Η τιμή του μαύρου χρυσού κατάγραψε σήμερα τη μεγαλύτερη ενδοσυνεδριακή άνοδό της από το 1991, μετά την επίθεση στις πετρελαϊκές εγκαταστάσεις της εταιρείας Aramco, στη Σαουδική Αραβία, που είχε ως αποτέλεσμα να σταματήσει η άντληση ποσότητας πετρελαίου ίσης με το 5% της παγκόσμιας παραγωγής αργού.

Ποιοί είναι όμως οι κερδισμένοι και οι χαμένοι από αυτήν την εκτόξευση της τιμής του αργού και των νέων γεωπολιτικών αναταράξεων;

Σαουδική Αραβία: ο μεγάλος χαμένος

Η επίθεση θέτει ερωτηματικά για την ικανότητα του βασιλείου να προστατεύει τις πετρελαϊκές εγκαταστάσεις του –από τις οποίες εξαρτώνται τα έσοδά του– παρά τις τεράστιες επενδύσεις που έχουν γίνει για τον σκοπό αυτόν.

Το σχέδιο εισαγωγής της Aramco στο Χρηματιστήριο μπορεί επίσης να αναβληθεί, επειδή η επίθεση αυτή ίσως πλήξει την αξία της μετοχής της.

«Εάν η εταιρεία, οι υποδομές της και τα αποθέματά της κινδυνεύουν, οι επενδυτές θα ζητήσουν περισσότερα για τα χρήματα που θα δώσουν», εξήγησε ο Νιλ Γουίλσον, αναλυτής στην Markets.com.

ΗΠΑ: Μάλλον κερδισμένες, αλλά ελλοχεύει οικονομικός κίνδυνος

Σύμφωνα με αναλυτές της JBC Energy, οι ΗΠΑ μπορεί να επωφεληθούν από αυτήν την επίθεση εναντίον του πετρελαϊκού κολοσσού της Σ. Αραβίας, χάρη στη δική τους παραγωγή, που έχει ενισχυθεί και από την μαζική εξόρυξη σχιστολιθικού πετρελαίου.

«Οι ΗΠΑ απλώς θα συνεχίσουν την άντληση και οι αυξημένες τιμές το μόνο που θα κάνουν είναι να στηρίξουν την ανάπτυξη της αμερικανικής παραγωγής», είπε ο Γουίλσον.

Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε ότι η χώρα του μπορεί να χρησιμοποιήσει τα στρατηγικά αποθέματά της ώστε να μετριάσει βραχυπρόθεσμα κάποιο ενδεχόμενο σοκ στις αγορές.

Το γεγονός αυτό ανάγει τις ΗΠΑ, ως εξαγωγείς πετρελαίου πλέον, σε εναλλακτική δύναμη ρύθμισης της προσφοράς, σύμφωνα με τον αναλυτή Ντέιβιντ Τσίταμ της XTB.

Από την άλλη πάντως, η αύξηση της τιμής του πετρελαίου μπορεί να πιέσει περισσότερο την ανάπτυξη που έχει μπει σε φάση επιβράδυνσης.

Νέο πλήγμα για την Κίνα

Η Κίνα, που έχει ήδη εμπλακεί σε έναν εμπορικό πόλεμο με τις ΗΠΑ, εκτιμάται ότι θα πληγεί από την επίθεση επειδή η ενεργοβόρα οικονομία της εξαρτάται κατά πολύ από τις τιμές του πετρελαίου.

Το Ιράν απειλείται με αντίποινα

Το Ιράν, μετά τις κυρώσεις που του επέβαλαν οι ΗΠΑ και το εμποδίζουν να πουλήσει το δικό του πετρέλαιο στο εξωτερικό, κατηγορείται τώρα ευθέως από την Ουάσινγκτον για την επίθεση του Σαββάτου.

Ο Ντόναλντ Τραμπ απείλησε με αντίποινα την Τεχεράνη.

Σε καλή θέση η Ρωσία

Η δεύτερη μεγαλύτερη χώρα εξαγωγός πετρελαίου, η Ρωσία, «ασφαλώς είναι μεταξύ εκείνων που δηλώνουν έτοιμες να αναπληρώσουν το κενό, εφόσον χρειαστεί» και κατά συνέπεια να επωφεληθεί βραχυπρόθεσμα, σύμφωνα με τον αναλυτή της Oanda Κρεγκ Έρλαμ.

Πολλά ωστόσο θα εξαρτηθούν από το χρονικό διάστημα που θα χρειαστεί η Σαουδική Αραβία για να αποκαταστήσει τις ζημιές και να επαναφέρει την παραγωγή της στα προηγούμενα επίπεδα, πρόσθεσε.

Ο μεγάλος χαμένος: οι καταναλωτές

Στη Γαλλία, αναμένεται ότι εντός των επόμενων ημερών η τιμή της βενζίνης θα αυξηθεί κατά 4-5 λεπτά, όπως εκτιμά ο Φρανσίς Ντισέ, ο πρόεδρος της γαλλικής Ένωσης Πετρελαιοβιομηχάνων (UFIP).

Η αναμενόμενη αύξηση της τιμής της βενζίνης θα μπορούσε να πλήξει την παγκόσμια οικονομία, αφού θα περικόψει τον προϋπολογισμό των καταναλωτών.

Τι προβλέπεται για την ελληνική αγορά υγρών καυσίμων

Δεν υπάρχει λόγος πανικού ή αποσταθεροποίησης της αγοράς, δήλωσε απόψε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, σε ερώτηση για την άνοδο των διεθνών τιμών του πετρελαίου μετά τις εξελίξεις στη Σαουδική Αραβία.

Ο υπουργός σημείωσε ακόμη, ότι με βάση την ευρωπαϊκή νομοθεσία υπάρχουν αποθέματα ασφαλείας καυσίμων, ενώ υπογράμμισε πως η κυβέρνηση παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις.

Αύξηση 4-5% στη βενζίνη αναμένεται μέχρι το τέλος της τρέχουσας εβδομάδας, σύμφωνα με όσα είπε στο News 24/7 o πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων Γ. Ασμάτογλου.

Ήδη από το πρωί της Τρίτης θα αυξηθεί η βενζίνη πανελλαδικά και μέχρι το τέλος της εβδομάδας η αύξηση θα φτάσει στο 5%, σύμφωνα με όσα είπε ο Γιώργος Ασμάτογλου.

«Αυτό που συμβαίνει με τη Σαουδική Αραβία, θα έχει ό,τι επιδράσεις είχε και με τον Περσικό Κόλπο με το πλοίο. Εδώ όμως είναι μεγαλύτερο το πρόβλημα, γιατί η Aramco είναι ένα τεράστιο διυλιστήριο και καλύπτει περίπου το 30% των αναγκών του πλανήτη. Γι’ αυτό – και ενώ ήδη το παραγόμενο προϊόν έχει μειωθεί κατά 50%- θα υπάρχει αρνητική επίπτωση τόσο στην αγορά όσο και στις τιμές» λέει ο κ. Ασμάτογλου.

Παρά το γεγονός πως η κατεύθυνση στις τιμές ήταν πτωτική, με τις τιμές, σύμφωνα με τον κύριο Ασμάτογλου να έχει φτάσει ακόμα και το 1,50 ευρώ σε ορισμένα πρατήρια, από αύριο, Τρίτη, κιόλας, τα καύσιμα θα υποστούν αύξηση.

«Με τη μέση τιμή να είναι πανελλαδικά στο 1.62 και στα μεγάλα αστικά κεντρα να φτάνει και το 1.50, οι τιμές μέχρι τέλος της εβδομάδας θα ανέβουν μέχρι και 5%. Δηλαδή αν ένα πρατήριο πουλάει στο 1.62 ευρώ, θα φτάσει στο 1.69-1.70. Οι αυξήσεις θα ξεκινήσουν από αύριο το πρωί γιατί τα καύσιμα που αγοράστηκαν και θα αγοραστούν αύριο έχουν αυξημένη τιμή».

Αναφερόμενος στο πετρέλαιο θέρμανσης που αναμένεται να αρχίσει να πωλείται από τον επόμενο μήνα, ο κ. Ασμάτογλου εκτιμά: «Είχαμε υπολογίσει ότι θα πωλείται στο 1 ευρώ ανά λίτρο αλλά μετά τις εξελίξεις θα φτάσει στο 1.20. Η αύξηση είναι δεδομένη σε όλα τα καύσιμα. Τόσο στα υγρά όσο και στα αέρια».

«Είτε η Ελλάδα αγοράζει από τη Σαουδική Αραβία είτε δεν αγοράζει, η τιμή του αργού πετρελαίου, θα αυξηθεί παγκοσμίως.

Αυτό θα επιβαρύνει όχι μόνο τα υγρά καύσιμα, αλλά και τα αέρια. Συνεπώς θα αυξηθεί και το κόστος παραγωγής των αγαθών. Αυτό πρέπει να αποφευχθεί».

Σε ερώτηση για το αν μπορεί να απορροφηθεί η αύξηση από τους πρατηριούχους, ο κύριος Ασμάτογλου λέει: «Δεν μπορεί να απορροφηθεί.
Η αύξηση είναι 50 ευρώ ανά 1.000 λίτρα.
Και 50 ευρώ ανά 1.000 λίτρα ο πρατηριούχος δεν κερδίζει.
Όταν η αύξηση υπερβαίνει το κέρδος του πρατηριούχου, δεν πρόκειται να απορροφηθεί ποτέ».

Επανέρχεται η πρόταση για μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης

Μοναδική λύση, για τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων είναι η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης.

Όπως είπε ο κ. Ασμάτογλου έχει ήδη γίνει συνάντηση με τον υπουργό Ανάπτυξης κ. Άδωνι Γεωργιάδη και τόσο ο ίδιος όσο και ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, είναι ενήμεροι για το θέμα.

Από την συνάντηση δεν προέκυψε κάποια θετική ή αρνητική απάντηση καθώς επαφίεται στην διαπραγμάτευση της κυβέρνησης με τους θεσμούς.

«Εμείς έχουμε καταθέσει πρόταση μείωσης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης. Δεν είναι συγκεκριμένη, καθώς πρέπει να βρεθούν ισοδύναμα πρώτα. Αυτό είναι θέμα του οικονομικού επιτελείου του κράτους».