Κάθε gamer που είχε έστω ένα PlayStation στην κατοχή του θα έχει σίγουρα παίξει κάποιο από τα πέντε Gran Turismo. Η Sony κατά παράδοση αναπτύσσει δύο εκδόσεις σε κάθε κονσόλα της. Ενώ τα πρώτα τέσσερα Gran Turismo εντυπωσίασαν σε PS1 και PS2, σε βαθμό που να τα θεωρούμε από τα καλύτερα racing όλων των εποχών, στο PlayStation 3 η “συνταγή” δεν πέτυχε στο βαθμό που περιμέναμε. Το Gran Turismo 5 διέθετε μια σύγχρονη μηχανή γραφικών, που όμως δεν εκμεταλλευόταν στο έπακρο της δυνατότητας της κονσόλας, ενώ το loading και η απουσία μεγάλων βελτιώσεων στο gameplay το κατατάσσουν σε ένα “πολύ καλό racing” που οι περισσότεροι κάτοχοι της κονσόλας δοκίμασαν.

Το Gran Turismo 6 έρχεται ως ο τελευταίος δυνατός αποκλειστικός τίτλος της Sony για το PS3, τουλάχιστον με τα σημερινά δεδομένα. Σε μια χρονιά όπως το 2013 που ήταν ιδιαίτερα φορτική για την Sony, η έβδομη γενιά κονσολών μας χάρισε τα The Last of Us, Beyond: Two Souls και τώρα το δεύτερο racing που η Sony μας… “χρωστούσε” για το PS3. Οι φιλοδοξίες είναι πολλές και φυσικά όλοι περιμένετε το κάτι παραπάνω που δεν είδαμε στην προηγούμενη έκδοση. Πριν ξεκινήσω να παίζω απλά σκέφτηκα το εξής. Το GT5 κυκλοφόρησε 5,5 χρόνια μετά το GT4 και ήταν αυτό που είδαμε. Αφού το GT6 μας έρχεται 3 χρόνια μετά το GT5, κατά πόσο θα μπορούσε να προσφέρει κάτι το πραγματικά πρωτοποριακό; Ακολουθεί η απάντηση.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η πρώτη επαφή
Μετά την αρχική εγκατάσταση του παιχνιδιού θα κληθείτε να κατεβάσετε το πρώτο patch, κάτι που θα διαρκέσει περίπου ένα τέταρτο. Στη συνέχεια θα οδηγηθείτε στο user interface, εκεί όπου το loading έχει μειωθεί σημαντικά όσον αφορά στο browsing. Από φέτος προστέθηκε και η ελληνική γλώσσα, με την δουλειά που έχει γίνει στη μετάφραση να είναι για άλλη μια φορά υποδειγματική από πλευράς Sony Hellas. Ο τομέας που το loading εκνευρίζει είναι όταν περιμένετε για να μπείτε σε έναν αγώνα, καθώς ο χρόνος αναμονής είναι περίπου ίδιος με αυτόν του Gran Turismo 5, περισσότερο δε στις μεγάλες σε έκταση πίστες και όχι στις πρώτες που φορτώνουν.

Τα μενού είναι πιο κατανοητά από πριν, καθώς όλα τα modes του παιχνιδιού έχουν κατανεμηθεί όμορφα, με μεγαλύτερα buttons. Χωρούν όλα σε μία οθόνη, μόνο που θα πρέπει να κάνετε οριζόντιο scrolling με το analog stick για να τα δείτε όλα, μια έξυπνη τακτική που χρησιμοποιεί η Sony και στο PS4 σε ανάλογες περιπτώσεις.


H λίστα μεγαλώνει
Στο Gran Turismo 6 η Sony μας δελέασε προσθέτοντας συνολικά 1.200 αυτοκίνητα, δηλαδή 200 περισσότερα από πριν. Περιλαμβάνονται 109 κατασκευάστριες εταιρείες παγκοσμίως (σχεδόν όλες δηλαδή), χωρισμένες σε τρεις κατηγορίες. Ασιατικές, ευρωπαϊκές και αμερικάνικες, που καλύπτουν ισάριθμες οθόνες. Ενδεικτικά αναφέρουμε τις Daihatsu, Ford, Hyundai, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Suzuki, Toyota, Chevrolet, Chrysler, Dodge και από Ευρώπη οι Alfa Romeo, Audi, Aston Martin, BMW, Citroen, Fiat, Ferrari, Jaguar, Lamborghini, Lancia, Lotus, Maserati, Open, Mercedes, Peugeot, Renault, SEAT και McLaren.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στις πίστες μπορεί να έχουμε και πάλι 71 διαδρομές, αλλά οι τοποθεσίες είναι περισσότερες, καθώς από 26 που είχαμε στο GT5 η Sony σχεδίασε πλέον σχεδίασε 7 νέες, ανεβάζοντας τον αριθμό σε 33. Στην πρώτη σας διαδρομή θα οδηγήσετε ένα Renault Sport Clio R.S. 11 και όταν την ολοκληρώσετε θα σας δοθούν χρήματα, ίσα-ίσα για να αγοράσετε ένα Honda. Το Renault Sport Clio θα σας δοθεί αργότερα ως δώρο μετά την ολοκλήρωση της κατηγορίας Novice στο Career Mode.

Modes
Όσον αφορά τα επιμέρους modes του παιχνιδιού, από αριστερά προς τα δεξιά έχουμε το Online mode, το Arcade mode όπου απλά παίζετε μία διαδρομή μόνοι ή με φίλο σας (split-screen), το Career Mode και τέλος κάποια Special Events με συγκεκριμένες συνθήκες και οχήματα, τα οποία ξεκλειδώνετε σταδιακά, όπως και στο GT5. Παρουσιάζουν ενδιαφέρον καθώς θα καταφέρετε να οδηγήσετε οχήματα τα οποία θα αγοράσετε πολύ αργότερα στο παιχνίδι, ενώ παράλληλα θα συναντήσετε ορισμένες από τις νέες τοποθεσίες.

Το Career Mode είναι ο τομέας όπου θα ασχοληθείτε περισσότερο στην Single-player εμπειρία σας. Περιλαμβάνει τις κατηγορίες Novice, National B και A, International B και A και τέλος την Super κατηγορία. Για αρχή οι πρώτες διαδρομές έχουν δύο γύρους, μετά το πρώτο μισάωρο τρεις και μετέπειτα θα συναντήσετε διαδρομές με ακόμη περισσότερους.

Έλεγχος οχήματος
Στόχος σας στο Career mode του GT6 είναι να ολοκληρώσετε τις διαδρομές για να λάβετε Gold, Silver ή Bronze cup, ανάλογα με το αν θα τερματίσετε πρώτος, δεύτερος ή τρίτος. Μαζί θα πάρετε και τα ανάλογα αστεράκια (1-3 ανάλογα με την επίδοσή σας). Στο GT6 δεν υπάρχουν τα levels οδηγών. Κάθε κατηγορία απαιτεί συγκεκριμένο αριθμό αστεριών για να ολοκληρωθεί, ενώ για να περάσετε στην ανώτερη κατηγορία θα πρέπει να δώσετε εξετάσεις, τα λεγόμενα Driving Licenses, όπου εκτελείτε ασκήσεις στροφής, φρεναρίσματος, ελέγχου του οχήματος κ.ο.κ. Ως συνήθως, για να πάρετε Gold cup θα πρέπει να…ιδρώσετε, με πολύ trial and error.

Αν κάτι θα συμπαθήσετε με το καλημέρα, αυτό είναι το tutorial, το οποίο σας πιάνει “από το χεράκι” και σας εξηγεί βήμα προς βήμα πως θα οδηγήσετε, πως θα αγοράσετε όχημα, τι παραμετροποιήσεις μπορείτε να κάνετε σε αυτό και ποιος πρέπει να είναι ο στόχος σας στο Career Mode. Ακόμα κι αργότερα με τα Special Events Και το Online, σε κάθε σας βήμα που θα ξεκλειδώνει κάτι θα λαμβάνετε την ανάλογη επεξήγηση.

Στο θέμα χειρισμού, το Gran Turismo 6 προσωπικά με κέρδισε, καθώς όλα τα αυτοκίνητα έχουν ξεχωριστές οδηγικές συμπεριφορές. Διαφορετικά θα στρίψει ένα Ford πόλης κι αλλιώς μια formula που απαιτεί να πατάτε περισσότερες φορές (και απότομα) το φρένο. Στις στροφές τα φρεναρίσματα είναι δίκαια, καθώς στα οχήματα χαμηλού κυβισμού θα σας φανούν απότομα, ενώ αργότερα που θα ξεκλειδώσετε τα δυνατά αμάξια τύπου Subaru Impreza, θα παίρνετε τις στροφές πολύ πιο εύκολα, οι έμπειροι με χειροφρενιές και διακριτικό drift. Κατά τα άλλα, το driving assistance που σας εμφανίζει το χρονικό σημείο που θα πρέπει να φρενάρετε αποδεικνύεται σωτήριο και το όλο σύστημα δουλεύει πολύ πιο αποδοτικά απ’ το GT5. Όσο αφήνετε γκάζι και πατάτε φρένο στις στροφές τόσο πιο σίγουρα θα αποδίδει το όχημά σας. Τέλος, οι κάμερες είναι οι γνώριμες τέσσερις, δηλαδή cockpit, μία στο πίσω μέρος και δύο στο μπροστινό.

Αγορές και tuning
Η καλύτερη τακτική στο Gran Turismo είναι να ολοκληρώνετε τις διαδρομές με το όχημά σας και να κάνετε αραιές αγορές όποτε χρειάζεται. Οπλιστείτε με υπομονή γιατί πολλά αμάξια θα τα λάβετε δωρεάν, ενώ επενδύστε τα χρήματά σας σε οχήματα με μεγάλη ιπποδύναμη που θα πιάσουν καλή τελική. Για αρχή καλές ευκαιρίες είναι τα Hyundai Tiburon Turbulence ‘99 372, 152 ίππων στα 14.000 credits, το Mitsubishi FTO FPX ’94: με 197 ίππους στα 22.870 credits και το Nissan Silvia K’S ’88 με 18.860 credits που βγάζει 172 ίππους. Όσο για τα ανώτερα επίπεδα και εκεί προτείνω Ασία και συγκεκριμένα Nissan Fairylady Z S ’07 με 308 ίππους και 36.300 credits!

Είναι υποδεέστερο του GT5 αλλά παραμένει μια απολαυστική οδηγική εμπειρία.

Υπάρχουν ακόμη τα Dealerships για να βρείτε φθηνά οχήματα και το χρήσιμο μενού Vision GT, όπου βλέπετε διαφημιστικά cutscenes με αμάξια. Τα βίντεο αυτά δεν κόβονται, αλλά στο τέλος τους μπορείτε -για τον κόπο σας- να λάβετε το εκάστοτε όχημα ως δώρο για μία κούρσα. Μετά θα χρειαστεί να το αγοράσετε.

Φυσικά ορισμένα challenges χρειάζονται συγκεκριμένου τύπου αυτοκίνητα, οι προδιαγραφές των οποίων εμφανίζονται πριν από την εκάστοτε διαδρομή. Η Sony πρόσθεσε το “Recommended cars” που σας προτείνει τι οχήματα να πάρετε για κάθε κατηγορία του Career Mode, όμως στην πράξη μία λίστα με επιλογές δεν σας λέει απολύτως τίποτα. Αντιθέτως, θα έπρεπε σε κάθε διαδρομή που απαιτεί συγκεκριμένου τύπου αυτοκίνητα, να υπάρχει στα δεξιά μια λίστα με όλα αυτά τα αυτοκίνητα που μπορείτε να αγοράσετε κι όχι να ανακαλύπτετε ότι για παράδειγμα η Ferrari που αγοράσατε δεν έχει τη σωστή χρονολογία, άρα δεν μπορείτε να κερδίσετε κύπελλα και credits από αυτήν.

Στο customization του οχήματός σας, η Sony δίνει τα ρέστα της. Μέσω ακόμη πιο ευπαρουσίαστων μενού, έχετε την ευχέρεια να αλλάξετε ελαστικά, σκελετό, την εμφάνιση του οδηγού σας (κράνος και στολή), αεροτομές, ζάντες και να βάψετε τον σκελετό σας. Συναντάμε επίσης το μενού Pit service όπου συντηρείτε το όχημά σας με…πλύσιμο, αλλαγή λαδιών, διόρθωση ακαμψίας σκελετού ή καθάρισμα μηχανής για καλύτερη απόδοση. Στην πράξη βέβαια αμφιβάλλω αν οι συγκεκριμένες επιλογές και ειδικά οι δύο πρώτες, θα σας φανούν χρήσιμες και ουσιαστικές, πόσο μάλλον όταν αλλάζετε όχημα διαρκώς.

Ζητούνται αντίπαλοι οδηγοί
Το A.I. του GT6 ακολουθεί την πεπατημένη των περισσοτερων εκδόσεων. Οι αντίπαλοι οδηγοί δεν σας κοντράρουν και το μόνο που χρειάζεται είναι απλά να τους προσπεράσετε γκαζώνοντας πιο γρήγορα. Παρόλα αυτά, το όλο “GT Feeling” διατηρείται αυτούσιο και η εμπειρία κάθε διαδρομής θα σας καθηλώσει. Δυστυχώς το damage model είναι επιφανειακό, χωρίς να παίζει ιδιαίτερο ρόλο στα μηχανικά μέρη του οχήματος.

Η online εμπειρία απαρτίζεται από δύο επιλογές. Το Open Lobby για να κοντραριστείτε με άλλους οδηγούς σε διαδρομές με κανόνες που θα ορίσετε και τα Seasonal Events, όπου είναι ειδικά τουρνουά με προαποφασισμένους κανόνες. Στις κούρσες που θα λάβετε μέρος, μπορείτε να δοκιμάσετε μόνοι σας μια διαδρομή, να κάνετε κατατακτήριες δοκιμές, ενώ από τα Options σας δίνεται η δυνατότητα να ορίσετε μέχρι και την μηχανική ζημιά του αυτοκινήτου σας, κάτι που θα έπρεπε να δούμε στο single-player mode.

Για να παίξετε online θα χρειαστείτε να περάσετε από τις κατηγορίες Novice και National B και να αποκτήσετε το δίπλωμα National A. Αυτό είναι κάπως…εκβιαστικό για όσους θέλουν να παίζουν online διαρκώς, πλην όμως σεβαστό καθώς η όλη εμπειρία σας στις δύο αυτές διοργανώσεις θα σας πάρει γύρω στη 1-1,5 ώρα το πολύ. Επειδή σήμερα ανεβαίνει το online patch, περισσότερα για το online mode θα μάθετε με το update αυτού του review τα επόμενα 24ωρα.

Είναι ωραίο να τα βλέπεις…αν κοιτάς μόνο αυτά
Η μηχανή γραφικών του Gran Turismo 6 παρουσιάζεται με ελάχιστες οπτικές βελτιώσεις, κάτι που τρία χρόνια μετά θα σας απογοητεύσει. Για να μην παρεξηγηθώ, τα μοντέλα των αυτοκινήτων είναι χάρμα οφθαλμών, με μεγάλες σχεδιαστικές λεπτομέρειες. Όταν όμως θα βρεθείτε για παράδειγμα σε χωμάτινο δρόμο, τότε η εικόνα του οχήματος θα μοιάζει ανεπηρέαστη. Το δε περιβάλλον υποφέρει από aliasing και κακοφτιαγμένα shadows.


Η σκίαση και η διάθλαση του φωτός όχι μόνο μοιάζουν ψεύτικες. αλλά κάποια σημεία θα σας φανούν σκοτεινά, λες και κάποιος χαμήλωσε τα contract και brightness στην τηλεόρασή σας. Οι τοποθεσίες και ιδιαίτερα οι καινούργιες, είναι καλαίσθηκες, πλην όμως απαρτίζονται σε ορισμένα σημεία από θεατές που κινούν τα χέρια τους ρομποτικά, κοιτώντας μόνο προς την κατεύθυνση απ’ όπου προέρχεστε και φυσικά όχι το όχημά σας.

Last but not least, δεν γνωρίζω για πόσα χρόνια ακόμη η Polyphony Digital θα επιμένει σε μια in-game ατμόσφαιρα που προσωπικά μου φαίνεται κάπως… “αποπνικτική”. Το Gran Turismo 6 έχει τα ίδια μενού και τους γνώριμους ήχους στα κλικ τους, ενώ ανά διαστήματα η μουσική σταματά και με την έλλειψη ενός στοιχειώδους σπικάζ σε ότι συμβαίνει γύρω μου, εξακολουθώ να αισθάνομαι αυτή την ησυχία, την “παγωμάρα” της οδήγησης, λες και είμαι ο τελευταίος άνθρωπος στον κόσμο που έμεινε και διαγωνίζομαι ενάντια σε ρομπότ-οδηγούς.

Κατά τα άλλα, στο μουσικό μέρος, θα συναντήσετε Funky Jazz, διακριτικά beatάκια και ελαφριά rock ακούσματα. Είναι ελάχιστα πλην όμως διακριτικά. Στον τομέα των ηχητικών εφέ, η δουλειά που έχει γίνει είναι άριστη, καθώς υπάρχουν έντονες διαφορές ανάμεσα στους ήχους των μηχανών κάθε οχήματος.

Αναγκαστική αγορά
Αν διψάτε για ένα racing στο PS3, τότε ανάμεσα στις επιλογές σας θα μπορούσε να συγκαταλέγεται και το Gran Turismo 5. Η ατελείωτη γκάμα αυτοκίνητων, οι νέες διαδρομές και η ποικιλία από modes θα σας δώσουν μπόλικο υλικό για να ασχοληθείτε. Φυσικά οι απαιτητικοί gamers και ιδιαίτερα οι οπαδοί του simulation ίσως απογοητευτείτε με το A.I. και το ελλιπές damage model στο single-player, που αποτελεί άλλωστε την “ραχοκοκαλιά” του Gran Turismo. Οπτικά, ο νέος τίτλος της Polyphony Digital βαδίζει στα χνάρια του προκατόχου του, ενώ από πλευράς gameplay θα παρατηρήσετε μια αισθητή βελτίωση στο χειρισμό. Όμως όσον αφορά το όλο στήσιμο της game engine, είναι προφανές ότι αν έχετε ζήσει τη σειρά με το κουτάλι, δεν θα ενθουσιαστείτε μαζί του στο βαθμό που περιμένατε.

Θετικά:
– 1.200 αυτοκίνητα και 109 κατασκευάστριες εταιρείες. Η Sony έβαλε το χέρι στην τσέπη!
– Ρεαλιστική συμπεριφορά οχημάτων
– Εθιστικό gameplay
– Πιο απλό στην κατανόηση user interface
– Η προσθήκη ελληνικής γλώσσας
– Λεπτομερές tutorial
– Άφθονες επιλογές customization

Αρνητικά:
– Χαζό A.I.
– Το career mode θα μπορούσε να διαρκεί περισσότερο
– To online ξεκλειδώνει μόνο όταν φτάσετε στο National A license
– Απουσία damage model σε μηχανικά μέρη στο single-player
– Έντονο aliasing και κακοφτιαγμένα shadows
– Πολύ loading

Βαθμολογία
Γραφικά: 8
Ήχος: 8.5
Gameplay: 8.5
Αντοχή: 7
Γενικά: 8

Προσφέρει μια άκρως εθιστική εμπειρία οδήγησης.

Μάνος Γρυπάρης 

Συντάκτης: manos@gameworld.gr (Μάνος Γρυπάρης)
Πηγή: GameWorld.gr

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης