«Μπορούμε να φτιάξουμε πιο πράσινα καύσιμα για πυραύλους»

«Μπορούμε να φτιάξουμε πιο πράσινα καύσιμα για πυραύλους»

Έρευνα για το πόσο ρυπαίνουν οι πύραυλοι αλλά και για το εάν είναι εφικτή η δημιουργία πιο πράσινων καυσίμων πραγματοποίησε ο ελληνικής καταγωγής, καθηγητής του ισραηλινού πανεπιστημίου Israel Institute of Technology, Μπένης Νατάν. Σήμερα, Τρίτη 15 Οκτωβρίου, θα μιλήσει για το εν λόγω θέμα στο «The Hub Events» (Αλκμήνης 5, Κ. Πετράλωνα, μετρό Κεραμεικός, Αθήνα) στις 20.00.

«Τα προϊόντα της καύσης δεν είναι επικίνδυνα για την ατμόσφαιρα. Το θέμα είναι ότι κάποιες φορές τα ίδια τα προωθητικά είναι επικίνδυνα για τους ανθρώπους και το περιβάλλον» λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο καθηγητής, επισημαίνοντας πως οι προωθητήρες δορυφόρων χρησιμοποιούν κυρίως υδραζίνη, μια τοξική ουσία που αποτελεί κίνδυνο για τον άνθρωπο και το περιβάλλον και η χρήση της πρόκειται να απαγορευθεί στο προσεχές μέλλον, τουλάχιστον στην Ευρώπη.

«Χρησιμοποιούν αυτά τα υλικά επειδή αναφλέγονται με την επαφή, γεγονός που μειώνει σημαντικά τον χρόνο της ανάφλεξης. Γι' αυτό είναι φοβερά ελκυστικά σε όλους αυτούς που ασχολούνται με προωθητικά στους πυραύλους» αναφέρει ο κ. Νατάν, εξηγώντας ωστόσο τους κινδύνους που ενέχουν, γεγονός που καθιστά επιτακτική την αντικατάστασή τους. «Αν φύγει από τη μέση η υδραζίνη, θα μειωθεί και το κόστος και ο κίνδυνος» σημειώνει ο κ. Νατάν.

Ο χρόνος ανάφλεξης των προωθητικών της ανακάλυψης του κ. Νατάν είναι 8 χιλιοστά του δευτερολέπτου, χρόνος πρωτοφανής και με ουσίες που δεν αποτελούν κίνδυνο για τον άνθρωπο και το περιβάλλον.

Μπορούμε να φτιάξουμε πιο πράσινα καύσιμα

Οι κινητήρες των πυραύλων χρησιμοποιούν κυρίως δύο είδη καυσίμων, στερεά και υγρά. Τα στερεά καύσιμα είναι απλούστερα και έχουν χαμηλό κόστος, ωστόσο έχουν χαμηλές επιδόσεις και είναι ανεξέλεγκτα μετά την ανάφλεξη. Τα υγρά καύσιμα έχουν υψηλότερες επιδόσεις και είναι ελεγχόμενα, αλλά τα συστήματα είναι πολύπλοκα και απαιτούν μεγάλο χρόνο προετοιμασίας. Μάλιστα, μερικά από τα υγρά καύσιμα είναι πολύ τοξικά για τον άνθρωπο και επικίνδυνα για το περιβάλλον. Ο καθηγητής Νατάν στην έρευνά του ασχολήθηκε με το gel καυσίμων. Η ανακάλυψη έγινε το 2004, η προώθηση το 2009, ενώ με τη σχετική πατέντα λειτουργεί από το 2013 η startup εταιρεία «NewRocket».

Τι είναι όμως το gel; «Η Loyd Jordan είπε το 1926 ότι είναι ευκολότερο να αναγνωρίσεις το gel από το να το ορίσεις» σημειώνει ο καθηγητής Νατάν, εξηγώντας πως «τα gel είναι υγρά που όταν τους προσθέσεις μια πηκτική ουσία και τα επεξεργαστείς κατάλληλα, συμπεριφέρονται παρόμοια με τα στερεά».

Ο Μπένης Νατάν γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, στα 14 του μετακόμισε στην Αθήνα και από το 1971 βρίσκεται στο Ισραήλ, όπου ολοκλήρωσε έναν πλήρη κύκλο σπουδών Bachelor, Master και διδακτορικό στη Σχολή Αεροδιαστημικής Μηχανικής του Technion. Σήμερα, κατέχει την έδρα Stephen Berger της Μηχανικής και παράλληλα τελεί διευθυντής του Κέντρου Πυραυλικής στη Σχολή Αεροδιαστημικής Μηχανικής του ίδιου πανεπιστημίου.Έχει περισσότερες από 150 δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά και πρακτικά συνεδρίων. Επίσης, έχει βραβευτεί 15 φορές από τους φοιτητές με το βραβείο εξαιρετικής διδασκαλίας.

 

Τελευταία ενημέρωση: Τρίτη, 15 Οκτωβρίου 2019, 12:22