Καταπέλτης είναι για τον προφυλακισμένο Σταθμάρχη, Βασίλη Σαμαρά, ο σταθμάρχης που τον εκπαίδευσε τον Ιανουάριο αναφέροντας ότι ήξερε να κάνει χαράξεις – που είναι η ασφαλής διαδικασία προκειμένου να μπει το τρένο στη σωστή γραμμή. Το ερώτημα που δεν έχει απάντηση μέχρι και σήμερα είναι γιατί εκείνο το βράδυ δεν έκανε αυτόματη χάραξη .

Η Ζούγκλα παρουσιάζει την κατάθεση του εκπαιδευτή του, Χρήστου Τσιότρα, που αναδεικνύει  τα κενά που υπάρχουν στη λειτουργία των σταθμαρχείων με την έλλειψη προσωπικού και όχι μόνο καθώς επιβεβαιώνει ότι η εννιάωρη βάρδια ήταν τελικά μόνο στα χαρτιά. Η κατάθεση δόθηκε την Μεγάλη Τετάρτη και οι πρώτες ερωτήσεις του Εφέτη Ανακριτή αφορούσαν στην εκπαίδευση του Βασίλη Σαμαρά .

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

ΕΡΩΤΗΣΗ: Όταν επανήλθε μετά τη θεωρητική εκπαίδευση ο κ. Σαμαράς, τον είχατε επιβλέψει ή εκπαιδεύσει ποτέ;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Τις τελευταίες νύχτες του Ιανουαρίου, όπως μου δείχνετε στο Φύλλο Παρουσίας Σταθμαρχών του Ιανουαρίου, τον είχα εκπαιδεύσει. Η δουλειά του Σταθμάρχη δεν είναι κάτι ιδιαίτερο μαθησιακά αν είσαι συγκεντρωμένος στο αντικείμενό σου. Κατά την πρακτική του ο κ. Σαμαράς έδειχνε ότι αντιλαμβανόταν τη φύση της δουλειάς του Σταθμάρχη και ότι του έδειχνα το κατανοούσε. Τον άφηνα μόνο του και τον επιτηρούσα. Έκανε χαράξεις κανονικά, αναγγελίες και γενικά μου έδωσε καλή εικόνα. Τον θυμόμουν και από τα προηγούμενα χρόνια που ήταν αχθοφόρος στο ΣΣ Λάρισας. Από όσο θυμάμαι ήταν συνεπής στην εργασία του. Από την εικόνα που μου έδωσε εκείνα τα βράδια που τον επόπτευσα, πίστεψα ότι θα μπορούσε να διαχειριστεί την κυκλοφορία της βραδινής βάρδιας. Αυτή την εντύπωση μου έδωσε. Από όσο ξέρω, δήλωσε και στον κ. Νικολάου, ότι θεωρούσε τον εαυτό του έτοιμο να διαχειριστεί τη νυχτερινή βάρδια. Σημειώνω, ότι στη νυχτερινή βάρδια υπάρχει μικρότερη ροή κυκλοφορίας. Με αυτό το σκεπτικό τον έβαλε μόνο του ο κ. Νικολάου. Πιστεύω ότι επειδή ο κ. Σαμαράς ήταν και πριν στον ΟΣΕ σε άλλη ειδικότητα και ήταν εξοικειωμένος με τη λειτουργία του ΣΣ Λάρισας, γι’ αυτό τον επέλεξε και ο κ. Νικολάου να τον βάλει βράδυ μόνο του, όπως προβλέπει και ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας. Ίσως, υποθέτω, να το ζήτησε και ο ίδιος ο κ. Σαμαράς.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Πως εξηγείτε το γεγονός ότι στο πρόγραμμα Μαρτίου o κ. Νικολάου τοποθετεί τον κ. Σαμαρά μόνο στον Παλαιοφάρσαλο;

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δεν μπορώ να ξέρω για ποιο λόγο τον έβαλε ο κ. Νικολάου στον Παλαιοφάρσαλο. Ίσως να είχε κάποια οικονομική ανάγκη ο κ. Σαμαράς για να πάρει τα επιπλέον χρήματα από τα εκτός έδρας. Μπορεί να το ζήτησε ο ίδιος.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ο κλειδούχος που ήταν στην βάρδια μαζί με τον κ. Σαμαρά, ήταν έμπειρος; Η εμπειρία του θα μπορούσε να βοηθήσει τον κ. Σαμαρά να αποφύγει τα σφάλματα;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δεν ήταν έμπειρος αλλά και από το σημείο που ήταν, περίπου 1,5 με 2 χλμ νότια του ΣΣ Λάρισας δεν θα μπορούσε να επισημάνει κάτι στον κ. Σαμαρά το βράδυ της 28-02-2023.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Το γεγονός ότι ο κ. Παυλόπουλος αποχώρησε στις 22:20 από το Σταθμαρχείο, τι επιρροή ασκεί στις ενέργειες του κ. Σαμαρά;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η πρακτική για την παράδοση-παραλαβή στο ΣΣ Λάρισας αλλά και σε όλους τους Σταθμούς, για τη νυχτερινή βάρδια είναι να γίνεται λίγα λεπτά μετά τις 22:00. Ο Παυλόπουλος δεν είχε κάποια ένδειξη ότι υπήρχε κάποιο πρόβλημα ώστε να χρειαστεί να παραμείνει.

Τα λάθη του Σαμαρά

Ο έμπειρος σταθμάρχης που βρίσκεται στη Λάρισα από το 2014 απαριθμεί στον Εφέτη Ανακριτή τα λάθη του Σαμαρά μετά από ερωτήσεις:

ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι δεν έπραξε ορθά με βάση τον Κανονισμό και την πρακτική o κ. Σαμαράς;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: 1) Δεν έκανε χάραξη για την είσοδο του προαστιακού 2597, όπως αποδεικνύεται από τον Πίνακα Χειρισμού. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να παλινδρομηθεί η αμαξοστοιχία και επέφερε μια μικροσύμφορηση στην κυκλοφορία. Αυτό έγινε 22:45 με 22:50. 2) Δεν έγινε χάραξη για την έξοδο της επιβατικής 62 προς Θεσσαλονίκη. Με τη χάραξη θα διαπίστωνε ότι το κλειδί 118 ήταν αντίθετα και θα το διόρθωνε. 3) Λόγω έλλειψης προσωπικού, δεν είχε τη δυνατότητα να στείλει στον μηχανοδηγό της επιβατικής το τηλεγράφημα, το οποίο έδωσε προφορικά αλλά ήταν ελλιπές. Δεν του διευκρίνισε προφορικά ότι κυκλοφορεί σε διπλή γραμμή ανόδου. Σημειώνω ότι και ο μηχανοδηγός έπρεπε να ζητήσει διευκρίνηση για το λόγο που κινείται στη γραμμή καθόδου ώστε να προλάβει το λάθος του Σταθμάρχη.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Εάν υπήρχε το σύστημα τηλεδιοίκησης του ΣΣ Λάρισας, θα αποφεύγονταν το δυστύχημα;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ Η τηλεδιοίκηση θα έβλεπε την πορεία των τρένων. Ο τηλεδιοικητής πάντα είναι πιο έμπειρος Σταθμάρχης, ο οποίος αμέσως θα επενέβαινε και θα έβαζε το τρένο στη σωστή γραμμή. Όταν δούλευε η τηλεδιοίκηση, είχε συμβεί ο τηλεδιοικητής να διορθώσει λάθη του Σταθμάρχη.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι γνωρίζετε για το ωράριο των νέων σταθμαρχών που ήταν με σύμβαση έργου και εάν υπήρχε διαφοροποίηση σε σχέση με το δικό σας;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αυτοί απασχολούνταν βάσει του ωραρίου του Σταθμάρχη. Όταν έφευγε ο παλαιότερος Σταθμάρχης, έφευγε και o νέος. Εξάλλου, και να παρέμενε ένας νέος δεν θα μπορούσε να βοηθήσει .

ΕΡΩΤΗΣΗ: Γιατί ο κ. Νικολάου έβαλε νύχτα μόνο του από τις 24-02-2023 ως τις 28-02-2023 τον κ. Σαμαρά παρά την απειρία του;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αφενός λόγω της έλλειψης του προσωπικού και αφετέρου για να αποκτήσει εμπειρία στη νυχτερινή βάρδια. Πιστεύω ότι αυτό πρέπει να ήταν το σκεπτικό του. Όπως με ρωτάτε ο κ. Παυλόπουλος ήταν υποδειγματικός Σταθμάρχης, διαχειριζόταν με επιτυχία δύσκολες καταστάσεις και από την εικόνα που έχω και από την εμπειρία μου, πιστεύω ότι δεν έχει καμιά ευθύνη για το δυστύχημα της 28-02-2023.

Μέχρι στιγμής έχουν καταθέσει για την τραγωδία στα Τέμπη πάνω από 30 μάρτυρες ενώ οι κατηγορούμενοι παραμένουν 4. Με τους δύο να βρίσκονται προσωρινά κρατούμενοι στις φυλακές Λάρισας – Σταθμάρχης και Επιθεωρητής – και δύο  – οι απογευματινοί σταθμάρχες – ελεύθεροι με περιοριστικούς όρους .

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης