«Δωράκι» και μάλιστα της τελευταίας στιγμής έκανε ο πρώην Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Γιώργος Σουφλιάς, στους εργολάβους των Τεμπών, υπογράφοντας συμπληρωματική σύμβαση 170 εκατομμυρίων ευρώ τρεις ημέρες πριν από τις εκλογές.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Όχι μόνο δεν διασφάλισε ότι οι υπάλληλοί του και οι αρμόδιες υπηρεσίες θα επόπτευαν την καλή εκτέλεση της επίμαχης σύμβασης, όχι μόνο δεν φρόντισε να «πιέσει» τους αναδόχους του έργου να εξασφαλίσουν το μοναδικό οδικό πέρασμα από και προς τη Βόρεια Ελλάδα, και βεβαίως την ασφάλεια ταξιδιωτών και εγαζομένων, αλλά «υπέκυψε» στις προτάσεις των εργολάβων να μικρύνει σε κόστος το έργο και να πληρωθεί ακριβότερα.

Όλα ξεκίνησαν όταν τα διευθυντικά στελέχη των αναδόχων εταιρειών «ανακάλυψαν» ένα σημείο, επί του οποίου θα μπορούσαν να ζητήσουν αναθεώρηση της σύμβασης και βεβαίως υψηλότερο τίμημα. Το κρίσιμο σημείο ήταν οι εσοχές για την αποφυγή και αντιμετώπιση κινδύνων, που σύμφωνα με την αρχική σύμβαση έπρεπε να κατασκευαστούν ανά 250 μέτρα. Ουσιαστικά, έπρεπε να διανοίξουν πολύ φαρδύτερη σήραγγα και μετά να κλείσουν τα σημεία μεταξύ των ειδικών χώρων στάθμευσης. Εναλλακτικά, θα μπορούσαν να ανοίξουν σήραγγα στα όρια του οδοστρώματος και ανά 250 μέτρα να επεκτείνουν το εύρος, ώστε να δημιουργείται χώρος στάθμευσης για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.

Οι εργολάβοι επιμέτρησαν το κόστος και είδαν ότι και οι δύο προφανείς λύσεις ήταν εξαιρετικά ακριβές και χρονοβόρες. Πρότειναν, λοιπόν, στην αναθέτουσα και εποπτεύουσα Αρχή, που είναι η ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ, να κατασκευάσουν ενιαία λωρίδα εκτάκτου ανάγκης σε όλο το μήκος του δρόμου. Εκ πρώτης όψεως, φαίνεται ότι προχώρησαν σε προσφορά προς το κράτος, αλλά όταν αναλυθούν τα κόστη καταλαβαίνει κανείς ότι δεν είναι έτσι. Η λύση που πρότειναν ήταν σαφώς φθηνότερη και γρηγορότερη, αλλά αντί να επιστρέψουν μέρος του τιμήματος στο κράτος, ζήτησαν συμπληρωματική αμοιβή. Το επιπλέον τίμημα έφθασε τελικά τα 170 εκατ. ευρώ, που ουσιαστικά δόθηκαν για μια εργασία με μικρότερο κόστος -και σε χρήμα και σε χρόνο. Η ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ έχει φυσικά άμεση ευθύνη για τις υπογραφές που έβαλε, ενώ στο παρασκήνιο «καρφώνουν» τον Γιώργο Σουφλιά, θέλοντας να δείξουν ότι τους ασκήθηκαν πιέσεις. Μάλιστα, μιλώντας στη zougla.gr, υποστηρίζουν ότι η υπογραφή του Υπουργού για το «δωράκι» μπήκε τρεις ημέρες προ των εκλογών, αλλά πρωτοκολλήθηκε σε ημερομηνία πέντε μήνες πριν, για να μην φαίνεται η εκ των υστέρων παρέμβαση.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Σε επίπεδο υπηρεσιακής ευθύνης, εκτός από τον πρόεδρο της ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ κ. Γούλα, ευθύνη φέρει η κυρία Αρίστη Καβαλέρια, που είχε την ευθύνη της σύμβασης παραχώρησης. Η ευθύνη δεν είναι θεωρητική, καθώς θα πρέπει να παρουσιάσει τις σχετικές εισηγήσεις, οι οποίες δεν υπάρχουν, τις αναγκαίες μελέτες, για τις οποίες δεν καταγράφονται κωδικοί πληρωμής -και αυτά τα πράγματα δεν γίνονται δωρεάν- αλλά και τις ακόμη πιο σημαντικές προμετρήσεις, που ανέβασαν το κόστος της συμπληρωματικής σύμβασης στα 170 εκατ. ευρώ.

Σε κάθε περίπτωση, το ρεπορτάζ του δημοσιογραφικού επιτελείου συνεχίζεται και τα ευρήματα εκπλήσσουν καθημερινά ακόμη και τους πιο έμπειρους συντάκτες.

Επιχειρείται αποπροσανατολισμός της κοινής γνώμης

Στις συνεχείς αποκαλύψεις της zougla.gr σχετικά με τις συνθήκες κάτω από τις οποίες εκδηλώθηκε η κατάπτωση του όγκου βράχων στην κοιλάδα των Τεμπών, η κοινοπραξία των κατασκευαστικών εταιρειών που έχει αναλάβει την διάνοιξη της σήραγγας – παράκαμψης της κοιλάδας εξέδωσε το βράδυ της Πέμπτης 7 Ιανουαρίου 2010 επίσημη ανακοίνωση. Ο πυρήνας αυτής της ανακοίνωσης περιορίζεται σε τρείς αράδες -στα σημεία 1 και 2. Στα σημεία αυτά η κοινοπραξία αναφέρει πως: α) Η κατάπτωση των βράχων, ο θάνατος του Ιταλού μηχανικού Σέρτζιο Σιάνι, και αναπόφευκτα η διχοτόμηση της χώρας οφείλονται σε ακραίο καιρικό φαινόμενο, δηλαδή τις βροχοπτώσεις, και β) η κατάπτωση δεν οφείλεται στις εκρήξεις για την διάνοιξη της σήραγγας.

Η ανακοίνωση παραπέμπει σε μελέτη – αυτοψία του Τεχνικού Επιμελητηρίου και του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, δηλαδή στο πόρισμα του καθηγητή του ΑΠΘ Γιώργου Δημόπουλου. Στην ανακοίνωση δεν γίνεται καμία αναφορά στις παρατηρήσεις γεωλόγων και σεισμολόγων για τις επιπτώσεις των εκρήξεων, ούτε αναφέρεται στο πόρισμα του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Κεντρικής Ελλάδας, το οποίο εκτιμά πως στις παραμέτρους που συνετέλεσαν καταλυτικά στην πρόκληση του φαινομένου βασικό ρόλο έπαιξαν οι ανατινάξεις στο συγκεκριμένο σημείο του έργου.

Σύμφωνα με την έρευνα που διεξήγαγε και συνεχίζει να διεξάγει η zougla.gr, η κατάπτωση της μάζας των βράχων οφείλεται σε ένα μεγάλο ποσοστό στις δονήσεις. Επισημαίνεται πως ειδικοί επί τέτοιων ζητημάτων ανέφεραν στην ηλεκτρονική εφημερίδα ότι δεν υπήρχε επιστημονικά άρτια και αποτελεσματική παρακολούθηση των επιπτώσεων από τις συνεχείς δονήσεις λόγω εκρήξεων, ούτε είχαν τοποθετηθεί ειδικές συσκευές μετρήσεων των επιπτώσεων αυτών. Στην ανακοίνωση αναφέρεται επίσης πως οι δονήσεις που προκαλούνται από την μετακίνηση βαρέων φορτηγών από την κοιλάδα των Τεμπών, καθώς και οι υπερπτήσεις αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας, είναι κατά πολύ μεγαλύτερες από αυτές που προκαλούνται από τις εκρήξεις για την διάνοιξη της σήραγγας. Είναι προφανές ότι επιχειρείται αποπροσανατολισμός εν αναμονή του τελικού πορίσματος της αρμόδιας Επιτροπής που ερευνά τα αίτια της θανατηφόρας κατάπτωσης. Όλοι ανεξαιρέτως οι επιστήμονες, με τους οποίους ήλθε σε επαφή η zougla.gr, καταλήγουν -αν μη τι άλλο- στο συμπέρασμα ότι πρέπει να διενεργηθούν νέες ενόργανες και λεπτομερείς μετρήσεις σε πραγματικές συνθήκες στην συγκεκριμένη περιοχή, προκειμένου να εξαχθεί ένα πλήρες και αξιόπιστο συμπέρασμα. Η ανακοίνωση της κοινοπραξίας προλαμβάνει κάτι τέτοιο, αλλά και προκαταλαμβάνει το όποιο πόρισμα της επίσημης Επιτροπής που όρισε το αρμόδιο υπουργείο.

Η ανακοίνωση της εταιρείας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» έχει ως εξής:

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ

Από την εταιρεία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε. και την Κοινοπραξία Κατασκευής του Έργου εκδίδεται η ακόλουθη ανακοίνωση σχετικά με τον αποκλεισμό της Κοιλάδας των Τεμπών

ΑΚΡΑΙΟ ΦΥΣΙΚΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ Η ΚΑΤΑΠΤΩΣΗ ΣΤΑ ΤΕΜΠΗ

Κατόπιν δύο συνεχόμενων (εντός 48 ωρών) συνήθων καταπτώσεων βράχων στις 15 και 16 Δεκεμβρίου 2009 και της προσεκτικής εκτίμησης των πιθανών κινδύνων για τους χρήστες, η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου αιτήθηκε τον άμεσο αποκλεισμό του δρόμου την νύχτα της 16ης Δεκεμβρίου 2009. Το αίτημα εγκρίθηκε από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Το πρωί της 17ης Δεκεμβρίου 2009 στις 07:45 περίπου στο ίδιο σημείο σημειώθηκε νέα κατάπτωση υπερβολικά μεγάλου όγκου βραχωδών μαζών, περίπου 750 τόνων, που ξεκίνησε από ύψος 100 περίπου μέτρων και που είχε ως αποτέλεσμα τον τραγικό θάνατο του Τεχνικού Διευθυντή του Έργου ο οποίος μαζί με ομάδα Μηχανικών πραγματοποιούσε τη στιγμή εκείνη επιτόπια έρευνα.

Η συγκεκριμένη κατάπτωση υπερβολικά μεγάλου όγκου βραχωδών μαζών:

1. Ήταν ένα αιφνίδιο και ακραίο γεωλογικό φαινόμενο της συγκεκριμένης περιοχής των Τεμπών, και

2. Δεν οφείλεται στις εργασίες ανατίναξης για την διάνοιξη των σηράγγων.

Τα δύο αυτά συμπεράσματα των εκθέσεων των εμπειρογνωμόνων του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και του Κεντρικού Γεωλογικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, όσο και της ομάδας των εμπειρογνωμόνων που συνεκάλεσε άμεσα η ίδια η εταιρεία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ, προκύπτουν και από τις μετρήσεις των εγκατεστημένων δονησιογράφων και ρωγμήμετρων στην Κοιλάδα των Τεμπών. Οι συγκεκριμένες μετρήσεις αποδεικνύουν ότι οι δονήσεις από διερχόμενα φορτηγά και αεροπλάνα της Πολεμικής Αεροπορίας είναι κατά πολύ μεγαλύτερες από αυτές που προκαλούνται από τις εργασίες διάνοιξης των σηράγγων και οι οποίες εκτελούνται σε απόσταση περίπου 900 μέτρων από το σημείο που έγινε η κατάπτωση.

Διευκρινίζεται ότι δεν θα ήταν δυνατό να αποφευχθούν οι συνέπειες του ακραίου αυτού γεωλογικού φαινομένου, αφού ο όγκος των βράχων που κατέπεσαν καθώς και το ύψος από το οποίο έγινε η πτώση των βράχων ξεπερνούν κατά πολύ τις διεθνείς αλλά και τις εν Ελλάδι προδιαγραφές και τα όρια σχεδιασμού αντίστοιχων έργων. Έτσι λοιπόν ακόμα και αν δεν υπήρχαν περιβαλλοντικά ζητήματα και είχε επιτραπεί στην κατασκευάστρια Κοινοπραξία η εφαρμογή της εγκεκριμένης από τον Ανεξάρτητο μηχανικό και την Εγνατία Οδό μελέτης προστασίας από πτώσεις βράχων, το ακραίο αυτό φαινόμενο θα είχε παρουσιασθεί.

Εξειδικευμένοι επιστήμονες και συνεργεία έχουν ήδη αναλάβει επί τόπου δράσεις (ανάλυση γεωλογικών δεδομένων και σχεδιασμό αναγκαίων παρεμβάσεων). Μόλις ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός, γεγονός που προβλέπεται να συμβεί μέσα στην επόμενη εβδομάδα, η εταιρεία θα υποβάλει τις σχετικές αιτήσεις προς έγκριση στο Δημόσιο και, εφόσον οριστικοποιηθούν και οι ημερομηνίες χορήγησης των σχετικών αδειών από τις αρμόδιες υπηρεσίες, θα παρουσιάσει ακριβές χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των αναγκαίων επεμβάσεων που θα αποδώσουν την Κοιλάδα στην κυκλοφορία με αποδεκτό επίπεδο ασφάλειας. Ωστόσο, μόνο με την κατασκευή και λειτουργία των Σηράγγων του Έργου θα εξασφαλιστούν συνθήκες απόλυτης ασφάλειας της κυκλοφορίας, αντίστοιχες με αυτές που παρέχουν οι σύγχρονοι αυτοκινητόδρομοι Ευρωπαϊκών Προδιαγραφών.

Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε το έργο, η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε. ελέγχει με ιδιαίτερη προσοχή τις συνθήκες λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου «Μαλιακός – Κλειδί» μήκους 230 χλμ. και εκτελεί τις αναγκαίες εργασίες καθ’ όλο το μήκος του για την εξασφάλιση υψηλού επιπέδου ασφάλειας στους χρήστες.”

Διαβάστε επίσης:

Τα φουρνέλα έριξαν τα Τέμπη

Τέμπη: “Φταίει ο Θεός”

Πόρισμα πραγματογνωμοσύνης για την κατολίσθηση των Τεμπών από το Γεωτεχνικό Eπιμελητήριο Ελλάδας – του καθηγητή Γιώργου Δημόπουλου

Πόρισμα για την κατολίσθηση των Τεμπών από το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Κεντρικής Ελλάδας

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης