Μπορεί η ακρίβεια να παραμένει ισχυρή στην Ελλάδα και οι καταναλωτές να πληρώνουν «βαπορίσια» τα βασικά καταναλωτικά αγαθά, αλλά ο πληθωρισμός πέφτει και μάλιστα με μεγαλύτερο των προβλέψεων ρυθμό.

Αύξηση 1,8% προκύπτει, λοιπόν, από τη σύγκριση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή Ιανουαρίου του 2009 προς τον αντίστοιχο δείκτη του Ιανουαρίου 2008 έναντι αύξησης 3,9%, που σημειώθηκε κατά την ίδια σύγκριση του έτους 2008 προς το 2007.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Σε σύγκριση με το Δεκέμβριο του 2008, ο παραπάνω δείκτης παρουσίασε τον Ιανουάριο πτώση 0,5% έναντι μείωσης 0,3%, που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Ο μέσος δείκτης του δωδεκαμήνου Φεβρουαρίου 08 – Ιανουαρίου 09, σε σύγκριση προς τον ίδιο δείκτη του δωδεκαμήνου Φεβρουαρίου 07 – Ιανουαρίου 08, παρουσίασε αύξηση 4,0%, έναντι αύξησης 3,0%, που σημειώθηκε κατά τα αντίστοιχα προηγούμενα δωδεκάμηνα.

Σύγκριση Ιανουαρίου 2009 με Δεκέμβριο 2008

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η μείωση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, κατά 0,5% το μήνα Ιανουάριο 2009, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Δεκεμβρίου 2008, προήλθε από τις ακόλουθες μεταβολές:

1. Από τις μειώσεις των δεικτών:

α) Κατά 7,2% της ομάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω των γενικών χειμερινών εκπτώσεων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

β) Κατά 0,1 % της ομάδας «Στέγαση», λόγω μείωσης των τιμών του πετρελαίου θέρμανσης. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών των ενοικίων κατοικιών και των δημοτικών τελών.

γ) Κατά 2,0% της ομάδας  «διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω των γενικών χειμερινών εκπτώσεων.

δ) Κατά 0,4% της ομάδας  «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω, κυρίως, της μείωσης των τιμών των ειδών ταξιδίου-λοιπών προσωπικών ειδών, εξαιτίας των γενικών χειμερινών εκπτώσεων, αλλά και της επαναφοράς μέρους των τιμών των κουρείων-κομμωτηρίων στα επίπεδα πριν από τη χορήγηση του δώρου Χριστουγέννων.

2. Από τις αυξήσεις των δεικτών:

α) Κατά 1,4% της ομάδας «διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: φρούτα νωπά, λαχανικά νωπά, πατάτες νωπές. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στο αρνί και κατσίκι(νωπά).

β) Κατά 0,3% της ομάδας «Υγεία», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ιατρικών, οδοντιατρικών και παραϊατρικών υπηρεσιών και των τιμών των νοσοκομείων και κλινικών.

γ) Κατά 0,6% της ομάδας «Μεταφορές», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των αστικών συγκοινωνιών και των καυσίμων αυτοκινήτου (βενζίνης). Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από την επαναφορά μέρους του κομίστρου των ταξί στα επίπεδα πριν από τη χορήγηση του δώρου Χριστουγέννων.

Σύγκριση Ιανουαρίου 2009, με Ιανουάριου 2008

Η αύξηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, κατά 1,8% το μήνα Ιανουάριο 2009, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιανουαρίου 2008, προήλθε από τις ακόλουθες μεταβολές των δεικτών:

3. Από τις αυξήσεις των δεικτών:

α) Κατά 3,8% της ομάδας «διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: ρύζι, ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, ζυμαρικά, μοσχάρι νωπό, χοιρινό νωπό, αρνί και κατσίκι (νωπά), πουλερικά νωπά, ψάρια νωπά, γάλα διατηρημένο, τυρί φέτα, σπορέλαιο, φρούτα νωπά, λαχανικά νωπά, γλυκά-ζαχαρωτά. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση της τιμής του ελαιολάδου.

β) Κατά 2,2% της ομάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης των τιμών των αλκοολούχων και μη σερβιριζόμενων ποτών, καθώς και των τιμών των τσιγάρων.

γ) Κατά 3,1% της ομάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

δ) Κατά 2,5% της ομάδας «Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα έπιπλα-καλύμματα δαπέδου, στα είδη κλινοστρωμνής-λευκά είδη, στα υαλικά, στα επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού και στις οικιακές υπηρεσίες.

ε) Κατά 3,2% της ομάδας «Υγεία», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των φαρμάκων, των ιατρικών, οδοντιατρικών και παραϊατρικών υπηρεσιών και της νοσοκομειακής περίθαλψης.

στ) Κατά 2,4% της ομάδας «Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: άνθη, βιβλία-εφημερίδες-περιοδικά-γραφική ύλη-σχολικά είδη, υπηρεσίες αναψυχής. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των ειδών οπτικοακουστικού εξοπλισμού και των ηλεκτρονικών υπολογιστών.

ζ) Κατά 4,7% της ομάδας «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης των τιμών στα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων, των εκπαιδευτηρίων ξένων γλωσσών, των φροντιστηρίων και των ΙΕΚ.

η) Κατά 5,0% της ομάδας «Ξενοδοχεία – Καφέ – Εστιατόρια», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ειδών : φαγητό εκτός οικίας, αναψυκτικά-γλυκά-καφές-ποτά (σερβιριζόμενα), κυλικεία.

θ) Κατά 3,2% της ομάδας «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των κουρείων – κομμωτηρίων, των ειδών ατομικής φροντίδας, των προσωπικών ειδών, των ασφαλίστρων αυτοκινήτων και δικύκλων και των τιμών των άλλων υπηρεσιών.

2. Από τις μειώσεις των δεικτών :

α) Κατά 1,0 % της ομάδας «Στέγαση», λόγω μείωσης της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών κυρίως, των ενοικίων κατοικιών, των ειδών και υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης κατοικίας, της ύδρευσης-αποχέτευσης, των δημοτικών τελών, των υπηρεσιών κοινοχρήστων και του ηλεκτρικού ρεύματος.

β) Κατά 4,0% της ομάδας «Μεταφορές», λόγω μείωσης των τιμών, κυρίως, των καυσίμων αυτοκινήτου (βενζίνης) και των τιμών των αυτοκινήτων. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στα είδη ανταλλακτικά αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή αυτοκινήτου-μοτοσικλέτας, υπηρεσίες μεταφορών.

γ) Κατά 0,8% της ομάδας «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης των τιμών, κυρίως, των υπηρεσιών της σταθερής τηλεφωνίας.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης