«Έγκλημα χωρίς τιμωρία» κατά της χώρας χαρακτηρίζεται το παιγνίδι με τα καύσιμα, που αποκαλύπτει σήμερα η zougla.gr.

Χωρίς αποθέματα υγρών καυσίμων εισήλθε η χώρα στην απεργία των τελωνειακών με τους αυτοκινητιστές να επιδίδονται σε «σαφάρι αναζήτησης βενζίνης» από το βράδυ της Δευτέρας κιόλας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η απεργία των τελωνειακών προκάλεσε πρόβλημα στο ρυθμό εκτελωνισμού υγρών καυσίμων, αλλά η ένταση του φαινομένου δεν πρέπει να αποδίδεται στις κινητοποιήσεις ενός κλάδου, όσο σημαντική και εάν είναι η θέση του στην αλυσίδα των υγρών καυσίμων.

Είναι αδύνατον να στερεύουν πρατήρια σε 48 ώρες από την έναρξη της απεργίας.

Είναι αδύνατον η χώρα να μένει χωρίς αποθέματα σε λίγες μόνο ώρες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Αυτό και μόνο το γεγονός πρέπει να ελεγχθεί, έστω και εκ των υστέρων, από τα αρμόδια όργανα της Πολιτείας και να δοθούν πειστικές απαντήσεις στους πολίτες, που στην καλύτερη περίπτωση πλήρωσαν από την τσέπη τους τα παιγνίδια και την ανικανότητα κάποιων. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι μόλις άνοιξαν το πρωί της Παρασκευής τα βενζινάδικα, η τιμή της αμόλυβδης εμφανίστηκε αυξημένη κατά 4 λεπτά το λίτρο. Ουσιαστικά, τα πρατήρια ήταν κλειστά και η τιμή ανέβαινε.

Τα αποθέματα των εταιριών θα έπρεπε να φτάνουν τουλάχιστον για μία εβδομάδα, αλλά τα κερδοσκοπικά τους παιχνίδια δημιούργησαν αυτήν την τεχνητή έλλειψη, ώστε να ανεβάζουν τις τιμές ανενόχλητες. Τι έκαναν δηλαδή; Εκτελώνισαν κάποιες μεγάλες ποσότητες στα μέσα της περασμένης εβδομάδας για τις ανάγκες του Σαββατοκύριακου και μετά ανέκοψαν το ρυθμό, παρά το γεγονός ότι ερχόταν απεργία. Στην απόφαση αυτή συνετέλεσε και το νέο ράλι στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου, που καταγράφηκε τις προηγούμενες ημέρες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Έτσι λοιπόν, αμέσως μετά την έναρξη της απεργίας, καταγράφηκε ευρεία έλλειψη καυσίμων.

Το κόλπο όμως είναι απλό.

Σχετίζεται μάλιστα άμεσα με το κερδοσκοπικό παιγνίδι στην αγορά καυσίμων. Οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών έχουν «κατεβάσει» τις ποσότητες εκτελωνισμού στα όρια της ζήτησης, ώστε οι αμέσως επόμενες ποσότητες να ακολουθούν ακόμη και τη «νευρικότητα» των διεθνών τιμών του πετρελαίου. Την ώρα που το υπουργείο Ανάπτυξης επιχειρεί να ελέγξει την αισχροκέρδεια με τιμοληψίες στα βενζινάδικα, το παιγνίδι στήνεται στις εξόδους των διυλιστηρίων. Αποτέλεσμα αυτού τα μέτρα για τον έλεγχο του κόστους των καυσίμων να είναι αναποτελεσματικά. Όχι, μόνο, γιατί δεν υπάρχει μηχανισμός παρέμβασης στην αγορά, αλλά κυρίως γιατί το ίδιο το υπουργείο Ανάπτυξης δεν φροντίζει να εφαρμόσει το νόμο για τα αποθέματα υγρών καυσίμων. Αφήνει, δηλαδή, τις εταιρίες να παρανομούν και βεβαίως να θησαυρίζουν. Έτσι, μια κινητοποίηση εργαζομένων, που είχε προαναγγελθεί, κατέληξε να αιφνιδιάζει την αγορά και η χώρα να μένει σχεδόν αμέσως από… καύσιμα.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση μιας συγκεκριμένης εταιρίας, που κινούμενη στα πλαίσια της νομιμότητας διέθετε ακόμα και το βράδυ της Πέμπτης καύσιμα από τα πρατήριά της, έστω και σε μειωμένες ποσότητες, σηκώνοντας ουσιαστικά το βάρος της αυξημένης ζήτησης.

Εάν λοιπόν οι εταιρίες τηρούσαν το νόμο για τα αποθέματα υγρών καυσίμων, θα μπορούσαν να εφοδιάζουν τα πρατήρια αρκετές ημέρες μετά την έναρξη της απεργίας των τελωνειακών, εξαντλώντας βεβαίως τα αποθέματά της.

Στο «μεγάλο κόλπο» με τις ποσότητες των καυσίμων, συμμετέχουν για άλλους λόγους και οι πρατηριούχοι. Είναι λίγοι αυτοί που τους τελευταίους τουλάχιστον έξι μήνες «φουλάρουν» τις δεξαμενές τους.

Ο λόγος είναι απλός.

Δεν μπορούν ή δεν επιθυμούν να δεσμεύουν ένα πολύ μεγάλο ποσό για να γεμίσουν τις δεξαμενές τους σε μια περίοδο, που η ρευστότητα είναι ζητούμενο για τη συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων.

Παράλληλα, τα πολλά μικρά (σε ποσότητες) τιμολόγια αγοράς καλύπτουν τα βενζινάδικα στους ελέγχους για κερδοσκοπία, που θεωρεί ότι κάνει το υπουργείο Ανάπτυξης.

Έτσι, οι εταιρίες πετρελαιοειδών αυξομειώνουν τις τιμές χονδρικής, οι πρατηριούχοι ακολουθούν, το υπουργείο παρακολουθεί και ο καταναλωτής… πληρώνει.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης