των δύο αεροσκαφών έχει μειωθεί. Μάλιστα, ένας τεχνικός έλεγχος που είχε πραγματοποιήσει τότε η εταιρεία αποκάλυψε βλάβη στους κινητήρες των αεροσκαφών. Ως αποτέλεσμα το τίμημα «ψαλλιδίστηκε» περαιτέρω και Δημόσιο – επενδυτές συμφώνησαν στην καταβολή τιμήματος 9 εκατ. δολ. έναντι 18 εκατ. δολ. Αρχικά.

Ωστόσο, την τροποποιημένη αυτή σύμβαση δεν ενέκρινε το Ελεγκτικό Συνέδριο με το σκεπτικό ότι το χαμηλότερο τίμημα ζημιώνει το Δημόσιο.

Κάπως έτσι ο…γάμος σχόλασε, με την ελληνική πολιτεία να αναζητά από τότε μνηστήρα για τα δύο ιστορικά αεροσκάφη.

Φωτό: airpics.net, Alex Filippopoulos

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης