Το έργο του σπουδαίου Ιταλού φωτογράφου, Ολιβιέρο Τοσκάνι, ο οποίος μέσω της ασταμάτητης δημιουργικότητάς του και των φωτογραφιών του έκανε τον κόσμο να συζητά θέματα όπως ο ρατσισμός, η θανατική ποινή, το AIDS και ο πόλεμος προβάλλεται σε έκθεση στο Μουσείο Τέχνης MAR στην πόλη της Ραβέννας.

Περίπου 150 φωτογραφίες από την 50ετή καριέρα του Ολιβιέρο Τοσκάνι συνθέτουν την έκθεση με τίτλο «Πάνω από 50 χρόνια υπέροχες αποτυχίες» που επιμελήθηκε ο Νικόλας Μπαλάριο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο τίτλος της έκθεσης είναι σίγουρα παραστατικός, για όσους γνωρίζουν την ιστορία του Ολιβιέρο Τοσκάνι, γνωρίζει ότι «η αποτυχία είναι μια προοπτική για τον καλλιτέχνη, να μην σταματήσει ποτέ και να προκαλεί κάθε όριο».

Το κύριο σώμα της έκθεσης ξεκινά από τα χρόνια της διαμόρφωσης του καλλιτέχνη, από το πρώτο μεγάλο σκάνδαλο του 1973, όταν ο Τοσκάνι φωτογράφισε το μοντέλο ηθοποιό Ντόνα Τζόρνταν φορώντας τζιν μάρκας Jesus και τοποθετεί το σύνθημα «Όποιος με αγαπά, με ακολουθεί».

 Τη δεκαετία του 1970 ως δημιουργική δύναμη τον βλέπουν τα μεγαλύτερα περιοδικά και brand μόδας στον κόσμο: Vogue, Harper’s Bazaar, GQ, Elle, Missoni, Valentino, Armani, Esprit, Chanel και κυρίως ο Elio Fiorucci, ο αληθινός πρωτοπόρος της μόδας σε παγκόσμιο επίπεδο, με τον οποίο ο Τοσκάνι είχε μια ισχυρή συνεργασία, καθώς και μια αχώριστη φιλία.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τη δεκαετία του 1980, η συνάντηση που αλλάζει τον κόσμο της επικοινωνίας πραγματοποιείται: ο Τοσκάνι αρχίζει να υλοποιεί τις διαφημιστικές καμπάνιες για την Benetton, δίνοντας ζωή σε μια σειρά που τώρα είναι ριζωμένη στη φαντασία όλων. Το σήμα «United Colors of Benetton» επινοήθηκε. Ο Τοσκάνι ως καλλιτεχνικός διευθυντής του ιταλικού brand ανατρέπει την έννοια των φωτογραφιών μόδας και με τις εκστρατείες της Benetton σοκάρει και μιλά για ρατσισμό, πείνα στον κόσμο, AIDS, θρησκεία, πόλεμο, βία, σεξ, θανατική ποινή.

Ακόμη και μετά τη Benetton, τα «σκάνδαλα του μέσω της διαφήμισης» συνεχίζονται. Το Φιλί μεταξύ ιερέα και μοναχής το 1992, οι Τρεις Καρδιές Λευκή / Μαύρη / Κίτρινη του 1996 και η No-Anorexia του 2007, είναι φωτογραφίες που συγκλόνισαν το σύστημα μόδας.

Το 2007 υλοποίησε το πρότζεκτ «Razza Umana» (Ανθρώπινη Φυλή), μια κοινωνικοπολιτική, πολιτιστική και ανθρωπολογική μελέτη που διερευνά τη μορφή των ανθρώπων σε διάφορα μέρη του κόσμου, ώστε να γίνουν κατανοητές και αποδεκτές οι ιδιαιτερότητες και διαφορές.

Στην έκθεση προβάλλονται και πορτρέτα των Μικ Τζάγκερ, Λου Ριντ, Καρμέλο Μπένε, Φεντερίκο Φελίνι κάποιων από τους σημαντικότερους πρωταγωνιστές του παγκόσμιου πολιτισμού από τη δεκαετία του 70 μέχρι σήμερα.

Όπως επισημαίνει ο Μαουρίτσιο Ταραντίνο, διευθυντής του MAR, η έκθεση είναι επίσης ένα «κλειδί» για την ανάγνωση των τελευταίων 50 χρόνων της ιστορίας μας. Μιας ιστορίας, διαδοχής αποτυχιών. Ίσως η πιο εκπληκτική από τις «αποτυχίες» του Τοσκάνι είναι ότι αναμόρφωσε τις αγορές σε «συζητήσεις» κάνοντας ένα χρωματιστό T-shirt να μας μιλά για την αξία (ή τη αρνητική αξία) της θρησκευτικής και φυλετικής ταυτότητας, για τον πόλεμο, τις αδικίες, για τη ζωή και τον θάνατο».

Η έκθεση για τον Ολιβιέρο Τοσκάνι φιλοξενείται στο Μουσείο Τέχνης MAR στη Ραβέννα έως τις 30 Ιουνίου.

   

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης