Στο πλαίσιο του 18ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης πραγματοποιήθηκαν με επιτυχία το Σάββατο 12 Μαρτίου 2016, στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Β1, Λιμάνι), τα εγκαίνια της φωτογραφικής έκθεσης «Εικόνες του άλλου μας εαυτού» και της βιντεο-εγκατάστασης «Occupy, Resist, Produce». Η έκθεση «Εικόνες του άλλου μας εαυτού» αποτελεί διοργάνωση του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, του περιοδικού δρόμου «σχεδία» και του Kρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης – Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, ενώ η τρικάναλη εγκατάσταση «Occupy, Resist, Produce» διοργανώνεται από το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης – Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, με την υποστήριξη του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Παίρνοντας το λόγο, η διευθύντρια του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Συραγώ Τσιάρα εξέφρασε τη χαρά της για τη συνεργασία του ΚΜΣΤ με το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης για ακόμη μια χρονιά. «Χαιρόμαστε πάρα πολύ που το Φεστιβάλ έχει πιάσει ρίζες στην πόλη. Με το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ δεν συνεργαζόμαστε βέβαια πρώτη φορά. Είναι μια παράδοση που πιστεύω είναι ωφέλιμη και για τους δυο μας. Βρίσκεται άλλωστε στο πνεύμα της συνεργασίας των πολιτιστικών φορέων της πόλης. Γι’ αυτόν το λόγο πρέπει να δείτε αυτά τα φωτογραφικά έργα και βίντεο όχι στο πνεύμα μιας εικαστικής καλλιτεχνικής έκθεσης, αλλά περισσότερο στο πνεύμα του ίδιου του ντοκιμαντέρ, που έχει να κάνει με την καταγραφή της πραγματικότητας. Τόσο οι φωτογραφίες των ανθρώπων της «σχεδίας» όσο και η τρικάναλη εγκατάσταση των Οliver Ressler και Dario Azzellini μιλούν για τη σημερινή πραγματικότητα με διαφορετικούς τρόπους. Ως προς αυτή τη δεύτερη έκθεση, την ευθύνη της επιμέλειας και του συντονισμού από την πλευρά του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης έχει ο Θοδωρής Μάρκογλου» τόνισε η κ. Τσιάρα, εκφράζοντας παράλληλα την ελπίδα να συνεχιστούν τέτοιου είδους συνεργασίες με το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και στο μέλλον.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Εκ μέρους του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, ο Θάνος Σταυρόπουλος υπογράμμισε ότι στα 18 χρόνια διοργάνωσής του φέτος, το Φεστιβάλ «ενηλικιώνεται μέσα από τέτοιες συνεργασίες, μεγαλώνει και δυναμώνει. Είναι μεγάλη χαρά για εμάς που για άλλη μια χρονιά συνεργαζόμαστε με το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης – Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης, υπό τέτοιες εξαιρετικές συνθήκες και παρά τις οικονομικές δυσχέρειες. Χαίρομαι πάρα πολύ επίσης, που έχουμε ένα νέο φίλο, το περιοδικό «σχεδία». Χάρη σε αυτήν τη συνεργασία αυτών των τριών φορέων καταφέραμε να φιλοξενούμε αυτή την πολύ σημαντική έκθεση σήμερα εδώ. Θέλω να ευχαριστήσω όλους όσους βοήθησαν. Ήταν μια εκπληκτική εμπειρία».

Στην ιδιαιτερότητα των δημιουργών της έκθεσης «Εικόνες του άλλου μας εαυτού» αλλά και της «σχεδίας» αναφέρθηκε η υπεύθυνη επικοινωνίας και κοινωνικών προγραμμάτων του περιοδικού, Αιμιλία Δούκα. Αφού ευχαρίστησε όλους τους συνεργαζόμενους φορείς και τους ανθρώπους τους για τη φιλοξενία και τη συνδιοργάνωση, η ίδια αναφέρθηκε στην αποστολή της «σχεδίας» και το προφίλ των ανθρώπων της, υπογραμμίζοντας, μεταξύ άλλων: «Οι δημιουργοί των φωτογραφικών έργων είναι οι άνθρωποι που απαρτίζουν το δίκτυο διανομής της «σχεδίας» σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Οι διαπιστευμένοι πωλητές του είναι συνάνθρωποί μας που δοκιμάζονται σκληρά στη σημερινή οικονομική και κοινωνική κατάσταση της χώρας και καταφέρνουν να εξασφαλίσουν ένα ελάχιστο εισόδημα από την πώληση του περιοδικού. Το 50% από την πώληση πηγαίνει απευθείας στον ίδιο τον πωλητή. Επειδή διαπιστώσαμε πόσο εξίσου ευεργετική είναι η δραστηριοποίηση γι’ αυτούς τους ανθρώπους, δημιουργήσαμε ένα φάσμα και άλλων δραστηριοτήτων. Έτσι, οι άνθρωποί μας συμμετέχουν σε δράσεις, εργαστήρια, σεμινάρια θεάτρου, θεατρικού παιχνιδιού, κοσμήματος, ανάγνωσης λογοτεχνίας και φυσικά φωτογραφίας». Η κ. Δούκα πρόσθεσε: «Η έκθεση φωτογραφίας τους βοήθησε φυσικά να εκφραστούν μέσα από την τέχνη της φωτογραφίας, να αποτυπώσουν την πόλη τους, όλα όσα τους συγκινούν, τους θλίβουν, τους χαροποιούν, που ονειρεύονται ή που ελπίζουν με εικόνες μέσα από τα δικά τους μάτια. Αυτό που θα δείτε είναι μια κοινωνική καταγραφή της Ελλάδας σήμερα. Τέλος, είμαστε πάρα πολύ χαρούμενοι γιατί σήμερα ανάμεσα μας βρίσκονται και οι ίδιοι δημιουργοί».

Από την πλευρά του, ο Θοδωρής Μάρκογλου, ιστορικός τέχνης και επιμελητής της έκθεσης «Occupy, Resist, Produce» των Οliver Ressler και Dario Azzellini, απηύθυνε σύντομο χαιρετισμό, εστιάζοντας στη συνέχεια στο έργο. «Το έργο αυτό επικεντρώνεται στα εργοστάσια που οι εργάτες πήραν στα χέρια τους, αφού αυτά έκλεισαν για διάφορους λόγους. Έχουμε την τιμή να έχουμε εδώ και ορισμένους από τους εργάτες της ΒΙΟΜΕ, ένα από τα τρία εργοστάσια τα οποία καταγράφονται στην εγκατάσταση. Τα άλλα δύο βρίσκονται στην Ιταλία» σημείωσε ο ίδιος, ενώ ευχαρίστησε τους τεχνικούς, χωρίς τους οποίους δε θα μπορούσε να υλοποιηθεί η έκθεση, καθώς και τους υπόλοιπους συντελεστές.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τον κύκλο των ομιλητών έκλεισε ο ίδιος ο καλλιτέχνης Oliver Ressler, ο οποίος αφού ευχαρίστησε θερμά όλους τους συντελεστές που έκαναν αυτήν την έκθεση δυνατή, τόνισε τη μεγάλη του χαρά για το γεγονός ότι έφερε το έργο σε μία από τις πόλεις όπου και βρίσκεται ένα από τα εργοστάσια που «πρωταγωνιστούν» στην διάρκειας 97′ βιντεο-εγκατάσταση, αναφερόμενος στο εργοστάσιο της ΒΙΟΜΕ, για τους οποίους, μεταξύ άλλων, ο ίδιος είπε: «Χαίρομαι πάρα πολύ που κάποιοι από τους εργάτες της ΒΙΟΜΕ βρίσκονται σήμερα εδώ μαζί μας. Είναι εκπληκτικό το να φέρνεις κοντά διαφορετικές ομάδες ανθρώπων που συνήθως δεν έχουν τόσο στενή σχέση μεταξύ τους. Και νομίζω ότι η δουλειά μας έκανε αυτό ακριβώς δυνατό».

Η έκθεση «Εικόνες του άλλου μας εαυτού» περιλαμβάνει φωτογραφικά στιγμιότυπα που κατέγραψαν οι διανομείς του περιοδικού δρόμου «σχεδία», ενώ η βιντεο-εγκατάσταση «Occupy Resist Produce» αποτελείται από τρία φιλμ συνολικής διάρκειας 97’, γυρισμένα σε εργοστάσια υπό κατάληψη στο Μιλάνο, τη Ρώμη και τη Θεσσαλονίκη.

Οι εκθέσεις θα λειτουργούν ως τις 26 Μαρτίου καθημερινά εκτός Δευτέρας. Ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη, Σάββατο, Κυριακή 10:00 – 18:00, Παρασκευή 10:00 – 22:00. Στο πωλητήριο του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης διατίθενται προς πώληση τα φωτογραφικά έργα των ανθρώπων του δικτύου διανομής της «σχεδίας» σε μορφή καρτ ποστάλ και αφισών.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης