«Πόρτα» έριξε το Ελεγκτικό Συνέδριο στη νέα προσπάθεια της κυβέρνησης για αύξηση των δημοσίων δαπανών των Υπουργείων χωρίς προληπτικό έλεγχο νομιμότητας.

Την ώρα που οι εξαγγελίες περί διαφάνειας και μείωσης των κρατικών δαπανών δίνουν και παίρνουν, αποτελεί τουλάχιστον μνημείο φαρισαϊσμού και υποκρισίας, μέσω του προεδρικού διατάγματος επεχειρήθηκε να σωθεί «συγχωροχάρτι» σε δαπάνες κάτω των 45.000 ευρώ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Μέσα σε τέσσερα μάλιστα χρόνια, το «πλαφόν» των δημοσίων δαπανών που θα πρέπει να ελέγχονται ανέβηκε από τις 10.000 στις 45.000!. Αυτόν μάλιστα τον παραλογισμό -άλλα να λέγονται επισήμως και άλλα να γίνονται στην πράξη- επισημαίνει η απόφαση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου που ομόφωνα απέρριψε το σχέδιο προεδρικού διατάγματος για την αύξηση του ορίου των προληπτικών ελέγχων νομιμότητας των δημοσίων δαπανών, έργων και παροχής υπηρεσιών στα υπουργεία, δημόσιες υπηρεσίες, κ.λπ.

Το Ελεγκτικό Συνέδριο έκρινε αντισυνταγματικό το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταικούρα και του υπουργού Δικαιοσύνης Χαράλαμπου Αθανασίου που κατ΄ επιταγήν της Τρόικας προέβλεπε στο ένα και μοναδικό του άρθρο ότι ο προληπτικός έλεγχος των δαπανών της «κεντρικής διοίκησης» (υπουργεία, κ.λπ.) θα γίνεται από κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, εφόσον το ποσό της δαπάνης είναι πάνω από 45.000 ευρώ (πλέον του ΦΠΑ).

Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό καθεστώς (Προεδρικό Διάταγμα 87/2014) ο προληπτικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τις δαπάνες των υπουργείων, κ.λπ. ξεκινάει σήμερα από το ποσό των 30.000 ευρώ και άνω (συν ΦΠΑ).

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Χαρακτηριστικό δε είναι πως και με το Προεδρικό Διάταγμα 87/2014 είχε γίνει έγινε αναπροσαρμογή του «πλαφόν» του προληπτικού ελέγχου που ίσχυε από το 2011 που ήταν στα 10.000 ευρώ και αυξήθηκε στα 30.000 ευρώ.

Με εισηγητή τον ίδιο τον πρόεδρο του Ανωτάτου Δημοσιονομικού Δικαστηρίου Νικ. Αγγελάρα, διαπίστωσε τη «διπλή» γλώσσα που χαρακτηρίζει τη δημόσια διοίκηση τη στιγμή μάλιστα μειώνονται και τίθενται σε «δοκιμασία» οι δαπάνες που αφορούν τη διασφάλιση του κοινωνικού κράτους Δικαίου.

Συγκεκριμένα, επισημαίνεται:

1. «Δεν έχει προηγηθεί μελέτη με την οποία να αιτιολογείται η αναγκαιότητα και η προσφορότητα της επέμβασης, κατά τρόπο ώστε να μην αναιρείται η πρακτική αποτελεσματικότητα του προληπτικού ελέγχου βάσει του άρθρου 98 του Συντάγματος».

2.Δεν έχει γίνει ανάλυση των κινδύνων στον εξαιρούμενο του προληπτικού ελέγχου διαχειριστικό φάσμα, ούτε όμως «έχει γίνει εκτίμηση των εξαιρουμένων του ελέγχου δαπανών σύμφωνα με τα στατιστικά δεδομένα».

3. Δεν έχει παρέλθει εύλογος χρόνος –όπως απαιτεί ο νόμος- από την προηγούμενη αύξηση του «πλαφόν» που έγινε με το Π.Δ. 87/2014.

Αναφέρουν χαρακτηριστικά:

Ενώ την μία στιγμή «το ευρύτερο δημοσιονομικό περιβάλλον και οι υψηλοί δείκτες διακινδύνευσης της εθνικής οικονομίας οδήγησαν σε λήψη δημοσιονομικών μέτρων περιστολής των δημοσίων δαπανών, θέτοντας έτσι σε δοκιμασία το κοινωνικό κράτος δικαίου, επιφέροντας επαχθείς συνέπειες στα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα» την άλλη στιγμή επιδιώκεται η μείωση των ελέγχων των δημοσίων δαπανών.

Οι οικονομικές συνθήκες που επικρατούν στην χώρα μας, σημειώνει η Ολομέλεια, υπαγορεύουν «την θεσμική αφύπνιση και χειραφέτηση των ελεγκτικών μηχανισμών, με την λήψη θετικών μέτρων για τη διερεύνηση της εμβέλειας τους… Προέχουσα θέση έχει ο προληπτικός έλεγχος των δημοσίων δαπανών και κυρίως της κεντρικής διοίκησης, που διαδραματίζει κομβικό ρόλο στην διανομή των δημοσίων πόρων, ο οποίος όχι μόνο πρέπει να διατηρήσει την έκτασή του, αλλά επιβάλλεται και αν ενδυναμώσει με την ένταξή του σε ένα ευρύτερο προγραμματικό σχεδιασμό στοχευμένων ελέγχων σε τομείς υψηλού δημοσιονομικού ενδιαφέροντος».

Επιμέλεια: Φίλιππος Καραμέτος

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης