Σχεδόν 80 μεγάλου σχήματος φωτογραφίες του Ιρλανδού Richard Mosse παρουσιάζει το Ίδρυμα MAST στην Μπολόνια, στην πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στο μοναδικό έργο του που συνδυάζει φωτορεπορτάζ και σύγχρονη τέχνη.

Στην έκθεση «Richard Mosse: Displaced» παρουσιάζεται η εμβληματική σειρά φωτογραφιών «Ifra», μια σχεδόν ψευδαισθησιακή καταβύθιση στη βίαιη πραγματικότητα του εμφυλίου στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κογκό μεταξύ 2010 και 2015. Ο Mosse δίνει ένα διαφορετικό πρόσωπο στην πραγματικότητα του πολέμου: ένα κρανίο τοποθετημένο ανάμεσα σε λουλούδια γίνεται ενθύμιο, στο στυλ του Άντι Γουόρχολ. Με τόλμη χρησιμοποιεί ευφυώς το Kodak Aerochrome III Infrared 1443, ένα υπέρυθρο φιλμ που είχαν εξελίξει για στρατιωτικούς σκοπούς ως εργαλείο ανίχνευσης και αναγνώρισης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Μπορεί κανείς να πει ότι ο Mosse είναι ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ της φωτογραφίας. Αν και αυτό είναι πιθανώς παρακινδυνευμένο, είναι βέβαιο ότι στον Mosse είχε γίνει έμμονη ιδέα η αναζήτηση καινοτομίας, όπως άλλωστε ήταν και στον σκηνοθέτη του «2001, Η Οδύσσεια του Διαστήματος». Χρησιμοποίησε στρατιωτικές κάμερες θερμικής εικόνας για τη σειρά φωτογραφιών «Heat» και το βίντεο «Incoming» για τις διαδρομές μετανάστευσης στην Ευρώπη. Συνδυάζοντας πολλές εκατοντάδες φωτογραφίες για να δημιουργήσει μεγάλα πάνελ με εντυπωσιακές λεπτομέρειες, ο Ιρλανδός φωτορεπόρτερ έδωσε εντυπωσιακά πανοράματα των καταυλισμών προσφύγων.

Στην σειρά φωτογραφιών «Tristes Tropiques (Θλιμμένοι Τροπικοί)» – ο τίτλος είναι από το φερώνυμο βιβλίο του εθνολόγου Κλοντ Λεβί-Στρος – ο Richard Mosse τραβάει εντυπωσιακές αεροφωτογραφίες κάνοντας χρήση επανδρωμένων αεροσκαφών και στρατιωτικών καμερών. Είναι μια μαρτυρία για την εντατική αποδάσωση στην οποία έχουν επιδοθεί στην περιοχή του Αμαζονίου. Αυτές οι φωτογραφίες γίνονται πραγματικά έργα ζωγραφικής και φέρνουν στο νου τον Τζάκσον Πόλοκ. Γι’ αυτόν τον λόγο δεν είναι υπερβολή να υποστηρίξει κανείς ότι, στην προσέγγιση του θέματός του, ο Mosse είναι στον ίδιο βαθμό και φωτορεπόρτερ και σύγχρονος καλλιτέχνης.

Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης