Σύνταξη-επιμέλεια: Στέλιος Βασιλούδης

Επιλέγοντας τον Joe Rogan αντί του Neil Young, η εταιρεία έχει ξεκαθαρίσει στους ακροατές, τις νέες προτεραιότητές της. Τα ερωτήματα που προκύπτουν ενόψει οποιασδήποτε προσπάθειας μποϊκοτάζ – είτε εναντίον ενός ανήθικου λιανοπωλητή, ενός ντροπιασμένου καλλιτέχνη ή ενός εκμεταλλευτή εργοδότη – μπορεί να είναι παραλυτικά. Ζούμε σε έναν κόσμο συμβιβασμού και κακίας, χτισμένο από συστήματα που δεν καθοδηγούνται από την αρετή, αλλά το κέρδος.  Ζούμε σε έναν κόσμο στον οποίο τα άτομα σπάνια αποκτούν περισσότερη δύναμη από τους θεσμούς. Μπορεί να έχει σημασία η αντίσταση που προβάλλει κάποιο άτομο;

Αυτά τα ερωτήματα – στην περίπτωση των μουσικών που ζητούν να αποσύρουν τη μουσική τους από το Spotify για να διαμαρτυρηθούν κατά της παραπληροφόρησης για τα εμβόλια – πρέπει να απαντηθούν. Κάνουν κάτι σημαντικό και κάτι που μπορεί να κάνει τη διαφορά, απλώς εφιστώντας την προσοχή στο τι έχει γίνει το Spotify: Ένας εκδότης περιεχομένου του οποίου το κύριο κίνητρο να ενεργεί υπεύθυνα θα προέλθει από τον δημόσιο έλεγχο.

Προ ημερών, το Rolling Stone ανέφερε ότι ο 76χρονος τιτάνας της ροκ Neil Young, έστειλε μια επιστολή λέγοντας στην ομάδα διαχείρισης και στη δισκογραφική του εταιρεία ότι το Spotify θα έπρεπε να επιλέξει μεταξύ της φιλοξενίας της μουσικής του και της φιλοξενίας του εξαιρετικά δημοφιλούς podcast: The Joe Rogan Experience. Η επιστολή του Young ήταν εμπνευσμένη από μια άλλη επιστολή – που υπογράφηκε από 270 επιστήμονες, γιατρούς και άλλους επαγγελματίες υγείας τον Ιανουάριο. Υποστήριζε ότι ο Rogan είχε μεταδώσει ανακρίβειες σχετικά με τον κορωνοϊό, συμπεριλαμβανομένης της φιλοξενίας προσκεκλημένων που περιέγραψαν την ιβερμεκτίνη ως αποτελεσματική θεραπεία και παρουσιάζοντας τα εμβόλια ως περιττά για τους νέους (ο Rogan έχει δηλώσει πάντως ότι «δεν είναι anti – vaxxer»). Το Spotify, έγραψε ο Young, θα μπορούσε «να έχει τον Rogan ή τον Young. Όχι και τους δύο».

Το Spotify επέλεξε τον podcaster αντί του μουσικού. Το «On the Beach» και το “Old Man” καθώς και το μεγαλύτερο μέρος του υπόλοιπου υπέροχου καταλόγου του Young ως κορυφαίου καλλιτέχνη δεν είναι πλέον διαθέσιμο στους 381 εκατομμύρια χρήστες του Spotify (αν και μπορούν ακόμα να απολαύσουν τους Crosby, Stills, Nash & Young). Το Joe Rogan Experience, ένα podcas για θέματα όπως η υγεία και η κοινωνία, οι μικτές πολεμικές τέχνες και οι εξωγήινοι, παραμένει διαθέσιμη. Σε μια δήλωση της, η εταιρεία είπε ότι θέλει «όλο το μουσικό και ηχητικό περιεχόμενο του κόσμου να είναι διαθέσιμο στους χρήστες του Spotify», υποστήριξε ότι έχει ήδη αφαιρέσει «πάνω από 20.000 επεισόδια podcast που σχετίζονται με το κορωνοϊό από την αρχή της πανδημίας» και εξέφρασε τη λύπη της για την επιλογή του Young.

Ο Rogan είναι, εδώ και μερικά χρόνια, πιθανόν ο podcaster με την μεγαλύτερη επιρροή στον πλανήτη. Έτσι, η κίνηση του Young μπορεί να φαίνεται μάταιη, σαν ένας άνθρωπος που διαμαρτύρεται για τον καιρό ή αυτοκαταστρέφεται η σαν ένας μυθιστοριογράφος που δεν θέλει να βρίσκεται στα ίδια ράφια βιβλιοπωλείων με τον Tom Clancy. 

Το Spotify, τελικά, δεν είναι ουδέτερος διανομέας για έργα που παράγονται ανεξάρτητα. Αν και η δημόσια δήλωσή του για τον Young αναφέρει «την εξισορρόπηση της ασφάλειας για τους ακροατές και της ελευθερίας για τους δημιουργούς», ο Rogan δεν ασκεί απλώς την ελευθερία του, εκπέμποντας στο Spotify. Πιθανότατα απολαμβάνει τα περισσότερα από 100 εκατομμύρια δολάρια που φέρεται να πλήρωσε η εταιρεία ως μέρος μιας συμφωνίας (τον Μάιο του 2020) που έκανε τα προηγούμενα και τα μελλοντικά επεισόδια του The Joe Rogan Experience διαθέσιμα αποκλειστικά στο Spotify. 

Η συμφωνία της εταιρείας με τον Rogan ήταν μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής αλλαγής, τις επιπτώσεις της οποίας μπορεί να μην έχουν κατανοήσει πλήρως, οι ακροατές. Από την έναρξη λειτουργίας του το 2008, το Spotify έχει μεταμορφώσει τον κόσμο της μουσικής, βοηθώντας να γίνει πραγματικότητα το on demand streaming για εκατομμύρια ακροατές και σώζοντας τα ταμεία της βιομηχανίας από την παρακμή πολλών ετών. 

Όμως, το Spotify πληρώνει τα περισσότερα από τα έσοδα του από τραγούδια στις εταιρείες και τους καλλιτέχνες και σπάνια έχει αποφέρει κέρδη. Το 2019, η εταιρεία ανακοίνωσε μια νέα εστίαση στον «ήχο», που σημαίνει ηχογραφημένα βιβλία, ζωντανές συνομιλίες και το δυναμικό μέσο των podcast. Η εταιρεία άρχισε να πληρώνει εκατομμύρια σε αποκλειστικές συμφωνίες με δημιουργούς όπως ο Rogan, οι Obama, το δίκτυο Ringer του Bill Simmons και ο πρίγκιπας Harry και η Megan Markle.

Το στοίχημα του Spotify στα podcast έχει προσελκύσει συνδρομητές και δολάρια από διαφημίσεις, αλλά η διαμαρτυρία του Young για τον Rogan τονίζει ένα μειονέκτημα: το Spotify έχει ευθύνη για το περιεχόμενό του και το περιεχόμενό του μπορεί να είναι αμφιλεγόμενο. Η αστυνόμευση του λόγου, δεν είναι σίγουρα, μια εντελώς νέα πρόκληση για το Spotify. Η εταιρεία έχει αφαιρέσει τη ρατσιστική μουσική και προσπάθησε (για λίγο) να τιμωρήσει καλλιτέχνες που είχαν κατηγορηθεί για προσωπική ανάρμοστη συμπεριφορά. Η πρόσφατη δήλωσή της σχετικά με τη Young ανέφερε ότι έχει λάβει επίσης μέτρα κατά ορισμένων podcast που σχετίζονται με τον κορωνοϊό (αν και η δήλωση δεν διευκρίνισε ακριβώς γιατί). Όταν όμως έχει πληρώσει κανείς μια περιουσία για ένα podcast, το να αποσύρει κάποια επεισόδια – για οποιονδήποτε λόγο – δεν πρόκειται για μια κίνηση ρουτίνας.

Επιπλέον, η εταιρεία βρίσκεται τώρα στο σημείο που λίγες εταιρείες θα ήθελαν να είναι: εμπλεκόμενη στους πολιτιστικούς πολέμους. Για χρόνια, οι μουσικοί μιλούσαν ανοιχτά για τις τεχνολογικές και επιχειρηματικές πρακτικές του Spotify, αλλά αυτά τα παράπονα σπάνια έφτασαν στο επίπεδο προβολής που έχουν τώρα, λόγω της κίνησης του Young. Αυτό οφείλεται σίγουρα στο ότι ο Young παίρνει θέση στο εξαιρετικα πολιτικοποιημένο ζήτημα του σκεπτικισμού για τα εμβόλια, οδηγώντας τους συντηρητικούς σχολιαστές να υπερασπιστούν τον Rogan με τη γνώριμη ρητορική σχετικά με την λεγόμενη cancel culture. Ανταγωνιστικά hashtags όπως το #SpotifyDeleted και το #ThanksJoeRogan είναι πλέον της μόδας.

Ίσως αυτή να είναι η αρχή ενός κινήματος. Προχθές το βράδυ, η θρυλική φίλη του Young, Joni Mitchell, ανακοίνωσε ότι και αυτή ήθελε να αποχωρήσει από το Spotify «σε αλληλεγγύη με τον Neil Young και τις παγκόσμιες επιστημονικές και ιατρικές κοινότητες». Η απόσυρση δύο από τους πιο σημαντικούς εν ζωή μουσικών, προφανώς πλήττει την αίγλη της εταιρείας, αλλά ο μεγαλύτερος αντίκτυπος μπορεί να είναι απλώς ότι σήμανε συναγερμός. Το Spotify αντιμετωπίζει ισχυρό ανταγωνισμό για να εξασφαλίσει το μερίδιο της αγοράς και η Apple, η Amazon, το Tidal, το Bandcamp και τα τοπικά δισκάδικα μπορεί να κάνουν ένα νέο βήμα: Ξοδέψτε τα χρήματα σας στη μουσική και όχι σε επικίνδυνες ανοησίες.

Πηγή: The Washington Post