Γράφει ο Μάκης Σεριάτος

Όταν η Φλωρεντία συναντά το FMCG

Αν ο Νικολό Μακιαβέλι ζούσε στο σήμερα, πιθανότατα δεν θα κρατούσε πέννα, αλλά marker board. Δεν θα έγραφε «Ο Ηγεμόνας» αλλά «Το Brand». Κι αν βρισκόταν επικεφαλής marketing σε μια καινούρια εταιρεία εμφιαλωμένου νερού, δεν θα έβλεπε τον ανταγωνισμό ως απλούς «παίκτες της αγοράς», αλλά ως επικίνδυνους διεκδικητές ενός πολύτιμου θρόνου. Σε μια αγορά με εκατοντάδες brands, εδραιωμένες συνήθειες, συναισθηματικά δεσίματα και τιμολογιακό κανιβαλισμό, ο Μακιαβέλι θα απαντούσε με την ωμή σοφία της πολιτικής επιβίωσης: ηθική ευελιξία, μαεστρία στην αφήγηση, και κυριαρχία μέσω perception.
Ας δούμε, βήμα προς βήμα, τι ακριβώς θα έκανε.

1. Ορίστε πρώτα την «δύναμη» – όχι το προϊόν

Ο Μακιαβέλι δεν θα ξεκινούσε λέγοντας “παράγουμε καθαρό νερό”. Θα ξεκινούσε θέτοντας την ερώτηση: «Σε τι συναισθηματικό ή ιδεολογικό κενό της κοινωνίας μπορούμε να εμφανιστούμε ως σωτήρες;»
Σύμφωνα με τον ίδιο, «οι άνθρωποι κρίνουν περισσότερο με τα μάτια παρά με τη λογική». Άρα, ένα νέο brand δεν χρειάζεται απλώς να είναι καθαρότερο, οικονομικότερο ή πιο ανακυκλώσιμο — χρειάζεται να μοιάζει με κάτι που “κάνει καλό στο έθνος, στον πλανήτη, ή στην ψυχή σου”.
Πρακτική εφαρμογή:
Ο Μακιαβέλι θα οικοδομούσε ένα ιδεολογικό αφήγημα, όχι ένα προϊόν. Π.χ.:
«Το Νερό της Αντίστασης»: εμφιαλωμένο σε περιοχές που απειλούνται από κλιματική αλλαγή, με ποσοστά ενίσχυσης στους κατοίκους.
«Η Σταγόνα της Ντροπής»: μια αντι-πολυεθνική αφήγηση που επικρίνει τα μεγάλα brands για υπεράντληση νερού.
«Το Νερό των Παιδιών»: κάθε αγορά χρηματοδοτεί σχολικά γεύματα σε άνυδρες χώρες.
Η ιδέα είναι να αιχμαλωτίσει την ηθική πρωτοκαθεδρία, όπως ένας ηγεμόνας που δεν κυβερνά μόνο με τον στρατό αλλά με τον φόβο, τον θαυμασμό και την ανάγκη του πλήθους να νιώθει «καλός».

2. Η εμφάνιση του ηγεμόνα: Design ως ψυχολογικό όπλο

Κατά τον Μακιαβέλι, η εξουσία δεν βασίζεται μόνο στη βία, αλλά και στην εικόνα της ισχύος. Στο marketing, αυτό μεταφράζεται ως branding και packaging.
Δεν αρκεί το μπουκάλι να είναι «όμορφο». Πρέπει να εκπέμπει φόβο, επιθυμία ή ενοχή — ισχυρά συναισθήματα που κινητοποιούν.
Πρακτική εφαρμογή:
Χρωματική ταυτότητα: ο Μακιαβέλι θα απέφευγε το γαλάζιο της αθωότητας. Θα χρησιμοποιούσε το λευκό του υπερήρωα ή το μαύρο του γκουρού.
Σχήμα φιάλης: μιλιταριστική, στιβαρή, ή μινιμαλιστική με την αυστηρότητα του «υπερ-λογικού».
Λεκτική αισθητική: όχι “δροσιά από τα βουνά”, αλλά “συνενοχή με τον πλανήτη”, “μία σταγόνα επανάσταση” ή “το νερό της απόφασης”.

3. Ενσπείρετε την αμφιβολία – στρατηγική της συκοφαντίας

Ο Μακιαβέλι, πατέρας της realpolitik, πίστευε πως σε περιόδους αστάθειας, η καχυποψία είναι εργαλείο εξουσίας. Αντί να προβάλει μόνο τα δικά του πλεονεκτήματα, θα υπονόμευε έξυπνα την αξιοπιστία των άλλων.
Πρακτική εφαρμογή:
Χρήση «παραβολικών» διαφημίσεων: διαφημίσεις που δεν κατονομάζουν ανταγωνιστές αλλά προκαλούν αμφιβολία για την “πηγή” τους:
“Το νερό σου έρχεται από βουνό ή από υποψία βιομηχανίας;”
“Κάποιοι λένε ότι ανακυκλώνουν. Τους πιστεύεις;”
Χρήση third-party content: influencer reviews, blogs, “έρευνες” που δημιουργούν αντίληψη κινδύνου ή υποκρισίας στις πρακτικές των μεγάλων brands.

4. Χτίζεις συμμάχους, όχι πελάτες

Ένας ηγεμόνας δεν κυβερνά μόνο με νόμους· κυβερνά με συμμαχίες και πιστούς υπηκόους. Ο Μακιαβέλι θα αναζητούσε κοινότητες, ιδρύματα, πρόσωπα που θα «πολέμησαν μαζί του». Δεν θα έχτιζε πελατεία, αλλά στρατό.
Πρακτική εφαρμογή:
Σχολεία, start-ups, ανεξάρτητα media: ως κύριοι σύμμαχοι ενός brand που “εκπαιδεύει”, “υποστηρίζει”, “εξοπλίζει”.
Δίκτυο “αντι-πρεσβευτών”: influencers που δεν προμοτάρουν, αλλά επιτίθενται στο status quo και, εμμέσως, τοποθετούν το νερό ως εναλλακτική λύση.
CSR στρατηγική ως πολιτικό μανιφέστο: καμπάνιες που ενισχύουν το αφήγημα του brand ως «αντισυστημικού ηγέτη» της καθημερινότητας.

5. Κανένας δεν αγαπάει τον καλό – όλοι σέβονται τον ισχυρό

Στο πιο σκληρό σημείο του «Ηγεμόνα», ο Μακιαβέλι δηλώνει πως είναι καλύτερα να σε φοβούνται παρά να σε αγαπούν. Στην αγορά, αυτό σημαίνει: μην εξαρτάσαι από την καλή θέληση του κοινού, αλλά από τον έλεγχο του πλαισίου στο οποίο το κοινό κάνει τις επιλογές του.
Πρακτική εφαρμογή:
Πολιορκία των ραφιών: μαζικές, aggressive προσφορές. Προσπάθεια για αποκλειστικά deals με αλυσίδες. Εξαγορά των σημείων απόφασης.
Data Domination: συλλογή δεδομένων για γεωγραφική στόχευση καμπανιών. Αν η αγορά είναι το πεδίο μάχης, τα δεδομένα είναι οι χάρτες του.
Απειλή της καινοτομίας: η εταιρεία να αφήνει να εννοείται ότι ετοιμάζει κάτι «game-changing» για να αποσταθεροποιεί τον ανταγωνισμό.

6. Ο χρόνος είναι ο μεγαλύτερος τύραννος – Άρα, δράσε άμεσα

Ο Μακιαβέλι πίστευε πως ο καιρός δεν είναι ουδέτερος. Είναι ένας τυραννικός θεός, και όσοι δεν τον δαμάζουν, καταπίνονται από αυτόν. Έτσι, μια νεοεισερχόμενη εταιρεία νερού δεν έχει την πολυτέλεια του “σιγά σιγά”.
Πρακτική εφαρμογή:
Big bang launch: όχι σταδιακή είσοδος, αλλά στρατηγική blitzkrieg. Μέσα σε 2 εβδομάδες να μιλούν όλοι.
Πειραματική τόλμη: δοκιμές ριζοσπαστικών ιδεών, π.χ. νερό με QR που σου φέρνει μηνύματα από AI-ποιητές, NFTs, ή πολιτικές καμπάνιες εντός της ετικέτας.
Κρίση ως ευκαιρία: είσοδος σε αγορά όταν ένας άλλος αποτυγχάνει (ανάκληση προϊόντος, σκάνδαλο κ.ά.).

Επίλογος: Το brand ως Ηγεμόνας – όχι ως προϊόν

Ο Μακιαβέλι δεν πίστευε στη Δικαιοσύνη, αλλά στη σταθερότητα. Όχι στην καλοσύνη, αλλά στη χρήση της καλοσύνης ως εργαλείο. Και σίγουρα, όχι σε ουδέτερες στρατηγικές, αλλά σε δράσεις με σκοπό την κυριαρχία.
Έτσι, το εμφιαλωμένο νερό του Μακιαβέλι δεν θα ήταν απλώς ένα ακόμα προϊόν στο ψυγείο. Θα ήταν μια πολιτική πράξη, ένα πολιτισμικό σήμα, ένα κίνημα, που θα μετέτρεπε τον καταναλωτή σε ακόλουθο.
Ίσως, τελικά, ο Νικολό Μακιαβέλι να μην ήταν απλώς ο πατέρας της πολιτικής επιστήμης. Ίσως να ήταν και ο πρώτος, αυθεντικός brand strategist.

Και εσύ, αγαπητέ marketer, θα παίξεις τίμια — ή θα κερδίσεις;