Επιμέλεια: Περικλής Χαλάτσης

Η Honda εστιάζει τις πρωτοβουλίες της για να επιτύχει την ουδετερότητα του άνθρακα σε “τρεις πυλώνες” . Την “ουδετερότητα άνθρακα”, την “καθαρή ενέργεια” και την “επανακυκλοφορία πόρων”. Θεωρεί το υδρογόνο ως έναν από τους φορείς ενέργειας υψηλών δυνατοτήτων, μαζί με την ηλεκτρική ενέργεια.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο “κύκλος του υδρογόνου”, ο οποίος ξεκινά από τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αποτελείται από τρεις φάσεις: Τη δημιουργία την αποθήκευση/μεταφορά και τη χρήση. Με τη χρήση της τεχνολογίας ηλεκτρόλυσης νερού, η ηλεκτρική ενέργεια που προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές μπορεί να μετατραπεί σε «πράσινο υδρογόνο».

Δηλαδή σε υδρογόνο που παράγεται με ηλεκτρόλυση νερού με χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, το οποίο δεν εκπέμπει CO2 κατά τη διάρκεια της διαδικασίας παραγωγής. Θεωρεί ότι είναι λιγότερο επιρρεπές σε διακυμάνσεις στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας λόγω εποχικότητας και καιρικών συνθηκών, ενώ καθίσταται δυνατή η μεταφορά της ενέργειας εκεί όπου είναι απαραίτητη με τη μορφή “πράσινου υδρογόνου” μέσω κατάλληλων μεθόδων, όπως η μεταφορά μέσω ξηράς, θαλάσσης και αγωγών.

Η Honda θα επεκτείνει τις εφαρμογές του συστήματος κυψελών καυσίμου της, που αποτελεί τον πυρήνα της τεχνολογίας υδρογόνου της μάρκας, όχι μόνο στα μοντέλα FCEV αλλά και σε διάφορες εσωτερικές και εξωτερικές εφαρμογές, τονώνοντας τη ζήτηση για υδρογόνο και διευκολύνοντας τη μετάβαση στην ανθρακική ουδετερότητα της κοινωνίας μέσω της “χρήσης” υδρογόνου. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η γιαπωνέζικη αυτοκινητοβιομηχανία ήταν μία από τις πρώτες εταιρείες που εστίασε στις δυνατότητες του υδρογόνου για την υλοποίηση μιας κοινωνίας απαλλαγμένης από τον άνθρακα και ασχολείται με την έρευνα και ανάπτυξη των τεχνολογιών υδρογόνου και μοντέλων FCEV πάνω από 30 χρόνια. Από το 2013, η Honda συνεργάζεται με την GM για την από κοινού ανάπτυξη του συστήματος κυψελών καυσίμου επόμενης γενιάς.

Το 2024, στη Βόρεια Αμερική και την Ιαπωνία, η Honda θα παρουσιάσει ένα μοντέλο FCEV εξοπλισμένο με το σύστημα κυψελών καυσίμου επόμενης γενιάς που αναπτύχθηκε από κοινού με την GM. Ενώ το κόστος και η αντοχή θεωρούνται βασικές προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν για να διευκολυνθεί η ευρεία χρήση των συστημάτων κυψελών καυσίμου, αυτό το σύστημα κυψελών καυσίμου επόμενης γενιάς, το οποίο αξιοποιεί τη γνώση, την τεχνογνωσία και τις οικονομίες κλίμακας και των δύο εταιρειών, θα μειώσει το κόστος στο ένα τρίτο σε σύγκριση με εκείνο του συστήματος κυψελών καυσίμου του Honda Clarity Fuel Cell του 2019.

Αυτή η σημαντική μείωση του κόστους επιτεύχθηκε με διάφορα μέτρα, όπως η υιοθέτηση καινοτόμων υλικών για τα ηλεκτρόδια, η εξέλιξη μιας δομής στεγανοποίησης της κυψέλης, η απλοποίηση του υποστηρικτικού εξοπλισμού (“balance of plant”) και η βελτίωση της παραγωγικότητας. Επιπλέον, η ανθεκτικότητα του συστήματος διπλασιάστηκε με την εφαρμογή υλικών που αντέχουν στη διάβρωση και την ελεγχόμενη καταστολή της φθοράς, ενώ αυξήθηκε επίσης σημαντικά η αντοχή σε χαμηλές θερμοκρασίες.

Με βάση αυτά τα επιτεύγματα, κοιτάζοντας το μέλλον μέχρι το 2030, όταν η χρήση κυψελών καυσίμου θα προχωρά προς την πλήρη εκλαΐκευση της, η Honda έχει ξεκινήσει θεμελιώδη έρευνα για μελλοντικές τεχνολογίες κυψελών καυσίμου με στόχο να μειώσει στο μισό το κόστος και να διπλασιάσει την ανθεκτικότητα σε σύγκριση με το σύστημα κυψελών καυσίμου που αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την GM. Με τον τρόπο αυτό, η Honda προσπαθεί να πετύχει τη χρηστικότητα και το συνολικό κόστος που θα επιτρέψουν στο σύστημα κυψελών καυσίμου να είναι στο ίδιο επίπεδο με τους συμβατικούς κινητήρες diesel. 

Οραματίζεται τη χρήση τους στο διάστημα, ως έναν ακόμα πιθανό τομέα όπου μπορούν να βρουν εφαρμογή οι τεχνολογίες υδρογόνου. Εκτός από νερό και τροφή, οι άνθρωποι χρειάζονται οξυγόνο, καθώς και υδρογόνο για καύσιμα και ηλεκτρική ενέργεια για διάφορες δραστηριότητες που υποστηρίζουν τη ζωή στο διάστημα. Για να καταστούν βιώσιμες οι διαστημικές δραστηριότητες, είναι απαραίτητο να μειωθεί όσο το δυνατόν περισσότερο η ανάγκη ανεφοδιασμού με αυτούς τους πόρους από τη Γη.

Μια από τις λύσεις στην εν λόγω πρόκληση είναι η δημιουργία ενός κυκλικού συστήματος ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, το οποίο συνδυάζει ένα σύστημα ηλεκτρόλυσης νερού υψηλής διαφορικής πίεσης που παράγει οξυγόνο και υδρογόνο χρησιμοποιώντας ηλιακή ενέργεια για την ηλεκτρόλυση του νερού και ένα σύστημα κυψελών καυσίμου που παράγει ηλεκτρική ενέργεια και νερό από οξυγόνο και υδρογόνο.
Για τη δημιουργία ενός τέτοιου συστήματος, η Honda διεξήγαγε ένα κοινό πρόγραμμα έρευνας & ανάπτυξης με την Ιαπωνική Υπηρεσία Αεροδιαστημικής Έρευνας (JAXA) κατά τη διάρκεια των οικονομικών ετών 2021 και 2022 (περίοδος που έληξε στις 31 Μαρτίου 2022).

Επιπλέον, το 2022, η Honda υπέγραψε σύμβαση έρευνας και ανάπτυξης με την JAXA σχετικά με το “κυκλικό σύστημα ανανεώσιμης ενέργειας” που έχει σχεδιαστεί με σκοπό την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας για τη διατήρηση της λειτουργικότητας του χώρου διαβίωσης και των διαφόρων συστημάτων των σεληνιακών οχημάτων. Με βάση αυτή τη σύμβαση, η JAXA θα αναθέσει στη Honda να διεξάγει αρχικά μελέτες ιδεών και στη συνέχεια να αναπτύξει ένα “μοντέλο breadboard, ένα πρωτότυπο σε πρώιμο στάδιο, μέχρι το τέλος του οικονομικού έτους 2024 (που λήγει στις 31 Μαρτίου 2024).

Με δεδομένες τις περιβαλλοντικές τάσεις που παρατηρούνται ανά τον κόσμο, η Honda θα συνεχίσει να επεκτείνει την εφαρμογή των συστημάτων κυψελών καυσίμου της, που αποτελεί τον πυρήνα της τεχνολογίας υδρογόνου της μάρκας, πέραν των FCEV μοντέλων της, προκειμένου να συμβάλει στην επίτευξη μιας κοινωνίας με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα. Για το σκοπό αυτό, η Honda θα ξεκινήσει τις εξωτερικές πωλήσεις των συστημάτων κυψελών καυσίμου επόμενης γενιάς περί τα μέσα της δεκαετίας του 2020. 

Η Honda σχεδιάζει να ξεκινήσει τις πωλήσεις του ολοκαίνουργιου μοντέλου FCEV το 2024 στη Βόρεια Αμερική και την Ιαπωνία. Το μοντέλο αυτό θα βασίζεται στο CR-V που παρουσιάστηκε πέρυσι στη Βόρεια Αμερική και θα είναι εξοπλισμένο με το σύστημα κυψελών καυσίμου επόμενης γενιάς. Εκτός από τα πλεονεκτήματα των FCEV, τα οποία επιτρέπουν την οδήγηση μεγάλων αποστάσεων με σύντομο χρόνο ανεφοδιασμού, αυτό το ολοκαίνουργιο μοντέλο FCEV θα διαθέτει μια λειτουργία plug-in η οποία προσφέρει την ευκολία των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) που μπορούν να επαναφορτίζονται στο σπίτι.

Στην Ιαπωνία, στοχεύοντας στη δημιουργία ενός οικοσυστήματος υδρογόνου μαζί με την Marubeni Corporation και την Iwatani Corporation, η Honda έχει αρχίσει να συζητά τις προοπτικές για την προμήθεια υδρογόνου και τη χρήση επαγγελματικών οχημάτων με κυψέλες καυσίμου. Στην Ευρώπη, η Honda σχεδιάζει επί του παρόντος δοκιμές επίδειξης ενός ενεργειακού οικοσυστήματος που συνδυάζει ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και υδρογόνο.
 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης