του Νεκτάριου Διατσίδη

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η Harley-Davidson δεν έμεινε πίσω στις πατέντες που αφορούν την οδήγηση ηλεκτρικής μοτοσυκλέτας ώστε να μοιάζει με βενζινοκίνητη, προσομοιώνοντας συμπλέκτη αλλά και φρένα.
Οι αναβάτες μοτοσυκλετών έχουν καλή αίσθηση στα φρένα και ιδιαίτερα του εμπρός τροχού, καθώς αυτή η εξοικείωση βοηθά να σταματήσουν με ασφάλεια, να μην γλιστρήσουν και γενικά να αποφύγουν τους κινδύνους.
Τα φρένα κοστίζουν πολλά χρήματα στις εταιρείες. Και η πολυπλοκότητα ενός υδραυλικού συστήματος πέδησης προσθέτει περαιτέρω προβλήματα. Τουλάχιστον, αυτό είναι το επιχείρημα που έχει η μάρκα LiveWire της Harley-Davidson σε αυτήν την εξαιρετικά νέα πατέντα για τα “Virtual Brakes”.

Σύμφωνα με την περιγραφή του διπλώματος ευρεσιτεχνίας: «Τα μηχανικά φρένα τριβής, όπως τα υδραυλικά φρένα, προσθέτουν κόστος και βάρος, τα οποία μπορούν να επηρεάσουν την απόδοση ενός οχήματος, ειδικά των ηλεκτρικών οχημάτων, όπως οι ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες. Επιπλέον, τα μηχανικά φρένα τριβής διαχέουν την κινητική ενέργεια, η οποία διαφορετικά θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τη φόρτιση της μπαταρίας και την αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας που περιλαμβάνεται στο όχημα, κάτι που διαφορετικά μπορεί να περιορίσει την αυτονομία και τη λειτουργία ενός ηλεκτρικού οχήματος».
Στη συνέχεια, η περιγραφή προσθέτει, «Συνεπώς, οι εφαρμογές που περιγράφονται στην πατέντα παρέχουν μεθόδους και συστήματα για αναγεννητική πέδηση τουλάχιστον ενός τροχού ενός οχήματος, όπως, για παράδειγμα, μιας ηλεκτρικής μοτοσυκλέτας. Σε ορισμένες υλοποιήσεις, η αναγεννητική πέδηση χρησιμοποιείται ως ο μοναδικός μηχανισμός πέδησης σε έναν τροχό του οχήματος, όπως ο πίσω τροχός μιας μοτοσυκλέτας. Η αντικατάσταση ενός πίσω υδραυλικού φρένου με αναγεννητική πέδηση μειώνει το κόστος, το βάρος και την πολυπλοκότητα του οχήματος, κάτι που, όπως σημειώθηκε παραπάνω, επηρεάζει την απόδοση του οχήματος».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η δύναμη πέδησης ορίζεται από το άφημα/κλείσιμο του γκαζιού και το πάτημα του πίσω φρένου.
Φαίνεται πραγματικά ότι η LiveWire θέλει να καταργήσει το πίσω φρένο για μια πλήρως «εικονική» ρύθμιση της αναγεννητικής πέδησης. Η οδήγηση με το κλείσιμο του γκαζιού στην επιβράδυνση και κυρίως στις εισόδους των στροφών, είναι κάτι που ρυθμίζεται και από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης στις σύγχρονες μοτοσυκλέτες ώστε να μην χρησιμοποιεί ο αναβάτης το πίσω φρένο, ενώ στις ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες το κλείσιμο του γκαζιού έχει αρκετή επιβράδυνση. Η BMW επίσης φημίζεται για τα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα που έχουν τόσο ισχυρές δυνατότητες αναγεννητικής πέδησης που οι οδηγοί δεν χρειάζεται να χρησιμοποιούν το πεντάλ του φρένου. Αλλά αυτό που δεν έχουμε μέχρι στιγμής, είναι ηλεκτρικά οχήματα που προσφέρουν τέτοια δυνατότητα στην επιβράδυνση, ώστε στην πραγματικότητα να αφαιρούν το μηχανικό σύστημα πέδησης όπως η LiveWire υποδεικνύει ότι θέλει να κάνει. Εκτός βέβαια από την αγωνιστική Ducati V21L η οποία είναι η μοτοσυκλέτα με την οποία γίνεται το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Moto E και η οποία πρώτη κατάργησε το πίσω υδραυλικό φρένο, με ακριβώς την ίδια φιλοσοφία.

Το πίσω δισκόφρενο θα αφαιρεθεί από τη μοτοσυκλέτα της LiveWire.
Τα μηχανικά φρένα είναι εκεί για ασφάλεια, αν κάτι πάει στραβά με τους ηλεκτροκινητήρες που μετατρέπονται σε γεννήτριες ηλεκτρικού ρεύματος. Και για αυτόν τον λόγο η LiveWire δεν θέλει να καταργήσει το μπροστινό φρένο. Αλλά το πίσω φρένο είναι ένα λιγότερο σύστημα πέδησης στο οποίο βασίζεται ο μοτοσυκλετιστής. Αυτό μπορεί να φοβίζει στην οδήγηση, αλλά και τα σύγχρονα συστήματα πέδησης με το ABS έχουν ένα ποσοστό ηλεκτρικής λειτουργίας που μπορεί να δημιουργήσει δυσλειτουργία, ενώ πολλά αυτοκίνητα έχουν ηλεκτρική σύνδεση πεντάλ φρένου με το υδραυλικό σύστημα πέδησης. Τα ηλεκτρικά συστήματα έχουν φτάσει πλέον σε πολύ καλό επίπεδο ασφάλειας της λειτουργίας τους όπως τα μηχανικά και δεν υπάρχει ο φόβος δυσλειτουργίας.
Ωστόσο, υπάρχει και μια ακόμα πιο θετική πλευρά της πατέντας, καθώς περιγράφει επίσης έναν «εικονικό συμπλέκτη» που θα προσφέρει στους αναβάτες περισσότερο έλεγχο πάνω στην ηλεκτρική μοτοσυκλέτα.
Η καλή λειτουργία των φρένων με ηλεκτρικό έλεγχο δεν πρέπει να φοβίζει και ιδιαίτερα στον πίσω τροχό που δεν χρειάζεται μεγάλη δύναμη πέδησης. Στον εμπρός τροχό η ισχύς στο φρενάρισμα από δύο ελαφρείς δίσκους δεν μπορεί να συγκριθεί με κανένα ηλεκτρικό μοτέρ σε αναλογία βάρους/ισχύος. Στον πίσω τροχό όμως και ενώ είναι συνδεδεμένος με τον ηλεκτροκινητήρα μεγάλης ισχύος, δεν είναι παράλογο να αναλαμβάνει πλήρως την μικρή δύναμη πέδησης που απαιτεί.
Καθώς έχουμε περισσότερη εμπιστοσύνη στα υδραυλικά φρένα, είναι νωρίς να συνηθίσουμε τα ηλεκτρικά με όλες τις δικλείδες ασφαλείας, οπότε θα χρειαστεί να αποδείξουν λίγο περισσότερο από ότι έχουν κάνει μέχρι στιγμής στην αξιοπιστία τους όπου δεν υπάρχουν αναφορές για δυσλειτουργίες σε αναγεννητική πέδηση. Από τη στιγμή που έχουν το μικρότερο ποσοστό πέδησης από αυτό του εμπρός τροχού, ίσως κερδίσουν την εμπιστοσύνη μας.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης