Η κατάργηση του νόμου περί ποινικής ευθύνης των υπουργών και της ασυλίας των πολιτικών ταγών, μετουσιώθηκε από λόγια σε πρόταση.

Ο νόμος Βενιζέλου που -μέχρι σήμερα- κάλυπτε την πολιτική διαφθορά, κόντρα στο περί δικαίου αίσθημα και στις κορόνες διαφάνειας που λειτουργούν ως μηχανισμός εκτόνωσης της κοινωνικής κατακραυγής, μπαίνει πλέον στο δημόσιο διάλογο για τη συνταγματική αναθεώρηση προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης του κράτους δικαίου.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο Αλέξης Τσίπρας τόλμησε να πάει κόντρα σε πολιτικές δεκαετιών που αλλοιώνουν το δημόσιο συμφέρον, χωρίς ονοματεπώνυμο και χωρίς τιμωρία, καταργώντας την ασυλία και προτείνοντας ίση ποινική αντιμετώπιση πολιτικών – πολιτών. Πιθανή εξαίρεση θα υπάρχει μόνο για αδικήματα που σχετίζονται με την εκτέλεση των καθηκόντων τους.

Προχωρώντας σε προτάσεις βαθιάς δημοκρατικής τομής ο πρωθυπουργός άνοιξε τη συζήτηση για τη συνταγματική αναθεώρηση, η οποία θα ολοκληρωθεί την άνοιξη του 2017 θέτοντας ένα πλαίσιο ουσιαστικών αλλαγών που στόχο έχουν τη μετάβαση σε μία νέα όπως είπε Μεταπολίτευση «με εμβάθυνση της δημοκρατίας και του ρόλου του λαϊκού παράγοντα σε κάθε πτυχή της πολιτικής ζωής και της λαϊκής ετυμηγορίας στη διαμόρφωση των πολιτικών εξελίξεων» και κόντρα «στον συντηρητικό κόσμο, το παλιό πολιτικό σύστημα και την τεχνοκρατική ελίτ που θέλει να περιορίσει τη διαδικασία της αναθεώρησης στα στενά πλαίσια του κοινοβουλίου».

Στα πλαίσια αυτά, ριζοσπαστικές είναι και οι προτάσεις για οριοθέτηση της θητείας των βουλευτών ώστεΠαρόντες Λεβέντης και Κουβέλης, απόντες Μητσοτάκης, Γεννηματά, Κουτσούμπας και Θεοδωράκης να μη μπορούν να εκλέγονται για περισσότερα από οκτώ συνεχόμενα χρόνια και για διενέργεια δημοψηφίσματος σε κρίσιμα θέματα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Προς την κατεύθυνση αυτή ο Αλέξης Τσίπρας πρότεινε τη δυνατότητα διενέργειας δημοψηφίσματος, με λαϊκή πρωτοβουλία, εφόσον συγκεντρωθούν πάνω από ένα εκατομμύριο υπογραφές, τη συνταγματική καθιέρωση απλής αναλογικής και την εκλογή αιρετού πρωθυπουργού, δηλαδή μόνο εν ενεργεία βουλευτή.

Προσπαθώντας να ανακόψει τις εσωκομματικές αντιδράσεις κατέφυγε σε σολομώντεια λύση για το θέμα της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας. Ο ανώτατος πολιτειακός άρχοντας θα εκλέγεται από τη Βουλή, σε περίπτωση ωστόσο που αυτό δεν είναι εφικτό σε δύο διαδοχικές ψηφοφορίες «η τρίτη ψηφοφορία θα ανήκει στο εκλογικό σώμα».

Οι ρηξικέλευθες πολιτικές προτάσεις του πρωθυπουργού δεν άγγιξαν το καυτό ζήτημα του διαχωρισμού Κράτους – Εκκλησίας, το οποίο χαρακτήρισε ως «εξαιρετικά ευαίσθητο θέμα», προτείνοντας ρητή κατοχύρωση της «θρησκευτικής ουδετερότητας του Κράτους με διατήρηση όμως για ιστορικούς και πρακτικούς λόγους της αναγνώρισης της Ορθοδοξίας ως κρατούσας θρησκείας».

Αναλυτικά οι προτάσεις Τσίπρα

Εκλογή Προέδρου Δημοκρατίας από τον λαό, δυνατότητα διενέργειας δημοψηφισμάτων για κρίσιμα ζητήματα με λαϊκή πρωτοβουλία και συνταγματική καθιέρωση της απλής αναλογικής σε συνδυασμό με μια «εποικοδομητική» διαδικασία για την κατάθεση πρότασης δυσπιστίας εναντίον της κυβέρνησης πρότεινε ο Αλέξης Τσίπρας για την συνταγματική αναθεώρηση.

«Το πρώτο μέτρο των προτάσεών μας για την αναθεώρηση, είναι η συνταγματική καθιέρωση της απλής αναλογικής. Το δεύτερο μέτρο, ως συμπλήρωμα γόνιμης εφαρμογής παγίως, εκλογικών συστημάτων απλής αναλογικής, είναι η εποικοδομητική ψήφος δυσπιστίας – η υποχρέωση δηλαδή, η πρόταση δυσπιστίας εναντίον της κυβέρνησης, να συνοδεύεται και από πρόταση για νέο Πρωθυπουργό, πράγμα που εξυπηρετεί τον σκοπό της κυβερνητικής σταθερότητας», ανέφερε ο πρωθυπουργός.

«Στόχος της πρότασης μας», τόνισε ο Τσίπρας, «είναι η εμβάθυνση της δημοκρατίας και του ρόλου του λαϊκού παράγοντα σε κάθε πτυχή της πολιτικής ζωής και της λαϊκής ετυμηγορίας στη διαμόρφωση των πολιτικών εξελίξεων. Σε αυτή τη κατεύθυνση προτείνουμε τόσο τη δυνατότητα άμεσης εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας από το εκλογικό σώμα, όσο και τη δυνατότητα διενέργειας δημοψηφισμάτων για κρίσιμα ζητήματα με λαϊκή πρωτοβουλία», είπε ο πρωθυπουργός.

Επίσης ο πρωθυπουργός πρότεινε τη θεσμοθέτηση της θητείας για τους βουλευτές, έτσι ώστε κανένας βουλευτής να μην μπορεί να εκλέγεται για πάνω από δύο συνεχόμενες κοινοβουλευτικές περιόδους ή για οκτώ συνεχόμενα έτη.

Όπως και επίσης την υποχρέωση Πρωθυπουργός, εκτός φυσικά των υπηρεσιακών, να ορίζεται αποκλειστικά αιρετός από τον λαό, δηλαδή μόνο εν ενεργεία βουλευτής.

Τον Σεπτέμβριο θα ανακοινωθεί η σύνθεση μιας οργανωτικής επιτροπής, που θα αναλάβει την διεξαγωγή μιας πλατιάς, ανοιχτής διαδικασίας διαλόγου σε πανεθνική κλίμακα για τη συνταγματική αναθεώρηση – ανέφερε ο Πρωθυπουργός.

«Στόχος μας είναι σε πρώτη φάση να διοργανωθούν συζητήσεις για την αναθεώρηση σε όλους τους δήμους της χώρας, με τη συμμετοχή επιστημονικών και κοινωνικών φορέων, κινήσεων πολιτών και συλλογικοτήτων αλλά και μεμονωμένων πολιτών. Και σε αυτή την προσπάθεια προσβλέπουμε στην βοήθεια και τη στήριξη από την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Σε δεύτερη φάση, τα συμπεράσματα από την δημόσια αυτή συζήτηση θέλουμε να συγκεντρωθούν με την διοργάνωση 13 συνελεύσεων σε κάθε Περιφέρεια της χώρας», πρόσθεσε.

Ο Αλέξης Τσίπρας κάλεσε όλους και όλες, τις πολιτικές και κοινωνικές δυνάμεις του τόπου και πρώτα απ’ όλα τους ίδιους τους πολίτες, τον ίδιο τον λαό, σε έναν ευρύ, ανοικτό και γόνιμο διάλογο για ένα νέο Σύνταγμα, που θα σηματοδοτήσει τη νέα μεταπολίτευση. «Για το Σύνταγμα που θα οδηγήσει σε μια νέα Ελλάδα. Την Ελλάδα του 2021».

Μανιός-Μουζάλας

Κουβέλης-Τζιτζικώστας

Κατρούγκαλος

Τόσκας-Παπαγγελόπουλος

H Περιφερειάρχης Ρένα Δούρου

-Η Απλή Αναλογική θα ισχύσει από τις μεθεπόμενες εκλογές και η Βουλή που θα προκύψει τότε, θα υπόκειται στις ρυθμίσεις ενός Νέου Συντάγματος.
-Εποικοδομητική ψήφος δυσπιστίας. Η υποχρέωση δηλαδή η πρόταση δυσπιστίας εναντίον της κυβέρνησης, να συνοδεύεται και από πρόταση για νέο Πρωθυπουργό.
-Δυνατότητα άμεσης εκλογής του ΠτΔ απο το εκλογικό σώμα, όσο και τη δυνατότητα διενέργειας δημοψηφισμάτων για κρίσιμα ζητήματα με λαική πρωτοβουλία. Πιο συγκεκριμένα, σε ό,τι αφορά τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας προτείνει τη δυνατότητα εκλογής του από το κοινοβούλιο, μόνο αν εξασφαλίζεται η μέγιστη συναίνεση των δύο τρίτων της Βουλής στο πρόσωπό του. Διερεύνηση που πρέπει να εξαντλείται σε δύο διαδοχικές ψηφοφορίες. Αν αποβούν άκαρπες, τότε η τρίτη ψηφοφορία θα ανήκει στο εκλογικό σώμα, που θα αποφασίζει την εκλογή του Προέδρου με καθολική ψηφοφορία που θα διεξάγεται ανάμεσα στους δύο πλειοψηφήσαντες υποψηφίους της τελευταίας ψηφοφορίας στο κοινοβούλιο.
-Λελογισμένη αύξηση των αρμοδιοτήτων του χωρίς να διακόπτεται η θητεία της κυβέρνησης και να διαλύεται η Βουλή.
-Το δικαίωμα του Προέδρου να απευθύνεται στη Βουλή για σπουδαίο λόγο.
-Να συγκαλεί το Συμβούλιο των Πολιτικών Αρχηγών.
-Αλλά και να παραπέμπει ψηφισμένο νόμο σε ειδικό γνωμοδοτικό όργανο, αποτελούμενο αποκλειστικά από δικαστες για να κρίνει επί της συνταγματικότητας του – κατά τον τρόπο που ειδική σύνθεση του ΣτΕ γνωμοδοτεί για τα Προεδρικά Διατάγματα.
-Κανένας Βουλευτής να μην μπορεί να εκλέγεται για πάνω από δύο συνεχόμενες κοινοβουλευτικές περιόδους ή για οκτώ συνεχόμενα έτη.
-Υποχρέωση Πρωθυπουργός, εκτός φυσικά των υπηρεσιακών, να ορίζεται αποκλειστικά αιρετός από το λαό, δηλαδή μόνο εν ενεργεία Βουλευτής.
-Υποχρέωση κύρωσης με δημοψήφισμα, οποιασδήποτε συνθήκης μεταβιβάζει κυριαρχικές αρμοδιότητες του Κράτους.
-Τη δυνατότητα διενέργειας Δημοψηφίσματος με λαϊκή πρωτοβουλία και συλλογή άνω των 500.000 υπογραφών για εθνικά θέματα.
-Τη δυνατότητα διενέργειας Δημοψηφίσματος με λαϊκή πρωτοβουλία και συλλογή άνω του 1 εκατομμυρίου υπογραφών, για ψηφισμένο νόμο, με εξαίρεση νόμους που αφορούν τα δημοσιονομικά.
-Τη δυνατότητα διενέργειας Δημοψηφίσματος με λαϊκή πρωτοβουλία και συλλογή άνω του 1 εκατομμυρίου υπογραφών για νομοθετική πρωτοβουλία από τους ίδιους τους πολίτες.
-Να καταργηθεί το ακατανόητο προνόμιο της ασυλίας και οι Βουλευτές να αντιμετωπίζονται ποινικά όπως κάθε πολίτης, με την πιθανή εξαίρεση για αδικήματα που σχετίζονται άμεσα με την εκτέλεση των καθηκόντων τους ως μελών της εθνικής αντιπροσωπείας.
-Να τροποποιηθεί ριζικά η διάταξη που ρυθμίζει τα περί της ευθύνης των Υπουργών.
-Ειδική πρόβλεψη για αντίστοιχες περιπτώσεις ώστε οι Ανεξάρτητες Αρχές να συγκροτούνται με νόμιμο τρόπο, ακόμα και με μικρότερες πλειοψηφίες σε περίπτωση που τα 4/5 δεν συγκεντρωθούν σε συγκεκριμένη προθεσμία.
-Ρητή κατοχύρωση της θρησκευτικής ουδετερότητας του Κράτους με διατήρηση όμως για ιστορικούς και πρακτικούς λόγους της αναγνώρισης της Ορθοδοξίας ως κρατούσας Θρησκείας.
Ρητή απαγόρευση άρσης του δημόσιου ελέγχου των αγαθών του νερού και της ηλεκτρικής ενέργειας.
-Σαφής και αποτελεσματική κατοχύρωση των συλλογικών διαπραγματεύσεων ως του μοναδικού μέσου για τον προσδιορισμό του μισθού.
-Συνταγματική κατοχύρωση της υποχρεωτικότητας της διατησίας.

BINTEO: ERT
ΦΩΤΟ: Eurokinissi-ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης