Συνέντευξη: Χρήστος Μαζάνης

«Ο χειριστής, ο Επαμεινώνδας Κωστέας ήταν από τους πλέον έμπειρους εκπαιδευτές. Η ηλικία του και η εμπειρία του δεν υπάρχει περίπτωση να συνηγορούν πως έγινε κάποιο ανθρώπινο σφάλμα και έχασε τη ζωή του», λέει σε συνέντευξή του στην τηλεόραση της «Ζούγκλας» ο Γιώργος Γερούλης, Αντιπτέραρχος ε.α. και πρώην υποδιοικητής της Σχολής Ικάρων και προσθέτει: «Αυτό το ατύχημα είναι το έκτο από τότε που πήραμε τα συγκεκριμένα αεροσκάφη Τ-2, με πρώτο το θανατηφόρο ατύχημα που έχασε τη ζωή του Μοίραρχος. Στα 3 από τα 6 περιστατικά υπήρξε κάποιο πρόβλημα με τον κινητήρα, όμως ο συντελεστής ατυχημάτων δείχνει ότι είναι  ένα πολύ αξιόπιστο αεροσκάφος».

Ο Γιώργος Γερούλης κατά τη διάρκεια της συζήτησης ερωτηθείς για το πώς μπορεί να έγινε το συγκεκριμένο δυστύχημα αναφέρεται αναλυτικά σε κάποιες περιπτώσεις με βάση την εμπειρία του. Ο Αντιπτέραρχος ε.α. κατά την διάρκεια της 36τούς θητείας του στην Π.Α. υπηρέτησε ως χειριστής και εκπαιδευτής μαχητικών αεροσκαφών σε ρόλους αναχαίτισης και βομβαρδισμού, ως εκπαιδευτής εδάφους σε διάφορα σχολεία της Αεροπορίας, στο Κέντρο Αεροπορικής Τακτικής και στη Σχολή Ικάρων. Σημειώνεται πως οι έρευνες για τις ακριβείς συνθήκες υπό τις οποίες σημειώθηκε η τραγωδία  συνεχίζονται.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Ήμουνα η δεύτερη σειρά ικάρων το 1977 που πέταξε με τα Τ-2 όταν πρωτοήλθαν στην Ελλάδα. Ήταν και παραμένει ένα αεροσκάφος αξιόπιστο, άσχετα εάν έχουν περάσει τα χρόνια. Είναι δικινητήριο, πολλαπλού ρόλου και από τα καλύτερα εκπαιδευτικά αεροσκάφη που είχαμε, το οποίο κάνει και ελαφρές επιχειρήσεις. Μια από αυτές τις επιχειρήσεις ήταν και η άσκηση που έκαναν σήμερα τρία τέτοια αεροπλάνα στο πλαίσιο της εκπαίδευσης των εκπαιδευτών. Όλοι τους ήταν εκπαιδευτές, δεν ήταν μαθητές. Ήταν δύο αεροσκάφη με έναν κυβερνήτη μέσα και ένα με συγκυβερνήτη και έκαναν ως τριάδα μια προσβολή του αεροδρομίου το οποίο τυχαίνει να είναι υψηλής απειλής. Έκαναν λοιπόν μια χαμηλή προσβολή χαμηλού ύψους που λέμε εμείς “Low Apex”. Αρκετά δύσκολη άσκηση που στην τελική της φάση, δηλαδή στο σημείο που έγινε το ατύχημα, είναι η προσβολή του αεροδρομίου. Μετά από 40-45 λεπτά πτήσης επιστρέφοντας έκανε προσβολή στο βόρειο άκρο και στη φάση ολοκλήρωσης της αποστολής έγινε το μοιραίο» λέει και συνεχίζει:

«Εκτιμώ κατά μεγάλη πιθανότητα ότι στη φάση της απαγκίστρωσης, δηλαδή μετά την προσβολή που έγινε, στη φάση που προσπαθείς να αποφύγεις υποτίθεται τα εχθρικά πυρά και κάνεις ελιγμό με πολλά G, κάτι προξένησε μια βλάβη η οποία δημιούργησε αδυναμία ελέγχου, αδυναμία εκτόξευσης λόγω της αρνητικής γωνίας που είχε το αεροσκάφος την ώρα εκείνη. Σίγουρα κάτι προκάλεσε την αιτία και δεν ήταν από ανθρώπινο σφάλμα γιατί η φάση του ελιγμού έχει πολύ ιδιαίτερη σημασία για τον κυβερνήτη την ώρα εκείνη που ελέγχει το αεροσκάφος, είναι σε πλήρη ετοιμότητα και αυτό το κάνει με πλήρη επίγνωση και σχεδιασμό. Το εάν δεν μπόρεσε να εγκαταλείψει ήτανε λόγω του ξαφνικού και λόγω της γωνίας, διότι ο ελιγμός ξεκινάει ευθεία από πολύ χαμηλό ύψος, ανεβαίνεις πολύ λίγο, το γυρνάς ανάστροφα , κάνεις γωνία βύθιση ανάστροφα, το φέρνεις στην ευθεία, στοχεύεις και μετά σκληρή στροφή αριστερά, δεξιά. Σε όλη αυτή τη φάση είσαι υπό την επήρεια θετικών G και αυτές οι επιταχύνσεις – καταπονήσεις του αεροσκάφους μπορεί να δημιούργησαν κάποιο πρόβλημα και το μηχανικό αυτό πρόβλημα, – ίσως και κάποια έκρηξη -, να ήταν η αιτία ώστε να μην μπορούσε να το επαναφέρει και φυσικά να εκτιναχθεί. Το αεροπλάνο πέταγε 40 λεπτά και δεν είχε κάποιο θέμα και ούτε είχε αναφερθεί τίποτα και έκανε τον ελιγμό, που σημαίνει ότι πριν την είσοδο για την προσβολή ήταν σε απόλυτα λειτουργική κατάσταση. Επειδή όμως πέταγε πολύ χαμηλά δεν αποκλείω και το ενδεχόμενο να χτύπησε και κάποιο πουλί».

Σε κάθε περίπτωση όλα αυτά τα ενδεχόμενα θα ερευνηθούν από την αρμόδια επιτροπή του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

H Πολεμική Αεροπορία θρηνεί την απώλεια του 40χρονου επισμηναγού Επαμεινώνδα Κωστέα, ο οποίος σκοτώθηκε την Τετάρτη όταν στις 11.00 το πρωί συνετρίβη το εκπαιδευτικό αεροσκάφος στο οποίο επέβαινε. Αυτή ήταν η τελευταία πτήση του με αεροσκάφος τύπου Τ-2 της 120 Πτέρυγας Εκπαίδευσης Αέρος, πριν περάσει σε νέο τύπο αεροσκαφών, στα Τ-6Α. Η πτώση σημειώθηκε κάτω από αδιευκρίνιστες μέχρι στιγμής συνθήκες, στα 500 μέτρα βόρεια της πύλης του αεροδρομίου της Καλαμάτας, κοντά στην περιοχή Άρι στη Μικρομάνη. Όλα εκτυλίχθηκαν μπροστά στα μάτια της συζύγου του και των δύο παιδιών του που παρακολουθούσαν την πτήση από το αεροδρόμιο.

To Τ-2 Buckeye είναι το μοναδικό εκπαιδευτικό jet το οποίο χρησιμοποιείται από την Πολεμική Αεροπορία για την εκπαίδευση των Ικάρων και των νέων ανθυποσμηναγών. Mε αυτό ολοκληρώνουν την εκπαίδευσή τους οι Ίκαροι και οι νέοι ανθυποσμηναγοί.

Η προμήθεια 40 εκπαιδευτικών αυτού του τύπου το 1976 αναμόρφωσε ριζικά το σύστημα αεροπορικής εκπαίδευσης.  Τον Απρίλιο του 2023 έφτασαν τα καινούργια εκπαιδευτικά Μ-346. Τα εν λόγω αεροσκάφη ήρθαν για να αντικαταστήσουν τα Τ-2 τα οποία έγραψαν ιστορία στην εκπαίδευση των Ελλήνων Ικάρων.

Τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις με απόφαση Δένδια

Όπως έγινε γνωστό το μεσημέρι της Τετάρτης, με απόφαση του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια, κηρύχθηκε τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις,  έως και την Παρασκευή 29 Δεκεμβρίου, για τον πιλότο που έχασε τη ζωή του εν ώρα καθήκοντος.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης