Ποινική δίωξη για την υπόθεση παράνομης εμπορίας χελιού

Πρώτη καταχώρηση: Τρίτη, 7 Φεβρουαρίου 2017, 12:30
Ποινική δίωξη για την υπόθεση παράνομης εμπορίας χελιού
Ποινική δίωξη σε βάρος εμπλεκομένων στην υπόθεση παράνομης εμπορίας χελιού, το οποίο προστατεύεται και απαγορεύεται η διακίνησή του εκτός συνόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ασκήθηκε από την Εισαγγελία Αθηνών.

Η δίωξη αφορά στα αδικήματα της σύστασης εγκληματικής οργάνωσης και παραβάσεων της νομοθεσίας για το περιβάλλον και τα προστατευόμενα είδη.

Το ιστορικό

«Χρηματιστήριο» χρυσοφόρων χελιών είχε στήσει διεθνές κύκλωμα με Έλληνα αρχηγό σε Ευρώπη και Ασία. Οι… επενδύσεις στα προστατευόμενα χέλια «Αnguilla Anguilla» απέφεραν κέρδη εκατομμυρίων ευρώ, μέχρι που η «φούσκα» έσκασε στα χέρια τους και οι ίδιοι βρέθηκαν με χειροπέδες.

Έπειτα από συντονισμένη επιχείρηση πέντε ευρωπαϊκών χωρών (Ελλάδας, Ισπανίας, Γαλλίας, Πορτογαλίας και Ιταλίας) και υπό την εποπτεία της Eurojust έπεσαν στα δίκτυα των διωκτικών αρχών τα μέλη του κυκλώματος που θησαύρισε με την παράνομη εμπορία του σπάνιου ευρωπαϊκού χελιού που είναι υπό προστασία και το οποίο φέρει την ονομασία «Αnguilla Anguilla».

Μέσα από τα υπερατλαντικά ταξίδια μεγάλων ποσοτήτων του ευρωπαϊκού χελιού, η εγκληματική οργάνωση εκτιμάται ότι μόλις τις τελευταίες ημέρες έβαλε στις τσέπες της περισσότερα από 7 εκατ. ευρώ! Είναι, δε, χαρακτηριστικό πως η παράνομη αλιεία αλλά και η εμπορία του χελιού προσέφεραν στη σπείρα 1.000 ευρώ το κιλό, ενώ στις χώρες της Ασίας, όπου κατέληγε, έφτανε να πωλείται έως και 1.500 ευρώ το κιλό, αφού θεωρείται σπάνιο έδεσμα.

Το κουβάρι για την εξάρθρωση της συμμορίας άρχισε να ξετυλίγεται μετά τις πληροφορίες από την ισπανική Europole στην Αθήνα (αρμόδια υπηρεσία των Τελωνείων ΕΛΥΤ Αττικής) για οργανωμένη ομάδα που δρούσε στη χώρα μας με παράνομα κέρδη εκατομμυρίων ευρώ από την εμπορία -παράνομη- του προστατευόμενου χελιού. Η οργανωμένη επιχείρηση έγινε μεταξύ πέντε ευρωπαϊκών χωρών (Ελλάδος, Ισπανίας, Γαλλίας, Πορτογαλίας και Ιταλίας) υπό την εποπτεία της Eurojust. Για την Ελλάδα συμμετείχε ο εισαγγελέας Νικόλαος Ορνεράκης, ενώ την ευθύνη των ερευνών για τη χώρα μας κινούσε το γραφείο των Οικονομικών Εισαγγελέων (επικεφαλής ο Παν. Αθανασίου) με τη συμμετοχή της αντεισαγγελέως Ελένης Μιχαλοπούλου.



Την περασμένη Παρασκευή συνελήφθησαν εννέα Έλληνες (επτά άνδρες και δύο γυναίκες, 31 έως 62 ετών), κατηγορούμενοι ως μέλη της εγκληματικής οργάνωσης σε Αττική και περιφέρεια, ενώ μπαράζ συλλήψεων σημειώθηκε και στην Ισπανία, όπου δρούσε ο υπαρχηγός του κυκλώματος, καθώς και σε άλλες χώρες.

Υπήρξε μάλιστα άρση του τηλεφωνικού απορρήτου και συστηματική παρακολούθηση των εμπλεκομένων, ενώ η εισαγγελέας μετείχε σε συναντήσεις που πραγματοποιήθηκαν για την οργάνωση της επιχείρησης από την Eurojust προκειμένου να υπάρξει ανταλλαγή πληροφοριών. Ήδη έχουν ασκηθεί βαρύτατες διώξεις για σύσταση εγκληματικής οργάνωσης και παραβάσεις της νομοθεσίας για το περιβάλλον και τα προστατευόμενα είδη. Οι έρευνες συνεχίζονται από τους οικονομικούς εισαγγελείς για φοροδιαφυγή και ξέπλυμα μαύρου χρήματος.

Η επιχείρηση είχε την επωνυμία «Αnguilla Anguilla». Τα κέρδη από την παράνομη διακίνηση του προστατευόμενου χελιού, όπως προέκυψε από τις έρευνες, είναι 1.000 ευρώ ανά διακινούμενο κιλό! Με δεδομένο ότι κάθε φορτίο περιέχει 500-900 κιλά, το κέρδος κάθε παράνομης αποστολής είναι από 500.000 έως 900.000 ευρώ για την ευρωπαϊκή οργάνωση.

Από τα στοιχεία (έγγραφα, λογαριασμούς κ.ά.) που είχαν συγκεντρώσει οι ισπανικές Αρχές από προηγούμενη επιχείρηση που είχαν πραγματοποιήσει στους εμπλεκόμενους Ισπανούς, βρέθηκαν έγγραφα στα οποία φαίνεται ότι σε μια αλιευτική περίοδο (Νοέμβριος 2013-Φεβρουάριος 2014) η ευρωπαϊκή οργάνωση έλαβε από την κινέζικη επιχείρηση-αγοραστή (Emperor Group) 7 εκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων περίπου τα 2 εκατ. τα πήρε ο Έλληνας επικεφαλής της οργάνωσης (1 εκατομμύριο ευρώ κατατέθηκε σε λογαριασμό του που διατηρεί σε τράπεζα στο Χονγκ Κονγκ και τα υπόλοιπα σε μετρητά) και 5 εκατ. ευρώ δόθηκαν στον Ισπανό επικεφαλής. Αντίστοιχα, οι Κινέζοι αποκομίζουν καθαρό κέρδος 12.000 ευρώ/κιλό, αναλογιζόμενοι ότι κάθε κιλό με γυαλόχελα (περίπου 3.000 γυαλόχελα περιέχει ένα κιλό) μετατρέπεται μετά την εκτροφή του στην Κίνα σε 1.500 κιλά χελιών.

Σύμφωνα με ενημερωτικό σημείωμα του γραφείου του οικονομικού εισαγγελέα, «το ανωτέρω είδος χελιού, επονομαζόμενο ευρωπαϊκό χέλι, είναι είδος προστατευόμενης άγριας πανίδας, το οποίο απειλείται με εξαφάνιση, καθ’ όσον το χέλι δεν αναπαράγεται στην αιχμαλωσία και η υπεραλίευση του γόνου του έχει ως συνέπεια τη μείωση του πληθυσμού του κατά 90%. Η εξαγωγή του από την Κοινότητα έχει απαγορευτεί με την ανωτέρω σύμβαση CITES, ενώ εντός της κοινότητας επιτρέπεται η διακίνησή του, ταξιδεύει την άνοιξη στη θάλασσα των Σαργάσσων (Β. Αμερική) για να γεννήσει. Οι προνύμφες επιστρέφουν στην Ευρώπη, όπου στα ποτάμια της Γαλλίας, της Ισπανίας και της Πορτογαλίας γίνονται γυαλόχελα (glass eels) τους μήνες Νοέμβριο έως Μάρτιο και το ψάρεμα (παράνομο - διότι ακόμη και η αλίευσή τους είναι υπό περιορισμό ή απαγόρευση) των γυαλόχελων γίνεται τις νύκτες τις οποίες έχει νέα σελήνη. Οι Ισπανοί, Γάλλοι και Πορτογάλοι ψαράδες πουλάνε παράνομα σε ισπανική εταιρεία στην τιμή περίπου των 500ευρώ/κιλό (ενώ νόμιμα η τιμή πώλησής του είναι περίπου 150-200 ευρώ). Τα γυαλόχελα κατόπιν της αλίευσής τους υποφέρουν από έντονο στρες και γι’ αυτό στις εγκαταστάσεις της ισπανικής εταιρείας παραμένουν για 48 ώρες για να σταθεροποιηθούν. Μετά ακολουθεί ειδική συσκευασία (το γυαλόχελο χρειάζεται πολύ κρύο και καλά οξυγονωμένο νερό για να διατηρηθεί ζωντανό) και τα μεταφέρουν με ειδικό φορτηγό στη Βαρκελώνη, προκειμένου να ταξιδέψει για Ιταλία. Αφού το φορτίο διασχίσει την Ιταλία (όπου πιθανόν γίνονται και εκεί κάποιες συναλλαγές), μεταφέρεται στην Αγκώνα προκειμένου να ταξιδέψει με πλοίο για την Ηγουμενίτσα. Από εκεί μεταφέρονται στις εγκαταστάσεις της ελληνικής εμπλεκόμενης επιχείρησης προκειμένου να ξεκουραστούν (το γυαλόχελο αντέχει ως και 40 ώρες ταξίδι) και να ανασυσκευαστούν και να ετοιμαστούν για το ταξίδι προς το Χονγκ Κονγκ. Το φορτίο ταξιδεύει με αεροπλάνο με πτήση από τον διεθνή αερολιμένα Ελευθέριος Βενιζέλος προς το Χονγκ Κονγκ, με στάση στην Κωνσταντινούπολη (συνολική ώρα πτήσης 16 ώρες). Το γυαλόχελο πωλείται στην Κίνα στην τιμή των 1.500 ευρώ/κιλό περίπου, δηλαδή υπάρχει κέρδος για την ευρωπαϊκή οργάνωση από την αγοραπωλησία του περί τα 1.000 ευρώ/κιλό».

Τελευταία ενημέρωση: Τρίτη, 7 Φεβρουαρίου 2017, 15:14