BMW R 1250 RS: Η έννοια του Sport Touring

Πρώτη καταχώρηση: Πέμπτη, 21 Μαΐου 2020, 10:55
BMW R 1250 RS: Η έννοια του Sport Touring

του Νίκου Βιτσιλάκη

Με νέο κινητήρα, μεγαλύτερη ιπποδύναμη και ακόμα πλουσιότερο εξοπλισμό, αυτή η μοτοσυκλέτα τα κάνει όλα εύκολα και χαλαρά..

Από το 2019 η BMW Motorrad προχώρησε στην αναβάθμιση του μεγάλου Sport Touring μοντέλου της, σε μια προσπάθεια να του προσδώσει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που θα το κατατάξουν ακόμα πιο ψηλά στις επιλογές των οπαδών της κατηγορίας. Και όπως γράψαμε και στον πρόλογο, το νέο RS είναι η μοτοσυκλέτα που θα τα κάνει όλα με χαρακτηριστική ευκολία. Τη μια στιγμή να ταξιδεύει φορτωμένη και επί ώρες με υψηλές μέσες ωριαίες ταχύτητες (τα νούμερα είναι απαγορευτικά και δεν αναφέρονται) και την άλλη να κινείται σε αστικό περιβάλλον αναλαμβάνοντας χρέη καθημερινού μεταφορικού μέσου. 

Ο κινητήρας σε πρώτη γραμμή

Η ουσιαστική διαφορά από το μοντέλο που αντικαθιστά έγκειται στον αυξημένης χωρητικότητας και ιπποδύναμης κινητήρα. Σε απόλυτα νούμερα αυτό σημαίνει 84 παραπάνω κυβικά και 11 επιπλέον άλογα, πάντα σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο των 1.170cc. Η μεγάλη αλλαγή του δικύλινδρου κινητήρα των 1.254cc είναι οι βαλβίδες μεταβλητού χρονισμού και ένα πρωτοποριακό σύστημα που βρίσκεται στις κυλινδροκεφαλές και που η BMW ονομάζει Shift Cam. Χάρη σε αυτές τις δύο βελτιώσεις/αλλαγές ο κινητήρας ανακοινώνεται πλέον στους 136Hp στις 7.750rpm και στα 14,5kgm ροπής, δηλαδή 10% περίπου ισχυρότερος από τον προκάτοχό του. Επιπλέον, έχουν μειωθεί οι εκπομπές καυσαερίων και η κατανάλωση, ενώ έχει βελτιωθεί η απόκριση στο γκάζι με τις αντιδράσεις του άξονα κατά το άνοιγμά του στις χαμηλές στροφές να έχουν εξομαλυνθεί. Συνοδευτικά με το νέο κινητήρα έγιναν τροποποιήσεις και στην εξάτμιση, η οποία σύμφωνα με τα λεγόμενα της BMW (αλλά και στην πραγματικότητα) συμβάλλει στην εκπομπή ενός «ιδιαίτερα διακριτικού» ήχου.

Η τροφοδοσία γίνεται μέσω ηλεκτρονικά ελεγχόμενου ψεκασμού και η μοτοσυκλέτα διαθέτει 2 προγράμματα οδήγησης (Rain και Road) στο βασικό της εξοπλισμό, τα οποία μπορούν κατ' επιλογή να γίνουν 4 (επιπλέον Dynamic και Dynamic Pro), όπως δηλαδή στη μοτοσυκλέτα που οδηγήσαμε.
Τώρα και όσον αφορά στο μεταβλητό χρονισμό των βαλβίδων, το νέο σύστημα της BMW διαθέτει εκκεντροφόρους εισαγωγής με δύο έκκεντρα διαφορετικού προφίλ, με ένα μηχανισμό να ορίζει πως θα κινηθούν ανάλογα με τις στροφές του κινητήρα. Στις χαμηλές στροφές οι βαλβίδες έχουν συγκεκριμένο –μικρότερο- έκκεντρο βύθισμα, ενώ στις υψηλότερες ένας μηχανισμός που μετακινεί τους εκκεντροφόρους ενεργοποιεί το δεύτερο λοβό, που τους προσφέρει μεγαλύτερο (βύθισμα). Δύναμη και απόδοση σε όλες τις στροφές ήταν το ζητούμενο, με βελτιωμένη καύση και μειωμένη κατανάλωση. Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι 6 σχέσεων και συνεργάζεται με υγρό πολύδισκο υδραυλικό συμπλέκτη “anti-hopping”, ενώ η τελική μετάδοση παραδοσιακά εξακολουθεί να γίνεται με άξονα.

Και η εμφάνιση αλλάζει

Σχεδιαστικά, το 1250 διαφοροποιείται από το “παλιό” 1200 στο μπροστινό μέρος, όπου έχει αλλάξει σχήμα τόσο το φέρινγκ όσο και οι διπλοί LED-DRL προβολείς. Πίσω από τη χειροκίνητα ρυθμιζόμενη ζελατίνα, μια νέα οθόνη TFT 6,5 ιντσών έχει πάρει τη θέση των αναλογικών οργάνων, δίνοντας στον αναβάτη επιπλέον πληροφόρηση και multimedia συνδεσιμότητα.  

Εξοπλισμός

Η μοτοσυκλέτα διαθέτει δύο προγράμματα οδήγησης, σύστημα ελέγχου ευστάθειας (ASC) και Hill Start Control στο βασικό εξοπλισμό. Πρόσθετα προγράμματα oδήγησης, Dynamic Traction Control DTC, ABS Pro, Hill Start Control Pro και Dynamic Brake Assistant DBC είναι στοιχεία προαιρετικού εξοπλισμού. Το πακέτο των πρόσθετων προγραμμάτων οδήγησης περιλαμβάνει τα Dynamic, Dynamic Pro (ρυθμιζόμενο) και το Dynamic Traction Control DTC, που εξασφαλίζει πιο αποτελεσματική και ασφαλή επιτάχυνση, ιδίως στην έξοδο από τη στροφή. Από την πλευρά του, το ABS Pro χαρίζει μεγαλύτερη ασφάλεια στο φρενάρισμα, ακόμα και με τη μοτοσυκλέτα σε κλίση. Το Dynamic Brake Control DBC προσφέρει πρόσθετη ασφάλεια στο φρενάρισμα σε αντίξοες συνθήκες, προλαμβάνοντας το ακούσιο άνοιγμα του γκαζιού. Παρεμβαίνοντας στην κεντρική μονάδα ελέγχου του κινητήρα, η ροπή περιορίζεται κατά την πέδηση έτσι ώστε ο αναβάτης να μπορεί να χρησιμοποιήσει στο έπακρο την ισχύ αυτής στον πίσω τροχό. Χάρη στο προαιρετικό, ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα Dynamic ESA επόμενης γενιάς, η απόσβεση της ανάρτησης προσαρμόζεται αυτόματα στον τρόπο οδήγησης και στην κινητική κατάσταση της μοτοσυκλέτας, ενώ περιλαμβάνει και αυτόματη διατήρηση του ύψους ανεξάρτητα από τη φόρτωση. Στάνταρ είναι ο -κάνω τη νύχτα μέρα- προβολέας LED, με τα φώτα ημέρας (DRL) να ανήκουν στον προαιρετικό εξοπλισμό, όπως και η συνδεσιμότητα με την έγχρωμη οθόνη TFT των 6,5 ιντσών. Σε συνδυασμό με έναν πολυδιακόπτη στο τιμόνι, ο αναβάτης έχει γρήγορη και εύκολη πρόσβαση στις λειτουργίες συνδεσιμότητας, ενώ το σύστημα έξυπνης κλήσης έκτακτης ανάγκης (Intelligent Emergency Call) ανήκει στον προαιρετικό εξοπλισμό. 

Η μοτοσυκλέτα που είχαμε στη διάθεσή μας είχε πάνω της σχεδόν ότι μπορούμε να φανταστούμε από πλευράς εξοπλισμού, όπως λειτουργία Keyless (για εκκίνηση κινητήρα και άνοιγμα τάπας ρεζερβουάρ), ημι-ενεργητική ανάρτηση "Dynamic ESA", θερμαινόμενα γκριπ, cruise control, φώτα DRL αλλά και QuickShifter pro, ένα απόλυτα χρήσιμο και συνάμα χρηστικό σύστημα που δίνει τη δυνατότητα αλλαγής ταχυτήτων προς πάσα κατεύθυνση χωρίς τη χρήση του συμπλέκτη και κλείσιμο του γκαζιού. Είχε όμως και τα Dynamic Traction Control και ABS Pro, τα οποία ελέγχονται από μια αδρανειακή μονάδα μέτρησης (IMU) και είναι αυτά που μέσω αισθητήρων αναγνωρίζουν την κλίση και τις δυνάμεις που εφαρμόζονται στη μοτοσυκλέτα, αποτρέποντας το γλίστρημα του κινητήριου τροχού και το μπλοκάρισμα μπροστά και πίσω. Στην πράξη που το ζήσαμε, σε ένα φρενάρισμα πανικού μέσα σε στροφή, η μοτοσυκλέτα ανταποκρίθηκε σωτήρια κρατώντας την επαφή με το έδαφος και δίνοντάς μας τη δυνατότητα να τη χειριστούμε σαν να μην είχε συμβεί τίποτα. Είναι αυτό που λέμε “το χέρι του Θεού”..

Η οδήγηση

Όταν έρχεται η ώρα να οδηγήσουμε ένα BMW, το τελευταίο που μας νοιάζει είναι τι καιρό θα κάνει (όπως τη μέρα που παραλάβαμε το RS, εν μέσω δυνατής βροχής και αέρα). Χρόνια πολλά τώρα οι βαυαροί έχουν κατορθώσει και δίνουν στις μοτοσυκλέτες τους τον ιδανικό αεροδυναμικό συντελεστή, προφανώς αποτέλεσμα πολύωρων μελετών και δοκιμών σε αεροσήραγγες. Αυτό σε απλά ελληνικά σημαίνει εξαίρετη προστασία από τα καιρικά φαινόμενα, κάτι που ισχύει ακόμα και για τα γυμνά μοντέλα της φίρμας. Μιλώντας για τη συνολική συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας, ομολογούμε πως έχουμε να κάνουμε με ένα εργονομικό θαύμα της BMW, οι σχεδιαστές της οποίας κατάφεραν να δώσουν στον αναβάτη τη θέση οδήγησης που θα τον κάνει να κινηθεί γρήγορα σε εθνικές οδούς και στροφιλίκια, ενώ παράλληλα θα του προσφέρει μια πραγματικά ξεκούραστη οδήγηση -άρα και εύκολη χρήση- σε αστικό περιβάλλον. 

Το ύψος της σέλας επιτρέπει ακόμα και σε αναβάτες μετρίου αναστήματος να πατάνε και τα δύο πόδια κάτω, δίνοντας την απαραίτητη αυτοπεποίθηση σε μανούβρες και αστική μετακίνηση. Το βάρος της όλης κατασκευής ουσιαστικά εξανεμίζεται μόλις η μοτοσυκλέτα ξεκινήσει, τα clip on βρίσκονται ψηλά πάνω από την τιμονόπλακα και τα χέρια έρχονται σε σχεδόν παράλληλη θέση με το έδαφος, όπως και τα πόδια μέσα από τις γωνίες που δημιουργούνται με τη θέση των μαρσπιέ. Ξεκούραστα δηλαδή, ότι πρέπει για πολύωρη οδήγηση, ενώ σκύβοντας ελαφρά αναβάτης και συνεπιβάτης μπορούν να κινηθούν απροβλημάτιστα σε κάθε είδους δρόμο και για πολλή ώρα. Σε συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης η απόσταση που έχει η σέλα από το τιμόνι δεν θα δημιουργήσει πρόβλημα, εκτός κι αν τα πάντα είναι ακινητοποιημένα και εμείς προσπαθούμε να χωρέσουμε όπου αυτό είναι εφικτό. Λογικό για μια μοτοσυκλέτα αυτού του χαρακτήρα, το βάρος της οποίας (με γεμάτο το ρεζερβουάρ των 18 λίτρων) αγγίζει τα 245 κιλά. 

Οι αναρτήσεις κάνουν τη δουλειά τους άψογα, ισοπεδώνοντας τις όποιες οδικές κακοτεχνίες και κρατώντας τη μοτοσυκλέτα σταθερή σε κάθε συνθήκη. Το ίδιο ισχύει και για τα φρένα της Brembo, που προσφέρουν αίσθηση και αποτέλεσμα, με το δικάναλο ABS να κάνει διακριτικά την παρουσία του όταν τα πράγματα ζορίσουν. Σε άσφαλτο χωρίς πρόσφυση βέβαια, θα αποδειχθούν κάπως ευαίσθητα στη συνεργασία τους με το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος, αν σώνει και καλά θελήσουμε να κινηθούμε γρήγορα σε τέτοιες συνθήκες τότε καλύτερα θα ήταν να το απενεργοποιήσουμε. 

Η απόδοση του μεγάλου boxer είναι γεμάτη από πολύ χαμηλά και η ροπή τόση όση να σου επιτρέπει να κινείσαι με την τελευταία σχέση στο κιβώτιο, να ανοίγεις το γκάζι (ακόμα και από τα 40km/h) και να πετάγεσαι μπροστά χωρίς κομπιάσματα και δισταγμούς. Η δύναμη είναι πολλή, δεν παίζει η περίπτωση να σε αφήσει ξεκρέμαστο ποτέ και πουθενά, δίνοντας επιταχύνσεις που θυμίζουν μοτοσυκλέτα supersport. Άλλωστε, η ίδια η BMW κατατάσσει το RS στην οικογένεια των sport μοτοσυκλετών της, παρέα με τα S 1000 RR και ΗΡ4 των 200+ ίππων! Η τελική της μοτοσυκλέτας βρίσκεται στα 250km/h και θα μπορούσε να είναι ακόμα μεγαλύτερη αν δεν υπήρχε κόφτης στις 9.000rpm! Και από κατανάλωση τι γίνεται; Eύλογη η ερώτηση και η απάντηση καθησυχαστική, όλα εξαρτώνται από το δεξί χέρι του αναβάτη. Με ήρεμη οδήγηση (όχι να μας παίρνει ο ύπνος) πετύχαμε να κάψουμε λιγότερα από 5 λίτρα/100km, με πιο σβέλτη πήγαμε στα 5,5 και όταν είπαμε να δούμε πόσο γρήγορα μπορούμε να κινηθούμε ο δείκτης κατέγραψε περισσότερα από 7. Αυτό σημαίνει πως με το 18λιτρο δοχείο καυσίμου εύκολα μπορούμε να αποκτήσουμε αυτονομία μεγαλύτερη των 300 χιλιομέτρων. 

Ποιότητα στο έπακρο

Το R 1250 RS είναι μια μοτοσυκλέτα με υψηλή ποιότητα κατασκευής, πολύ ευχάριστη στην οδήγηση, εύχρηστη, εργονομική και ιδιαίτερα ασφαλής. Η ικανότητά της να καλύπτει αποστάσεις δεδομένη, η δυνατότητά της να το κάνει χωρίς κόπο αξεπέραστη. Ένας πραγματικός χιλιομετροφάγος, που διαθέτει τον εξοπλισμό που απαιτεί ένας σύγχρονος αναβάτης, με μια πληθώρα εργοστασιακών αξεσουάρ που θα καλύψουν κάθε ανάγκη. Στα 16.000€ δεν είναι φθηνή μοτοσυκλέτα, αλλά σε βάθος χρόνου θα δικαιολογήσει στο έπακρο την απόκτησή της. 

Κύρια χαρακτηριστικά R 1250 RS 

-    Εξελιγμένος κινητήρας boxer με τεχνολογία BMW ShiftCam για μεταβλητό χρονισμό 
-    Αυξημένη ισχύς σε όλο το φάσμα στροφών, βελτιωμένη καύση μίγματος, χαμηλότερη κατανάλωση και εκπομπές ρύπων
-    Αυξημένη ισχύς και ροπή: 136Ηp στις 7.750rpm και 143Nm στις 6.250rpm (από 125Ηp στις 6.750rpm και 125Nm στις 6.500rpm)
-    Αύξηση κυβισμού στα 1.254cc (από 1.170)
-    Ασύγχρονο άνοιγμα βαλβίδων εισαγωγής για καλύτερο στροβιλισμό μίγματος, άρα και πιο αποτελεσματική καύση
-    Κίνηση εκκεντροφόρων μέσω οδοντωτής πλέον αλυσίδας, αντί συμβατικής καδένας
-    Βελτιωμένη λίπανση κινητήρα και ψύξη της βάσης των εμβόλων
-    Αισθητήρας ελέγχου προανάφλεξης για καλύτερη λειτουργία στα μακρινά ταξίδια
-    Μονάδα διαχείρισης κινητήρα BMS-O τελευταίας γενιάς και χρήση twin-jet μπεκ για ακόμη πιο αποτελεσματική καύση
-    Νέο σύστημα εξάτμισης με καλύτερα χαρακτηριστικά απόδοσης
-    Δύο προγράμματα οδήγησης, ASC και Hill Start Control στο βασικό εξοπλισμό
-    Πακέτο “Driving Modes Pro” που περιλαμβάνει πρόσθετα Προγράμματα Οδήγησης Pro, Dynamic Traction Control DTC, ABS Pro, Hill Start Control Pro και Dynamic Brake Assistant DBC, ως στοιχείο προαιρετικού εξοπλισμού από το εργοστάσιο
-    Ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση Dynamic ESA “Επόμενης Γενιάς” με πλήρως αυτόματη διατήρηση ύψους
-    Προβολέας LED (εντελώς νέας σχεδίασης) στο βασικό εξοπλισμό. LED φώτα ημέρας DRL ως στοιχείο προαιρετικό
-    Συνδεσιμότητα: πίνακας οργάνων πολλαπλών λειτουργιών με έγχρωμη οθόνη TFT 6,5 ιντσών με πολυάριθμες στάνταρ ενδείξεις
-    Σύστημα έξυπνης κλήσης έκτακτης ανάγκης Intelligent Emergency Call στον προαιρετικό εξοπλισμό
-    BMW Motorrad Spezial: υψηλής ποιότητας εξαρτήματα αναβάθμισης στον προαιρετικό εξοπλισμό από το εργοστάσιο

Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε εδώ .

 

 

 

 

Τελευταία ενημέρωση: Πέμπτη, 21 Μαΐου 2020, 10:55