Το όνειρο ενός γελοίου ανθρώπου και ο ήρωας του ομώνυμου διηγήματος του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, ταυτίζονται με τον …αντιήρωα της θεατρικής διασκευής της Δήμητρας Παπαδοπούλου. Η γνωστή ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτιδα, έγραψε το έργο «Ο φίλος μου ο Ντοστογιέφσκι», η δεύτερη εκδοχή του οποίου έκανε πρεμιέρα τη Δευτέρα 23 Ιανουαρίου στη Θεσσαλονίκη, σε σκηνοθεσία Κώστα Γάκη.

Ο ηθοποιός Παύλος Λουτσίδης υποδύεται έναν καλοπληρωμένο νεοέλληνα με ωραίο σπίτι σε καλή περιοχή, του οποίου την αισθητική πλήττουν οι μετανάστες και οι κακόφημες γειτονιές. Όταν, ωστόσο, χάνει τη δουλειά του, χάνει και οτιδήποτε χαρακτήριζε το έως τότε «status» του και αναγκάζεται πλέον να ζει σε ένα υπόγειο με γείτονες μετανάστες. Μόνη του περιουσία το βιβλίο «Το όνειρο ενός γελοίου», που έπεσε τυχαία στα χέρια του.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Όταν διάβασα το κείμενο που μου πρότεινε ο παραγωγός Αντώνης Κρόμπας να σκηνοθετήσω, μου άρεσε πάρα πολύ, μαγεύτηκα. Επόμενο στάδιο ήταν να γνωρίσω τον Παύλο Λουτσίδη -τον οποίο δεν ήξερα έως τότε, και κάναμε κάποιες αναγνωριστικές εξόδους για να καταλάβω τον κόσμο του και πώς το βλέπει, δεδομένου ότι δεν είναι απίθανο για έναν νέο ηθοποιό που αναμετριέται με ένα κείμενο και μ’ έναν μονόλογο που εμπεριέχει Ντοστογιέφσκι, να πάρουν τα μυαλά του αέρα», δήλωσε ο Κώστας Γάκης στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων. «Είδα όμως ότι είναι ένας τρυφερός και προσιτός άνθρωπος και από τις πρώτες πρόβες κατάλαβα ότι επιπλέον, είναι και ταλαντούχος ηθοποιός», κατέληξε.

Ακολούθησαν δύο μήνες γεμάτοι από πρόβες και ετοιμάστηκε η παράσταση που έχει προγραμματιστεί να ταξιδέψει σε όλη τη χώρα. «Στη διαδικασία σκηνοθεσίας ενός μονολόγου εμπιστεύεσαι απόλυτα τον ηθοποιό σου. Επιχειρείς να βρεις ποια είναι τα προτερήματα και ποια τα ελαττώματά του και κατά τη διάρκεια του πρώτου μήνα κάνεις πάρα πολλούς αυτοσχεδιασμούς ώστε να νιώσει ο ίδιος άνετα με την εμπιστοσύνη που έχει στον κόσμο του. Κατά τον δεύτερο μήνα, οι πρόβες αφορούν σε πολύ περισσότερη δουλειά στην ακρίβεια», εξηγεί ο κ. Γάκης.

Ο ίδιος, όταν σκηνοθετεί, παρεμβαίνει -όποτε χρειάζεται και με τη δεύτερη ιδιότητά του, αυτήν του ηθοποιού. «Όταν σκηνοθετώ, είτε είμαι με ένα νέο ηθοποιό είτε με κάποιον πολύ πιο έμπειρο, αν δεν βγαίνει αυτό που ζητάω, πάντα σηκώνομαι στη σκηνή και το δείχνω παίζοντας. Ταυτόχρονα, όμως, προσπαθώ να κάνω τον ηθοποιό να βγάλει τον εαυτό του, οπότε τού λέω: “εγώ κάπως έτσι το σκέφτομαι. Εσύ, με το δικό σου σύστημα πού θα το πήγαινες αυτό που σου λέω;”», αναφέρει.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τις περισσότερες φορές, ο Κώστας Γάκης εμπλέκει και την τρίτη ιδιότητά του, αυτήν του μουσικού, με το να συνθέτει τη μουσική που ακούγεται στα έργα που σκηνοθετεί. «Η μουσική είναι ένας δεύτερος παίκτης που δημιουργεί συγκεκριμένους χώρους, χρόνους, αισθήσεις και ατμόσφαιρες, έτσι ώστε ο ηθοποιός να νιώθει πιο γεμάτος ή και πιο …άδειος, όταν σταματά ξαφνικά η μουσική και αυτό είναι ένα πολύ ωραίο εφέ», τονίζει.

Εκτός από τη μουσική, σημαντικό ρόλο στην παράσταση παίζει και το φως, ενώ σε κάποια σημεία ανάβουν τα φώτα της πλατείας και υπάρχει άμεση σχέση του ηθοποιού με το κοινό. «Στο “όνειρο ενός γελοίου” φτάνουν σε μία άλλη γη και βλέπουν ανθρώπους πιο ατόφιους. Ήθελα λοιπόν σ’ αυτό το σημείο και ο δικός μου πρωταγωνιστής φτάνοντας εκεί, να κοιτάξει το πραγματικό κοινό μέσα στα μάτια. Άλλωστε, σε κάποια πιο μικρά και πιο απομακρυσμένα μέρη -όπου πήγε και θα συνεχίσει να πηγαίνει η παράσταση, οι άνθρωποι είναι πράγματι πιο αθώοι, έχουν πιο ήσυχες ψυχές και δεν είναι βομβαρδισμένοι από τους ρυθμούς που ζούμε στις μεγαλουπόλεις», επεσήμανε.

Τελικά, ο πρωταγωνιστής διαβάζοντάς το βιβλίο που είχε βρει, συνειδητοποιεί πόσο μάταιη και αδιέξοδη ήταν η ζωή του και πόσο «γελοίος», μπορεί να θεωρείται όποιος στηρίζει την ευτυχία του στα υλικά αγαθά και τις εφήμερες απολαύσεις. Με τη βοήθεια του φίλου του, Ντοστογιέφσκι, καταλήγει να μην του φαντάζουν τόσο αποκρουστικοί οι μετανάστες, ενώ η ζωή αποκτά νόημα, αφού η ανιδιοτελής αγάπη λειτουργεί ως αντίδοτο για όλες τις απώλειες.

«Ο φίλος μου ο Ντοστογιέφσκι» της Δήμητρας Παπαδοπούλου με τον Παύλο Λουτσίδη σε σκηνοθεσία Κώστα Γάκη θα ανέβει για μία ακόμη παράσταση, απόψε (25 Ιανουαρίου), στο θέατρο Αυλαία στις 21:30.

 

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης