LANCIA DELTA 1,4L T-JET Κλέβει την παράσταση ψυχή τε και σώματι  

Η μια και μοναδική Lancia Deltona, άλλοτε με τα χρώματα της Martini και άλλοτε όχι, στοίχειωνε τα νεανικά μου όνειρα, αφού γαλουχήθηκα αυτοκινητιστικά στα χρόνια της παντοκρατορίας της. Εντάξει, άλλες εποχές, άλλα ήθη, άλλα έθιμα. Τότε όταν έβλεπες Delta την έδειχνες στην κοπέλα σου και της εξηγούσες πως έκοβε και έραβε τις ειδικές διαδρομές για να εισπράξεις αυτό το βλέμμα της απορίας που κρύβει και λίγο… τι μου λέει τώρα αυτός; Ήταν στο μακρινό, πλέον, δεύτερο μισό της δεκαετίας του ’80 που τα αυτοκίνητα ήταν λιγότερα, αφού, η κτήση τους ήταν σαφώς πιο δύσκολη υπόθεση. Πιο δύσκολη ακόμα και από τώρα που βρισκόμαστε εν τω μέσω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης. Με τις… Κυβερνητικές διευκολύνσεις, άλλωστε, τα αυτοκίνητα ποτέ δεν ήταν πιο φθηνά και συμφέροντα προς αγορά. 

 

Το έχω γράψει ξανά στο γκρούπο το είχαν προβλέψει όταν μας ανακοίνωσαν τη νέα πολιτική της εταιρείας με τη λογική του downsizing. Ρωτούσα και ξαναρωτούσα στην παρουσίαση του νέου Bravo. Δεν θα υπάρξει και μια δίλιτρη τουρμπισμένη έκδοση για τους πιο «πυροβολημένους»; Το έβλεπαν καλύτερα από εμένα. «Δεν είναι εποχή ακόμα για τέτοια πράγματα», μου έλεγαν. Μάστορες στην τουρμπίνα οι Ιταλοί, την χρησιμοποιούσαν πολύ πριν οι υπόλοιποι ανακαλύψουν την… Ιερουσαλήμ.

Το μοτέρ υπήρχε και είχε δοκιμαστεί κιόλας, ένα χρόνο και κάτι, με αποτέλεσμα οι άνθρωποι του γκρούπο να εστιάσουν την προσοχή τους εκεί που συνήθως παίρνουν… σώβρακα. Η συνταγή γνωστή και ως επί τω πλείστο πετυχημένη. Πολυτέλεια, ντιζάιν, άνεση, και σχεδιασμός που στην αρχή ξενίζει και στη συνέχεια δημιουργεί σχολή για τους υπόλοιπους. Με αυτά τα συστατικά στη «μαρμίτα» γεννήθηκε η σύγχρονη Lancia Delta. Ως συμβαίνει συνήθως με οτιδήποτε ξεχωριστό και μοναδικό απέκτησε με την πρώτη ματιά φανατικούς φίλους και ορκισμένους εχθρούς. Περίεργο πράγμα το μάτι. Από τις ημέρες που βρέθηκα πίσω από το τιμόνι της έκδοσης με τα 150 άλογα μέχρι τη δεύτερη επαφή με τη Delta των 120, καμιά ογδονταριά μέρες θα ήταν, είχε ήδη καταφέρει να περάσει τη γραμμή της. Την αποδέχονται αλλιώς και το βλέπεις στον τρόπο που σε κοιτάνε όταν βρίσκεσαι μέσα της.

Ακόμα και αυτοί που δεν τη «γουστάρουν» στο μάτι όμως, μάλλον θα αλλάξουν άποψη εάν περάσουν στο σαλόνι της. Ακόμα δε περισσότερο αν γυρίσουν το κλειδί του κινητήρα και την «περπατήσουν» λίγο. Ιταλίδα γνήσια στο δρόμο, γερμανίδα στην κατασκευή και τα υλικά. Η Lancia, άλλωστε, πάντρευε μοναδικά, τα σπορτίφ χαρακτηριστικά των αυτοκινήτων της γειτονικής χώρας με τον αέρα της χλιδής. Ήταν πάντα η «premium» σπορτίφ εκδοχή του γκρούπο. Ακόμα και η Integrale, τότε, σε άφηνε να αναπαυτείς στο Recaro αλκαντάρα κάθισμά της, για να δεις το ανάποδα τοποθετημένο στροφόμετρο, να «γυαλίσει» το μάτι σου και να μπεις στη «μάχη» με στυλ.

              

Η αίσθηση ευρυχωρίας είναι έντονη και ενισχύεται, μάλιστα, από το συρόμενο κάθισμα, που σε συνδυασμό με τη ρύθμιση της πλάτης των πίσω καθισμάτων, προσφέρει βασιλικά προνόμια για τα δεδομένα της κατηγορίας. Το συρόμενο κάθισμα, όπως είναι φυσιολογικό, επηρεάζει τη χωρητικότητα του πορτ μπαγκάζ, το οποίο όμως είναι άκρως ικανοποιητικό με μέγεθος που κυμαίνεται από 380 έως 465 λίτρα. Με την τοποθέτηση, μάλιστα, του έξτρα «magic box», όπως το ονομάζει η εταιρεία, το δάπεδο του χώρου φόρτωσης γίνεται απολύτως επίπεδο, δημιουργώντας ένα ξεχωριστό τμήμα στο κάτω μέρος, για την τοποθέτηση εύθραυστων αντικειμένων.

Ο 4κύλινδρος 16βάλβιδος κινητήρας τούρμπο ανήκει στη νέα γενιά στην οποία στρέφεται η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Μικρός κυβισμός για οικονομία και λιγότερους ρύπους αλλά με τούρμπο για δύναμη και κυρίως ροπή. Το downsizing που λέγαμε. Ο 1,4 T-Jet με έμμεσο ψεκασμό ανταποκρίνεται άμεσα στο πάτημα του γκαζιού παρά τα 1.395 κιλά της Delta, χάρη στην πολύ καλή κλιμάκωση των σχέσεων μηχανικού 6τάχυτου κιβωτίου.

Η ροπή του κινητήρα είναι πολύ καλή 21 χιλιόγραμμα  χάρη βέβαια στην ύπαρξη του τούρμπο. Εμφανίζεται δε από χαμηλά, στις 1.750 στροφές και εκεί είναι το σημείο που η Delta «τεντώνει» το κορμί της και τινάζεται μπροστά επιταχύνοντας δυνατά μέχρι τα 150 χιλιόμετρα, με την τελική της να δηλώνεται στα 195 που στο κοντέρ τουλάχιστον υπερβαίνουν τη δεύτερη εκατοντάδα. Πιστέψτε με, όμως, πάει και περισσότερο παρά τα του κοντέρ. Άλλωστε πλέον δεν κλέβουν όσο παλιά ελέω των πιο σύγχρονων ηλεκτρονικών συστημάτων. Αν την εμπιστευτείς στις στροφές και δεν κόψεις (π.χ. Υλίκη, Μάλγαρα, Θήβα) βλέπεις τρελά νούμερα και φτάνεις πολύ πιο γρήγορα είτε στον προορισμό σου είτε στο… αυτόφωρο. Η κατανάλωσή με λογική οδήγηση, ήταν στη «γειτονιά» των 9 λίτρων για κάθε 100 χιλιόμετρα.

 

Για σχεδιασμό εσωτερικού χώρου δεν τολμώ να εκφράσω άποψη όταν ομιλούν οι ιταλοί. Πέρα από σχόλια, απλά βλέπει το μέλλον και το… περιμένει να έρθει. Τιμή από 19,5 μέχρι 27,5 χιλιάρικα.

ΜΑΣ ΑΡΕΣΕ

 

Ο σχεδιασμός του εσωτερικού της κόσμου αλλά και η ποιότητα υλικών και συναρμογής. Το δέσιμο του κινητήρα με το πλαίσιο. Δεν βάζει φωτιά στην άσφαλτο αλλά κάνει πολλές πιο ακριβές κατασκευές να «κλαίνε». Άνεση και ασφάλεια σε πρώτο πλάνο. Απίστευτη η διπλή ηλιοροφή. 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ – ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ

LANCIA DELTA 1,4T-JET 150PS

ΚΥΒΙΣΜΟΣ        1.368cc

ΚΥΛΙΝΔΡΟΙ-ΒΑΛΒΙΔΕΣ               4-16

ΙΠΠΟΔΥΝΑΜΗ 120/5.000

ΡΟΠΗ        21Kgm/1.750

ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ          195km (βάλε και κάτι)

0-100 km/h 9,8sec

ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ         Ανεξάρτητη τύπου Μακ Φέρσον, αντιστρεπτική δοκός

ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ      Ημιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική δοκός 

ΜΕΤΑΔΟΣΗ      Στους εμπρός τροχούς

ΚΙΒΩΤΙΟ  6 σχέσεων

ΦΡΕΝΑ      Αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός, δίσκοι πίσω

ΒΑΡΟΣ      1.320 Κg

ΜΗΚΟΣ/ΠΛΑΤΟΣ/ΥΨΟΣ   4.520mm / 1.797mm / 1.499mm

ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ              2.700

ΠΟΡΤΜΠΑΓΚΑΖ       380/465Lit.

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 8,7 Lit/100km