Του Περικλή Χαλάτση

Όταν αποφασίζεις να κάνεις ένα ταξίδι πέντε ημερών και να γνωρίσεις περιοχές της Ελλάδος που σπάνια επισκέπτεσαι γιατί είναι μακριά από τον τόπο κατοικίας σου, τότε είσαι υποχρεωμένος να μελετήσεις αλλά και να ζυγίζεις πολλά πράγματα. Από τα χιλιόμετρα που θα κάνεις, τις περιοχές που θα επισκεφθείς (αν βρέχει ή χιονίζει τακτικά) και από την παρέα με την οποία θα συνταξιδέψεις. Εκτός όμως από όλα τα παραπάνω, πρέπει να αποφασίσεις με ποιο αυτοκίνητο θα κάνεις πιο ξεκούραστα το οδοιπορικό σου.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το αυτοκίνητο που θα επιλέξεις πρέπει να είναι ασφαλές, ευρύχωρο και ιδανικό για μεγάλες αποστάσεις. Να είναι οικονομικό στην κατανάλωση και να έχει τα συστήματα βοηθείας που θα σου φανούν χρήσιμα στις απρόβλεπτες κακές καιρικές συνθήκες. Γιατί, εκτός από την εθνική οδό, θα κάνεις πολλά χιλιόμετρα στα βουνά και θα ακολουθήσεις μονοπάτια όπου αν βρέχει ή χιονίζει δεν θα πρέπει να σε ξαφνιάσουν.

Την εποχή που κάναμε το οδοιπορικό σε αρκετές περιοχές της Κεντρικής Ελλάδος χιόνιζε. Χρειαζόμασταν αυτοκίνητο που θα μπορούσε να συνδυάσει τις απαιτήσεις μας. Η απόφαση πάρθηκε ομόφωνα: Ήταν το Peugeot 3008. Το αυτοκίνητο που κέρδισε στην Ευρώπη τον τίτλο Car of the year 2017. Ήταν το πρώτο μοντέλο SUV που κέρδισε μια τέτοια διάκριση. 

Όταν η συνταγή είναι πετυχημένη, είναι λάθος να κάνεις αλλαγές. Ωστόσο, οι Γάλλοι το 2020 έκαναν ένα Facelift με μικρές αλλά καίριες επεμβάσεις στα σημεία. Και, φυσικά, οι τρελές πωλήσεις του 3008 δεν σταματούν. Είχαμε να επιλέξουμε ανάμεσα στο αυτοκίνητο με το αυτόματο κιβώτιο και στο χειροκίνητο έξι σχέσεων. Η λογική έλεγε να επιλέξουμε το αυτοκίνητο με το αυτόματο κιβώτιο, για να είμαστε πιο χαλαροί. Όμως, διαλέξαμε το 3008 FL 1.5 BlueHDi με το χειροκίνητο κιβώτιο,130 S&S N3+ GRIP, στην έκδοση Allure, και δεν το μετανιώσαμε.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πριν ξεκινήσουμε το οδοιπορικό μας, που έχει κυρίως ενημερωτικό χαρακτήρα, θα κάνουμε μια μικρή εισαγωγή για τα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου και θα ξεκινήσουμε από τις διαστάσεις. To 3008 έχει πλάτος 4.447 εκ., πλάτος 1.906 εκ., ύψος 1.620 εκ. και απόσταση από το έδαφος 219 εκ.

Το εσωτερικό του ανετότατο χάρη στο μεγάλο μεταξόνιο (2.675 εκ.). Η ανάρτηση μπροστά είναι ανεξάρτητη MacPherson και πίσω έχει ημιάκαμπτο άξονα.

Ο χώρος αποσκευών άνετος για τέσσερα άτομα. Φιλοξενεί 520 λίτρα και άλλα 53 λίτρα στον χώρο της ρεζέρβας. Υπάρχει μόνο κιτ προσωρινής επισκευής και όχι ελαστικό αλλαγής. Οι ζάντες είναι 18’’ και τα ελαστικά 225/55 R18. 

Εδώ θα κάνω μια παρένθεση. Το αυτοκίνητο φέρει εκτός των άλλων και τα χαρακτηριστικά GRIP. Τα αυτοκίνητα με τα χαρακτηριστικά GRIP έχουν ελαστικά All Seasons (Peak Mountains Snow Flakes) υψηλής ενεργειακής απόδοσης Class A. Αυτό σημαίνει ότι μπορούν να κινηθούν χωρίς πρόβλημα και στους χιονισμένους δρόμους. Σωτήριο για εμάς όταν κάναμε το οδοιπορικό.

Ο πετρελαιοκινητήρας είναι 1.499 κ.εκ. με άμεσο ψεκασμό turbo, με εκπομπές ρύπων CO2 129/130. Από τους καλύτερους τόσο σε ιπποδύναμη όσο και σε οικονομία. Η ισχύς του είναι 130/3.750 σ.α.λ., η ροπή του Nm /σ.α.λ. 300/1.750 και οι εκπομπές (προδιαγραφών 6.3) CO2 129/130. Σύμφωνα με τις εργοστασιακές μετρήσεις από 0-100 χρειάζεται 10.8’’, η τελική 192 χλμ. και η κατανάλωση κυμαίνεται (μέτρηση WLTP) ανάμεσα στα 4.9 και 5 λίτρα ανά 100 χλμ.

Φορτώσαμε το πορτ-μπαγκάζ και ξεκινήσαμε για το 5ήμερο οδοιπορικό που τελικά έγινε 6ήμερο. Πρώτος προορισμός ο Άγιος Αθανάσιος στον Νομό Πέλλας. Η συνολική απόσταση είναι 555 χιλιόμετρα. Ακολουθήσαμε τη διαδρομή για Θεσσαλονίκη. Περάσαμε τη Λάρισα και βγήκαμε στην έξοδο της Βέροιας. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να φτάσεις στον Άγιο Αθανάσιο που βρίσκεται στους πρόποδες του Καϊμακτσαλάν. 

Είχε νυχτώσει και η βροχή ήταν αρκετά δυνατή. Όταν το GPS μάς ενημέρωσε ότι θέλουμε ακόμη 15 χιλιόμετρα να φθάσουμε στον προορισμό μας, η βροχή σταμάτησε, αλλά όταν πιάσαμε τις ανηφόρες είχε αρκετή ομίχλη που πηγαίναμε με μάξιμουμ 30 χιλιόμετρα. Είναι ο ίδιος δρόμος που σε οδηγεί στο χιονοδρομικό κέντρο του Καϊμακτσαλάν. Στα θετικά αυτής της διαδρομής είναι οι ενδείξεις για το ύψος του χιονιού η ακόμη οι έντονες κίτρινες διαγραμμίσεις στον δρόμο για την ομίχλη.

Χωρίς αυτές τις διαγραμμίσεις δεν υπήρχε περίπτωση με τόσο ομίχλη να οδηγήσεις με ασφάλεια. Λίγο πριν την τελευταία στροφή για να αντικρίσουμε τον Άγιο Αθανάσιο η ατμόσφαιρα ήταν μαγευτική. Φανταστείτε τα φώτα του χωριού σε συνδυασμό με την ομίχλη. Μπορεί όταν φτάσαμε να μη χιόνιζε, ωστόσο όλα ήταν παγωμένα και χρειαζόταν προσοχή στις μετακινήσεις.
Λίγα παραδοσιακά ταβερνάκια με ντόπια φαγητά φιλοξενούσαν τους λιγοστούς επισκέπτες. Κρίμα που 9 στα δέκα καταστήματα ήταν όχι μόνο κλειστά, αλλά είχαν και ταμπέλες με την ένδειξη «Πωλείται».

Ο διατηρητέος οικισμός του Αγίου Αθανασίου χτίστηκε στα τέλη του 16ου αιώνα. Μέχρι το 1980 υπήρχε ζωή. Το χωριό ήταν γεμάτο από κόσμο. Αυτός ο οικισμός το 1980 εγκαταλείφθηκε αλλά οι κάτοικοι της περιοχής μετακόμισαν σε μια απόσταση λίγων χιλιομέτρων, στους πρόποδες του  Καϊμακτσαλάν και έφτιαξαν ένα καινούργιο χωριό. Η περιοχή γέμισε Αλβανούς εργάτες που είναι καλοί τεχνίτες στην πέτρα. Σε λίγα χρόνια κτίστηκε ένας καινούργιος οικισμός. Ο  Άγιος Αθανάσιος λέγεται και «Πέτρινο Χωριό». Την επόμενη ημέρα το πρόγραμμά μας δεν τηρήθηκε. Θέλαμε να πάμε αρχικά στο χιονοδρομικό κέντρο του Καϊμακτσαλάν και στη συνέχεια στη λίμνη Βεγορίτιδα. Όμως, είχε τόσο πολλή ομίχλη, που οι ντόπιοι μάς συμβούλευσαν να μην επιχειρήσουμε την επίσκεψή μας στην κορυφή του βουνού. Μόλις δύο χιλιόμετρα από το χωριό ο δρόμος είχε κλείσει από την ομίχλη.

Έτσι, κάναμε αναγκαστική αλλαγή προγράμματος. Έκανε πολύ κρύο, αλλά το εσωτερικό του 3008 είχε τη σωστή θερμοκρασία. Ξεκινήσαμε για τη λίμνη Βεγορίτιδα. Στους δρόμους με τις συνεχόμενες στροφές διαπιστώνεις πόσο υπάκουο είναι το τιμόνι (με την δερμάτινη επένδυση). Εκτελεί με ακρίβεια τις εντολές του οδηγού και ενισχύει το αίσθημα της ασφάλειας.

Η λίμνη Βεγορίτιδα ή Οστρόβου είναι η τρίτη μεγαλύτερη λίμνη σε έκταση της Ελλάδας. Έχει έναν υπερτοπικό χαρακτήρα, καθώς διοικητικά ανήκει στους νομούς Πέλλας και Φλώρινας και στους δήμους Αμυνταίου και Έδεσσας. Ήταν μια καλή ευκαιρία να γνωρίσουμε και το Βέρμιο. Για την ιστορία, η Βεγορίτιδα περιβάλλεται από τα όρη Βέρνο, Βόρας και Βέρμιο και αποτελεί το χαμηλότερο σημείο του συμπλέγματος των λιμνών Ζάζαρης, Χειμαδίτιδας και Πετρών, των οποίων δέχεται τα νερά μέσα από σύστημα διωρύγων και σήραγγας. Κοντά της βρίσκονται οι κωμοπόλεις Άρνισσα και Άγιος Παντελεήμονας.

Το Peugeot 3008 με τα συστήματα ESP (ηλεκτρονικό πρόγραμμα ελέγχου ευστάθειας), ASR (σύστημα αντιολίσθησης τροχών), τη λειτουργία Hill Assist (υποβοήθηση εκκίνησης σε δρόμο με κλίση) κινείται με ασφάλεια ακόμη και όταν οι καιρικές συνθήκες είναι άσχημες. Και το επισημαίνω γιατί μόνο όταν δεις στην πράξη πώς συμπεριφέρεται στις δύσκολες διαδρομές μπορείς να εκτιμήσεις αυτό το αυτοκίνητο που οδηγείς.
Εκτός των παραπάνω υπάρχει ABS (σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών), EBD (ηλεκτρονικός κατανεμητής πέδησης) και Brake Assist (Σύστημα ενίσχυσης πέδησης).

Την επόμενη ημέρα το πρόγραμμα έλεγε επίσκεψη στο Νυμφαίο, που είναι γνωστό και αρκετά τουριστικό αξιοθέατο λόγω των καφέ αρκούδων που «πέφτουν» σε χειμερία νάρκη. Η ανηφορική διαδρομή προς το Νυμφαίο, που είναι και γνωστό και ως το «Πέτρινο στολίδι της Μακεδονίας», ήταν χιονισμένη. Ο δρόμος όμως καθαρός.

Εντυπωσιακές εικόνες με τουλάχιστον μισό μέτρο χιόνι σε όλη τη διαδρομή. Σκεφτόμασταν τα χιόνια στην Αττική. Που αποκλείστηκαν οι κάτοικοι σε ολόκληρη την πρωτεύουσα. Ασυνήθιστοι σε τέτοιες καταστάσεις. 

Αντίθετα, οι κάτοικοι στις περιοχές όπου χιονίζει δεν εγκλωβίζονται. Δεν δυσανασχετούν. Η ζωή για τους κατοίκους του Νυμφαίου, παρά το χιόνι που έπεφτε τις δύο προηγούμενες εβδομάδες, δεν άλλαξε. Οι άνθρωποι εκεί έχουν μάθει στο χιόνι, που είναι ένα κομμάτι της ζωής τους.

Το χωριό Νυμφαίο, που παλιότερα λεγόταν Νιβέστα, βρίσκεται σε υψόμετρο 1.350 μέτρων και υπάγεται στον Δήμο Αμυνταίου. Βρίσκεται στο νότιο άκρο του Νομού Φλώρινας, στις ανατολικές κλιτύες του όρους Βέρνου, σε απόσταση 57 χλμ. από την πόλη της Φλώρινας. Το Νυμφαίο στον παγκόσμιο διαγωνισμό της U.N.E.S.C.O. διεκδίκησε το Διεθνές Βραβείο Μελίνα Μερκούρη για την άριστη διαχείριση πολιτιστικού αποθέματος και φυσικού περιβάλλοντος.

Φτάσαμε στην περιοχή όπου οι καφέ αρκούδες εκείνη την εποχή ξυπνούν από τη χειμερία νάρκη. Οι άνθρωποι της Οργάνωσης Αρκτούρος που έχουν αναλάβει την προστασία της καφέ αρκούδας στην Ελλάδα μας ζήτησαν να μην πλησιάσουμε στο καταφύγιο. Πλησιάζεις μόνο περπατώντας. Οι λόγοι που μας ζήτησαν να μην πλησιάσουμε ήταν δύο.

Ο πρώτος είχε πάρα πολύ χιόνι και ο δεύτερος ήταν η εποχή που οι αρκούσες ξυπνούσαν. Υπολογίζεται ότι εκείνη την περίοδο υπήρχαν 350-400 αρκούδες στο καταφύγιο.

Οι απορίες που είχαμε για τον βιολογικό κύκλο της αρκούδας που διαφέρει από τη γνωστή χειμερία νάρκη δεν μας λύθηκαν από τους ειδικούς. Ήταν αρκετά πιεσμένοι εκείνη την ώρα και κυκλοφορούσαν όλοι κρατώντας κάτι φιάλες σαν τους πυροσβεστήρες που έχουμε στα αυτοκίνητα. Μας είπαν ότι είναι σπρέι με πιπέρι. Το χρησιμοποιούν μόνο όταν απειληθούν από την αρκούδα. Το πιπέρι δεν το αντέχουν και απομακρύνονται.
Η βόλτα μας με το Peugeot 3008 ήταν αρκετά μεγάλη αλλά ευχάριστη.

Η επιστροφή στο δικό μας καταφύγιο έγινε αργά το βράδυ. Θα πρέπει να επισημάνουμε την εργονομία στο εσωτερικό του αυτοκινήτου. Τα χειριστήρια του και τα κουμπιά στο ταμπλό είναι εύκολα στην χρήση και στο σωστό σημείο. Δεν χρειάζεται να ψάχνεσαι. Το γαλλικό SUV ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό και δείχνει τον premium χαρακτήρα του. Η εργονομία συνδυάζεται με την πρακτικότητα. Τα υλικά στην καμπίνα είναι ποιοτικά. Οι επιβάτες απολαμβάνουν την αίσθηση της πολυτέλειας.

Σε ένα μεγάλο ταξίδι όλα παίζουν ρόλο.Το πρόγραμμα της επόμενης ημέρας περιλάμβανε βόλτα στην Έδεσσα για να δούμε τους καταρράκτες και επίσκεψη στα λουτρά Πόζαρ.

Η Έδεσσα, η «πόλη του νερού», χαρακτηρίζεται για τα ορμητικά και εντυπωσιακά νερά που δημιουργούν το μοναδικό φυσικό φαινόμενο των καταρρακτών της. Δυστυχώς καταρράκτες δεν είδαμε. Εδώ και αρκετούς μήνες έχουν ξεκινήσει έργα. Μόνο το Σαββατοκύριακο «ανοίγουν» τα νερά και όσοι βρίσκονται εκεί μπορούν να θαυμάσουν τον «Κάρανο» (προέρχεται από τον Ηρακλείδη Κάρανο). Είναι ο μεγαλύτερος και ομορφότερος καταρράκτης και έχει το όνομα του πρώτου Μακεδόνα Βασιλιά του Κάρανου.

Επόμενος σταθμός τα περίφημα λουτρά Πόζαρ με τα φυσικά -δίχως θειάφι- ιαματικά νερά. Τα Πόζαρ (λέξη σλαβογενής) μεταφράζεται ως «κάτω από τη φωτιά». Στις φυσικές πισίνες το νερό έχει 37 βαθμούς θερμοκρασία. Η σύστασή του είναι ιαματική, περιλαμβάνει κάλιο (βοηθάει στη λειτουργία της καρδιάς και του πεπτικού συστήματος), νάτριο (για τη διατήρηση της ισορροπίας των υγρών του σώματος), φθόριο (συμβάλλει στην αντιμετώπιση της οστεοπόρωσης) κ.ά.

Αξίζει να την επισκεφθείτε. Το αυτοκίνητο το είχαμε παρκάρει στην είσοδο. Αρκετοί θεωρούσαν ότι κάναμε ένα διαφημιστικό promotion. Για τις λίγες ώρες που μείναμε εκεί οι ερωτήσεις έπεφταν βροχή. 
Οι ημέρες περνούσαν και εμείς ταξιδεύοντας «πρώτη θέση» με το Peugeot 3008 1.5 BlueHDi, δεν καταλαβαίναμε τα εκατοντάδες χιλιόμετρα που κάναμε καθημερινά.

Δεν θα σας κουράσουμε άλλο με το οδοιπορικό μας. Απλά θα σας επισημάνουμε πόσο όμορφα ήταν στον υδάτινο παράδεισο των Πρεσπών.

Υπάρχουν δύο λίμνες. Η Μεγάλη Πρέσπα, που είναι η μεγαλύτερη λίμνη των Βαλκανίων. Βρίσκεται σε υψόμετρο 853 μ. και είναι γνωστή ως το Τριεθνές. Η λίμνη έχει έκταση  288 τ. χλμ. Το  22% ανήκει στην Ελλάδα, το 60% στα Σκόπια και το 18% στην Αλβανία.

Αυτό σημαίνει όταν κάνεις βόλτα με τα σκάφη των ντόπιων που εκτελούν χρέη ξεναγών , υπάρχουν όρια που δεν παραβιάζονται. Περίπολοι γίνονται όλο το 24ωρο με σκάφη της Αστυνομίας (όχι Λιμενικού).

Θα δείτε εκτός τις σπηλιές που έμεναν κάποτε οι μοναχοί, πελεκάνους αλλά και άλλα είδη πουλιών. Λέγεται ότι στην περιοχή υπάρχουν 260 είδη πουλιών, 23 είδη ψαριών και 1.300 είδη φυτών.

Υπάρχει και η Μικρή Πρέσπα, που έχει έκταση 44 τ. χλμ. και ένα πολύ μικρό τμήμα της ανήκει στην Αλβανία.
Το ταξίδι μας συνεχίσθηκε προς τη Θεσσαλονίκη και μετά επιστροφή στην Αθήνα.
Το Peugeot 3008 1.5 BlueHDi φορτωμένο μέχρι τα… μπούνια. Χωράει αποσκευές όχι τεσσάρων αλλά και  πέντε επιβατών. Έχει διπλό δάπεδο. Ο χώρος όπου κάποτε έμπαινε η ρεζέρβα αξιοποιήθηκε. 

Το αυτοκίνητο έχε έξι αερόσακους, το κάθισμα του οδηγού ως προς το ύψος ρυθμίζεται μηχανικά και ο οδηγός παρά τον μεγάλο όγκο του αυτοκινήτου κάθεται ψηλά και ελέγχει περιμετρικά.
Στο στάνταρ εξοπλισμό υπάρχει κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, Cruise Control / Speed limiter με λειτουργία αναγνώρισης ορίου ταχύτητας, Advanced Emergency Braking System με camera (αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης με λειτουργία ημέρας & αναγνώριση πεζών) – Distance Alert / Forward collision warning (προειδοποίηση για κίνδυνο σύγκρουσης) – Coffee Break Alert (ειδοποίηση υπέρβασης χρόνου οδήγησης) – Lane Keeping Assist (προειδοποίηση & διόρθωση σε περίπτωση ακούσιας απόκλισης από τη λωρίδα κυκλοφορίας με αναγνώριση της άκρης του δρόμου), εκτεταμένη αναγνώριση οδικής σήμανσης (STOP, απαγορευτικό εισόδου).

Υπάρχει ακόμη αυτόματη λειτουργία προβολέων (Autolight), αυτόματη λειτουργία εμπρός υαλοκαθαριστήρων, φωτοχρωματικός εσωτερικός καθρέπτης.
Στο εσωτερικό θα σας ενθουσιάσει το σύστημα Multimedia με οθόνη αφής 10″ χωρητικής τεχνολογίας, 3D Navigation. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων 12,3″” ψηφιακής απεικόνισης HD είναι υπερυψωμένος. Υπάρχει οθόνη αφής 10″” High Definition στο κέντρο του ταμπλό. 

Η κάμερα οπισθοπορείας 180° είναι ακριβείας και εξυπηρετεί αφάνταστα τον οδηγό. Υπάρχει λειτουργία Mirror Screen (Apple CarPlay / Android Auto), Bluetooth, θύρα USB, ραδιόφωνο με ψηφιακό δέκτη DAB, MP3 και 6 ηχεία (4 + 2 tweeter).

 

Οι τιμές ξεκινούν από 33.300 ευρώ. Το αυτοκίνητο που κάναμε το οδοιπορικό ήταν πετρελαιοκίνητο, στην πλούσια έκδοση και κάνει 37.000 ευρώ.
       

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης