«Εξαιρετικά κακής ποιότητας μυθοπλασία, ευτελούς περιεχομένου που βρίθει ιστορικών ανακριβειών» χαρακτήρισε τη σειρά του NETFLIX για τον Μέγα Αλέξανδρο, η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, αποκλείοντας παράλληλα να τεθεί «θέμα λογοκρισίας, ή δίωξης ή απαγόρευσης της», τονίζοντας ότι αυτά αποτελούν «ίδιον αυταρχικών καθεστώτων και στην Ελλάδα η ελευθερία της τέχνης κατοχυρώνεται από το σύνταγμα».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Αφορμή ήταν η επίκαιρη ερώτηση του προέδρου του κόμματος ΝΙΚΗ, Δημήτρη Νατσιού, που χαρακτήρισε «τρισάθλια, απαράδεκτη και ανιστόρητη, γεμάτη ανακρίβειες», τη σειρά του NETFLIX που προβάλλεται, τονίζοντας ότι «παραποιεί την ιστορική αλήθεια για τον Μέγα Αλέξανδρο με στόχο να προσελκύσει το ενδιαφέρον του κοινού εμφανίζοντας τον να έχει ερωτικές σχέσεις με τον επιστήθιο φίλο του, Ηφαιστίωνα». «Στη σειρά, δίνεται μια ψευδεπίγραφη ιστορική αφήγηση για να περάσει υποσυνείδητα η αντίληψη ότι η ομοφυλοφιλία ήταν αποδεκτή στην αρχαιότητα, στοιχείο που δεν έχει καμία βάση» ανέφερε ο κ. Νατσιός.

«Όλα τα στοιχεία της προσωπικότητας του Μέγα Αλέξανδρου δεν αναδεικνύονται στη σειρά του NETFLIX, η οποία δεν εξυπηρετεί την ιστορική αλήθεια. Βρίθει ιστορικών ανακριβειών και παρουσιάζει σκηνοθετική προχειρότητα. Επιδιώκει τον εύκολο εντυπωσιασμό για να κερδίσει θεατές, χρησιμοποιώντας τον κακόβουλο σχολιασμό ως δήθεν γεγονότα. Η πλατφόρμα χαρακτηρίζει τη σειρά ως ντοκιμαντέρ με σκηνές μυθοπλασίας» τόνισε, χαρακτηριστικά, η υπουργός Πολιτισμού και συμπλήρωσε: «Στην ουσία, πρόκειται για μια εξαιρετικά κακής ποιότητας μυθοπλασία, ευτελούς περιεχομένου που απέχει παρασάγγας από τα ιστορικά γεγονότα έτσι όπως καταγράφονται στις αρχαίες γραπτές πηγές και τεκμηριώνονται από την αρχαιολογική έρευνα. Όμως, θα γνωρίζετε ότι η έννοια του έρωτα στην αρχαιότητα είναι ευρεία και πολυδιάστατη. Δεν μπορούμε να ερμηνεύουμε ούτε πρακτικές ούτε πρόσωπα που έδρασαν 2.300 χρόνια πριν με τα δικά μας μέτρα, τις δικές μας νόρμες και προσλαμβάνουσες. Ο Μέγας Αλέξανδρος, εδώ και 2.300 χρόνια, δεν χρειάστηκε ποτέ, ούτε χρειάζεται τώρα, την παρέμβαση οποιουδήποτε αυτόκλητου προστάτη της ιστορικής του μνήμης ή ακόμα περισσότερο, της προσωπικότητας και της ηθικής του υπόστασης».

Λίνα Μενδώνη: «Το  Υπουργείο Πολιτισμού δεν ασκεί λογοκρισία»

Απαντώντας στο ερώτημα του κ. Νατσιού για το τι μέτρα προτίθεται να πάρει εναντίον της πλατφόρμας, η κ. Μενδώνη ξεκαθάρισε ότι το «Υπουργείο Πολιτισμού δεν ασκεί λογοκρισία, δεν προβαίνει σε πράξεις που έχουν ως αποτέλεσμα τη δίωξη ή την απαγόρευση της, δεν χειραγωγεί, δεν περιορίζει, δεν ελέγχει τη διάδοση πληροφοριών και ιδεών ούτε προληπτικά ούτε κατασταλτικά». «Η λογοκρισία καταλύει τη δημιουργία, θέτοντας ζητήματα περιεχομένου και ουσίας τους. Η λογοκρισία αποτελεί ίδιον αυταρχικών καθεστώτων. Στην Ελλάδα, η ελευθερία της τέχνης κατοχυρώνεται από το σύνταγμα του 1825. Έκτοτε, όλες οι αναθεωρήσεις κατοχυρώνουν την ελευθερία της έκφρασης. Επιπλέον, σε διεθνές επίπεδο – και η Ελλάδα δεν είναι μια χώρα που δεν βλέπει γύρω της – η ελευθερία της έκφρασης προστατεύεται απολύτως» επεσήμανε χαρακτηριστικά η κ. Μενδώνη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Όπως είπε, «η έμπνευση των καλλιτεχνών, η προσωπική πρόσληψη, η κρίση των ανθρώπων δεν δύναται προφανώς να τεθεί υπό κανονιστικό καθεστώς και έλεγχο, δεν δύναται να ρυθμίζεται στα δικαστήρια ή να σύρεται σε αυτά, αλλά αξιολογείται και κρίνεται από τον καθένα μας, από τη διεθνή κοινότητα». «Έτσι αξιολογείται και το NETFLIX. Για τον Μέγα Αλέξανδρο και για όλες τις κορυφαίες προσωπικότητες της παγκόσμιας ιστορίας έχουν γραφτεί και ειπωθεί σχεδόν τα πάντα. Είναι το μέγεθος της προσωπικότητας που διαχρονικά προκαλεί το ενδιαφέρον των επιστημόνων, την έμπνευση των καλλιτεχνών, τον θαυμασμό ή τον φθόνο των ανθρώπων και, συνεπώς, την ανεξίτηλη εγγραφή των προσωπικοτήτων αυτών στην ιστορική μνήμη αλλά και στη μυθολογία της ανθρωπότητας» κατέληξε η υπουργός Πολιτισμού.

Aναλυτικά η απάντηση της Λίνας Μενδώνη στη Βουλή

Η απάντηση της Υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, στην επίκαιρη ερώτηση του Προέδρου της Νίκης, Δημητρίου Νατσιού με θέμα: «Απαράδεκτη η σειρά του Netflix για τον Μέγα Αλέξανδρο»

«Πώς μπορεί ένας άνθρωπος να γίνει Θεός;» ρώτησε κάποτε ο Αλέξανδρος, έναν σοφιστή. «Κάνοντας αυτό, που είναι αδύνατο στους ανθρώπους να κάνουν», ήταν η απάντηση. Εύστοχη απόκριση σε έναν άνδρα, που έπραξε τόσο μεγάλα και τόσο σπουδαία, ώστε να περιβληθεί με την αχλύ του μυστηρίου, του θρύλου και του θείου, εν ζωή.

Τόσο που δύσκολα, πλέον, σύγχρονοι και μεταγενέστεροι να διακρίνουν την ιστορία από το μύθο, για να τον κρίνουν αντικειμενικά. Χωρίς αμφιβολία, ελάχιστοι στην ιστορία της ανθρωπότητας άσκησαν τόσο ευρεία και μακροχρόνια επίδραση, προκάλεσαν και γοήτευσαν, εξήψαν τόσο ζωηρά το ενδιαφέρον και τη φαντασία, το θαυμασμό και το φθόνο, τη λατρεία και την απέχθεια, όσο ο Αλέξανδρος.
Τον Αλέξανδρο κατέστησαν «Μέγα» η διαχρονική ακτινοβολία των επιτευγμάτων και της προσωπικότητάς του που γέννησαν ένα νέο και διαφορετικό κόσμο. Οι κατακτήσεις και οι ιδρύσεις πόλεων, το άνοιγμα νέων δρόμων και επικοινωνίας και διακίνησης ανθρώπων και ιδεών, ο συγκερασμός πολιτιστικών και θρησκευτικών εμπειριών, παραδόσεων και αντιλήψεων, η ανάπτυξη μιας κοινής φυσικής και συμβολικής γλώσσας, η διαμόρφωση ενός ενιαίου γεωγραφικού και πολιτισμικού χώρου, δημιούργησαν για πρώτη φορά παγκόσμια και πανανθρώπινη κοινότητα, την Οικουμένη.

Ο Αλέξανδρος διδάχτηκε από τον Αριστοτέλη ρητορική, ηθική και πολιτική. Οι αριστοτελικές αξίες βασίζονται στην άσκηση του ορθολογισμού, δηλαδή στην αναζήτηση της αιτίας των πραγμάτων, την ακαταπόνητη επιδίωξη στόχων, την άσκηση στις ηθικές αρετές της εγκράτειας, της σωφροσύνης και του μέτρου. Θεμελιώδες στοιχείο στην σκέψη του Αριστοτέλη είναι η φιλία που βασίζεται στην αρετή και το αγαθό. Όταν ασκείς εξουσία είσαι κυρίαρχος του κόσμου, είσαι ηγέτης, στηρίζεσαι στους φίλους, με την αριστοτελική έννοια, δηλαδή σε έναν κύκλο ανθρώπων απόλυτα πιστών και αφοσιωμένων έως θανάτου που περιβάλλουν τον ηγέτη, τον στηρίζουν, τον συμβουλεύουν. Για το θέμα της σχέσης με τον Ηφαιστίωνα δεν υπάρχει καμία αναφορά στις πηγές που να ξεφεύγει από τα όρια της φιλίας, όπως την ορίζει ο Αριστοτέλης.

Ωστόσο, όλα τα παραπάνω στοιχεία της προσωπικότητας του Αλεξάνδρου δεν αναδεικνύονται στη σειρά του Netflix, η οποία δεν εξυπηρετεί την ιστορική αλήθεια. Βρίθει ιστορικών ανακριβειών και παρουσιάζει σκηνοθετική προχειρότητα και σκηνογραφική πενία. Επιδιώκει τον εύκολο εντυπωσιασμό για να κερδίσει θεατές χρησιμοποιώντας τον κακόβουλο σχολιασμό, ως δήθεν γεγονότα. Η πλατφόρμα χαρακτηρίζει τη σειρά ως ντοκιμαντέρ, με σκηνές μυθοπλασίας. Στην ουσία, πρόκειται για μια εξαιρετικά κακής ποιότητας μυθοπλασία, ευτελούς περιεχομένου, που απέχει παρασάγγας από τα ιστορικά γεγονότα, έτσι όπως καταγράφονται στις αρχαίες γραπτές πηγές και τεκμηριώνονται από την αρχαιολογική έρευνα. Θα καταθέσω στα πρακτικά μία αποθησαύριση ορισμένων ιστορικών ανακριβειών.
Όμως, κύριε Πρόεδρε, θα γνωρίζετε, λόγω της εκπαιδευτικής σας ιδιότητας, ότι η έννοια του έρωτα στην αρχαία Ελλάδα είναι ευρεία και πολυδιάστατη. Σύμφωνα με το λεξικό των Λίντελ Σκοτ Μακένζι, έρωτας είναι η ένθερμη επιθυμία προς ένα πρόσωπο ή προς την απόκτηση ενός πράγματος ή προς την κατάκτηση ενός σκοπού. Δεν μπορούμε, λοιπόν, να ερμηνεύουμε ούτε πρακτικές, ούτε πρόσωπα που έδρασαν 2300 χρόνια πριν, με τα δικά μας μέτρα, τις δικές μας νόρμες, τις δικές μας προσλαμβάνουσες. Ο Μέγας Αλέξανδρος, εδώ και 2300 χρόνια, δεν χρειάστηκε ποτέ ούτε χρειάζεται τώρα, την παρέμβαση οποιουδήποτε αυτόκλητου προστάτη της ιστορικής του μνήμης ή, ακόμα περισσότερο, της προσωπικότητας και της ηθικής του υπόστασης.

Για το τι μέτρα προτίθεται να λάβει το Υπουργείο Πολιτισμού απέναντι στην πλατφόρμα, θα απαντήσω στη δευτερολογία.

Δευτερολογία

Κύριε Πρόεδρε,
Επειδή επιμένετε στο τι μέτρα θα λάβει το Υπουργείο Πολιτισμού, σας απαντώ το απολύτως αυτονόητο:
Το Υπουργείο Πολιτισμού δεν ασκεί λογοκρισία στην τέχνη.
Δεν προβαίνει σε πράξεις που έχουν ως αποτέλεσμα τη δίωξη ή την απαγόρευσή της. Δεν χειραγωγεί, δεν περιορίζει, δεν ελέγχει τη διάδοση πληροφοριών και ιδεών, ούτε προληπτικά ούτε κατασταλτικά.
Η λογοκρισία, κύριε Πρόεδρε, καταλύει τη δημιουργία θέτοντας ζητήματα περιεχομένου και ουσίας.
Η λογοκρισία αποτελεί ίδιον αυταρχικών καθεστώτων.

Στην Ελλάδα, το είπατε και εσείς, η ελευθερία της τέχνης κατοχυρώνεται από το Σύνταγμα του 1925, πολύ πρώιμα. Έκτοτε, όλες οι αναθεωρήσεις κατοχυρώνουν την ελευθερία της τέχνης. Επιπλέον, σε διεθνές επίπεδο, η Ελλάδα δεν είναι μια χώρα που δεν βλέπει γύρω της. Σε διεθνές επίπεδο, η ελευθερία της έκφρασης προστατεύεται απολύτως. Σας παραπέμπω στο Διεθνές Σύμφωνο για τα Ατομικά και Πολιτικά Δικαιώματα, στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, στο Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η έμπνευση των καλλιτεχνών, η προσωπική πρόσληψη, η κρίση των ανθρώπων δεν δύναται προφανώς να τεθεί υπό κανονιστικό καθεστώς και έλεγχο. Δεν δύναται να ρυθμίζεται στα δικαστήρια ή να σύρεται στα δικαστήρια. Αξιολογείται και κρίνεται από τον καθένα μας, κι από τη διεθνή κοινότητα. Έτσι αξιολογείται και το Netflix.

Για τον Αλέξανδρο, και για όλες τις κορυφαίες προσωπικότητες της παγκόσμιας ιστορίας, έχουν γραφτεί και ειπωθεί σχεδόν τα πάντα. Είναι το μέγεθος της προσωπικότητας που, διαχρονικά, προκαλεί το ενδιαφέρον των επιστημόνων, την έμπνευση των καλλιτεχνών, το θαυμασμό ή το φθόνο των ανθρώπων και, συνεπώς, την ανεξίτηλη εγγραφή των προσωπικοτήτων αυτών στην ιστορική μνήμη, αλλά και στη μυθολογία της ανθρωπότητας.

Στον παγκόσμιο ιστό, κύριε Πρόεδρε, αν το ψάξετε, θα δείτε ότι είναι αφιερωμένοι εικονικοί τόποι, αποκλειστικά στον Αλέξανδρο, που ανέρχονται σε δεκάδες χιλιάδες. Οι παραπομπές σε διαδικτυακό υλικό με αναφορά του ονόματός του, ξεπερνούν τα 250 εκατομμύρια και αυξάνονται εκθετικά.

Πόσο από το υλικό αυτό είναι αξιόπιστο;

Πόσο βασίζεται σε ιστορικά και αρχαιολογικά δεδομένα; Πόσο στις έρευνες και στα αντικειμενικά συμπεράσματα έγκυρων μελετητών;
Αλλά και πόσο κατευθύνεται από σκοπιμότητες και ασύστολη προπαγάνδα;

Πόσο αν θέλετε, εντέλει, συνιστά μόνο «θόρυβο» και «διαδικτυακά σκουπίδια»;

Σε όλα αυτά τα ερωτήματα το Υπουργείο Πολιτισμού απαντά με ένα τεράστιο αρχαιολογικό έργο που επιτελεί στις Αιγές.

Μετά την ανακάλυψη από τον Μανόλη Ανδρόνικο το 1977-1978 των τάφων του Φιλίππου Β’ και του Αλεξάνδρου Δ΄, το Υπουργείο Πολιτισμού, υποστηρίζει σε πρωτοφανή έκταση και με επιστημονική αφοσίωση, το αρχαιολογικό έργο στη Μακεδονία, στην κοιτίδα των Μακεδόνων, στις Αιγές. Πολλά και μεγάλα έργα συντήρησης, αποκατάστασης και ανάδειξης εκατομμυρίων. Εκθέσεις, μόνιμες και περιοδικές. Νέα Μουσεία ή επέκταση υφιστάμενων. Διοργάνωση εκθέσεων στο εξωτερικό και διεθνών επιστημονικών συνεδρίων. Θα σας καταθέσω έναν κατάλογο ενδεικτικό τεσσάρων σελίδων για να δείτε τι κάνουμε για να προστατεύσουμε την πολιτιστική μας κληρονομιά.

Μετά τα εγκαίνια του Μουσείου των Αιγών, το 2022, και του ανακτόρου του Φιλίππου τον περασμένο μήνα, από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, ακολουθούν τα εγκαίνια ενός ακόμη μουσείου, ψηφιακού, προσιτού παγκοσμίως, σε όλους τους χρήστες του Διαδικτύου, με τίτλο «Μέγας Αλέξανδρος από τις Αιγές στην Οικουμένη». Παρουσιάζεται, ελληνικά και αγγλικά, με τρόπο συνθετικό, επιστημονικό, έγκυρο και συγχρόνως γλαφυρό και ελκυστικό, η πορεία του Αλεξάνδρου στην ιστορία και στο, μύθο μαζί με όλες τις διεργασίες που οδήγησαν στη δημιουργία του Ελληνιστικού Κόσμου.
Αυτά τα έργα, κύριε Πρόεδρε, είναι η απάντηση του Υπουργείου Πολιτισμού στη φαλκίδευση της ιστορίας με τη συνήθη εργαλειοποίηση του Αλέξανδρου.

Έργα! Έργα! Όχι λογοκρισία! Όχι δικαστήρια!

Όμως, με αφορμή την ερώτησή σας, θα ήθελα να σας θυμίσω, τις αρχές της αντικειμενικότητας και της αμεροληψίας, ως απαιτήσεις της ιστορικής επιστήμης, όπως την προσδιόρισε ο Θουκυδίδης, καθώς κάθε συζήτηση στη Βουλή αυτομάτως καθίσταται ιστορικό τεκμήριο.
Προϋπόθεση αποτελεί, όχι μόνο ο έλεγχος της ακρίβειας των πηγών, αλλά και η αποχή από κάθε προσωπική σκοπιμότητα και ιδεολογική, ηθικολογική ή άλλη εμμονή και προσήλωση. Κατά τον Θουκυδίδη, κύριε Πρόεδρε, η θεώρηση ιστορικών γεγονότων, υπό το πρίσμα της επιδίωξης ιδεολογικών και πολιτικών επιδιώξεων και στοχεύσεων του παρόντος, αποτελεί στοιχειώδες σφάλμα που καθιστά τα λεγόμενα του «ιστορούντος» απλό «ἀγώνισμα ἐς τὸ παραχρῆμα ἀκούειν».
Ευχαριστώ.

Τα έγγραφα που κατέθεσε η Λίνα Μενδώνη στη Βουλή

Αρχαιολογικά έργα σχετιζόμενα με τον Φίλιππο Β’ και Αλέξανδρο Γ΄

Μετά την ανακάλυψη από τον Μ. Ανδρόνικο το 1977/78 των βασιλικών τάφων του Φιλίππου Β΄ και του Αλέξανδρου Δ΄, στις Αιγές, το Ελληνικό κράτος υποστήριξε σε πρωτοφανή έκταση το αρχαιολογικό έργο στην Μακεδονία. Τις δεκαετίες ’80 -΄90 γίνονται πολύ μεγάλες ανασκαφές στα σπουδαία μακεδονικά κέντρα Αιγές, Δίον, Πέλλα, με αποτέλεσμα πλήθος ευρημάτων που κυριολεκτικά αλλάζουν τις όποιες αντιλήψεις της επιστημονικής έρευνας για τους Μακεδόνες. Ακολουθούν μεγάλα έργα συντήρησης και ανάδειξης, δημιουργία εκθέσεων μόνιμων και περιοδικών, νέων μουσείων ή επέκτασης των υφιστάμενων, εκθέσεις στο εξωτερικό, εκδόσεις.

Θεσσαλονίκη

Από το 1978 και εξής δημιουργία διάφορων περιοδικών εκθέσεων με επίκεντρο τους θησαυρούς των βασιλικών τάφων των Αιγών και τη μακεδονική μεταλλοτεχνία στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.
2006: Ολοκλήρωση των εργασιών επέκτασης και συνολικής επανέκθεσης του αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης.

Δίον

1976 – σήμερα
Εκτεταμένες ανασκαφές φέρνουν στο φως ιερά, τα τείχη, το θέατρο και πολλά σημαντικά κτήρια, γίνονται μεγάλα έργα συντήρησης και ανάδειξης, δημιουργείται το μουσείο και η αρχαιοθήκη.

Πέλλα

1980-2000 Γίνονται απαλλοτριώσεις εκατοντάδων στρεμμάτων, ανασκαφές σε τεράστια κλίμακα και έργα συντήρησης των εντυπωσιακών ψηφιδωτών.
2000 – σήμερα Εργασίες συντήρησης και ανάδειξης μεγάλων τμημάτων του αρχαιολογικού χώρου (αγορά, λουτρά, οικίες, τμήμα του ανακτόρου, μνημειακοί τάφοι κλπ)
2009: Εγκαίνια του Νέου Μουσείου Πέλλας και της έκθεσης του ισογείου του.
2014: Ολοκλήρωση των μόνιμων εκθέσεων του Αρχαιολογικού Μουσείου Πέλλας και δημιουργία της περιοδικής έκθεσης «Μακεδονικοί θησαυροί».

Αιγές

1977-1990: Αποκάλυψη της ταφικής συστάδας του Φιλίππου Β΄, των βασιλισσών, όπου ο τάφος της μητέρας του Φιλίππου Ευρυδίκης, της ακρόπολης και τμημάτων του τείχους, του θεάτρου, του ιερού της Εύκλειας με τα αναθήματα της βασίλισσας Ευρυδίκης, του ιερού της Μητέρας των Θεών, μακεδονικών τάφων κλπ.
1993: Εγκαίνια του κελύφους προστασίας της ταφικής συστάδας του Φιλίππου Β΄ και του εργαστηρίου συντήρησης.
1994-2024: Αλλεπάλληλα προγράμματα συντήρησης -τεκμηρίωσης των ευρημάτων.
1996: Εγγραφή των Αιγών, της βασιλικής Μητρόπολης των Μακεδόνων, στον Κατάλογο των Μνημείων της Παγκόσμιας Κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ.
1997-2003: Δημιουργία και ολοκλήρωση της έκθεσης των θησαυρών στο κέλυφος προστασίας των βασιλικών τάφων.
1991-2024: Σημαντικές σωστικές ανασκαφές της αρμόδιας Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας στην ευρύτερη περιοχή της αρχαίας πόλης (αποκάλυψη της κεντρικής βασιλικής ταφικής συστάδας των Τημενιδών, τμημάτων του τείχους του 5ου και του 4ου αι. π.Χ., της αρχαϊκής νεκρόπολης διάφορων οικοδομημάτων, οικισμών και ιερών, εκατοντάδων τάφων όλων των περιόδων των Αιγών).
2011-2015: Συντήρηση-ανάδειξη της βασιλικής νεκρόπολης των Αιγών με την συστάδα των Τημενιδών, δημιουργία αρχαιολογικού πάρκου 550 στρεμμάτων.
2016-2021: Συντήρηση- ανάδειξη σημαντικών μνημείων που αποτελούν πόλους του Πολυκεντρικού Mουσείου των Αιγών.
2013-2022 Δημιουργία του Κεντρικού Κτηρίου του Πολυκεντρικού Μουσείου των Αιγών (με πέντε μόνιμες και περιοδικές εκθέσεις, υπερσύγχρονα εργαστήρια συντήρησης, χώρους μελέτης και έρευνας και την δυνατότητα να στεγάσει κέντρο έρευνας της Ελληνιστικής Οικουμένης).
2007-2024 Έρευνα, μελέτη, συντήρηση, ανάδειξη και αναστήλωση του βασιλείου καθιδρύματος του Φίλιππου Β’ στις Αιγές, όπου ανακηρύχθηκε βασιλιάς ο Μέγας Αλέξανδρος.

Μίεζα

1990-2004: Aνασκαφές σε μεγάλη έκταση, αποκάλυψη του θεάτρου και τμήματος του παρακείμενου δημόσιου συγκροτήματος.
2007-2015: Εργασίες συντήρησης και ανάδειξης του θεάτρου και των μακεδονικών τάφων.
2024: Έναρξη ανασκαφής του γυμνασίου (το μεγάλο οικοδομικό συγκρότημα που βρίσκεται δίπλα από το θέατρο) όπου ο Αριστοτέλης δίδαξε τον Αλέξανδρο και τους νεαρούς Μακεδόνες. Η ανασκαφή διενεργείται με χρηματοδότηση του ΥΠΠΟ.

Αμφίπολη, Τύμβος Καστά

1964-1985:Ανασκαφική έρευνα στον Τύμβο Καστά
2010-2014: Συστηματική ανασκαφή του Τύμβου Καστά.
2017-σήμερα: Στερέωση, Συντήρηση, Αποκατάσταση και Ανάδειξη Τύμβου Καστά.

Β. Δράσεις προβολής των αρχαιολογικών-ιστορικών δεδομένων για τον Αλέξανδρο και τους Μακεδόνες στο παγκόσμιο κοινό και την διεθνή επιστημονική κοινότητα

Περιοδικές εκθέσεις εξωτερικού

Η έκθεση «Ο Μέγας Αλέξανδρος και οι Μακεδόνες οι Έλληνες του βορά» με ευρήματα από ολόκληρη των Μακεδονία την δεκαετία του 1990 ταξίδεψε σε πολλές χώρες του εξωτερικού (Καναδά, Αυστραλία, Αργεντινή, Ινδία, Ιταλία, Γερμανία κλπ.). O κατάλογος εκδόθηκε σε πολλές γλώσσες και συνδυάστηκε με διαλέξεις παρουσιάσεις σε ΜΜΕ κλπ.

Το 2011, η έκθεση “Treasures from the Royal Capital of Macedon, a Hellenic Kingdom in the Age of Democracy” μια συνεργασία του Ashmolean με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ημαθίας οργανώθηκε στην Οξφόρδη. Το βιβλίο, που εκδόθηκε στο πλαίσιό της (επανειλημμένες επανεκδόσεις), ενσωματώθηκε στην βασική βιβλιογραφία των συναφών μαθημάτων του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης και όχι μόνον.
Το 2011-2012 η έκθεση «Au royaume d’Alexandre le Grand – La Macédoine antique» με αρχαιότητες από ολόκληρη την Μακεδονία παρουσιάστηκε στο μουσείο του Λούβρου.

To 2013-σήμερα, η έκθεση «The Greeks: From Agamemnon to Alexander the Great» με αρχαιότητες από πολλά ελληνικά μουσεία και ένα σημαντικό κομμάτι αφιερωμένο στην Μακεδονία ταξίδεψε στην Αμερική και τον Καναδά, στην Κορέα και τώρα περιοδεύει στην Κίνα ως το 2026.

Ανασκαφές

2007-2009 Ανασκαφή στο ελληνιστικό ιερό της Ικάρου (Failaka), συνεργασία του ΥΠΠΟ/Εφορεία Αρχαιοτήτων Ημαθίας με το Κουβέϊτ. Παρουσίαση των αποτελεσμάτων σε συνέδριο της ΟΥΝΕΣΚΟ στο Παρίσι (2009).

Συνέδρια – εκδόσεις

2012: “Discovering the World of Alexander the Great” Διεθνές συνέδριο στην αρχαία Μίεζα, στο οποίο παρουσιάστηκαν έρευνες και ευρήματα των περιοχών όπου έδρασε ο Μέγας Αλέξανδρος. Οργάνωση ΥΠΠΟ/ΕΦΑ Ημαθίας.

2020: “Macedonian Fragments” Αγγλόφωνη έκδοση του ΥΠΠΟ/ Εφορεία Αρχαιοτήτων Ημαθίας για θέματα σχετικά με τις Αιγές, τους Μακεδόνες, τον Αλέξανδρο, την οικογένεια του και την Eλληνιστική Οικουμένη.

2022: “Beyond Macedonia: the multifaceted Hellenistic Oikoumene reconsidered” Διεθνής Συνέδριο, με συμμετοχή 60 επιστημόνων, ένα από τα μεγαλύτερα διεθνή συνέδρια για τον Μέγα Αλέξανδρο και την Ελληνιστική Οικουμένη, που οργανώθηκαν ποτέ. Τα πρακτικά υπό έκδοση από το ΥΠΠΟ. Οργάνωση ΥΠΠΟ/ΕΦΑ Ημαθίας.

Ψηφιακό μουσείο: Μέγας Αλέξανδρος από τις Αιγές στην Οικουμένη

Στόχος του έργου είναι η δημιουργία ενός εικονικού μουσείου, αφιερωμένου στον Μέγα Αλέξανδρο, το οποίο να είναι προσιτό παγκοσμίως σε όλους τους χρήστες του διαδικτύου. Το «μουσείο» αυτό που αποτελεί ενότητα του Πολυκεντρικού Μουσείου των Αιγών, επιστρατεύοντας όλα τα μέσα που προσφέρουν οι σύγχρονες τεχνολογίες της πληροφορικής, παρουσιάζει, στα ελληνικά και στα αγγλικά, με τρόπο συνθετικό, επιστημονικά έγκυρο και συγχρόνως γλαφυρό και ελκυστικό την πορεία του ίδιου του ήρωα στην ιστορία και στο μύθο, αλλά και όλες εκείνες τις διεργασίες που οδήγησαν στην δημιουργία του οικουμενικού πολιτισμού που ονομάζεται «ελληνιστικός» και αποτέλεσε τη βάση των ιστορικών εξελίξεων, οι οποίες σφράγισαν καίρια την σύγχρονη κοσμοαντίληψη.

Στο πλαίσιο αυτό δημιουργήθηκαν 300 ψηφιακά αντικείμενα με μορφή ντοκυμαντέρ διαφορετικής διάρκειας με υπόβαθρο περισσότερες από 1000 ώρες ψηφιακών βίντεο, 80.000 φωτογραφίες, 3000 σελίδες κειμένων στα ελληνικά και αγγλικά, μουσική, σχέδια κλπ.
Το έργο υλοποιείται από το ΥΠΠΟ/Εφορεία Αρχαιοτάτων Ημαθίας, στο πλαίσιο του προγράμματος ΕΠΑΝΕΚ. Ολοκληρώνεται

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης