Επιμέλεια: Άντζελα Πεΐτση

«Οι εξαγγελίες του Υπουργού επιβεβαιώνουν ότι η πολιτική της Κυβέρνησης για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, όπως και σε κάθε άλλο πεδίο πολιτικής, διακρίνεται για τη βραχυπρόθεσμη μικροδιαχείριση, τις αποσπασματικές διευθετήσεις, τα ευχολόγια και την απουσία συνεκτικού σχεδίου».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τα παραπάνω σχολίασε η Τομεάρχης Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας, Νίκη Κεραμέως, αναφορικά με την εισήγηση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Κώστα Γαβρόγλου, κατά την Έκτακτη Σύνοδο των Πρυτάνεων .

«Πολλές από τις προτάσεις του Υπουργείου είναι εξαιρετικά ασαφείς. Και αρκετές από τις εξαγγελίες προκαλούν ιδιαίτερη ανησυχία» είπε χαρακτηριστικά η Βουλευτής ΝΔ, Επικρατείας».

Και υπογράμμισε: «Κινούνται ξεκάθαρα σε τροχιά απορρύθμισης του νομοθετικού πλαισίου για την Ανώτατη Εκπαίδευση, το οποίο – παρά τα τρωτά του σημεία – αγκαλιάστηκε από την μεγάλη πλειοψηφία του πολιτικού κόσμου και της εκπαιδευτικής κοινότητας».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η κ. Κεραμέως τόνισε πως ενδεικτικά «προκαλούν» ανησυχία τα εξής τρία καίρια στοιχεία:

1. Το πλαίσιο για τις μεταπτυχιακές σπουδές, το οποίο χαρακτηρίζεται από υπέρμετρα περιοριστικές ρυθμίσεις.

2. Η κατάργηση των Συμβουλίων Ιδρύματος.

3. Η θεσμοθέτηση των Περιφερειακών Συμβουλίων Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Και ξεκαθάρισε ό,τι: «Είμαστε αντίθετοι σε νέες, δυσκίνητες και γραφειοκρατικές δομές, που θίγουν το αυτοδιοίκητο των Ιδρυμάτων. Για τη Νέα Δημοκρατία, η αναβάθμιση του Δημόσιου Πανεπιστημίου αποτελεί βασική προτεραιότητα της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Με ισότητα ευκαιριών, αξιοκρατία, ελευθερία, αποτελεσματικότητα και διαφάνεια».

Σφοδρή η κριτική της ΝΔ

Η εισήγηση του Υπουργού Παιδείας επιβεβαιώνει δυστυχώς ότι η πολιτική της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛγια την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, όπως και σε κάθε άλλο πεδίο πολιτικής, διακρίνεται για τις χαμηλές προσδοκίες της.Βραχυπρόθεσμη μικροδιαχείριση, ανακύκλωση ευχολογίων, αποσπασματικές διευθετήσεις, απουσία οράματος και συνεκτικού σχεδίου για το μέλλον, αναφέρει σε ενημερωτικό της σημείωμα το κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.

Και συνεχίζει:

Αναμένουμε, βεβαίως, την εξειδίκευση των προτάσεων του Υπουργείου για να τοποθετηθούμε αναλυτικά, δεδομένου ότι πολλές από αυτές είναι ασαφείς και αφήνουν αναπάντητα ερωτήματα.

Ωστόσο, αρκετές εξαγγελίες προκαλούν ήδη ιδιαίτερη ανησυχία, καθώς κινούνται σε τροχιά απορρύθμισης του νομοθετικού πλαισίου για την Ανώτατη Εκπαίδευση, το οποίο αγκαλιάστηκε από τη μεγάλη πλειοψηφία του πολιτικού κόσμου και της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Ενδεικτικά:

– Το πλαίσιο για τις μεταπτυχιακές σπουδές περιλαμβάνει πλέγμα ασφυκτικών και υπέρμετρα περιοριστικών ρυθμίσεων, ως αποτέλεσμα εμπεδωμένων πλέον αγκυλώσεων και ιδεοληψιών της Κυβέρνησης, που μπορεί να βραχυκυκλώσουν τα Πανεπιστήμια και να καταστήσουν τα μεταπτυχιακά τους προγράμματα μη ανταγωνιστικά. Και φυσικά ουδείς λόγος, ούτε βεβαίως και συγκεκριμένα κίνητρα, για εξωστρέφεια, υιοθέτηση πετυχημένων διεθνών πρακτικών, διασύνδεση με αγορά εργασίας, ουσιαστική εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση.

– Ορισμένες από τις εξαγγελθείσες ρυθμίσεις για τη διοίκηση των Ιδρυμάτων, αλλά και την εκλογή και εξέλιξη μελών Δ.Ε.Π., είτε δεν είναι λειτουργικές, είτε παραπέμπουν σε διαδικασίες που δεν συνάδουν με πρότυπα αξιοκρατίας.

– Μετά την υποβάθμιση και αποψίλωση των Συμβουλίων Ιδρύματος από ουσιαστικές αρμοδιότητες, έρχεται τώρα και η τυπική κατάργησή τους.

– Ανησυχητικά θολό είναι το τοπίο αναφορικά με το ρόλο και τις αρμοδιότητες των λεγόμενων «Περιφερειακών Συμβουλίων Ανώτατης Εκπαίδευσης». Αναπτυξιακά εργαλεία που προάγουν την έρευνα και καινοτομία, αξιοποιώντας τυχόν συνέργειες και οικονομίες κλίμακος σε περιφερειακό επίπεδο, θα ήταν καλοδεχούμενα.Όχι,όμως, και νέες, υπερκείμενες, δυσκίνητες και γραφειοκρατικές δομές, που θίγουν το αυτοδιοίκητο των Ιδρυμάτων (π.χ. μέσω νέων μηχανισμών θεσμικού ελέγχου και ελέγχου της ροής χρηματοδότησης).

Για τη Νέα Δημοκρατία, η αναβάθμιση του Δημόσιου Πανεπιστημίου αποτελεί βασική προτεραιότητα της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Με ισότητα ευκαιριών, αξιοκρατία, ελευθερία, αποτελεσματικότητα και διαφάνεια.

Για να ξεφύγουμε από τη θλιβερή εσωστρέφεια, τις ιδεοληψίες και τις εμβαλωματικού τύπου ρυθμίσεις, που κρατούν δέσμιο το εκπαιδευτικό μας σύστημα και ακυρώνουν την αναπτυξιακή του προοπτική.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης