Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης

Ο δισεκατομμυριούχος Πρόεδρος της Porsche έχει εξοργίσει τους κατοίκους του Σάλτσμπουργκ με τα σχέδιά του να κατασκευάσει μια υπόγεια σήραγγα 500 μέτρων (που θα του επιτρέπει να αποφεύγει τους “στενούς και πολυσύχναστους δρόμους γύρω από το σπίτι του”) και ένα ιδιωτικό γκαράζ, κάτω από ένα από τα πιο ιστορικά ορόσημα της πόλης.

Πιο συγκεκριμένα, ο Βόλφγκανγκ Πόρσε 81 ετών, θέλει να σκάψει ένα υπόγειο δρόμο κάτω από την έπαυλή του αξίας 8,4 εκατομμυρίων ευρώ που βρίσκεται στον Καπουζίνερμπεργκ, έναν δασώδη λόφο που έχει θέα στην αυστριακή πόλη. Το υπόγειο συγκρότημα θα επέτρεπε στον δισεκατομμυριούχο να παρκάρει έως και δώδεκα από τα αυτοκίνητά του, κάτω από την ιστορική βίλα του 17ου αιώνα.

Ωστόσο, παρόλο που η πολεοδομία έχει χορηγήσει προκαταρκτική έγκριση για τη σήραγγα, με την Porsche να πληρώνει 40.000 ευρώ για δικαιώματα πρόσβασης, η τοπική κοινωνία έχει ξεσηκωθεί.

Ο Porsche αγόρασε την αρχοντική κατοικία Paschinger Schlössl το 2020, αλλά αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας του Σάλτσμπουργκ. Αυτό οφείλεται κυρίως στον μυθιστοριογράφο Στέφαν Τσβάιχ, ο οποίος την απέκτησε και την ανακαίνισε το 1917. Ο Τσβάιχ έγραψε μερικά από τα πιο γνωστά έργα του στην έπαυλη και διοργάνωσε πάρτι για τόσους πολλούς διάσημους συγγραφείς που ονομάστηκε «Βίλα Ευρώπη». Τελικά την άφησε όταν μετακόμισε στη Βρετανία το 1934, μετά την άνοδο του ναζιστικού καθεστώτος στη Γερμανία.

Η αγορά της βίλας από την Porsche ήταν πάντα αμφιλεγόμενη, καθώς ορισμένοι Δημοτικοί Σύμβουλοι ήθελαν να τη μετατρέψουν σε μουσείο-μνημείο. Ωστόσο, οι εντάσεις έφτασαν στο αποκορύφωμα, όταν ο Porsche βαρέθηκε τους πολυσύχναστους και στενούς δρόμους που οδηγούσαν στην ιδιοκτησία του.

Ο Porsche στράφηκε στον πρώην Δήμαρχο της πόλης, Harald Preuner, για βοήθεια και τον Φεβρουάριο του 2023 του δόθηκε διακριτικά άδεια, όχι μόνο να σκάψει το συγκρότημα σηράγγων 1.500 τ.μ. κάτω από τη δική του γη, αλλά και να χρησιμοποιήσει ένα υπάρχον δημόσιο πάρκινγκ ως είσοδο.

Τόσο το Κομμουνιστικό Κόμμα, όσο και το Κόμμα των “Πράσινων” έχουν δηλώσει ότι πρόκειται για σκάνδαλο, ενώ φωτιά στο όλο θέμα έρχεται να βάλει το γεγονός πως ο νέος Δήμαρχος του Σάλτσμπουργκ, Bernhard Auinger, εργάστηκε για την Porsche για 27 χρόνια … Μάλιστα, η επιτροπή πολεοδομικού σχεδιασμού του Σάλτσμπουργκ, η οποία ενέκρινε τον δρόμο στις αρχές Σεπτεμβρίου, δήλωσε ότι το έργο ήταν προς το δημόσιο συμφέρον, επειδή όσο τα αυτοκίνητα της Porsche βρίσκονταν στη σήραγγα δεν θα εκπέμπουν καυσαέρια, δεν θα καταλάμβαναν χώρο και δεν θα προκαλούσαν ατυχήματα.

Η Εταιρεία Porsche, της οποίας το Εποπτικό Συμβούλιο εξακολουθεί να προεδρεύεται από την Porsche, δήλωσε ότι το θέμα ήταν «καθαρά ζήτημα ιδιωτικής περιουσίας».