Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης
Σε όλα τα καινούργια αυτοκίνητα, υπάρχουν δεκάδες αερόσακοι με έναν και αποκλειστικό σκοπό. Να προστατέψουν τους επιβάτες από τις συνέπειες μίας σύγκρουσης. Αερόσακοι πλέον υπάρχουν στο τιμόνι, στο ταμπλό, ανάμεσα σε οδηγό – συνοδηγό και σε πολλά ακόμα σημεία, καλύπτοντας το μεγαλύτερο μέρος της καμπίνας.
Η ταχύτητα με την οποία ανοίγει ένας αερόσακος φτάνει μέχρι και τα 320χλμ./ώρα, απαιτώντας κάτι λιγότερο από 0.04δυτ.
Όπως είναι λογικό, εάν υπάρχει κάτι ανάμεσα στον αερόσακο και τον επιβάτη, η εκρηκτική ταχύτητα ανάπτυξής τους, θα το μετατρέψει αυτόματα σε σφαίρα.
Η Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας των Η.Π.Α. (NHTSA) προειδοποίησε για πρώτη φορά για τα προϊόντα αυτά τον Νοέμβριο του 2023, αφού μία οδηγός τραυματίστηκε σοβαρά και έχασε την όρασή της από το ένα μάτι όταν ένα αυτοκόλλητο με μεταλλικά στρας ξεκόλλησε από το τιμόνι και την χτύπησε στο πρόσωπο.
Τώρα, η NHTSA έμαθε για έναν δεύτερο σοβαρό τραυματισμό που αφορά ένα από αυτά τα διακοσμητικά προϊόντα. Ο οδηγός σε αυτό το ατύχημα χτυπήθηκε στο λαιμό και στο πρόσωπο αφού ένα aftermarket λογότυπο της μάρκας του Ι.Χ. εμπλουτισμένο με στρας, μετατράπηκε σε επικίνδυνο βλήμα κατά τη διάρκεια σύγκρουσης.
Πώς λειτουργεί ένας αερόσακος;
Ειδικοί αισθητήρες αξιολογούν τη σφοδρότητα της εκάστοτε σύγκρουσης και αναλόγως δίνουν ή όχι, την εντολή για το άνοιγμα των αερόσακων. Εντός των σάκων υπάρχει το οζίδιο του νατρίου, μία ουσία που μόλις θερμανθεί διασπάται ιδιαιτέρως βίαια και χωρίζεται σε νάτριο και άζωτο. Η ταχύτητα με την οποία ανοίγει φτάνει μέχρι και τα 320χλμ./ώρα, απαιτώντας κάτι λιγότερο από 0.04δυτ.
Πόσο αποτελεσματικοί είναι οι αερόσακοι;
Δεν υπάρχει κανείς που να αμφιβάλλει για την αποτελεσματικότητα των αερόσακων καθώς οι μετρήσεις δείχνουν πως σε μία μετωπική σύγκρουση όπου ενεργοποιούνται παράλληλα με τη χρήση ζώνης, μειώνονται οι πιθανότητες θανάτου πάνω από 30%, ενώ αυξάνεται και η πρόληψη τραυματισμών κεφαλής κατά 75%.